tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post1492339733343920395..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Stolta tjeckerGreasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-62017035005237088672010-12-30T11:34:49.508+01:002010-12-30T11:34:49.508+01:00@Wiseman: Du glömmer att jag tillhörde den södra v...@Wiseman: Du glömmer att jag tillhörde den södra varianten av spaningspiloter. Vi var experter på fartyg och inte sådant som rör sig på marken. Det arbetet överlät vi på våra bröder i norr! :-)<br /><br />http://chefsingenjoren.blogspot.com/2010/12/vikten-av-lokalkannedom.htmlchefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-14018115424741226992010-12-30T10:53:25.932+01:002010-12-30T10:53:25.932+01:00Lew: Men man hade ju kanske kunnat förvänta sig me...Lew: Men man hade ju kanske kunnat förvänta sig mer av en spaningspilot, menar du? ;)Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-7858730688875175082010-12-30T01:11:19.451+01:002010-12-30T01:11:19.451+01:00Vid tiden för ardenneroffensiven fanns det ju inte...Vid tiden för ardenneroffensiven fanns det ju inte så många P-38 kvar i jaktrollen i ETO, däremot fotospaningsvarianten F-5. P-38 fungerade däremot bra i PTO med dess långa räckvidd och långsammare plan på motståndarsidan.<br /><br />P-47 var ett exempel på ett flygplan som var JA på riktigt. Dess 8x12,7 mm Tksp kom verkligen till användning vid anfall mot markmål. Den har dessutom givit namn åt vår tids bästa CAS-flygplan, A-10 Thunderbolt II.<br /><br />Också intressant att YF-22 ett tag kallades Lightning II, men namnet sedan används av F-35 som i sin tur var benämningen på danska Draken. Dessutom fick prototyperna till JSF beteckningarna X-32 och X-35 där X- brukar vara rena experimentflygplan (t ex X-29 och X-31) och prototyper för jaktflygplan är XF- eller YF-. För ATF hade ju prototyperna benämningarna YF-22 och YF-23 och för LWF var det YF-16 och YF-17.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-7108846518405390012010-12-29T20:26:38.174+01:002010-12-29T20:26:38.174+01:00@Lew: För att citera en viss Insatschef så flyger ...@Lew: För att citera en viss Insatschef så flyger vi för högt och för fort för att bry oss om vad som rör sig på marken! <br /><br />Eller för att citera en och annan kaxig jaktpilot, "There are two types of aircraft. Fighters and targets!" :-)chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-11871980524321938942010-12-29T20:09:59.814+01:002010-12-29T20:09:59.814+01:00[Bra inlägg!]
PERKELE!
Nu förstår jag att ni flyg...[Bra inlägg!]<br /><br />PERKELE!<br />Nu förstår jag att ni flygvapentyper med er dragning till allt som inte kan stå still för att verka inte kan se skillnad på en stridsvagn eller en pansarvärnskanonvagn men att kalla det för 'pansarvagnar' är lika illa som att kalla en Gripen för en Autogyro.<br /><br /><br />Kom ihåg att du är dödlig ;-)<br />/Lew, som inte bara bor i Skottland men också är pansarslusk i grunden.Lewnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-83667576618522388952010-12-29T14:13:32.637+01:002010-12-29T14:13:32.637+01:00@Anonym 03.55: Sorry, P-38 ska det givetvis vara. ...@Anonym 03.55: Sorry, P-38 ska det givetvis vara. Halvbra jaktmaskin, men utmärkt i attackrollen. Därmed så har vi också kopplingen till dagens aktuella stridsflyg med Lightning II och Typhoon. <br /><br />Den klassiska utvecklingen brukar vara att man tar först fram en jaktmaskin då man vill ha bästa möjliga prestanda och allt eftersom åren går så övergår den i attack och spaning.<br /><br />F-16 är ett typexempel.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-5528130192976993192010-12-29T13:30:05.762+01:002010-12-29T13:30:05.762+01:00En militär mellanstatlig allians som Nato har prec...En militär mellanstatlig allians som Nato har precis som FN knappast någon egen uppfattning förutom summan av sina medlemsstaters uppfattningar. <br /><br />Tongivande medlemsstater, som oftast bemannar ledande postitioner har naturligtvis egna agendor, som de tack vare sin tyngd inom organisationen inte behöver tveka för att ge uttryck för.<br /><br />Det kan knappast förvåna någon om USA är tveksamma till marginalnyttan för Nato av att Tjeckien anskaffar fjorton flygplan, som dessutom inte är amerikanska.<br /><br />- Hur skulle de flesta medlemsstaterna i Nato bedöma rationaliteten av att till exempel Slovenien anskaffade fjorton exemplar av Rafale?Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-58371017675779506972010-12-29T12:55:10.417+01:002010-12-29T12:55:10.417+01:00P-31?P-31?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-48857601088448903792010-12-29T12:40:41.759+01:002010-12-29T12:40:41.759+01:00En vän ifrån Tjeckien och jag dela de en öl en kvä...En vän ifrån Tjeckien och jag dela de en öl en kväll och gled in på ämnet gripen. Enligt honom så var det mycket som inte hade gått rätt till en denna vapen affären. Detta var något som inte överraskade någon men den intressanta synpunkten som hade förts fram var att NATO inte ville att Tjeckien skulle satsa på ett nytt flygplan. Enligt honom så hade Tjeckerna frågat NATO om det fanns behov av nytt flygplan och fått ett klart nej. Nu undrar jag om det finns någon sanning i det. Ville NATO hellre ha mer marktrupp ifrån Tjeckerna än ett nytt flygplan?<br /><br />JosefJosefhttps://www.blogger.com/profile/18301645553441268033noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-55587174200836031242010-12-29T12:26:25.357+01:002010-12-29T12:26:25.357+01:00@Anonym 03.03: En intressant aspekt av bränslefråg...@Anonym 03.03: En intressant aspekt av bränslefrågan var de allierade bombkampanjerna. Man försökte sig på alla typer av mål från kullagerfabriker i Swinemünde till V2 och ubåtshamnar. För att inte nämna civilbefolkningen där man i brist på precisionsbombning valde ytbombning och det enda målet som kunde ytbombas var städer.<br /><br />http://www.the467tharchive.org/swinemunde.html<br /><br />Senare under kriget när man började fokusera mot drivmedelsframställningen så fick tyskarna stora problem.<br /><br />http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=6&t=20783<br /><br />Det här visar också på dagens problem. Vi har precisionsvapen, men vilka mål ska vi slå ut? I de luftstridsteorier som lärs ut på Försvarshögskolan så bygger man upp sättet att nå ett strategiskt mål genom att angripa svagheter som bygger upp detta mål. Hur identifierar man dessa svagheter? I fallet Irak så kan man dessutom ställa frågan, "vilka konsekvenser får det för civilbefolkningen efter kriget genom att slå ut vatten och elförsörjning?". <br /><br />Vi är ju inte längre bara ute efter att vinna kriget, utan även freden efteråt.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-23061466814757884372010-12-29T12:03:54.040+01:002010-12-29T12:03:54.040+01:00Beträffande Ardenneroffensiven, det som avgjorde u...Beträffande Ardenneroffensiven, det som avgjorde utgången var tyskarnas BRIST på drivmedel, deras tillgång till drivmedel var otillräcklig och den tyska ledningen räknade med att erövra allierade drvmedelsförråd, men detta misslyckades. När sedan vädret förbättrades så att flyget kunde operera stoppades offensiven slutgiltigt.<br /><br />Att de tyska trupperna var utrustade med nya stormgevär var garanterat en otrevlig överraskning för amerikanerna.Anonymousnoreply@blogger.com