tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post2647261776960215249..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Kärnverksamhet? (uppdaterad)Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger17125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-37598366341039701822010-04-06T16:46:59.681+02:002010-04-06T16:46:59.681+02:00@Ingenjörn: Hmm... Lustigt eftersom just denna bok...@Ingenjörn: Hmm... Lustigt eftersom just denna boken används som litteratur i Mitthögskolans kurs i Militärhistoria - Krig i antiken 5p. Så kan det gå...<br /><br />P.S. En Chefsingenjör har högre rang än en vanlig ingenjör, så det är fullt OK! :-)chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-78633367348694106932010-04-06T12:46:43.583+02:002010-04-06T12:46:43.583+02:00Jag ser att du rekommenderar Victor Davis Hansons ...Jag ser att du rekommenderar Victor Davis Hansons bok The Western Way of War. Jag skulle vilja utfärda en dödskallemärkning av hans författarskap. http://reason.com/archives/2002/04/01/torturing-history uttrycker det bättre än var jag är kapabel till. VDH har bra koll på den antika världen men han gör våld på sin egen kunskap och försöker skriva in sina egna åsikter om moderna konflikter i historien på ett ganska dåligt sätt. Andra lustmord på hans författarskap är: http://www.antiwar.com/orig/jtaylor.php?articleid=11557<br /><br />och mina personliga favoriter http://www.amconmag.com/article/2005/dec/19/00029/ och http://exile.ru/articles/detail.php?ARTICLE_ID=7843&IBLOCK_ID=35 (artikeln med det fantastiska namnet "Victor Hanson: Portrait of an American Traitor")<br /><br />Man kan läsa Victor Davis Hanson och få ut någonting av det, som en ren skönlitterär upplevelse, men man ska inte inbilla sig att man faktiskt lär sig någonting.<br /><br />ps. Jag använder och har alltid använt nicket Ingenjören, och ber om ursäkt för eventuell förvirring det skapar. ds.Ingenjörennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-69989267217062892792010-03-02T07:41:40.365+01:002010-03-02T07:41:40.365+01:00@Rasmus: För dom som tror att vår granne i öster t...@Rasmus: För dom som tror att vår granne i öster tänker rusta ner så kan denna artikel vara nyttig att läsa.<br /><br />http://www.reuters.com/article/idUSTRE6203YH20100301<br /><br />Att Ryssland satsar på PAK FA T-50 kan ses som rent självförsvar. Att man satsar på att ta fram en ersättare till Tu-95 och Tu-160 som ska bära strategiska kryssningsrobotar får nog endast ses som en direkt upptrappning.<br /><br />Att Ryssland inte ser med blida ögon på t.ex. baltikums medlemsskap i NATO eller Georgiens ansträngningar att bli medlem är också helt klart.<br /><br />http://www.reuters.com/article/idUSTRE6144LA20100205chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-22398788045263583162010-03-01T17:03:37.014+01:002010-03-01T17:03:37.014+01:00Antalet vpl och vilken typ av förband som kan elle...Antalet vpl och vilken typ av förband som kan eller bör kallas in i en kris före beslut om A-mob var ett evigt spörsmål tidigare. För P-mob nåddes till slut ett jämviktsläge, P-mob Större = "en industri semerster i volym", vilken då skulle motsvare ett större hot/kris under en kortare tid.<br /><br />Under VK 2 så kallades i princip alla vpl in som hadde erfoderlig utrustning (notera parallen till dagen debatter) vid ett antal enstaka tillfällen tex sk Midsommarkrisen. Då baserat på bedömsd hotbild. Varför intet gjordes före 9 april är en anna tråd. <br /><br />I övrigt var det bla en avvväging om bedömd hotbild, folkförsörjning, uppsätting och utbilding av de tillförda förbanden samt övingar av dessa.<br /><br />I framtiden kommer förmågan att bistå samhället vid svåra påfrestingar antagligen bli enklare- alla är då statsanställda.<br /><br />Konsekvensen av detta för insatsberedskapen är för statsmakterna att överväga och besluta om- inte FM.Lev Bhttps://www.blogger.com/profile/00312672666095743567noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-36203954459891338852010-03-01T06:58:56.451+01:002010-03-01T06:58:56.451+01:00Det var mest som en kommentar på att civilförsvare...Det var mest som en kommentar på att civilförsvaret och civilplikten är borta.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-32461971520919508402010-02-28T20:50:31.293+01:002010-02-28T20:50:31.293+01:00@Wiseman: Jo det är rätt, men vad krävs för att hö...@Wiseman: Jo det är rätt, men vad krävs för att höja beredskapsnivån?<br /><br />T.o.m. VK2 var inte tillräckligt för en allmän mobilisering.<br /><br />Sedan är det frågan om vilka som tar hand om dessa och vilken utrustning dom ska använda? För att inte tala om vad dom ska användas till? En förslappad dataspelsungdom skulle knäckas på en eftermiddag om dom fick skotta snö och som Lars skrev ovan så är det farligt att sätta in outbildad personal.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-12801577411581483132010-02-28T20:05:06.083+01:002010-02-28T20:05:06.083+01:00Om Regeringen höjer beredskapsnivån, kan allmän tj...Om Regeringen höjer beredskapsnivån, kan allmän tjänsteplikten enligt lagen om totalförsvarsplikt användas, varvid personer 16-70 år kan inkallas för tjänstgöring där de behövs i samhället.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-61901372612140902732010-02-28T18:44:46.270+01:002010-02-28T18:44:46.270+01:00Det är väl en idé från fredsaktivisterna i miljöpa...Det är väl en idé från fredsaktivisterna i miljöpartiet att stridsutbildad militär ska sättas in vid "naturkatastrofer" här hemma, för att dämpa protesterna mot neddragningarna inom Försvaret. Militären ska bekämpa "miljöfienden" i stället för att bekämpa militära fiender. Så får vi fred på jorden! <br /><br />Nej, jag tycker inte att det var någon bra idé, åtminstone inte när det gäller tekniskt komplicerade verksamheter, som kräver specialkunskaper. Utan det behövs en civilförsvarsorganisation, som kan ställa upp med kunniga amatörer när den anställda personalen i s.k. samhällsviktiga uppgifter inte räcker till. <br /><br />Och f.ö. undrar jag vad vi ska det militära försvaret till, om vi ändå måste kapitulera för att be fienden om hjälp med att få det civila samhället att fungera. Ryssen har nog de resurser som vi själva har frånhänt oss.Lars Flemströmhttp://larsflemstroms.blogg.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-22997182388805500812010-02-28T18:22:23.180+01:002010-02-28T18:22:23.180+01:00@Lars Flemström
Nej, något Civilförsvar finns int...@Lars Flemström<br /><br />Nej, något Civilförsvar finns inte kvar längre. Det tog man bort efter det kalla krigets slut eftersom det ju var till för att stötta det civila samhället under ett krig mot ryssen. När ryssen blev snäll (?) och invasionshotet avskrevs så fanns heller inget skäl att behålla Civilförsvaret ansåg man. Att det kunde vara bra att ha även vid kriser i det civila samhället som inte orsakats av en rysk invasion tänkte man inte på...<br /><br />Det som finns idag är Civilförsvarsförbundet, och det är något helt annat.<br /><br />För övrigt så hörde jag på radion idag att MSB erbjudit sig att skicka personal till Chile. Tydligen har man personal i beredskap som kan flygas dit med kort varsel. Min spontana tanke var, "varför är inte de ute och skottar växlar redan?". Det kan väl inte vara så att MSB tycker att det är viktigare att skicka folk till Chile och Haiti än att sköta samhällsskydd och beredskap här hemma?uppgivenhttps://www.blogger.com/profile/13148495961462872043noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-77559282285522659212010-02-28T18:13:07.598+01:002010-02-28T18:13:07.598+01:00@Lars: Tack för en intressant inlägg!@Lars: Tack för en intressant inlägg!Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-51014558653721629442010-02-28T18:00:14.865+01:002010-02-28T18:00:14.865+01:00Mycket intressant inlägg. Militär är utbildad för ...Mycket intressant inlägg. Militär är utbildad för strid, inte för att skotta snö i järnvägsväxlar. För snart 50 år sedan var jag själv SJ-anställd. Då fanns ingen elektrisk växelvärme alls, utan vi fick skotta manuellt efter varje snöfall. Det värsta jag var med om, var när jag ensam fick ansvar för fyra infartsväxlar till Uppsala C. Ett tåg fick vänta 60 minuter utanför stationen, för att jag inte fick bort snön fort nog. Under tiden kom ytterligare två tåg, som parkerade bakom det förstnämnda. Helt ensam utförde jag hjältedåd (som Adelsohn uttrycker det i gårdagens Svd), men resenärerna var jättearga, för detta var de inte vana vid!!! Nu är resenärerna vana vid förseningar på flera timmar, av samma orsak. <br /><br />Fanns då ingen militär att tillgå? Det var ju på den tiden när den allmänna värnplikten var allmän och det fanns ett regemente i varenda buske. Jodå, Försvarsmakten ställde upp med 20 soldater, som ställdes under befäl av en banmästare. Men efter ett tag fick banmästaren nervsammabrott, och tog bort soldaterna från spåret. Och tog in dem i ett ställverkshus, där han stod i dörren och vaktade dem, tills de transporterades tillbaka till sitt regemente.<br /><br />Det gick nämligen tåg på det andra spåret, i motsatt riktning, hela tiden. Varje gång soldaterna såg några tåglyktor avbröt de arbetet, för de visste ju inte vilket spår tåget var på väg mot. Och sökte alltså skydd i just det spår som tåget var på väg till. Så banmästaren och jag hade fullt upp med att rädda soldater från att bli överkörda. Så gick åtminstone 20 av de 60 minuter som ankommande tåg fick vänta utanför stationen. <br /><br />Och ger inte detta hela problembilden, med att sätta in miltär, som inte är utbildade för uppgiften, i snöröjning av trafikerade järnvägar?<br /><br />I denna övertro på att stridsutbildad militär kan hjälpa det civila samhället att fungera under "brinnande fred", glömmer man att det finns något som heter Civilförsvaret. Det är väl en gren av Försvarsmakten, som faktiskt är till för att det civila samhället ska fungera även under sämsta tänkbara förhållanden? Men jag kan garantera att tågen i Sverige skulle stanna vid minsta knallskott vid ett krigsutbrott. <br /><br />Annat var det under Vietnamkriget, där den berömda Hamrong-bron söder om Hanoi, var det mest bombade bombmålet under hela kriget. Tågen med krigsmateriel till Befrielsefronten i söder, fick inte vänta mer än några timmar under en enda dag under hela kriget, innan bron var trafikduglig igen efter ett bombangrepp. Säkert den mest imponerande prestationen av Civilförsvaret i något land under något krig. <br /><br />Vad skulle hända om de moderna tågledningssystemen skulle slås ut under ett krig i vårt land? Det är bara att återgå till manuell tågklarering! Men har Civilförsvaret någon beredskap för detta? Icke, trots att det finns några hundra järnvägsamatörer - vid våra museijärnvägar - som kan den konsten. Och mycket annat, som kan vara till användning vid störningar på våra moderna järnvägar. Förutom att järnvägsamatörerna har ett brinnande intresse, och exempelvis i många kan både järnvägsgeografin och tågtidtabellen utantill, har de GRUNDLÄGGANDE kunskaper om järnvägsdriftens teknik, organisation och säkerhetsaspekter. <br /><br />Men de kunskaperna rynkar våra fartblinda politiker på näsan åt, och sätter in stridsutbildade soldater i stället!<br /><br />För något tiotal år sedan var det ett så häftig snöfall lokalt i Gävle-trakten, så att både järnnvägs- och landsvägstrafiken stannade. Vad gjorde Civilförsvaret? Jo, dom ryckte ut och rädda bilister från att frysa ihjäl i sina insnöade bilar på E4:an. Järnvägen har ju sin egen personal som får ta hand om tågpassagerarna, resonerade man. Och sanningen var ju att Civilförsvaret inte hade något järnvägskunnig personal att sätta in, trots att det finns hela två museijärnvägar nästan inpå knutarna i Gävle (Jädraås - Tallås respektive Uppsala - Lenna Järnväg).<br /><br />Desto större blir denna skandal, när Civilförsvaret tidigare inte ens hade svarat på ett erbjudande från järnvägsamatörerna att bilda en särskild enhet inom Civilförsvaret.Lars Flemströmhttp://askersunds.blogg.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-43434874893017363052010-02-28T17:15:19.064+01:002010-02-28T17:15:19.064+01:00@Anonym 07.09: Helt rätt! Om vi definierar vad som...@Anonym 07.09: Helt rätt! Om vi definierar vad som är vår kärnverksamhet så blir det samtidigt lättare att få spårbarhet till våra uppgifter vilken materiel vi ska anskaffa. Både Norge och Finland har valt tydliga inriktningar. Sverige är som vanligt så där lagomt mitt emellan. Tyvärr så kostar det att inte välja sida.<br /><br />@Rasmus: Säg det till befolkningen i Georgien. Dom lyssnar säker på dina teorier. Jag är säker på att en och annan filosof i det antika Grekland funderade i dina banor. Tyvärr så har historien hittills bevisat att ett försvar behövs. <br /><br />Det intressanta med antikens filosofer var att dom samtidigt var soldater. Jag rekommenderar "The Western Way of War" av Victor David Hansson.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-47493647404758812732010-02-28T16:09:07.547+01:002010-02-28T16:09:07.547+01:00Apropå kärnverksamhet...
Det är väl det som är de...Apropå kärnverksamhet...<br /><br />Det är väl det som är det grundläggande problemet...<br /><br />Så länge vi håller på och velar med vad som är FM kärnverksamhet så kommer vi att få den ryckighet vi har i planering och genomförande - som de inte har i länder där kärnverksamheten för FM är definierad och stabil över tiden (som i t ex Finland och Norge)<br /><br />Om vi hade valt att göra som Finland (att ha försvar av det egna territoriet som kärnverksamhet) eller som Norge (att gå med i NATO) så skulle vi väl slippa de flesta av de "övergripande" problem som nu försvårar all genomförande av "verksamhet" - Eller?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-1834329622319522472010-02-28T15:04:05.470+01:002010-02-28T15:04:05.470+01:00> Tyvärr så är det realpolitik som styr
Det b...> Tyvärr så är det realpolitik som styr<br /><br />Det brukar ju heta så... Men allvarligt talat tror jag verkligen att "war is a dying business" om vi sköter våra kort väl. <br /><br />Eller annorlunda uttryck, jag har svårt att tänka mig att vi fortfarande förbereder oss för krig i Östersjön om fem hundra år. Antingen har jag rätt och det finns en realistisk chans att världen kan lämna militära konflikter bakom sig eller så har du rätt och då har vi nog större problem än försvarsbudgetens storlek...Rasmus Karlssonhttps://www.blogger.com/profile/04384376410523008113noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-49285444425109766152010-02-28T13:29:34.671+01:002010-02-28T13:29:34.671+01:00@rasmus: Ingen dum idé. Om sedan bara Ryssland kun...@rasmus: Ingen dum idé. Om sedan bara Ryssland kunde göra det samma så skulle vi alla kunna sitta ner och skjunga kring lägerelden...<br /><br />Tyvärr så är det realpolitik som styr.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-43654578719181918272010-02-28T12:45:42.606+01:002010-02-28T12:45:42.606+01:00Men om man ska se på ett militärt försvar som en s...Men om man ska se på ett militärt försvar som en slags försäkring har jag ett förslag:<br /><br />Tänk om man istället lägger alla dessa pengar på studentutbyten med Ryssland, till att bekosta en andra chans för människor i konkurensutsatta industri när tullar rivs ner och till att driva på en snabb EU-utvidgning... då kanske vi istället för en försäkring mot krig får en försäkran om fred :-)Rasmus Karlssonhttps://www.blogger.com/profile/04384376410523008113noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-31937502891248433022010-02-28T12:43:14.386+01:002010-02-28T12:43:14.386+01:00Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.Rasmus Karlssonhttps://www.blogger.com/profile/04384376410523008113noreply@blogger.com