tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post3046169309304187528..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Ekonomin stoppar Gripen? (uppdaterad)Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger20125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-19667798899325874782010-11-09T05:23:34.723+01:002010-11-09T05:23:34.723+01:00@C: Kul och lycka till!@C: Kul och lycka till!chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-48600846241005884312010-11-08T23:37:01.371+01:002010-11-08T23:37:01.371+01:00Hej,
intressant läsning som vanligt.
Måste tipsa ...Hej,<br />intressant läsning som vanligt.<br /><br />Måste tipsa om ett livstecken även från flygförarskrået på lägre nivå på bloggarenan:<br />flyghuvudstaden.se/bloggenCnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-62956889531417052472010-11-07T21:09:33.569+01:002010-11-07T21:09:33.569+01:00@Anonym 10.37: Om jag skulle bli kallad för Gripen...@Anonym 10.37: Om jag skulle bli kallad för Gripenhatare så skulle jag se det som ganska så ironiskt.<br /><br />Man måste skilja på två olika aspekter av denna debatt:<br /><br />- Gripen är ett av världens billigatse flygplan att operera. Jämförelser med t.ex. Eurofighter visar på samma timkostnad fast Eurofighter är det i Euro och för Gripen i Kr!<br /><br />- Många nationer är just nu så panka att dom inte har råd att operera något stridsflyg över huvud taget. Det är inte flygplanens fel i sig själv, utan beroende på den den allmänna ekonomin. Som kritiker är det då kanske lätt att ifrågasätta varför man skaffar stridsflyg över huvud taget? Men för Sydafrika med en instabil granne som Zimbabwe är den frågan lätt att besvara.<br /><br />Därför så är artikeln som jag refererar till ganska så symptomatisk för hur många blandar ihop flera olika debatter i ett inlägg.<br /><br />Om det nu skulle ha varit mutor inblandade, innebär det då att Gripen skulle vara ett sämre flygplan? Finns det inte stor sannolikhet att det i de affärer som Gripen har förlorat förekommit lika mycket mutor från de andra deltagarna? Är inte signalen att det förekommit mutor en indikation på att det mer eller mindre var ett krav från regimen i fråga? Är det då inte regimen själv som man ska kritisera?chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-21495309899118206412010-11-07T19:37:27.105+01:002010-11-07T19:37:27.105+01:00Dock har man från Sydafrikansk håll dementerat att...Dock har man från Sydafrikansk håll dementerat att man ska ställa Gripen på backen, pengar ska plockas fram på något sätt har Sydafrikanska försvarsministeriet uttrycket det.<br /><br />Att nyheten blir så stor här har med våra kära Gripenhatare inom media och politiken att göra, i Sydafrika får det nog snarare ses som ett inlägg i budgetdebatten.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-32161439346966731432010-11-05T22:01:02.590+01:002010-11-05T22:01:02.590+01:00@Anonym 00.54
Numera följer jag denna site endast...@Anonym 00.54<br /><br />Numera följer jag denna site endast sporadiskt. Om jag - som nu - skulle få för mig att kommentera felaktigheter så sker det under min fredliga signatur. <br /><br />Eventuella felaktigheter i CI inlägg får kommenteras av någon annan. Offentlighetsprincip och meddelarfrihet är inget för mig. <br /><br />Innehöll då detta inlägg några felaktigheter? Nej, inte några värda att kommentera i alla fall (enligt mig). Vill man ha mer inside info om bidläget för Gripen finns andra källor. <br /><br />/Pax VobiscumAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-31449362656532140832010-11-05T14:14:00.527+01:002010-11-05T14:14:00.527+01:00Dessvärre har kunden alltid rätt.
Vill Sydafrika ...Dessvärre har kunden alltid rätt.<br /><br />Vill Sydafrika konsekvent flyga tvåsitsigt, kanske på grund av dåligt stöd från egen stridsledning och bristande förtroende för målinvisning av FAC på marken samt nöjer sig med underljudsfart fram och tillbaka till ett operationsområde, som därtill inte är luftförsvarat av vare sig jaktflyg eller radarriktat luftvärn, så duger Hawk.<br /><br />Om de dessutom förlorat många yngre flygförare till Australien, så kanske Hawk till och med är ett lämpligare flygplan att re-aktivera äldre "stabspiloter" i jämfört med JAS Gripen?Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-62678668580530213002010-11-05T13:18:01.457+01:002010-11-05T13:18:01.457+01:00Värt att notera är att Sydafrika har högre timkost...Värt att notera är att Sydafrika har högre timkostnader för Hawk än Gripen. I Storbritannien betalar man nu endast £50 000 per flygtimme för Eurofighter, vilket också kan vara intressant att ha i åtanke i affärer där Gripen står mot Eurofighter m fl.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-74868968389960312072010-11-05T11:26:38.823+01:002010-11-05T11:26:38.823+01:00@J.K: Oavsett supportavtal så har man som tillverk...@J.K: Oavsett supportavtal så har man som tillverkare av ett flygplan ett ansvar för dess luftvärdighet under hela livslängden. Enligt RML så ligger det som en del i det s.k. MTC-ansvaret.<br /><br />Sverige kommer givetvis att betala varje gång det uppstår ett kritiskt fel som behöver fixas. Dels vill vi ha våra egna flygplan i luften och dels vill vi inte sätta industrin i en dålig sits. Ta exemplet med katapultstolshandtaget 2007.<br /><br />För de utländska kunderna uppstår det då ett problem som antingen Saab (Sydafrika) eller FMV (Ungern, Tjeckien och Thailand) får lösa. Vill de betala mer för att få en lösning på problemet, eller tycker dom att lösningen ska levereras mer eller mindre gratis? I ett "leasing" avtal förväntar sig nog en kund att allt ska fungera bra, precis som när man leasar en bil.<br /><br />För Sydafrika och i framtiden Thailand är det lite värre, då man äger sina flygplan. Hur länge gäller "garantin"?<br /><br />Givetvis vill alla att de utländska kunderna ska fortsätta att pumpa in pengar i Saab, men nu när deras ekonomi är dålig så kan det bli svårt. Samtidigt är vi i Sverige mycket intresserade av att få fler kunder till Gripen. Ju fler som delar på dessa vidmakthållandekostnader, desto bättre. En slags symbios mellan industri och svensk försvarsmakt med andra ord.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-86887374695793994502010-11-05T11:09:40.046+01:002010-11-05T11:09:40.046+01:00GW, Sydafrikaaffären är en angelägenhet för för SA...GW, Sydafrikaaffären är en angelägenhet för för SAAB. Flygvapnet skall stödja Saab men jag tvivlar på att Sydafrika har samma avtal som Tjeckien och Ungern har under leasingperioden.<br /><br />J.K NilssonJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-7291162032633186052010-11-05T10:32:31.518+01:002010-11-05T10:32:31.518+01:00Tanken bakom svensk Gripen-export är att fler stat...Tanken bakom svensk Gripen-export är att fler stater ska vara med och dela på kostnaderna.<br /><br />Vi vill ha en svensk ensad flotta, men egentligen så bör Gripenflottan vara globalt ensad.<br /><br />Då gäller det att alla Gripen-användare uppdaterar och modifierar sina exemplar i samma takt.<br /><br />Det kan knappast varit den ursprungliga meningen att det svenska försvarsanslaget i enhetlighetens namn betalar för moderniseringar och teknikrationaliseringar även på icke-svenska Gripar vars användare valt att avstå från det förmågelyft dessa åtgärder avser åstadkomma.<br /><br />Thailand och Tjeckien har ett begränsat inflytande över vad som ovillkorligen ska med i nästa edition/materialsystem för JAS Gripen och kan nog därför ifrågasätta vissa delar eller prioriteringsordningen.<br /><br />Om Sydafrika vill sätta en stor del av sin Gripenflotta i malpåse, så är det ju för att slippa kostnader och spara de inbyggda flygtimmarna till en tid om kanske flera decennier då deras behov av stridsflyg kan ha återuppstått. <br /><br />- Sverige har väl i avtal garanterat Sydafrika att de alltid kommer att kunna lita på sina Gripars grundläggande funktionsduglighet? Det är därmed vårt ansvar att de tekniskt fortsätter att fungera och vårt ansvar att vidmakthålla dem.Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-962854151842416702010-11-05T08:54:44.970+01:002010-11-05T08:54:44.970+01:00@Anonym 18.03: Jag anar mig till en viss "Pax...@Anonym 18.03: Jag anar mig till en viss "Pax Vobiscum" bakom inlägget....Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-14078610838330130742010-11-05T08:03:44.493+01:002010-11-05T08:03:44.493+01:00@Anonym 18.03: Kritik är bra, konstruktiv kritik ä...@Anonym 18.03: Kritik är bra, konstruktiv kritik är bättre. Hittar du fel så får du gärna tala om vad som är fel. Håller jag med så uppdaterar jag givetvis.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-82343275791145819602010-11-05T02:03:37.042+01:002010-11-05T02:03:37.042+01:00Det är inte mycket som stämmer med verkligheten so...Det är inte mycket som stämmer med verkligheten som du skriver om här. Faktakolla lite bättre.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-19947429285703380542010-11-04T23:27:45.652+01:002010-11-04T23:27:45.652+01:00För mer info om våra öldrickande bryllingars försv...För mer info om våra öldrickande bryllingars försvarsmakt se denna länk...<br /><br />http://navyskipper.blogspot.com/2010/11/storbrittanien-star-infor-stora.htmlchefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-5564085829054645502010-11-04T21:11:10.800+01:002010-11-04T21:11:10.800+01:00Fortfarande verkar det vara hela havet stormar på ...Fortfarande verkar det vara hela havet stormar på exakt vad som gäller för de där förbannade flytetygen. När det meddelades att QE kommer levereras 2018 angavs CATOBAR som anledningen till förseningen.<br />Båda skeppen skulle dessutom ha designats från början för just CATOBAR så att det skulle vara för sent för QE ser jag som otroligt (conventionella skepp torde dessutom vara hetare på marknades än STOBAR).<br /><br />Vidare kostar de två fartygen tydligen 5,4 miljarder pund levererade och klara. Hur väl står sig detta i jämförelse med andra fartyg av samma klass världen runt?Lewnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-91468339709995423432010-11-04T21:06:42.955+01:002010-11-04T21:06:42.955+01:00Gula faran har aldrig varit så farlig och gul, som...Gula faran har aldrig varit så farlig och gul, som Hasse Alfredsson skojade till det för länge sedan.Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-22707899430611265272010-11-04T20:57:48.715+01:002010-11-04T20:57:48.715+01:00@Sumatra: Den öst-västliga hotbild som vi trodde s...@Sumatra: Den öst-västliga hotbild som vi trodde skulle ersättas av en nord-sydlig kanske inte inträffar på det sätt vi trodde.<br /><br />I stället för att tredje världen skulle bli aggressiva och vilja komma åt vårt västerländska överflöd kan överflödet börja dyka upp på platser betydligt närmare dessa hot-spots.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-46921214245786843822010-11-04T20:48:28.259+01:002010-11-04T20:48:28.259+01:00CI,
Den ekonomiska svaghet som ger återverkningar...CI,<br /><br />Den ekonomiska svaghet som ger återverkningar på försvarsansträngningarna verkar bara att gälla Europa. Vem hade räknat med denna snabba utförsbacke, medan nationer vi hela våra liv betraktat som fattiga u-länder laddar på vad de har på alla plan. Från kulturrevolution till världens största valutareserv innan vi riktigt fattat vad som skett.<br /><br />Vad väntar?Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-58773835316949875192010-11-04T19:55:27.570+01:002010-11-04T19:55:27.570+01:00@Lew: CATOBAR fick jag slå upp! :-)
http://en.wik...@Lew: CATOBAR fick jag slå upp! :-)<br /><br />http://en.wikipedia.org/wiki/CATOBAR<br /><br />Jag hänvisar till artikeln i Air Force Monthly där QE levereras i ursprunglig konfiguration och därför måste placeras i malpåse i brist på lämpliga flygplan som kan operera från ett för kort däck med hopp-ramp. De siffror jag sett nämner en miljard pund i ombyggnadskostnad för QE...<br /><br />http://www.defensenews.com/story.php?i=4925327<br /><br />Katapultsystemet kommer också att vara ång-drivet, vilket kräver att fartyget byggs för detta redan från början, vilket kanske är för sent för QE?<br /><br />http://www.janes.com/news/defence/jni/jni100726_1_n.shtmlchefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-3983201902923602392010-11-04T19:44:39.160+01:002010-11-04T19:44:39.160+01:00Vad man har fått reda på här i UK verkar det som o...Vad man har fått reda på här i UK verkar det som om båda QE-fartygen kommer byggas CATOBAR.<br /><br />Vidare har ju UK och Frankrike just skrivit under en ny "Entente", denna gång med något slags rotationsschema på de franska och brittiska hangarfartygen.<br /><br />Ser för övrigt med glädje att skeppsklassen ska heta "Queen Elizabeth", detta då det bara funnits en regerande drottning med det namnet över det förenade kungadömet.Lewnoreply@blogger.com