tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post285629872864787506..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Nytt luftrumGreasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger34125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-24233404845952945702011-03-03T08:00:32.170+01:002011-03-03T08:00:32.170+01:00@CI: Misstag görs definitivt civilt också, trots t...@CI: Misstag görs definitivt civilt också, trots tvåpilot och tekniska system, men det hade varit långt värre utan dessa. Statisken har blivit mycket bättre över tiden inom civilflyget. Trafikledare gör misstag också. (De enda som inte gör misstag är UAV :-)<br /><br />Jag håller med om att FV-piloterna borde få civila certifikat. Förutom den allmänna flygträningen så kan det kanske vara en vinst i ökad förståelse om att åka omkring i en pappstrut som sedd inifrån en Gripen bara är ett irritationsmoment. En gång i tiden hade flygvapnet egna segelflygplan för allmän flygträning. Men det var ett tag sedan.MFIhttps://www.blogger.com/profile/03492810825947808815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-3940735435911950972011-03-03T01:52:53.951+01:002011-03-03T01:52:53.951+01:00Följande står i LFS 2008:30:
"Tillgodoräknand...Följande står i LFS 2008:30:<br />"Tillgodoräknande av militär flygförarutbildning<br /><br />22 § En sökande som har genomgått militär teoretisk och praktisk flygförarutbildning<br />med godkänt resultat, motsvarande kraven för respektive certifikat och behörighet, ska genomgå kompletterande teoretisk och praktisk utbildning vid en godkänd flygskola.<br />Sökanden ska även avlägga teoretiska prov och flygprov på det sätt som Luftfartsstyrelsen<br />har godkänt. Utbildningen får förkortas efter skolchefens bedömning."<br /><br />När det gäller PPL borde det rimligtvis gå att inarbeta eventuella skillnader i teoretisk utbildning under GFU. Grunderna är i stort gemensamma, men militärt har man inte längre något behov av att veta hur en gammal kolvmotor med förgasare och magnettändning fungerar. Men SK 60 har till stora delar civil avionik så det borde fungera.<br /><br />Det stora problemet är IR och eventuellt CPL. De teoripaketen är ganska omfattande, då de till stora delar är gemensamma med ATPL-teorin. Tar man bara ett IR måste man ändå läsa om rätt mycket om man senare ska ta hela ATPL-teorin (t ex blivande transportförare). Dessutom förfaller den om man inte tagit CPL/IR inom tre år. Därefter gäller teorin i oändlighet så länge CPL är "levande".<br /><br />Det vore dock inte omöjligt att läsa detta. TFHS klarade tidigare att utbilda elever till CPL/ME/IR, ATPL-teori, MCC, förbandsflygning, avancerat (enskilt och rote) mm på 18 månader. Totalt tror jag det var 240 flygtimmar inklusive simulator. Ska eleverna ändå läsa fyra terminer på Karlberg så skulle man kunna lägga teorin under en av dessa, eller ännu hellre lägga flygning och teori i ett kontinuerligt block på tre terminer utan längre sommaruppehåll.<br /><br />Flygtid behövs men kostar och numer finns inget billigt alternativ som innebär riktig flygning. Även SK 61 hade de sista åren ett helt vansinnigt timpris.<br /><br />Som ingenjör vill man gärna se tekniska lösningar. Som flygare vill man lära sig så mycket som möjligt samtidigt som saker ska vara så enkla och standardiserade som möjligt. Som militär vill man inte lägga tid och pengar på något som inte tillför någon militär effekt, men samtidigt vill man ha möjlighet att verka överallt. Inte lätt att komma fram till EN bra lösning.<br /><br />En anpassning som är bra är att flottiljerna nu fått likadana skyltar mm som civila flygplatser. Det blir enklare med bara en sort att hålla reda på, även om det i sig kanske inte är så stort problem. Men det är tillräckligt stressande första gången på en storflygplats.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-50156205486943500482011-03-02T13:59:02.749+01:002011-03-02T13:59:02.749+01:00Jag fick precis ett SMS från en kollega. Igår när ...Jag fick precis ett SMS från en kollega. Igår när han var på väg hem från Spanien till Arlanda så mötte de ett annat flygplan på bedömt 2-300 meter och SAMMA höjd. Med andra ord så är det inte bara militära piloter som har problem med färdtillstånden. Misstag görs även civilt, trots tvåpilot och civila hjälpmedel.<br /><br />Min lösning på problemen i Gripen är helt enkelt att ge piloterna ett civilt flygcertifikat och låt dem flyga betydligt mer. Men där saknas både vilja och pengar...chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-16255987320577999542011-03-01T19:06:52.086+01:002011-03-01T19:06:52.086+01:00Det jag undrar är bland annat hur autopilotstödet ...Det jag undrar är bland annat hur autopilotstödet ser ut i utländska stridsflygplan? Mitt allmänna intryck är att t ex de amerikanska flygplanen har mer likheter med de civila systemen, än vad de svenska har haft av tradition. Nu väntar jag på att få åka med i en F-16 för att få se hur systemstödet ser ut. :-)<br /><br />VOR & DME klarar man sig utmärkt utan. Om man bara har en bra GPS (med uppdaterad Jeppesen-databas) så märker trafikledningen inte att man saknar VOR. :-)MFIhttps://www.blogger.com/profile/03492810825947808815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-12398370953675015902011-03-01T18:52:47.050+01:002011-03-01T18:52:47.050+01:00@MFI: De har oftast tillgång till VOR och DME i fo...@MFI: De har oftast tillgång till VOR och DME i form av TACAN. TACAN är möjlig i Gripen och finns bl.a. i den Sydafrikanska varianten. Men det kräver en hel del hårdvarumodifieringar att få in i svenska Gripen (vilket bl.a. jag förespråkar).<br /><br />F-18 är ett av få stridsflygplan (såvitt jag vet) som blivit godkänd avseende RVSM.<br /><br />http://www.defencetalk.com/f-18e-cleared-to-fly-at-higher-altitudes-reducing-fuel-costs-20843/<br /><br />http://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ato/service_units/enroute/rvsm/<br /><br />Men man bör då ta i beaktande att de flesta av NATO:s och USA:s stridsflyg är större än Gripen och då får plats med dubbla uppsättningar SSR m.m.<br /><br />Jeppesen (rättstavat denna gång) data är en intressant utmaning. I civla färddatorer går datat att läsa in som det är, vilket underlättar certifiering, då Jeppesendata i sig själv är godkänt. Hur certifierar man ett militärt flygplan att använda dessa data? Då det i dessa flygplan inte finns en civil certifierad färddator? Detta är en utmaning för HKV FLYGI som är Transportstyrelsens organ för att godkänna Gripen.<br /><br />http://www.jeppesen.com/index.jspchefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-44546838692771213202011-03-01T18:08:48.685+01:002011-03-01T18:08:48.685+01:00Hur gör man i stridsflygplan i t ex USA och NATO?Hur gör man i stridsflygplan i t ex USA och NATO?MFIhttps://www.blogger.com/profile/03492810825947808815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-37586004006280125202011-03-01T14:20:34.268+01:002011-03-01T14:20:34.268+01:00Det är många goda råd om hur vi bygger om en Gripe...Det är många goda råd om hur vi bygger om en Gripen till en Airbus. Fortfarande är problemet att vi på grund av ekonomi, tid och resurser måste göra avvägningar av vad som ska implementeras i flygplanet.<br /><br />Jag hävdar att Gripen är ett krigsflygplan och i första hand är det vapen, sensorer, motmedel och kommunikation som skall fungera. Dessutom skall givetvis prestanda bibehållas.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-6093417505519118082011-03-01T14:14:11.307+01:002011-03-01T14:14:11.307+01:00Vad säger att man måste ha ett helt automatiskt TC...Vad säger att man måste ha ett helt automatiskt TCAS/ACAS-system när inte övriga har det? Får man en TA har man gott om tid och även med en RA så hinner man använda radio och kan göra övergången till stigning/dykning mjukt.<br /><br />Man skulle också kunna tänka sig att man använder datalänken för att tvåan ska få samma information.<br /><br />Lyssna på flygledaren och komma ihåg måste den ensamme föraren av ett privatflygplan också göra, liksom de i stora flygplan (fast inte alltid).<br /><br />En lösning för färdtillstånd skulle kunna vara att använda datalänk. Civilt används ACARS, som i framtiden ska ersättas av ett nytt system. Om ATC kan länka upp färdtillståndet slipper föraren knappa.<br /><br />Man skulle ju kunna tänka sig att STRIL skulle kunna länka upp begränsningar eller förbjudna områden där det i fredstid råkar vara en civil kärra som passerar, men vid insats utomlands kanske är en UAV, någon stealthmaskin eller annat.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-88155433015401015292011-03-01T13:47:10.002+01:002011-03-01T13:47:10.002+01:00Ett typiskt exempel på där civil teknik och militä...Ett typiskt exempel på där civil teknik och militär taktik kolliderar är TACAS. Vad händer om en rotechefs flygplan reagerar på TACAS-information och gör en undanmanöver med en rotetvåa ett par meter bakom. Vi får redan i dagsläget vara försiktig med användning av höjdhållning då bryska manövrar kan vara farligt om inte rotetvåan är beredd på att de kommer att dyka upp.<br /><br />Övervakningsystem har också en flaskhals. Det är fortfarande den ensamma piloten i Gripen som ska mata in värdet i t.ex. klarerad höjd. Detta tar kapacitet från att titta ut och minskar då hans beredskap på att undvika andra flygplan. Piloten kan också höra fel på det flygledaren säger eller mata in fel värde i systemet. Ligger man i förband så kan det vara svårt för en förbandsmedlem att mata in ett färdtillstånd om man ligger i moln då deras uppmärksamhet ligger på att flyga i formering i förhållande till det andra flygplanet.<br /><br />Det är bara att inse att den militära och den civila flygvärlden har mycket olika använingsområden och det är därför inte helt lätt att ta teknik och procedurer från den civila världen och applicera på den militära.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-56646796173848916142011-03-01T08:42:32.108+01:002011-03-01T08:42:32.108+01:00@MFI: Problemet är att dessa system är inte gratis...@MFI: Problemet är att dessa system är inte gratis. Det går inte bara att ta ett COTS-system, utan det ska integreras i mjukvaran i systemdator och styrsystem. <br /><br />Försvarsmakten lär inte få mer pengar av politikerna för att göra detta arbete. Alltså har vi att välja mellan att förbättra de civila eller de militära funktionerna i flygplanet. Det intressanta är att för de civila funktionerna finns det massor av regelverk som tvingar fram lösningar, men för de militära så är det först efter en stridsinsats som du vet om du överlevde eller inte.Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-11241988085590585982011-03-01T08:11:09.445+01:002011-03-01T08:11:09.445+01:00Varför säger alla i FM Jeppesson isf Jeppesen? :-)...Varför säger alla i FM Jeppesson isf Jeppesen? :-)<br /><br />Med tanke på att Gripen är ett enpilotsystem så anser jag att det är nödvändigt med ett bra systemstöd för att på ett säkert sätt kunna operera i civilt luftrum, både i Sverige och utomlands. För att uppnå det systemstödet så är det inte nödvändigt att montera in VOR- och ADF-burkar. Dessa används inte ens civilt längre för navigering, utan bara för att göra någon jurist nöjd på luftfartsmydigheterna. TCAS skulle kanske vara värt vikten, men det är inte absolut nödvändigt. Piloterna borde mycket riktigt få ägna sig åt luftstrid och inte åt att hålla reda på en höjd, vilket maskiner har klarat av sedan 70-talet. Om man vinner luftstriden, men kolliderar med en civil Cessna på vägen hem, så blir det ändå inte så bra.<br /><br />Jag citerar ett par av haverikommissionens rekommendationer från rapporten jag refererar till ovan:<br /><br />"Snarast införa lämplig metodik och utrustning, särskilt i enpilotsystem, syftande till att ge en hög säkerhet i att klareringar uppfattas rätt och följs (RM 2010:01 R2)."<br /><br />"Reglera användningen av det systemstöd för varning vid uppnående av klarerad höjd och avvikelse från densamma, som är under införande i JAS39 (RM 2010:01 R4)."<br /><br />"Överväga införande av ytterligare systemstöd, t.ex. styrautomatfunktion för intagande av planflykt på förvald höjd, syftande till att ge en hög säker- het i att klareringar uppfattas rätt och följs (RM 2010:01 R5)."MFIhttps://www.blogger.com/profile/03492810825947808815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-32821365269994905632011-02-28T15:57:41.767+01:002011-02-28T15:57:41.767+01:00Ännu en anledning att göra gripenflygandet mera ko...Ännu en anledning att göra gripenflygandet mera kompatibelt med civil flygtrafik är om vi får en ökande konfliktrisk med upprustning och sedan konflikter här eller någon annan stans.<br /><br />Om vi börjar rusta komme det att dröja länge innan det startas nya flygflottiljer och det blir snabbt intressant att dela flygplatser och luftrum med civil trafik och öva utgående från många platser. Detta behöver fungera med minimala störningar och så mycket som möjligt påminna om skarp flygning.<br /><br />När det blir nya konflikter tror jag inte på tydliga skiften mellan krig och fred eller att luften blir ren från civil trafik utan jag tror det blir röriga gråzoner, det som sker i Libyens luftrum är ett utmärkt exempel.Magnus Redinnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-86288709911216749202011-02-28T15:36:34.349+01:002011-02-28T15:36:34.349+01:00@Anonym 06.13: Rätt! Primärradar var det riktiga b...@Anonym 06.13: Rätt! Primärradar var det riktiga begreppet. Dock så föredrar jag personligen råradar, då signalbehandlingen i moderna apparater ofta tar bort klutter som ibland kan vara svaga ekon från mål. Som operatör blir man då lätt lurad och tror att det inte finns mål runt omkring mig.<br /><br />Att stoppa in mjukvara för ny funktionalitet är givetvis görbart, men det är ingenting man som flygplanstillverkare gör själv, utan förlitar sig på radiotillverkaren.<br /><br />Sedan krävs en integration med systemdatorn i flygplanet. Detta då moderna stridsflygplan är likt bilar med en multifunktionsdisplay. D.v.s. vi har GPS, men inte en normal GPS display eller minneslager för t.ex. civila navigeringspunkter som Jeppesson-data.<br /><br />Det stora problemet är certifiering. Köper du en färdig burk från en leverantör av färddatorer så har du automatiskt ett godkännande från luftfartsmyndigheter. Bygger du funktionen själv så måste du även fixa certifieringen själv.Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-24017499659352025892011-02-28T15:13:50.261+01:002011-02-28T15:13:50.261+01:00Råradar är det väl inte riktigt när det signalbeha...Råradar är det väl inte riktigt när det signalbehandlats en hel del innan det presenteras för operatören?<br /><br />I NATO har man ju länge haft TACAN och på köpet fått tillgång till de civila navhjälpmedlen samtidigt som del av funktionaliteten varit tillgänglig för civilt bruk. Samtidigt har FV haft diverse egna system som varit inkompatibla med civila system. Jag skulle snarare säga att det är där problemet ligger. <br /><br />Eftersom man kan ha alla de där systemen på småflygplan borde inte Gripen vara för liten för antennerna i alla fall. Däremot vill man ju inte ha en skog av antenner som förstör både aerodynamik och RCS. <br /><br />DME brukar ofta använda samma antenn som transponder, vilket även militära flygplan redan har. När jag ändå är inne på transponder så kan man ju lika gärna välja en som tar emot ADS-B. Då får man helt gratis lägesinformation mm från stora moderna flygplan, samt enklare TCAS-funktioner. Ett system som varnar för flygplan oavsett om den egna radarn är på eller ej kan ju inte vara negativt. Motsvarande funktion kan fås till småflygplan också och tar i princip ingen extra plats.<br /><br />IFR-godkänd GPS finns också sedan många år, så ska man ändå ha en GPS kan man ju välja en sådan. <br /><br />ADF sitter idag i flygplan mest för att det är ett krav för IFR-godkännande, inte för att det används, så det kan man lika gärna hoppa över så länge det krävs en extra burk för det. Man kan i och för sig ifrågasätta hur mycket VOR/DME används i praktiken. Fyrarna och RNAV-punkter ligger ju inprogrammerade i GPS:en så man använder den istället.<br /><br />Med mjukvarudefinierad radio borde utrymme inte vara något större problem. Vill man ha en ny radiofunktion skriver man ett nytt program. Antenner och sådant behövs förstås fortfarande, men det är inte säkert att det behövs någon extra burk eller panel.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-81429010324541005342011-02-28T13:24:28.435+01:002011-02-28T13:24:28.435+01:00@Henrik 13.50: Ett NOTAM är till för tillfälliga ä...@Henrik 13.50: Ett NOTAM är till för tillfälliga ändringar i flygtrafiken. Visst skulle vi kunna ge ut ett generellt NOTAM som säger att det pågår luftstridsövningar må-fredag mellan 09.00 - 16.00, men jag tvivlar på att vi skulle kunna förbjuda civil trafik genom området. Dessa skulle nog bara fortsätta flyga, då det sparar bränsle och tid att gå raka vägen.<br /><br />Vi lyckas ju inte ens skapa temporära R-områden för att träna CAS, utan våra militära piloter får flyga i ganska så komplexa civila luftrum för att kunna agera med markstridskrafter. En FAC som leder en CAS-insats har tyvärr ofta mycket dålig insikt i hur luftrummet ser ut.<br /><br />Det jag skulle vilja förtydliga är att man måste som civilt bolag måste inse att man tar en viss risk genom att passera militära övningsområden. Det går inte bara att lägga all skuld på den andra sidan. Försvarsmakten har köpt läget att det passerar civil trafik och det är ofta som man mitt i en övning får begränsningar i höjd eller sida för att släppa igenom civila flygplan, vilket innebär att de pengar som läggs till övningar inte blir lika effektivt utnyttjade.Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-6448369502813012242011-02-28T13:17:33.595+01:002011-02-28T13:17:33.595+01:00@MFI 15.11: Även till och från övningsområdena så ...@MFI 15.11: Även till och från övningsområdena så har militära flygplan ett antal nackdelar:<br /><br />- Enpilotsystem. Civilt så läser oftast den ena piloten färdtillstånden och den andra flyger.<br /><br />- Avsaknad av civila system för att upptäcka och undvika kollission. T.ex. TCAS. Militära piloter får nöja sig med flygledning och den egna radarn (som dock kräver ett visst arbete som tar kapacitet från piloten) samt givetvis att titta ut!<br /><br />http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_collision_avoidance_system<br /><br />- Höga prestanda avseende stigning/sjunk. Ibland så riskerar militära flygplan att lösa ut TCAS på civila flygplan enbart därför att de automatiska systemen inte vet att vi stannar in 1000 fot under.<br /><br />Visst går det att bygga in mer civila system även i militära flygplan. Men man måste då beakta att:<br /><br />- Det tar vikt/utrymme. Ett militärt flygplan är oftast byggt med mycket små marginaler för att få bästa dragkraft/viktförhållande. Det finns helt enkelt inte lika stor möjlighet att stoppa in nya system om man inte samtidigt tar bort något annat.<br /><br />- Det kostar pengar och tar utvecklingskapacitet från militära funktioner. Vad är egentligen viktigast? Att bygga en Gripen som ser ut som en Airbus eller att bygga ett stridsflygplan?<br /><br />Gripen saknar civil navigeringsutrustning av den anledning att man i krig antar att dessa system inte längre finns tillgängliga. D.v.s. VOR, DME, ADF, RNAV m.m. Var ska man placera burkarna? Var ska man placera antennerna (ett litet flygplan innebär att antenner hamnar nära varandra, med risk för interferens)? Var får man kraft/kylning från (detta tar effekt från motorn)? Detta har inte ändrats från tidigare flygplan. Även Viggen hade samma begränsningar. men då var det inte lika tätt mellan trafiken och de civila flygplanen gick för det mesta utanför övningsområdena. ta t.ex. trafik mellan Arlanda och Göteborg som tidigare gick via en radiofyr i Jönköping, men som numera ofta går mer västligt och rakt igenom F7 övningsområden. GPS har ställt till ett intressant problem, då det likt fartygstrafiken innebär att man inte längre följer leder utan tar "genvägar".<br /><br />Till råga på allt så saknar militära piloter utbildning i civil navigering (vi har inga civila certifikat, då flygvapenledningen är rädda för att det blir lättare för militära piloter att lämna till civil verksamhet). Man har dessutom ett flygtidsuttag på ca 1/3 av vad civila piloter får. Civila piloter koncenterar sin flygtid på just navigering, medans militära piloter koncentrerar sin flygtid på luftstrid. Därför är det kanske inte helt otippat så att civila piloter är sju gånger bättre än militära på att uppträda i civilt luftrum!Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-32183911321445500642011-02-28T12:46:19.950+01:002011-02-28T12:46:19.950+01:00@Magnus Redin: Hela den där vindkraftsdebatten var...@Magnus Redin: Hela den där vindkraftsdebatten var helt felvinklad i pressen. Gripen har inte mer problem än vilken annan radar som hellst. Debatten kring vindkraftverk finns även i bl.a. USA, men har blåsts upp här i Sverige av vindkraftsbolagen som vill ha någon att skylla sina misslyckanden på.<br /><br />Ett vindkraftverk ger helt enkelt upphov till dopplerekon som kan misstolkas som långsamtgående farkoster, eller hovrande helikoptrar.<br /><br />Visst går dessa ekon att filtrera bort, men samtidigt så riskerar du att ta bort andra ekon som skulle kunna vara verkliga mål.<br /><br />Dessutom skapar vindkraftverk en radarskugga som skymmer allt bortom själva vindkraftverket. För civila radarsystem är detta inget problem då man oftast bara har SSR, d.v.s. transpondersvar. I militära radarstationer använder man i första hand råradar, då fienden sällan är snäll nog och sätter på sin transponder vid ett anfall.Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-70587017981162929092011-02-28T11:47:50.902+01:002011-02-28T11:47:50.902+01:00Henrik, jag läste slarvigt, tog i för hårt och mås...Henrik, jag läste slarvigt, tog i för hårt och måste backa. Några tiotal kubikmeter för att hålla undan för några timmars övning är ingen stor grej, problemet är ner det finns permanenta störningarna för flygtrafiken.Magnus Redinnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-44854792309983169662011-02-28T09:48:34.426+01:002011-02-28T09:48:34.426+01:00Henrik, jag försöker undvika att tänka på vad klim...Henrik, jag försöker undvika att tänka på vad klimatåtgärderna i Sverige egentligen betyder när Kina och bygger ut kolgruvorna så fort det bara går. Om många tar efter det vi gör blir det en märkbar nytta, under tiden är det bra många kubikmeter bränsle som inte behöver betalas och när man flyger kringelkrokar är det onödig förbrukning. Min passion är inte klimatfrågan, den gör mig bara deprimerad, utan "peak oil" som är ett mera hanterbart problem.<br /><br />Greasemonkey, till att börja med behöver det läggas pengar på att inte vara till åtlöje. Sällan har försvaret varit så utskrattat som efter utspelen att Gripen inte klarar av att ha vindkraftverk miltas ifrån flygfälten.<br /><br />Normaltillståndet för försvaret är inte krig utan fred och då behöver verksamheten under fred vara effektiv och oskadlig för civila verksamheter. Om man inte klarar av att navigera under fred i civila luftrum utan orimlig risk för den civila flygtrafiken hur skall man då klara av att navigera under krig?<br /><br />T.ex. skulle navigerings och säkerhetssystemen som utvecklas för autonoma UAV:er kunna användas för att förse vanliga Gripenplan med system som ger de nödvändiga säkerhetsmarginalerna.Magnus Redinnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-36208711269621373782011-02-28T09:06:59.933+01:002011-02-28T09:06:59.933+01:00Frågan är bara vad sjutton vi skall lägga pengarna...Frågan är bara vad sjutton vi skall lägga pengarna på Gripenutvecklingen på?<br /><br />- Att upptäcka vindkraftverk och navigera i civila luftrum.<br /><br />ELLER<br /><br />- Att bygga en krigsmaskin.Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-28593265498954450472011-02-28T08:46:22.536+01:002011-02-28T08:46:22.536+01:00@ Magnus Redin
Den nya AESA-radarn borde göra det...@ Magnus Redin<br /><br />Den nya AESA-radarn borde göra det lättare för Gripen när det kommer till vindkraftverk.<br /><br />Dock har det absolut noll betydelse för klimatet om flygplanen på lilla Arlanda drar ett par extra liter soppa under de timmar övning sker.Henrikhttps://www.blogger.com/profile/08695651834811365759noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-68051460375518135122011-02-28T00:11:13.372+01:002011-02-28T00:11:13.372+01:00Intressant läsning i haverikommissionens rapport:
...Intressant läsning i haverikommissionens rapport:<br /><br />http://www.havkom.se/virtupload/reports/RM2010_01.pdf<br /><br />Tillbudet ägde inte rum i övningsområdet, utan när 39:an var på väg tillbaka från övningsområdet för landning.MFIhttps://www.blogger.com/profile/03492810825947808815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-24271812230729077512011-02-27T22:50:18.095+01:002011-02-27T22:50:18.095+01:00Jag förstår inte riktigt vad problemet är med att ...Jag förstår inte riktigt vad problemet är med att skicka ut ett NOTAM om att civilflyget ska hålla sig borta från området när övning sker? Det är ju inte så att man övar 24/7.Henrikhttps://www.blogger.com/profile/08695651834811365759noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-75571422333799113742011-02-27T21:23:26.001+01:002011-02-27T21:23:26.001+01:00Anonym 08:55, bra poänger om flygskola på Ärna. Ju...Anonym 08:55, bra poänger om flygskola på Ärna. Just nu är dock huvudproblemet att över huvud taget få flygförareutbildningen att fungera om jag har förstått bloggarna rätt, jag har begränsad information. <br /><br />Men visst skulle man kunna drömma om en utökad helikopterverksamhet som tränger ut flygskolan till den mindre jaktbasen som skulle kunna finnas på Ärna för Stockholms skydd. Försvaret behöver växa bra mycket innan sådana drömmar blir rimliga.Magnus Redinnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-72538655963217926242011-02-27T21:16:23.371+01:002011-02-27T21:16:23.371+01:00Den civila flygtrafiken har gjort allt annat än st...Den civila flygtrafiken har gjort allt annat än stängt igen. Trenden är solklar, fler och fler flyger allt mer i takt med att konjunkturen blir bättre. Lfv prognos är att trafikintensiteten ökar kontinuerligt fram tom 2020 minst. Att en del mindre kommunala flygplatser får stänga igen gör varken från eller till. <br /><br />Mer bekymmersamt är den hur-svårt-kan-det-vá-attityd som sakta men säkert växer sig stark bland FV flygförare i takt med att antalet flygstridsledare säger upp sig och de inte får flyga alla de pass de har planerat därför att det inte finns någon stridsledare som övervakar dem. När de inte får den högkvalitativa stridsledning som de vant sig vid - den där okända rösten på stridsledningsfrekvensen som ger dem all information de behöver för att bilda sig den överlägsna SA som ger det där lilla men avgörande övertaget som vinner över motståndaren i materialstriden, men som man kan skita fullständigt i när väl passet är över - då går de omedelbart ner i fosterställning och säger, anförda av vår inspektör för luftstridskrafterna: Hur svårt kan dé vá? Ta hit ett gäng norska flygstridsledare, ge dem några dagars knappkurs. F*ck de svenska FSL:erna, låt dem dra till ICA, Willys, Saab och vad de nu tycker är mer attraktivt än vårt älskade apartheidinspirerade flygvapen där bara flygförare anses smarta nog att yttra sig om flygkrig??!<br /><br />Inte konstigt att FV icke-flygande yrkesfack blir färre fortare än det går att rekrytera nya. Systemtänkandet är totalt borta, nu gäller det bara att tänka på sina egna. F*ck helheten, f*systemet luftstridskrafterna, f*ck svenskt luftförsvar, flygklubb Sverige äger. Systemkollaps är bara förnamnet...Anonymousnoreply@blogger.com