tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post3285929026220283440..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Människan är den svaga länkenGreasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger26125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-1200644181041778592010-05-13T09:48:04.053+02:002010-05-13T09:48:04.053+02:00@Kiwi: Vad har fått dig att tro att de Tjeckiska 3...@Kiwi: Vad har fått dig att tro att de Tjeckiska 39:orna skulle vara så olika de svenska? Det är ju svenska flygplan som är leasade med mer eller mindre exakt samma utrustning och samma förmågor. Någon TCAS finns definitivt inte!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-85989718284508326992010-05-12T13:04:52.923+02:002010-05-12T13:04:52.923+02:00"@2.718: TCAS är inte så enkelt som du tror a..."@2.718: TCAS är inte så enkelt som du tror att integrera i ett militärt flygplan."<br />Gick utmärkt på de Tjeckiska 39:orna, varför skulle det inte gå att använda samma godkända utrustning i de svenska?<br />/KiwiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-86324560036720430822010-04-28T14:27:44.287+02:002010-04-28T14:27:44.287+02:00@Pax: Nu är jag inte särskilt förtjust i den "...@Pax: Nu är jag inte särskilt förtjust i den "mjuka" lösningen. Har man inte innan passet förberett vilka radiofyrar man Ska kommunicera med så finns dom inte valbara. Rörlig Tacan som används vid lufttankning är heller inte möjligt.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-49708271463205169762010-04-27T23:46:23.801+02:002010-04-27T23:46:23.801+02:00All ny funktion måste inte innebära att ny hårdvar...All ny funktion måste inte innebära att ny hårdvara integreras. TACAN-funktion är snart (nu?) inlyft i Gripen utan att varken vikt, kyl-/elbudgetar påverkats. På samma sätt har AHRS-funktion integrerats till en bråkdel av vad kostnaden för integration, mod och modmtrl för införande av motsvarande hårdvarulösning. <br />Kommenteras bör att ACAS är lösningen för att undvika kollisioner mellan samverkande militära fpl. Framtaget av Saab med ngt bidrag från LM och B. Snart integrerat i JSF medan vi andra bloggar på...<br />Bjuder CI på uppslaget att beskriva ACAS.<br />/Pax VobiscumAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-23311618826561824562010-04-26T08:04:44.315+02:002010-04-26T08:04:44.315+02:00För dom som undrar så är den civila navigeringsutr...För dom som undrar så är den civila navigeringsutrustningen i Gripen inte sämre än den i Draken (helt egen militär navigering) och Viggen (SK37 hade dock DME). SK60 har en betydligt bättre civil navigering med ILS/RNAV (VOR/DME). C/D Gripen har till skillnad från 37/35 ILS i stället för den militära TILS för landning. Dock enbart VOR och ej DME.<br /><br />Ändå så bryter vi mer mot färdtillstånden idag.<br /><br />Vad är då skillnaden?<br /><br />- Mer komplext luftrum där civila flygplan passerar rakt igenom militära övningsområden.<br />- Mindre flygträning för piloter (förutom de som tillhör insatsförband)<br />- Mer komplext flygplan som kräver mer träning!chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-61730868509205944262010-04-26T07:58:23.578+02:002010-04-26T07:58:23.578+02:00@Nicke: Som jag har försökt förklara tidigare så f...@Nicke: Som jag har försökt förklara tidigare så får helt enkelt det inte plats med lika omfattande utrustning som i civila flygplan. Träning är därför nyckeln och den stoppas för ofta av budget!chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-56092264883391974582010-04-26T01:12:50.844+02:002010-04-26T01:12:50.844+02:00"Lika lite som en Airbus 310 hör hemma i stri..."Lika lite som en Airbus 310 hör hemma i striderna ovanför Afghanistan så hör egentligen en Gripen hemma i civilt luftrum"<br /><br />Men för sjutton CI. Gripen är en flygmaskin. Den är avsedd att flyga med. Förr eller senare kommer den vara tvungen att passera luftrum där den måste kunna samsas med annan luftfart. Se till att utrusta skrället med rätt utrustning och rätt utbildad och tränad personal för det. Svårare än så är det inte.<br /><br />Jämför med Marinen där en fartygschef har exakt samma ansvar och kompetenskrav som en civil dito. Där kraven på fartygens navigationsutrustning är exakt lika omfattande som för den civila sjöfarten. <br />Jag vet att det är många sjöbusar som tycker det är för djäkligt att inte Flottan får göra som de vill på de sju haven men personligen är jag rätt nöjd över att den militära sjösäkerheten inte beror på vem som för tillfället är C Prod Marin...Nickehttps://www.blogger.com/profile/11541903682614359083noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-39560332410720853112010-04-25T15:17:41.657+02:002010-04-25T15:17:41.657+02:00Intressant och bra inlägg med flera bra kommentare...Intressant och bra inlägg med flera bra kommentarer.<br />Den analys om brutna färdtillstånd som pågår hos Flygsäk får nu ny fart. Det är tredje gången på tio år som man påbörjar just detta projekt men varje gång har det kommit annat viktigare (!) emellan. Egentligen har FV all information som behövs, många bra analyser har ju gjorts tidigare men en genomlysning och sammanfattning behövs. <br /><br />Som flera har varit inne på, även jag själv, så går det inte bara att skylla på piloten. Det finns så många aktörer i hela envelopen att det är förmodligen ett paket av lösningar där även civila aktörer får dra sitt strå till stacken.<br /><br />Men det ändå lite märkligt att SHK ska behöva höja rösten varje gång för att FM ska agera.Borneohttps://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-40538567762908864062010-04-25T13:32:22.614+02:002010-04-25T13:32:22.614+02:00@2.718: Huvudet på spiken. Allt är möjligt, men ko...@2.718: Huvudet på spiken. Allt är möjligt, men kostar pengar och tid. Frågan är vad vi ska använda pengarna till? Att bygga om Gripen till ett civilt flygplan, eller att göra det till en bra krigsmaskin.<br /><br />Lika lite som en Airbus 310 hör hemma i striderna ovanför Afghanistan så hör egentligen en Gripen hemma i civilt luftrum. Det är bara något som den tyvärr måste stå ut med då det inte längre finns separata militära övningsområden eller baser.<br /><br />Mer träning ser jag som enda lösningen och där bör Försvarsmakten ta sig en rejäl funderare på vad man gör när man då och då drar in på flygtiden. Tyvärr så får det konsekvenser som påverkar flygsäkerheten. De civila bolagen kanske också borde fundera på om dom verkligen vill flyga igenom militära övningsområden. Men allt för att spara pengar? Jag misstänker också att de senaste dagarnas stora förluster måste hämtas hem pånågot sätt och där finns det också risk att flygsäkerheten påverkas...chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-6849402698230305692010-04-25T11:46:52.191+02:002010-04-25T11:46:52.191+02:00Enklare former av TCAS borde inte ens behöva någon...Enklare former av TCAS borde inte ens behöva någon extra burk eller antenn som skruvas fast någonstans. TCAS använder ju transponder Mode C eller S och en av dessa borde redan finnas. Där är väl problemet snarare att Saab ska ha ordentligt betalt för att implementera det.<br /><br />/ 2.718Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-89335348029536102902010-04-25T11:31:05.056+02:002010-04-25T11:31:05.056+02:00@2.718: Det syns att du inte vet särskilt mycket o...@2.718: Det syns att du inte vet särskilt mycket om vare sig militära flygplan, eller militär flygning utan analyserar det utifrån en civilpilots perspektiv.<br /><br />TACAN (VOR/DME) finns i Sydafrikanska Gripen. Tyvärr så har dom en helt annan kommunikationslösning. I Sverige har vi på TACAN utrustningens plats vår Länk 16 terminal. <br /><br />I små flygplan som Gripen får man slåss om den fysiska platsen, elförsörjning och kylning. Faktum är att det är lättare att få in mer prylar i t.ex. en Sk61, för att inte tala om en Airbus 310. Där har man dessutom ett par andra användare att dela kostnaderna med. Som det är nu så får man välja mellan den ena burken eller den andra. Vi kan välja att stoppa in den Sydafrikanska lösningen och få ett flygplan som är mer anpassad för civil trafik, eller att bibehålla Länk 16 och få ett flygplan som är anpassat för militära operationer tillsammans med NATO/USA.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-16424735449570289422010-04-25T11:30:07.019+02:002010-04-25T11:30:07.019+02:00Då missförstod jag nog när huvuddelen av de brutna...Då missförstod jag nog när huvuddelen av de brutna färdtillstånden inträffade. Jag tänkte helt enkelt på den incidenten där SHK nyligen presenterade sin rapport och det var ju vid återflygning. <br /><br />Problemen vid luftstrid förstår jag mycket väl, men under flygning till och från övningssektorer borde man kunna anse att det sker på samma villkor som alla andra.<br /><br />/ 2.718Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-45168650888321585752010-04-25T11:10:41.542+02:002010-04-25T11:10:41.542+02:00@2.718: TCAS är inte så enkelt som du tror att int...@2.718: TCAS är inte så enkelt som du tror att integrera i ett militärt flygplan. Det är inte bara att ta en civil burk och skruva fast den på instrumentbrädan. Den ska tåla 9G och inte störa övrig viktig utrustning som radar och varningssystem. Det kostar stora pengar och utprovning att få in TACAN i Gripen. Även om jag beställer funktionen idag så kommer den inte att vara färdig inom 3-5 år.<br /><br />Du har rätt i att vissa civila flygplan har enpilotsystem. Skillnaden ligger dock i de faktorer som jag räknat upp ovan där framför allt det faktum att Gripen är ett betydligt mer komplext system nog får räknas som avgörande. All extra information från radar m.m. överbelastar delvis piloten. Som militär pilot måste du därför ändra ditt sätt att flyga när du passerar civila områden. Det kan vara svårt efter ett flygpass där man utsatt kroppen för 9G och hjärnan för systemkomplexiteten i ett BVR-WVR stridsscenario. Piloten är helt enkelt en smula utmattad. Som civil pilot har du lyxen att enbart träna på dessa detaljer som en militär pilot gör som en bieffekt för att kunna starta och landa.<br /><br />Formationsflygning är svårt. Den som leder formationen belastas av att det är ett antal andra flygplan som följer hans beslut och dt är lätt att börja tänka även åt dom. "Ska jag svänga kraftigt mot flanken när det ligger tre andra flygplan inom 30 meter?". Som förbandsmedlem är det heller inte alltid enkelt. I moln är koncentrationen att följa din rote- eller gruppchef så stor att det ibland kan vara svårt att t.o.m. byta radiokanal från C2 till A.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-68645696305403003312010-04-25T10:38:23.274+02:002010-04-25T10:38:23.274+02:00Till 2718. Jag tror inte att du riktigt förstår de...Till 2718. Jag tror inte att du riktigt förstår det komplexa i att framföra ett Gripen i luftstrid i över 1000Km/h och 9g. Visst sker brott mot färdtillstånden till och från övningsskektorerna också, men flertalet kommer under övning under krävande arbetsmoment då det kommer ändrade färdtillstånd. Att börja knappa på knappar över 3g är inte helt enkelt då du inte förmår lyfta armen. <br />Vissa tider vill du heller inte släppa andra flygplan med blicken då du helt enkelt skulle risker att krocka eller hamna i mycket ogynsamma lägen.<br />Att då jämföra det med att flyga i 200km/h från A till B är i mitt tycke lite orättvist. <br /><br /><br />Försvarsmakten kan inte upprätta restriktionsområden varje dag då det ska övas. Den processen tar lång tid och skulle inte få acceptans hos de civila bolagen. Däremot borde det vara som i andra länder: Blanda inte in civil trafik i sektorer där militära flygplan övar. Men den processen finns och har funnits länge. Idag handlar det dock mera om att militära flygplan bryter mot färtillståndet om man åker utanför sin tilldelade sektor samtidigt som civil trafik ändå kan passera genom. Till för ca 10 år sedan fick inte civil trafik passera aktiva militära sektorer utom i undantagsfall.<br /><br />Jag håller med dig om att alla självklart ska kunna samsas i luften och att mera övning ger bättre piloter.<br />/HAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-12855255477836739432010-04-25T00:14:52.847+02:002010-04-25T00:14:52.847+02:00Terrängvarning är inte alls dumt. Men det som skul...Terrängvarning är inte alls dumt. Men det som skulle underlätta mest vid flygning i kontrollerad luft vore väl en autopilot med lite fler funktioner. Kan man bara knappa in höjd och kurs och kanske stig-/sjunkhastighet också så har man ju löst mycket. Kopplar man den till navutrustningen så den följer vald färdväg blir det ännu bättre. Det är stenåldersteknik så det borde gå att lösa mjukvarumässigt.<br /><br />Det har ju faktiskt utbildats ett fåtal VSO till Gripen. Tyvärr rekryterade man inte några Taktiska Koordinatorer till helikopter heller när man startade upp den aviatiska profilen på OP 10-13. Även om man skulle göra det till nästa utbildningsomgång så lär det ju ta fem år innan de är klara och användbara.<br /><br />Jag håller med om att lösningen ligger i träning och utbildning. Men samtidigt ska tekniken underlätta för operatören, oavsett vad det gäller. Visst är en bussförare och en rallyförare bra på olika saker, men båda måste kunna samsas på vägarna. <br /><br />/ 2.718Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-53661784660036929452010-04-25T00:14:27.261+02:002010-04-25T00:14:27.261+02:00Civila flygplan har inte alltid en besättning på t...Civila flygplan har inte alltid en besättning på två man. Ganska många mindre flygplan (t ex affärsflygplan) är godkända för enpilotsystem, t ex den PC-12 du har i ditt andra klipp från YouTube. Privatflygare med 45 flygtimmar (blocktid) under utbildning för sitt cert och 12 flygtimmar per år förväntas klara av det själv så hur en flygförare med många timmars utbildning, godkända tester från UTK och ett flygplan som marknadsförs som lätt att flyga har problem med så enkla saker som att hålla koll på färdtillstånden när det är vanlig flygning förstår jag inte riktigt. Flyger du i förband borde det väl vara rotechefen som sköter navigeringen och radiosnacket? Då ser jag inte problemet. Även förbandsflygning går att genomföra civilt, men numer behövs det utbildning för det.<br /><br />Vad gäller TCAS borde det inte vara så svårt, det använder sig ju av transponder Mode C eller S och någon sådan finns redan. Då borde det bara vara frågan om att göra någonting vettigt med den mottagna signalen. Enkla system finns som i princip går att ha i fickan så det behöver inte heller bli så krångligt. Har man dessutom möjlighet att ta emot ADS-B blir det ännu bättre. Vill man inte röja sig så är det väl bara att stänga av funktionen, ungefär som man stänger av belysning. Men ett passivt system borde inte vara några problem. Återigen finns det i småflygplan.<br /><br />2.718Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-61324230364173115202010-04-25T00:13:50.879+02:002010-04-25T00:13:50.879+02:00Att civil avionik inte får plats i spetsiga flygpl...Att civil avionik inte får plats i spetsiga flygplan låter helt otroligt. Både SK60 och SK61 fanns med civil avionik och moderna småflygplan har allt som behövs, inklusive terrängvarning, kollisionsvarning, transponder Mode-S, autopilot mm. Småflygplan har bra mycket större problem med vikten än Gripen. Hur som helst är ju VOR, DME och ADF (NDB är ju själva fyren) ganska onödigt om man har GPS och/eller tröghetsnavigering. kurs och avstånd till olika fyrar kan du ju få fram ändå om du vet var i rymden du befinner dig. Allvarligt talat så är det väl så att de flesta i småflygplan använder GPS även om den inte är certifierad och resten av burkarna sitter där bara för att det ska. Hade Sverige haft TACAN hade vi nog sett VOR/DME i militära flygplan också. Hur som helst borde det gå att lösa om man får mjukvarubaserad radio. Då borde det inte vara några problem att ta emot signalen från civila navigeringshjälpmedel också.<br /><br />Om radarn tar så mycket uppmärksamhet under vanlig flygning i kontrollerad luft så är den felkonstruerad. Fast det borde väl inte vara så svårt att programmera den så den bara söker och man får en varning vid kollisionsrisk.<br /><br />/ 2.718Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-8758636658437707212010-04-25T00:12:54.216+02:002010-04-25T00:12:54.216+02:00Men vi kan väl beta av punkterna en efter en. Civi...Men vi kan väl beta av punkterna en efter en. Civilt och militärt flyg på samma flygplats borde inte vara något problem. Det funkar ju i resten av världen. Även inom trafikflyget görs ofta visuella inflygningar och alla måste kunna navigera utan andra hjälpmedel än karta och minimikravet på instrument dvs fartmätare, höjdmätare och kompass. De som endast flyger VFR gör ju detta hela tiden så det är knappast något unikt för FV.<br /><br />RNAV har funnits i minst 40 år så det är knappast någon ny företeelse. Att lägga skulden på de civila bolagen är lite lågt. Hade försvaret tyckt att övningsområdena var så viktiga borde man väl fått dem klassade som restriktionsområden eller på annat sätt kunna stänga ute all civil trafik. Civil trafik är ju en del av verkligheten som man måste rätta sig efter och så länge det inte är fullskaligt krig så kommer den finnas där. Leaveflygningarna till Afghanistan gick t ex över Irak, och Afghanistan också så klart.<br /><br />/ 2.718Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-88260013304653802222010-04-25T00:11:19.719+02:002010-04-25T00:11:19.719+02:00Nja, jag håller inte med om att det var någon bra ...Nja, jag håller inte med om att det var någon bra sammanfattning, det var för långt och snarare bortförklarande än sammanfattande. Fick delvis känslan av att herr ingenjören skyller ifrån sig, när problemet faktiskt ligger hos föraren. Lösningen är utbildning och bättre system som stöd.<br /><br />Tyvärr innefattar inte artiklarna något om hur många brutna färdtillstånd det är totalt sett under aktuell period och då helst fördelat på flygslag och sett i relation till antalet flygtimmar. Något säger mig att privatflyget står för ännu fler brutna färdtillstånd och luftrumsintrång. Det förekommer ju inom trafikflyget också, tex den SAS-maskin som startade i fel banriktning på Kallax.<br /><br />/ 2.718Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-59136501212762367282010-04-24T22:32:58.982+02:002010-04-24T22:32:58.982+02:00Sverige är väl dessutom det enda landet i västvärl...Sverige är väl dessutom det enda landet i västvärlden som blandar civil och militär trafik i militära övningssektorer? Andra länder tycker att det inte är lämpligt flygsäkerhetsmässigt för att det blir för stor arbetsbelastning och för stora inskränkningar i övningen för de militära flygplanen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-63615772288964669112010-04-24T21:08:17.793+02:002010-04-24T21:08:17.793+02:00@Madman: Det fanns ett modpaket C till våra A/B ma...@Madman: Det fanns ett modpaket C till våra A/B maskiner en gång i tiden. Jag var personligen ganska så kritisk till denna lösning eftersom man bland annat inte skulle få UCP (som bl.a. kontrollerar radio och navigeringsfunktioner). Många av dessa funktioner skulle bli Head-Down med ett knäligt gränssnitt. Den här kabinen var ett förslag för hur en ModC kärra skulle kunna se ut. Märk väl att det finns viss MS19 funktionalitet...<br /><br />Undrar hur antalet höjdgenomskjutningar skulle ha blivit med denna lösnoing då t.ex. ett byte av radiofrekvens kunde kräva 5 knapptryckningar (head-down). Inget för roteflygning i moln t.ex.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-70670793148341415462010-04-24T20:13:51.816+02:002010-04-24T20:13:51.816+02:00Mycket bra sammanfattning av den problematik som m...Mycket bra sammanfattning av den problematik som många inte förmår tillgodogöra sig genom mager nyhetsrapportering.<br /><br />Ska dock bli intressant att se om antalet höjdgenomskjutningar kommer minska med den möjlighet till clearance monitoring som införts. Kommer det användas månntro?<br /><br />Den där 39A/C-hybridcockpiten på bilden är förresten rätt snyggt photoshoppad. Samma grundbild finns i många varianter, även renodlad 39C.<br /><br />/MadmanAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-68411072780162881312010-04-24T19:53:46.391+02:002010-04-24T19:53:46.391+02:00Samtliga nyhetskanaler trycker speciellt på det f...Samtliga nyhetskanaler trycker speciellt på det faktum att JAS 39 Gripen står för de flesta tillbuden inom militär flygning i Sverige. Oväntat att det inte var Viggen, F-16, F-15 eller något annat stridsflygplan.<br />För övrigt är Volvo inblandad i merparten av bilolyckorna innanför staketet på Torslandafabriken i Göteborg. Volvo måste därför vara kass.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-63216141122932350992010-04-24T14:31:37.917+02:002010-04-24T14:31:37.917+02:00Det finns ett antal flygplatser i världen som kräv...Det finns ett antal flygplatser i världen som kräver sin man/kvinna för att klara av en landning...<br /><br />http://www.youtube.com/watch?v=Q1PY_7GNfIw&feature=related<br /><br />http://www.youtube.com/watch?v=Hhwrv44--Dk<br /><br />http://www.youtube.com/watch?v=k0Dft5X5Q-Y&feature=related<br /><br />http://www.youtube.com/watch?v=nj1tmnwiVyI&feature=fvwAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-30094199432538203262010-04-24T13:18:42.053+02:002010-04-24T13:18:42.053+02:00En icke-nyhet.
"Jas 39 Gripen eller dess pil...En icke-nyhet.<br /><br />"Jas 39 Gripen eller dess piloter är inblandade i majoriteten av de militära felmanövreringar..."<br /><br />Jämförelse: bilar eller dess förare är inblandade i majoriteten av olyckor på vägarna.verklighetennoreply@blogger.com