tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post4703184856013612126..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: In MemoriamGreasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger35125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-59109021349333075762010-11-22T20:37:01.706+01:002010-11-22T20:37:01.706+01:00@Manne: Tjusigt! Det är i luften man minns Bertil....@Manne: Tjusigt! Det är i luften man minns Bertil.<br /><br />Som jag läste i en minnestext så gav man Bertil vid en Lillejul en markdagbok i stället för den sedvanliga flygdagboken. Detta då många av hans pilotkollegor ansåg att det var lättare att hålla koll på den tid Bertil tillbringade på marken i stället för den tid han var i luften!chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-28916208968941157962010-11-21T21:24:40.573+01:002010-11-21T21:24:40.573+01:00http://www.sendel.se/manne/2010/11/21/eget-bertil-...http://www.sendel.se/manne/2010/11/21/eget-bertil-gerhardts-kondoleansbok/Mannehttps://www.blogger.com/profile/12367959445390355050noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-86241957897134757432010-08-28T22:02:51.016+02:002010-08-28T22:02:51.016+02:00Här hade Biltemas bägge Spitfire känt sig som hemm...Här hade Biltemas bägge Spitfire känt sig som hemma.<br /><br />http://www.bbc.co.uk/news/uk-11120357Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-56687088507719654192010-08-25T21:32:46.779+02:002010-08-25T21:32:46.779+02:00Vila I frid Bertil tack för alla år med Spitfiren ...Vila I frid Bertil tack för alla år med Spitfiren och Mustangen.En höjdare på alla flyguppvisningar saknaden kommer att vara storAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-50229220985659628742010-08-24T20:32:16.540+02:002010-08-24T20:32:16.540+02:00Riktigt, riktigt ledsamt! Inget kommer någonsint b...Riktigt, riktigt ledsamt! Inget kommer någonsint bli sig likt. Jag hoppas familj och nära vänner känner vårt stöd. <br />JennyJenny Eliassonnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-48591322220464889922010-08-24T13:56:00.132+02:002010-08-24T13:56:00.132+02:00Jag var på flyguppvisningen på Gärdet och såg Bert...Jag var på flyguppvisningen på Gärdet och såg Bertil flyga sin Spitfire. Det känns extremt sorgligt att Bertil dog i samband med detta; en uppvisning som han gjort för vår skull, oss i publiken. Jag kände dig inte överhuvudtaget Bertil, men tack för uppvisningen. Min son och jag tyckte det var toppen! Och vila i frid. KristinaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-18786367388957366632010-08-24T10:27:10.584+02:002010-08-24T10:27:10.584+02:00Mycket mycket tråkigt. Har sett Bertil i luften fl...Mycket mycket tråkigt. Har sett Bertil i luften flera gånger med sina kära plan. Kommer att bli tomt på kommande uppvisningar... Vila ifrid, beklagar sorgen till hans anhöriga.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-14361986192207239792010-08-23T23:16:52.734+02:002010-08-23T23:16:52.734+02:00@Anonym 13.25: Mycket bra videosnutt. Jag vill int...@Anonym 13.25: Mycket bra videosnutt. Jag vill inte påstå att jag kände Bertil väl, men har stött på honom många gånger genom åren. En oerhört kompetent pilot.<br /><br />Jag satt just och läste om BBMF - Battle of Brittain Memorial Flight. Man flyger i genomsnitt ca 200 timmar per år med sina Spitfire och fördelat på fem flygplan blir det 40 timmar per maskin. Man har 26 frivilliga piloter (alla flyger dock inte Spitfire), men om 10 st är influgna på Spitfire så innebär det kanske 20-30 flygtimmar per år. Det finns med andra ord inga experter på Spitfire i världen längre.<br /><br />Å andra sidan som BBMF divisionschef säger. "Syftet är inte att visa upp piloternas skicklighet, utan flygplanen i luften".<br /><br />Detta var kanske precis det som Bertil excelerade på. Genom att ge sig själv lite utrymme så gav han desto mer åt de flygplan han flög.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-26053348043439848082010-08-23T23:02:53.138+02:002010-08-23T23:02:53.138+02:00Hmm.. jag cencurerade mig själv då jag var en smul...Hmm.. jag cencurerade mig själv då jag var en smula för elak mot Chuck Yeager. :-)<br /><br />Här är dock resten av mitt förra inlägg.<br /><br />@Anonym 10.20: Tja, jag kan kontra med att du verkar inte vara särskilt insatt i flygbranchen som vare sig känner Bertil eller mig själv.<br /><br />Anledningen till att jag strök dina inlägg var som jag förklarade helt enkelt att detta blogginlägg är en hyllning till Bertil och inte en utredning av vad som häde. När mer detaljer kommer ut så tänker jag givetvis ha ett nytt inlägg, men fram tills dess är det bara spekulationer.<br /><br />Själv så tänker jag under tiden läsa in mig en smula i Haynes "Supermarine Spitfire 1936 (onwards) Owners´Workshop Manual", ISBN 978 1 84425 462 0. Givetvis inköpt på Biltema.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-26878000016354988182010-08-23T22:25:32.329+02:002010-08-23T22:25:32.329+02:00För den som inte kände Bertil kan denna länk &...För den som inte kände Bertil kan denna länk & särskilt videosnutten från SVT ge en god bild av denne hedersman !<br /><br />http://hd.se/skane/2010/08/22/ljungbyhedsflygare-omkom-i/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-28032353970823385062010-08-23T20:48:28.826+02:002010-08-23T20:48:28.826+02:00Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-9000910150045479752010-08-23T19:20:30.078+02:002010-08-23T19:20:30.078+02:00Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-2706787879486817352010-08-23T12:12:33.649+02:002010-08-23T12:12:33.649+02:00Såg honom flyga i Hultsfred. Har sett P51 i luften...Såg honom flyga i Hultsfred. Har sett P51 i luften förr, detta var första gången jag såg en Spit live. En esoterisk upplevelse med den mannen bakom spakarna. Mina kondoleanser till anhöriga och alla som kände honom. Vad jag förstår så hade han ägnat större delen av sin karriär, liv och passion till flyget. Denna tragiska olycka får mig att minnas Gabor, en annan fantastisk pilot som gick ur tiden för några år sedan. Flyg fritt Bertil, vi ska att minnas dig.Magnusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-87934012903850073152010-08-23T09:35:10.176+02:002010-08-23T09:35:10.176+02:00Vi som lärde känna Bertil redan i unga år vet att ...Vi som lärde känna Bertil redan i unga år vet att han levde för att flyga - inte minst hans även för äldre generationer mycket imponerande antal flygtimmar bevisar vilken passion som styrde Bertils liv.<br />När han nu blickar ned på oss jordevarelser så är det säkert med det tillfredsställande konstaterandet att han förunnades att flyga ända intill sista minuterna av sitt liv.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-87553440256364569202010-08-23T07:21:14.523+02:002010-08-23T07:21:14.523+02:00@Anonym 17.05: Detta är ett inlägg för att hylla B...@Anonym 17.05: Detta är ett inlägg för att hylla Bertil, inte för att spekulera i vad som hände. Visa lite hyffs tack!chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-43305403002327834592010-08-23T02:05:06.356+02:002010-08-23T02:05:06.356+02:00Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-60212786597067823282010-08-23T00:26:44.244+02:002010-08-23T00:26:44.244+02:00En trist dag for alle Fly Elskere i Skandinavia. T...En trist dag for alle Fly Elskere i Skandinavia. Takk Bertil for alt du ga oss.Arne H.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-80539187185069426112010-08-22T23:18:50.589+02:002010-08-22T23:18:50.589+02:00Bertil, du Sveriges motsvarighet till Chuck Yeager...Bertil, du Sveriges motsvarighet till Chuck Yeager. Dina insatser för Flygarsverige under ett halvsekel saknar motstycke. Ditt livslånga engagemang för flygning har varit fullständigt gränslöst och tangerar gränsen för att överhuvudtaget vara begripligt. <br />Få människor förtjänar en evig plats i himlen i högre grad än du. Någon gång kanske vi möts igen - Inget skulle glädja mig mer än att få göra återinflygning med dig som instruktör.<br />Vila i frid.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-42808537479738618852010-08-22T22:09:40.579+02:002010-08-22T22:09:40.579+02:00Et stort savn for Nordens veteranmiljø. Takk, Bert...Et stort savn for Nordens veteranmiljø. Takk, Bertil, for din enormt store innsats!jakro64https://www.blogger.com/profile/05394542554215436839noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-81964452125066838702010-08-22T21:51:01.864+02:002010-08-22T21:51:01.864+02:00En epok har gott ur tiden.
Träffade Bertil första...En epok har gott ur tiden.<br /><br />Träffade Bertil första gången under GFU på F5 för drygt 25 år sedan. Har därefter följt hans fortsatta flygarkarriär och fantastiska uppvisningar.<br /><br />Tankarna går ikväll till Bertils familj och hans vänner.<br /><br />Tröst i någon mån är dock att han gick ur detta jordeliv då han gjorde det han gillade mest - att flyga !<br /><br />//Bombar'nAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-22476466808845468342010-08-22T21:48:43.766+02:002010-08-22T21:48:43.766+02:00V.I.F Bertil
Våra tankar går till Bertils anhöriga...V.I.F Bertil<br />Våra tankar går till Bertils anhöriga men visst är det något av en "romantik" att ett flygaress får avsluta sitt jordeliv på detta sätt.PonGothttps://www.blogger.com/profile/04050364353647500438noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-4952261260897984562010-08-22T21:37:06.970+02:002010-08-22T21:37:06.970+02:00Hade britterna lika stora problem med krasher vid ...Hade britterna lika stora problem med krasher vid landning med spitfire som tyskarna med sina Messerschmidt? Har för mig att det smala landningstället ställde till problem.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-72276700380051890262010-08-22T21:15:15.700+02:002010-08-22T21:15:15.700+02:00Mycket tragiskt. En stor förlust för flyget i Sver...Mycket tragiskt. En stor förlust för flyget i Sverige. <br /><br />Händelsen visar hur gamla flygplan kan bita ifrån sig. <br /><br />MFIAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-35123010606935022312010-08-22T20:14:46.514+02:002010-08-22T20:14:46.514+02:00Mina bilder från den sista flygningen:
http://jrl5...Mina bilder från den sista flygningen:<br />http://jrl5.blogspot.com/2010/08/flygshow-pa-gardet-21-augusti-2010.htmlJonathanhttps://www.blogger.com/profile/14591571195333153342noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-56189456587803470152010-08-22T19:20:36.944+02:002010-08-22T19:20:36.944+02:00Tragiskt för både Piloten, hans anhöriga men ÄVEN...Tragiskt för både Piloten, hans anhöriga men ÄVEN för planet, Det är inte fel att påpeka att båda är enorm förlust. man skall dock aldrig likställa dem. <br /><br />Dock är den största förlusten för hans familj, hans vänner, kollegor, han själv.<br /><br />Spitfire kommer ersättas vad jag hört föresten.<br /><br />Hände en liknande sak för ett tag sen med en ME-109<br /><br />//Förste SergeantenAnonymousnoreply@blogger.com