tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post4336555091486723673..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Sluttankat?Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-73146363974384989162011-07-14T20:04:48.388+02:002011-07-14T20:04:48.388+02:00Det är väl bara för USAF att skära lite i F-35 bes...Det är väl bara för USAF att skära lite i F-35 beställningarna så sparar de pengar till tankningsflygplanen och kan även skära lite i antalet tankningsflygplan när de får färre F-35...<br /><br />Helst borde de skära vidare och typ halvera försvarsbudgeten ihop med de flesta andra federala budgetar så de får sin ekonomi i balans utan att krascha den. Kraschar det blir det inga F-35 eller KC-46 men vid en sådan halvering blir det nog inte heller några F-35 medan nya tankningsflygplan är ett måste.<br /><br />Att de europeiska länderna behöver ta större ansvar för sin egen säkerhet lär i vilket fall som helst inträffa. Vem vet, det blir kanske småbassystem över hela EU ytan? Att ha en gemensam pool med tankningsflygplan är en god idé för EU:s "yttre" behov. Här hemma skulle jag hellre ha ett gemensamt småbassystem med många baser ihop med grannländerna.Magnus Redinhttp://www.sinar.nunoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-35094619636903139432011-07-13T16:53:00.960+02:002011-07-13T16:53:00.960+02:00@Newborg: Fördelen med vår Tp-84 är att vi vet exa...@Newborg: Fördelen med vår Tp-84 är att vi vet exakt vilket bränsle det är vi får i tankarna. Annars så måste det skötas via NATO ledningscentral AOC eller CAOC. Det finns ett antal standarder, Jet A1, JP-6, JP-8, JP-4 m.m. Dessutom kan man hälla i ett antal olika tillsattsmedel. Smörjning, anti-stat, anti-frys m.m.<br /><br />http://www.csgnetwork.com/jetfuel.html<br /><br />http://www.af.mil/news/story.asp?id=123148345<br /><br />Vår Tp-84 är egentligen enbart ett tankerflygplan för prov och utbildning och har aldrig varit tänkt som en insatsresurs. Då borde det finnas minst två och mer reservdelar samt utbildad personal. Dessutom behövs det en resurs hemma i Sverige för att utbilda de piloter som skulle ner i FL-02. Med stor sannolikhet behöver FLygvapnet köpa/hyra in en resurs för framtiden för att piloter ska hållas "current" (tankat de senaste 90 dagarna) och därmed insatsberedda.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-37634170680210892212011-07-13T13:12:07.910+02:002011-07-13T13:12:07.910+02:00Det var en märklig upplevelse att få ligga på boms...Det var en märklig upplevelse att få ligga på bomstyrarens position i en KC135 på Rygge Flygdag ifjol.<br /><br />Med två joysticks så styrs bommen och när flygplan utan tankspjut ska tankas,så får bomstyraren hitta en lucka bakom cockpit på helt egen hand.<br /><br />Piloterna i flygplan som blir tankade,upplever detta med bommen mitt över huvudet som hjälplöst läskigt,för dom är ju bara åskådare till själva tankningen! Bom killen hade väldigt långa tjänstgöringstider utanför USA och var inte hemma ofta.newborghttps://www.blogger.com/profile/13209883395588784174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-23001661812302486322011-07-13T08:38:58.886+02:002011-07-13T08:38:58.886+02:00Man undrar varför inte det svenska C130 tankerplan...Man undrar varför inte det svenska C130 tankerplanet,användes mera i Libyen uppdraget.<br /><br />JAS planen tankade mha franska tankerplan KC135.newborghttps://www.blogger.com/profile/13209883395588784174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-12905283873803822232011-07-13T06:47:35.727+02:002011-07-13T06:47:35.727+02:00@John: Personligen tycker jag att en A310 eller A3...@John: Personligen tycker jag att en A310 eller A330 MRTT vore ett smart alternativ för Sverige (eller en sameuropeisk resurs som C-17). Går att använda som transportflygplan eller tankflygplan. Som transport är den säkert billigare än C-17. Går dessutom att mixa, så att en överflygning till exempel till Red Flag skulle kunna göras med tekniker och utrustning ombord MRTT:n och ett par Gripen hängandes bakom.<br /><br />Bom eller korg är en svår fråga. USAF har valt bom, då de vill ha möjlighet till högre tanktryck/flöde för flygplan som behöver stora mängder bränsle som t.ex. B-2. USN har valt korg, då ett lufttankningsflygplan med bom inte får plats på deras hangarfartyg. Korglösning ger dessutom möjlighet till s.k. Buddy-Buddy, d.v.s. att man tankar från ett annat jaktflygplan med en fälltank som har lufttankningsanslutning. Detta ger en effektiv träningslösning samt en intressant taktisk lösning.<br /><br />Korg ger att tre flygplan kan tanka samtidigt på en lufttankningskärra, men är det turbulent väder (vingarna och därmed också korgen på lufttankningsflygplanet rör sig mycket vertikalt), så går det enbart att tanka på centerplats vilket inte innebär någon fördel.<br /><br />Bom har den stora fördelen att det är lättare för en oerfaren pilot, då den stora skickligheten ligger hos bomoperatören som får mycket träning.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-66856129959073524292011-07-13T00:02:36.062+02:002011-07-13T00:02:36.062+02:00Intressant inlägg chefsingenjören! Hade dock varit...Intressant inlägg chefsingenjören! Hade dock varit roligt att få veta mer om Sveriges framtida planer för lufttankning och inköp av lufttankningsförmågor. Vad hade varit bäst för Sverige? Duger våran nuvarande utrustning? Behövs någon utökning i tankningsförmågan om man införskaffar Gripen E/F (som har större intern bränsletank, supercruise och air-air-refueling-ability)?<br /><br />Själv skulle jag kunna se en eller flera A330 MRTT som en lösning. Då får vi även ett plan med lång räckvidd för stora personaltransporter, ett gediget tankningsflyg och även ett relativt tungt transportplan. <br /><br />Eller räcker det med att vänta tills nästa transportflyg tar över efter våra gamla hercor? (KC-390? A400M? C-130J?)Johnnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-76298272479161981022011-07-12T23:35:25.879+02:002011-07-12T23:35:25.879+02:00Märkligt att fransmännen nu säger att deras pengar...Märkligt att fransmännen nu säger att deras pengar är slut för Libyen insatsen (1 miljard kronor) och detta trots användande av precisionsbomber,fyllda med betong!<br /><br />Märkligt att NATO hittar nya Command and Control Centra varje dag! Efter den här insatsen måste NATO få mycket att fundera på,hur ett modernt krig bedrivs! Det digital slagfältet kräver realtidsspaning och realtidsinsats!<br /><br />Märkligt att man efter 15 000 flight sorties, ännu inte gjort Kadaffis stridskrafter odugliga. <br /><br />Det är mycket ur den gamla svenska attackbibeln,man saknar här!newborghttps://www.blogger.com/profile/13209883395588784174noreply@blogger.com