tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post5375686977298885286..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Ny eldstrid i Afghanistan (uppdaterad)Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-21945412744105102832009-07-27T21:17:35.286+02:002009-07-27T21:17:35.286+02:00Hej Erik,
Har du lite fakta om status på produkti...Hej Erik,<br /><br />Har du lite fakta om status på produktionen av SEP så är jag mycket intresserad, det skulle kunna nyansera mina åsikter något.<br /><br />Fram tills dess:<br /><br />Jag håller fullständigt med om att SEP har tekniska egenskaper som jag tycker verkar överstiga Patria AMV. Bl.a. minskydd och modularitet som borde innebära bra underhållsegenskaper.<br /><br />Sedan är det alltid en fråga om vad som är tillräckligt bra.<br /><br />Patria AMV har beställts i ca 1200 exemplar och i serieproduktion sedan 2004. Det innebär att dom har börjat genomgå förbandsanvändning och därmed så har man skakat ner produkten. SEP finns ännu bara i ett antal demoexemplar och ingen kund har beställt några enheter.<br /><br />Vad innebär det till SEP nackdel?<br />* Det kommer att dyka upp fel. Ingen produkt är färdigtestad innan den tas i förbandstjänst. Det kan vara allt från att någon länk i drivsystemet är underdimensionerad till att mjukvaran i stridsledningssystemet inte fungerar. Hur lång tid tog det för stridsfordon 90 från beställning - leverans - användbar produkt? Någon armékollega som vet bättre än jag?<br /><br />SEP har inga drifterfarenheter som innebär att logistiken och underhållet är färdigdefinierat.<br /><br />Om Sverige köper SEP är vi första kund. Blir det fler kunder så är det bra. Om inte så kommer vi att i fortsättningen helt själva stå för att betala vidareutvecklingskostnader.<br /><br />Eftersom AMV finns ute hos kunder så kan ett köp innebära att vi får låna/leasa ett par exemplar för att kunna i förtid bygga upp träningsmöjligheter i Sverige oich se till att det finns färdigutbildade instruktörer och taktikutvecklare. För SEP kommer det att bli en prioritering mellan utveckling, utprovning och utbildning den första tiden.<br /><br />En oklar faktor för AMV är var i kön Sverige hamnar? Hur många leveranser ligger före oss, d.v.s. när kan första utleverans till Sverige ske? Även här kanske det går att prioritera om. Det finns säkert kunder som kan tänkas vänta på ett par exemplar mot att deras utbetalningar skjuts upp. Sådant har ofta hänt i försvarsindustrin.<br /><br />D.v.s. det är inte leveranstiden för själva produkten som jag är oroad över, det är leveranstiden för förmågan som är det som Försvarsmakten eftersöker.<br /><br />Jag uppdaterar mitt inlägg med några bra länkar, se ovan.Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-23774630613886096402009-07-27T14:51:53.501+02:002009-07-27T14:51:53.501+02:00Jag förstår inte var för du är orolig för leverans...Jag förstår inte var för du är orolig för leveranstiden för SEP.<br />Hägglunds har lång och framgångsrik erfarenhet av att producera fordon. Och fordonet har funnits i flera år och nu finns det i flera nya exemplar och om något skulle behöva trimmas så får dom snabba upp tillverkningen istället. Hägglunds har en kraftigt förbättrad leveranskapacitet (optimerad under de senaste CV90 leveranserna).<br /><br />Det viktiga är vilket datum den skall levereras och att den funktionalitet som är utlovad finns då. Annars utdöms böter detta oavsett om det är SEP eller AMV (dom kan också bli sena). Detta är något som FMV skall hantera inte leverantörerna. Alltså om inte Hägglunds levererar i tid så får FMV ett kraftigt skadestånd. Därför kommer Hägglunds att leverera rätt funktionalitet i tid var säker på det bara beställningen kommer.<br /><br />Då hamnar våra pengar i Sverige och vi sliper 1000 tals personer som vi skall försörja med a-kassan.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/14916310571562892760noreply@blogger.com