tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post3874153028753839306..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Jubileum (uppdaterad)Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger34125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-11951567240014951512011-07-08T11:32:07.125+02:002011-07-08T11:32:07.125+02:00Är det den fjärde eller femte luftvärdiga?
Martin ...Är det den fjärde eller femte luftvärdiga?<br />Martin Baker har vad jag förstår fortfarande två för prov med katapultstolar.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-13373803984376550542011-07-07T19:08:26.679+02:002011-07-07T19:08:26.679+02:00I Storbritannien har man fått upp en Gloster Meteo...I Storbritannien har man fått upp en Gloster Meteor i luften. <br /><br />http://www.flightglobal.com/blogs/flight-international/2011/07/the-gloster-meteor-returns-to.htmlchefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-82720337067847986572011-07-05T17:43:19.277+02:002011-07-05T17:43:19.277+02:00@Sumatra: He, he...@Sumatra: He, he...chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-77623713264014757132011-07-04T23:33:47.057+02:002011-07-04T23:33:47.057+02:00När det gäller ordet Operativ lär inte ordets töjb...När det gäller ordet Operativ lär inte ordets töjbarhet ha nått sitt verkliga ändläge, förrän Visbykorvetterna levererats i stridbart skick med alla system fungerande. Redan i befintligt skick höjs röster för att de hittills "levererade" skall sättas in i operationer.Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-77709255931432935452011-07-04T21:05:01.026+02:002011-07-04T21:05:01.026+02:00@Anonym 20.25: I Sverige brukar man säga att en di...@Anonym 20.25: I Sverige brukar man säga att en division är operativ när den är krigsplacerad. För Gripen så skedde det 1997, d.v.s. nästan 10 år efter första flygningen. Då skedde det dessutom med ett hopplock av piloter från TU JAS och F7. Den första "riktiga" Flygvapendivisionen som blev operativ med Gripen blev det ett år senare, 1998. Jag har för mig att det var Gustav Blå...<br /><br />Titta på Eurofighter. Den flyger i Storbritannien i deras incidentförsvar. Men den är i stort sett bara operativ i jaktrollen. Dock så har industrin tryckt på för att den skall sättas in i Libyen, men än så länge på en nivå betydligt lägre än Rafale. Att britterna inte är strypta av politiska begränsningar på sama sätt som de svenska Gripen visas med all tydlighet av att det är deras Tornado som drar det tunga lasset.<br /><br />http://www.bloomberg.com/news/2011-03-22/allies-prepare-to-attack-qaddafi-s-ground-forces-debate-command-structure.html<br /><br />"Still, the jets are limited to an air-superiority role, Britain’s Ministry of Defence says, meaning they’ll target enemy planes in the air, rather than attack targets on the ground, a capability the RAF planes won’t have until 2018. Bombing has been allocated to Panavia Tornados, designed in the 1970s."chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-221561964394030672011-07-04T20:56:20.198+02:002011-07-04T20:56:20.198+02:00@Anonym 20.25: Tja, allt är givetvis en definition...@Anonym 20.25: Tja, allt är givetvis en definitionssak. I krig skulle jag vilja hävda att de enheter som inte är insatta i strid inte är operativa.<br /><br />Det blev lite för mycket att ta med hela boken om P-80:s historia i min förra kommentar, men divisionerna det pratas om befinner sig alla i USA och har precis fått de första P-80. "Operational strength" betyder att man fått ut tillräckligt med exemplar av flygplan, men inte att piloterna kan hantera dem. Produktionen av P-80 gavs högsta prioritet och lades på samma nivå som B-29, vilket innebar att man kunde tillverka upp till 60 flygplan om dagen med högsta produktionstakten. <br /><br />Att man sedan ställde all flygverksamhet med P-80 p.g.a. alla haverier, efter att man misslyckades med att få den insatt i Europa pekar på att konstruktionen knappt var operativ. Å andra sidan hade tyskarna också sina beskärda delar av problem med Me-262. Men där var nog tyskarna tillräckligt desperata att skicka upp allt som hade vingar för att stoppa de allierade...chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-10929659829626603882011-07-03T20:25:35.670+02:002011-07-03T20:25:35.670+02:00"As delivery of P-80A to operational units in..."As delivery of P-80A to operational units increased..."<br /><br />Detta borde tyda på att typen på något sätt var operativ (IOC eller mer), om än inte insatt i krigstjänst. <br /><br />"The program called for the 412th Fighter Group, which was up to the operational strength with a high experience level..."<br /><br />Detta borde också innebära att man på något sätt var operativa. <br /><br />Att P-80 inte deltog i strid under VK2 verkar det dock inte vara några tvivel om. <br /><br />När har man i Sverige satt gränsen för när en flygplanstyp är operativ?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-66006041637011705552011-07-03T19:52:11.655+02:002011-07-03T19:52:11.655+02:00I samma bok...
"As delivery of P-80A to oper...I samma bok...<br /><br />"As delivery of P-80A to operational units increased in the spring of 1945, and the urgent need for jet fighters in the European Theater was overtaken by the official end of the war against Germany in May, immediate attention turned to the Western Pacific as the logical place to give the Shooting Star its baptism of fire. In June 1945, in spite of severe shortage of parts which was beginning to jeopardize P-80A producion, a plan was approved for the deployment of P-80A and the photographic version, the F-14, to the Pacific Theatre of Operations. The program called for the 412th Fighter Group, which was up to the operational strength with a high experience level, an F-14 Photo Reconnaissance Squadron, and a supporting Air Service Group (the 361st) to be ready for deployment to the Pacific by December 1, 1945."<br /><br /><br />Ett antal haverier med dödlig utgång, bl.a. Medal of Honour innehavaren Maj Richard Bong, resulterade i att P-80 stoppades under ett kritiskt skede av VK2. Detta innebar att planerna på insatser i Stilla Havet aldrig genomfördes. När kriget avslutades så stoppades även tilläggsbeställningar på 2.631 flygplan. 917 flygplan som var under produktion levererades. Nästa "chans" skulle bli Korea-kriget!chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-70159081475398979162011-07-03T19:41:12.647+02:002011-07-03T19:41:12.647+02:00@2.718: Nu har jag hittat den definitiva sanningen...@2.718: Nu har jag hittat den definitiva sanningen om P/F-80 i slutet av VK2. I Smithsonians bok "The P-80 Shooting Evolution of a Jet Fighter" som man tagi fram med hjälp av bl.a. Kelly Johnsson så skriver man följande.<br /><br />"In September (1944) there was a brief flurry of interest in sending Lulu-Belle, along with a YP-80A to the United Kingdom as soon as possible to be used for escorting photographic airplanes which had encountered trouble with the German jet fighters. This brief chance for added glory slipped however when a second YP-80A was selected for the project instead of Lulu-Belle."<br /><br />"Spurred by increasing appearances of the german Me 262 and 163 fighters in combat, the Army Air Force, on November 14, 1944, allocated four YP-80A (44-83026 to 83029) for deployment to Europe. The project, called "Extraversion", involved crating and shipping two aircraft to the European Theatre of Operations (ETO) and two to the Mideterranean Theatre of Operation (MTO), together with the requisite flight and ground crews, spares and ground-support equipment. The airplanes were shipped from Lockheed Martin by mid-December, with the objective of the exercise to demonstrate the capabilities of the P-80A to flight crews in Europe. On January 27, 1945, the two ETO aircraft assigned to the Eight Air Force in the United Kingdom flew their initial flights. The next day one of the YP-80s (44-83026), on a local test flight, exploded in flight, killing the Air Force pilot Maj. P.A. Borsodi. The cause was diagnosed as failure of the tailpipe attachment to the engine tail cone. Despite an apparent structural problem in the aircraft, the "Extraversion" aircraft continued to fly without further difficulty until termination of the project on May 7, 1945. None of the aircraft saw action in combat."chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-352682153011567542011-05-22T21:35:15.844+02:002011-05-22T21:35:15.844+02:00"Spider" verkar vara alla ingenjörers fa..."Spider" verkar vara alla ingenjörers favoritavsnitt.<br /><br />DeHavilland Goblin var inte heller helt lysande vid snabba gaspådrag. Min erfarenhet av att flyga med den motorn är måttlig, men om jag har förstått det hela rätt så resulterar ett snabbt gaspådrag inte direkt i ökad dragkraft, utan snarare i övertemp. Det gällde att planera gaspådragen i relativt god tid. Kanske inte så dramatiskt som en explosion, men om man är i akut behov av dragkraft så kommer kanske marken upp och slår en om man inte får dragkraft tillräckligt snabbt.<br /><br />@CI: Att anfalla Me262 i landningen var väl det enda alternativet som de allierade hade?<br /><br />Jag kan mycket väl tänka mig att den amerikanska självkänslan inte ville bli slagen av ett tyskt flygplan kort tid efter kriget.MFIhttps://www.blogger.com/profile/03492810825947808815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-58884143127981382792011-05-22T17:13:15.226+02:002011-05-22T17:13:15.226+02:00Det finns ju fler tävlingar och klasser än Reno. C...Det finns ju fler tävlingar och klasser än Reno. Cleveland är också klassisk mark (luft?) vad gäller National Air Races. Både Thompson Trophy och Bendix Trophy hade jetklasser, vilket idag även finns i Reno.<br /><br />Jag mindes lite fel, det var visst inte "pylon racing" utan "Bendix & Thompson Jet Trophy Race" där en lättad Me 262 skulle tävlat mot P-80, men enligt uppgift förbjöds delta. Maskinen ifråga ägdes då av ingen mindre än Howard Hughes och idag håller den på att restaureras av Microsofts ena grundare Paul Allen.<br /><br />"Spider" är även mitt favoritavsnitt.<br /><br />/ 2.718Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-70206675024811303042011-05-22T09:04:59.471+02:002011-05-22T09:04:59.471+02:00@MFI: Ja, Jumo-motorn blev många tyska piloters dö...@MFI: Ja, Jumo-motorn blev många tyska piloters död. Den hade en viss tendens att explodera vid hastiga gaspådrag, vilket allierade piloter utnyttjade. De anfäll Me-262 vid landning. De tyska piloterna hade två val. Gasa på och riskera explosion, eller fortsätta landningsmanövern och riskera nedskjutning.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-28664086482284799172011-05-21T22:55:59.740+02:002011-05-21T22:55:59.740+02:00I Unlimited-klassen i Reno Air Races är i stort se...I Unlimited-klassen i Reno Air Races är i stort sett den enda regeln att flygplanen ska ha kolvmotor. Så enligt den regeln får P80 och Me262 inte vara med. Även P80 är snabbare än P51.<br /><br />Me262 var nog ett ganska bra flygplan, men precis som påpekas så var motorerna inget vidare. Intressant är att man för några år sedan drog igång nyproduktion av flygplanet. Dock valde man att sätta i en modern General Electric J-85. Jag läste någonstans att största problemet med med Jumo var att man hade ont om de legeringar som behövdes för tillverkningen. Den tidiga versionen av motorn hade en livslängd på 10-talet timmar. Om nyproduktionen kan man läsa på: http://www.stormbirds.com <br /><br />DeHavilland Ghost, första generationens jetmotor som byggde på Frank Whittles konstruktion, förefaller att vara en mer driftsäker motor. Jag hade nöjet att höra och se en sådan motor starta och flyga igår, nästan 70 år efter att den konstruerades.MFIhttps://www.blogger.com/profile/03492810825947808815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-55412026045411206792011-05-21T20:21:38.989+02:002011-05-21T20:21:38.989+02:00@2.718: Jag tror ärligt talat att Me-262 inte hade...@2.718: Jag tror ärligt talat att Me-262 inte hade haft en chans i tävlingar efter kriget, då utvecklingen helt enkelt gick för snabbt. Jumo-motorerna brottades dessutom med en vissa hållfasthetsproblem, så jag tror inte någon hade vågat köra Me-262 i fredstid.<br /><br />"Från jorden till månen" är en höjdare. Jag gillar särskilt avsnittet "Spider" om utvecklingen av månlandaren. Ett gediget ingenjörsarbete av den gamla skolan!chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-73492142086861870372011-05-21T16:53:52.490+02:002011-05-21T16:53:52.490+02:00OK.
Att han kallar den F-80 beror säkert på att d...OK. <br />Att han kallar den F-80 beror säkert på att det var vad den senare blev känd som, på samma sätt som Mustang blev känd som P-51. Bildandet av USAF, från USAAF, 1947 gjorde ju att P- blev F- så de Mustang som tjänstgjorde i Korea hette F-51. Nästa ändring kom 1962 med Tri-Service aircraft designation system, vilket bland annat gjorde att F4H/F-110 blev F-4, vilket är vad den idag är känd som.<br /><br />På samma sätt är Edwards AFB det mest kända namnet på anläggningen och NASA är mer känt än NACA.<br /><br />När du ändå gräver i flyghistoria från 40-talet, vet du om det finns någon substans i ryktet att Me 262 inte fick delta i flygtävlingar i USA efter kriget av rädsla för att de skulle vara snabbare än de egna, då operativa planen?<br /><br />Av någon anledning verkar ju amerikaner gilla motortävlingar där man enbart kör vänstervarv. Bil, motorcykel, båt eller flygplan verkar inte spela någon större roll utan alltid vänstervarv, när vi i resten av världen brukar svänga åt båda hållen.<br /><br />Förövrigt började jag nyligen se den lysande HBO-miniserien "Från jorden till månen" igen och kom då på att vi missat ett jubileum. Den 12 april var det 50 år sedan Jurij Gagarin blev första människan i rymden.<br /><br />/ 2.718Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-43472183644045290772011-05-21T15:09:31.917+02:002011-05-21T15:09:31.917+02:00@2.718: Jag har uppdaterat inlägget ovan med infor...@2.718: Jag har uppdaterat inlägget ovan med information från "Kelly" Johnsons bok om vilken typ av utprovning P-80 genomgick i slutet av VK2.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-38270859051853945972011-05-19T06:54:46.660+02:002011-05-19T06:54:46.660+02:00@Anonym 02.27: Jag antar att du ser koppling till ...@Anonym 02.27: Jag antar att du ser koppling till den här artikeln.<br /><br />http://www.svd.se/nyheter/utrikes/vandrande-himlakroppar-utan-omloppsbana_6176689.svd<br /><br />Men jag förstår inte kopplingen till detta inlägg...chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-8231254460626915982011-05-19T06:51:46.710+02:002011-05-19T06:51:46.710+02:00@Anonym 02.27: ?@Anonym 02.27: ?chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-91229904492410186952011-05-18T18:11:54.280+02:002011-05-18T18:11:54.280+02:00Tobias, rimligtvis är svaret på frågan hemligt och...Tobias, rimligtvis är svaret på frågan hemligt och troligtvis är det även deprimerande om man antar att det det följer trenden med avvecklade beredskapslager, flygbaser och bränsledepåer.<br /><br />Mvh,<br />Magnus RedinAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-6347690787975207482011-05-18T15:23:09.227+02:002011-05-18T15:23:09.227+02:00På tal om flygutveckling.
2009 var det fullständi...På tal om flygutveckling. <br />2009 var det fullständigt uteslutet att Gripen kunde användas som spaningsresurs i Afg. Nu svarar den för allt i från halva till en fjärdedel av spaningen i Libyen.<br />Vad har modifierats och hänt men kärran??<br />En enastående utveckling!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-57569358777532077682011-05-17T20:20:09.040+02:002011-05-17T20:20:09.040+02:00@Anonym 17.49: Tack! Jag har framfört liknande tan...@Anonym 17.49: Tack! Jag har framfört liknande tankar i ett antal inlägg, bl.a. det här.<br /><br />http://chefsingenjoren.blogspot.com/2011/03/soldaten-och-ingenjoren.htmlchefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-4616643148038543812011-05-17T17:49:02.255+02:002011-05-17T17:49:02.255+02:00off topick
jag tror att militära resurser kan var...off topick<br /> jag tror att militära resurser kan vara bra att ta till vid olyckor, kunde katastrofen ha undvikits med militär hjälp?<br /><br />"Så kunde Fukushima ha räddats"<br />http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/karnkraft/article3179873.ece<br /><br />En framtid för militären om vi nu får en fredligare värld i framtiden är att mer stå i beredskap för stora katastrofer.<br /><br />Alla länder har en arme sin egen eller någon annans, jag är inte emot ett försvar då det tyvärr behövs.<br />vh en som gillar din blogg.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-17723642245877000242011-05-16T07:29:09.834+02:002011-05-16T07:29:09.834+02:00I inlägget ovan har jag angett att Me 262 var det ...I inlägget ovan har jag angett att Me 262 var det första operativa jetflygplanet i Tyskland. Man får då inte glömma bort Heinkel He 178 och He 280 som faktiskt flög innan Me 262, men blev utkonkurrerade (delvis av politiska skäl). Tyskland hade dessutom Arado AR 234 Blitz som blev delvis operativt under kriget. "Volksjägern" Heinkel He 162 deltog i ett par uppdrag, men har ingen officiell nedskjutning på sitt konto. Jag tänker göra ett inlägg om Focke-Wulf TA 183 som har viss anknytning till vår egen J-29. Projekten med "Amerikabombare" resulterade också i ett antal intressanta designer.<br /><br />Utöver jetflygplanen fanns en hoper raketdrivna flygplan. He 176, Me 163, BA 349 m.m.<br /><br />"Tysklands hemliga vapen under andra världskriget" av Roger Ford innehåller en hel del intressanta designer som ryssar, amerikanare, engelsmän och svenskar studerade efter VK2.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-30559830695959268312011-05-16T07:19:39.640+02:002011-05-16T07:19:39.640+02:00Jag hittade några fler länkar om YP-80 i Italien. ...Jag hittade några fler länkar om YP-80 i Italien. <br /><br />http://warbirdsforum.com/showthread.php?t=990<br /><br />"According to An Escort of P-38's by John D. Mullins, the 1st Fighter Group, then flying P-38s, became the recepient of the two jets, delivered in April 1945, by a Wright Field contingent. The unit became known as the 33rd Air Force and, according to the author, they carried out simulated combat with the nearby based P-38s and P-51s. At least one of the Wing's pilot, Major Ed LaClare, recorded two flights in the YPs.<br /><br />I had the chance to speak over the telephone with Mr. james Bertoglio, then one of the unit's official photographers, and he recalled a mission where one of the YPs headed north on some unspecified mission.<br /><br />Maybe it is only a coincidence, but the two YP-80As, that had been shipped from the US on December 21, 1944, and possibly flying in Italy since January 1945, were delivered to an operational unit mere weeks after the German Arado 234s, based in Udine, Northern Italy, made their appearance, flying recon missions, over the Allied lines...[8D][?]"<br /><br />http://forum.armyairforces.com/1st-FG-and-the-Lockheed-YP80A-Shooting-Star-m94873.aspx<br /><br />"Mr. James Bertoglio, then a photographer with the 94th FS, who provided most of the pictures herein linked, clearly remembers one mission being flown "up north", i.e. toward the front line. <br />Bertoglio also recalled the oddity of the aircraft being flown by both test and operational pilots, but being maintained exclusively by civilian personnel (Lockheed?). "chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-75588929500539372612011-05-16T00:26:07.820+02:002011-05-16T00:26:07.820+02:00Hur mycket flygbränsle för militära ändamål har Sv...Hur mycket flygbränsle för militära ändamål har Sverige hamstrat i nuläget egentligen?<br /><br />Tobias WallinAnonymousnoreply@blogger.com