tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post4239473942392891041..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: USA har för få piloter, Sverige för mångaGreasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-78853572688292230612009-08-14T11:31:06.426+02:002009-08-14T11:31:06.426+02:00När jag läser att piloten som havererade 2005 utan...När jag läser att piloten som havererade 2005 utanför Karlskrona hade en tilldelning på 20 flygtimmar blir jag tyvärr inte särskilt förvånad. Redan för 6-7 år sedan, när jag själv var på väg in i flygvapnet, var det allmänt känt att man som flygförare med placering i Stockholm fick stå med mössan i hand och tigga till sig flygtid hos förbanden.<br /><br />Ytterst ligger förstås en stor del av ansvaret på våra politiker som vill minska anslaget till försvaret. Man blir frestad att dra paralleller mellan den senaste tidens branta ökning av flygrelaterade haverier (Gripen, helikoptrar) och minskade anslag / flygtimmar.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-72604332369911298322009-08-14T08:19:15.722+02:002009-08-14T08:19:15.722+02:00Se där. Min informationskälla visade sig vara att ...Se där. Min informationskälla visade sig vara att lita på. Det korslagda tangentbordet kanske dyker upp trots allt.. :-)<br /><br />Det är skönt stt våra chefer koncentrerar sitt arbete på Flygvapnets kärnfrågor.<br /><br />P.S. Med den sista stolligaste idén menade jag givetvis baskern...Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-55611082638894761312009-08-14T07:02:46.142+02:002009-08-14T07:02:46.142+02:00Ang sk facktecken: Det är inget rykte, se HKV skr ...Ang sk facktecken: Det är inget rykte, se HKV skr 09-08-05 14 515:59817 "Anskaffning av facktecken för FV". Och Greasmonkey: din önskan om comeback för flygskyttevingen blir infriad! <br /><br />PS<br />Mig veterligen finns det väl flera utländska FV med olika former av vingar även för sin icke pilotutbildade personal? Baskern däremot vägrar jag att sätta på mig...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-25764516932117737892009-08-13T23:02:58.152+02:002009-08-13T23:02:58.152+02:00Alla f.d piloter som får stabstjänst borde ha två ...Alla f.d piloter som får stabstjänst borde ha två korslagda tangentbord som tjänstetecken... ;-)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-46781853357936225002009-08-13T19:45:24.773+02:002009-08-13T19:45:24.773+02:00Som sagt var bara ett rykte, men från en i vanliga...Som sagt var bara ett rykte, men från en i vanliga fall tillförlitlig källa...<br /><br />I stället för att producera krigsförband så har Försvarsmakten de senaste åren lyckats få Flygvapnet att byta gradbeteckningar till någon slags internationell standard (US Navy) och sätta på oss basker. Endast Gud vet vilket utländskt flygvapen som gav dom den sista idén.<br /><br />Någon typ av tecken på utveckling är det ju trots allt.<br /><br />Är det någon typ av vinge som jag däremot skulle vilja se få comeback så är det flygskyttvingen för våra helikoptrar.Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-41556302642818135602009-08-13T19:17:15.210+02:002009-08-13T19:17:15.210+02:00OK. Det är alltid vanskligt att kommentera rykten....OK. Det är alltid vanskligt att kommentera rykten. Jag trodde man en gång för alla dödat alla idéer om att Flygvapnet unisont skulle bli bevingade. Suck!<br />Kanske en logisk utveckling eftersom vi fick en basker också, men...<br />Jag har lämnat den tjänsten sedan länge, men jag skulle hellre bära "den leende kinesen"Peter Rahnhttps://www.blogger.com/profile/13355499706154905309noreply@blogger.com