tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post1295319652644461687..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Jag har en dröm (uppdaterad)Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-91609317166849120282010-12-24T10:59:27.986+01:002010-12-24T10:59:27.986+01:00f-86 hade flera olika vingvarianter, dels med olik...f-86 hade flera olika vingvarianter, dels med olika varianter av le slats men även helt utan slats. Så den var nog inte helt till belåtenhet från början den heller, därmed inte sagt att den inte var en lyckad design.<br /><br />mvh<br />/thestoffAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-29336776603672988262010-12-24T02:11:08.872+01:002010-12-24T02:11:08.872+01:00Andra intressanta detaljer är att F-86 har en lite...Andra intressanta detaljer är att F-86 har en liten radar för avståndsmätning till siktet och att MiG-15 i delen i mitten av luftintaget (som delar sig och går på var sida av föraren) finns ett hål täckt av tyglappar som är till för att dra en kätting/vajer igenom för att kunna dra loss den om den satt sig i leran.<br /><br />J 29 å sin sida hade ju en tidig form av EFIS med sin gyrohorisont som visades på ett katodstrålerör. Tyvärr funkade det inget vidare. Den var väl ett arv från J 21?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-32196981671248343722010-12-24T01:21:50.489+01:002010-12-24T01:21:50.489+01:00Vad jag förstått berodde framgången på att Sverige...Vad jag förstått berodde framgången på att Sverige fick tag på svårtydd "rådata" från Tyskarnas tester. Dessa var förstås på tyska vilket gynnade de svenska forskarna jämfört med ryssar och amerikaner. <br /><br />Tyska var ju ett av den tidens vetenskapsspråk, och Sverige en del av den tyska kultursfären.Upandawaynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-91373808298584957622010-12-23T22:52:47.121+01:002010-12-23T22:52:47.121+01:00Kan inte låta bli att lägga upp den här länken. Hm...Kan inte låta bli att lägga upp den här länken. Hmm...jag kanske byter Dödsstjärnan mot en radiostyrd Tunnan...<br /><br />http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=102441&page=9&CurrentMainTopic=11chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-22166474809694614602010-12-23T22:43:36.921+01:002010-12-23T22:43:36.921+01:00Hmm.. en sak som jag inte har tänkt på, men som ja...Hmm.. en sak som jag inte har tänkt på, men som jag noterade när jag såg dessa två bilder är att F86 saknar eller har mycket små stallfenor. Dessa är till för att dels öka det kritiska Mach-talet (kom på J29E) samt för att förbättra landningsegenskaper. J29 var mycket känslig för oren flygning vid landning, något som många piloter fick känna på med dödligt resultat.<br /><br />Min elementära flygplansbyggarkunskap säger att ju mer utskjutande detaljer som finns på ett flygplansskrov, ju mer sena "fixar" har tillverkaren fått ta till under utvecklingen.<br /><br />Antingen var F86 redan från början en mycket lyckad konstruktion, eller så fokuserade man inte på dessa egenskaper.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-53801208787617240052010-12-23T22:28:51.693+01:002010-12-23T22:28:51.693+01:00@Anonym 12.41 och 13.17: Tack för förtydligandena!...@Anonym 12.41 och 13.17: Tack för förtydligandena!Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-45564893293989028642010-12-23T22:17:43.359+01:002010-12-23T22:17:43.359+01:00Även Etiopien flög F-86F i Kongo. De Sabre som Fil...Även Etiopien flög F-86F i Kongo. De Sabre som Filippinarna flög var Canadair Sabre Mk.4 (licenstillverkad F-86E) från italienska flygvapnet, men som överförts till FN och alltså inte ägdes av Filippinerna (som hade F-86F hemma).<br /><br />Alla dessa flygplan var inte där samtidigt, utan det var från början Sverige + Etiopien + Indien, för att senare bli Sverige + Filippinerna + Iran.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-86063895515320358462010-12-23T21:41:09.495+01:002010-12-23T21:41:09.495+01:00Hej! Ville bara säga att det var Iran och inte Ind...Hej! Ville bara säga att det var Iran och inte Indien som skickade 4st F-86F Sabres till Kongo. Indien bidrog med 6st Canberras och Filippinerna med 6st F-86E Sabres.<br /><br />Hoppas att du får din önskan. Det skulle verkligen vara kul att få se dessa tre flygplan tillsammans. :)Anonymousnoreply@blogger.com