tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post3587168927853170051..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Gästinlägg: Försvarsmaktens taktiska transportflygförmåga 2014Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-64154776014411360042010-06-06T15:53:44.973+02:002010-06-06T15:53:44.973+02:00Icke-spetsigt flyg har dragit på sig en oförutsedd...Icke-spetsigt flyg har dragit på sig en oförutsedd kostnad för att reparera den Gulfstream som nyligen allvarligt skadades på Marmal på marken i mörker. <br /><br />En miljard svenska kronor har satsats på AMP C-130 trots att GAO i flera år varnat för att grundtekniken, implementering och förväntade produktionskostnader är omogna och osäkra.<br /><br />Nu gäller det att ta igen dessa kostnader inom ramen för icke-spetsigt flyg. Det bidrar sannolikt till vilja att rätta munnen efter en mindre matsäck.<br /><br />Om risken för att BG 11 eller BG 14 sätts in är utomordentligt låg, så är också riskerna för negativa konsekvenser av en slimmad taktisk flygtransportflotta måhända tolerabla?<br /><br />Sverige behöver inte fortsätta understödja ISAF med våra gamla C-130. Det finns massor med stater som köpt splitternya C-130J. Bland andra Danmark och Norge borde kunna vara nordiskt solidariska med oss!<br /><br />Till SSG:s nationella uppgifter kan det räcka med att spara flygtid i en (1) enda av våra Herkor för användning vid en hypotetisk kris eller krig. <br /><br />Polisens nationella insatsstyrka (NI) har inte ens en flotta med i närheten samma kapacitet som Försvarsmaktens 20 st HKP 15 till sitt förfogande. De förväntas åka Dodge minivan från Stockholm till kärnkraftverk som Ringhals och riksanstalter som Tidaholm. Självklart med gott stöd av framkomlighetsbefrämjande hjälp från länstrafikgrupper längs vägen. Det kommer emellertid ta sin tid och helt utvilade torde de inte anlända till platsen för den särskilda händelsen.Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.com