tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post5659753215368590656..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Bra PR! (uppdaterad)Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger22125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-87918649774680116042010-06-24T11:55:40.727+02:002010-06-24T11:55:40.727+02:00Den HKP14 som var på Malmen är den testhelikopter ...Den HKP14 som var på Malmen är den testhelikopter som är baserad hos NHI men som används för utprovning av det svenska uppdragssystemet.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-13142757951466030362010-06-15T08:53:07.534+02:002010-06-15T08:53:07.534+02:00Hade sett fram emot scenariot och Gripens CAS, syn...Hade sett fram emot scenariot och Gripens CAS, synd bara att de inte hade lösplugg till Gripens AKAN (men det kanske inte finns??).<br /><br />Självklart att vi borde ha några Gripen nere hos ISAF i Afghansistan... ;)jkmnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-74846397690556216202010-06-15T00:01:04.028+02:002010-06-15T00:01:04.028+02:00@2.718: Jag funderade faktikt över precis samma sa...@2.718: Jag funderade faktikt över precis samma sak... Det var i och för sig en mycket tjusig bil! :-) Kan man misstänka någon typ av sponsring för något av de inblandade veteranflygplanen på samma sätt som för Biltema?chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-34977340041596403242010-06-14T23:41:21.648+02:002010-06-14T23:41:21.648+02:00Måste även säga att jag tyckte det var riktigt bra...Måste även säga att jag tyckte det var riktigt bra att man (liksom på F7 2006) passade på att visa upp övriga delar av försvarsmakten i länet. Nästan så man kunde utökat markbiten med fler fordon mm. Hela dagen var det långa köer till Strf9040C och Strv122. Att även spela upp ett scenario var en bra idé för att visa allmänheten hur allt hänger ihop, även om man självklart har begränsningar när det görs i uppvisningsform. <br /><br />Det var också bra att man dragit upp Caravellen till plattan, men det var tråkigt att se JA37, SK37 och J35A som farit illa av att ha stått utomhus på tok för länge. <br /><br />Tyvärr saknades ju de gamla militära uppvisningsgrupperna som arméns vingar, arméns örnar, arméns fältbageri, team60 mfl.<br /><br />Det enda som inte riktigt passade in var bilen från Wiesmann. Någon som lyckats lista ut logiken bakom att den var där?<br /><br />/2.718Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-71920691533592060462010-06-14T23:01:41.422+02:002010-06-14T23:01:41.422+02:00@MFI: He, he... Det blev lite snabb benämning på b...@MFI: He, he... Det blev lite snabb benämning på bilden...<br /><br />http://www.smb.nu/index.php/svenska-flygplan/skolflygplan/640<br /><br />http://www.smb.nu/index.php/svenska-flygplan/skolflygplan/638<br /><br />@Anonym 13.11: Det sades säkert en massa kloka ord. Tydligen var det mest intressanta den politiska viljan att köpa E/F till Flygvapnet oavsett vad som händer med eventuella NG affärer...<br /><br />http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defense/index.jsp?plckController=Blog&plckBlogPage=BlogViewPost&newspaperUserId=27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7&plckPostId=Blog%3a27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post%3a34903d28-5d5a-4d03-99cc-6c12038c0ab4&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDestchefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-92092062822139112722010-06-14T22:11:03.217+02:002010-06-14T22:11:03.217+02:00Tyvärr berättar inte CI om den viktigaste delen av...Tyvärr berättar inte CI om den viktigaste delen av Airspace forum. Flygdagen och återinvigningen av Flygvapenmuseum föregicks av två intensiva dagar av seminarier om flygteknik och air power. Här deltog inte CI och hans kollegor trots att de är en viktigt del av den framtida flygtekniken eftersom deras myndighetschef inte tillät detta. Denna bedömning delades inte av Carl Bildt, Sten Tolgfors och Göran Hägglung, som alla höll viktiga och ganska bra föreläsningar om vår situation och framtid för ett stort svenskt och internationellt forum.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-46020906522752406442010-06-14T22:10:16.476+02:002010-06-14T22:10:16.476+02:00Vet CI skillnaden mellan Sk14 och Sk16?
-- MFIVet CI skillnaden mellan Sk14 och Sk16?<br /><br />-- MFIAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-23315605150072268872010-06-14T20:59:15.843+02:002010-06-14T20:59:15.843+02:00@Lae: Tackar!@Lae: Tackar!chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-63599259036226367452010-06-14T20:58:01.508+02:002010-06-14T20:58:01.508+02:00@Bengtsson: Detta är inte ett Gripen-relaterat pro...@Bengtsson: Detta är inte ett Gripen-relaterat problem, utan finns på alla dopplerbaserade radarstationer.<br /><br />Jag kan dock hålla med om att våra militära chefer överreagerar en smula.<br /><br />@Omnia Possumus: Jag har för mig att det var tvärt om... :-)chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-35425952743551966332010-06-14T20:14:59.829+02:002010-06-14T20:14:59.829+02:00Det fanns en tid då SK37 aldrig behövde stå på bac...Det fanns en tid då SK37 aldrig behövde stå på backen. Det var på den tiden då F15 andra kompani alltid spöade skiten ur linjeaporna på första. Men det var ju i och för sig inte allt för svårt...<br /><br />/Omnia PossumusAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-82498517722441226642010-06-14T19:05:40.892+02:002010-06-14T19:05:40.892+02:00Ang förbudet mot vindkraft intill flygplatser:
Om ...Ang förbudet mot vindkraft intill flygplatser:<br />Om problemet är att Gripens radarsystem blir mättat om det får in för många vindkraftverk som ekogeneratorer torde det inte räcka med att förbjuda vindkraftverk inom 40 km från tio militära flygplatser, då måste vi nog förbjuda vindkraftverk överallt där vi ser ett framtida operationsområde... (worldwide??)<br />Om problemet är flygsäkerhetsmässigt och kopplat till radarkolonnstart så får vi kanske i stället hitta en annan metod än just radarkolonnstart för att komma i luften med formation från svenska krigsbaser, borde vara enkelt att ge uppgiften till TU JAS att utveckla en sådan metod (eller att alltid starta enskilt..?)<br />Kom igen JAS-flygvapnet! Ni har snart inga vänner kvar om ni förlorar såväl det "internationella internkriget" inom Försvarsmakten mot Armen o Marinen som er nationella trovärdighet hos resterande del av oss svenskar...Bengtsonhttps://www.blogger.com/profile/05683379099664275155noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-49386231679364067242010-06-14T18:05:03.172+02:002010-06-14T18:05:03.172+02:00CF, du är länkad! :D
Biltemas Mustang hade säkert...CF, du är länkad! :D<br /><br />Biltemas Mustang hade säkert varit i luften om DHL/UPS el dyl hade kommit fram i tid. Specialbeställt i USA, levereras säkert (retligt nog) denna veckan till Ängelholm.<br /><br />B 17A fick ju motorproblem i veckan som gick och tog sig hem till Saab-fältet. Man borde kanske ha en reservmotor där också...förutom naturligtvis även till 29an. Fast där blir det betydligt svårare direkt.Laehttp://lae.blogg.se/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-19554599807062774212010-06-14T16:46:26.199+02:002010-06-14T16:46:26.199+02:00@2.718: Helt rätt. Synd bara att den inte dök upp ...@2.718: Helt rätt. Synd bara att den inte dök upp på flygdagen.<br /><br />Biltema gör dock en stor kulturgärning som håller dessa maskiner i luften. (Därav tillåter jag en smula reklam)<br /><br />http://www.biltema.se/sponsor/airshow/airshow.htm<br /><br />Att man sedan har denna produkt i sitt sortiment får Biltema CI:s guldstjärna för!<br /><br />http://www.biltema.se/Bil---MC/Bil-tillbehor/Litteratur/Handbocker/Reparationshandbok-for-Spitfire-1936/chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-3304415851822063052010-06-14T16:02:05.248+02:002010-06-14T16:02:05.248+02:00@Marcus: Faktum är att jag precis gjorde en sådan ...@Marcus: Faktum är att jag precis gjorde en sådan förklaring på Staffan Danielssons blogg.<br /><br />http://staffandanielsson.blogspot.com/2010/06/har-forsvarsmakten-fatt-fnatt.html<br /><br />Även om propellern på ett vindkraftverk ser ut att gå betydligt långsammare än rotorn på en helikopter så är det spetsens hastighet som är avgörande (ger upphov till ett dopplereko). Den riskerar därmed att för en puls-doppler radar se ut som en stillastående helikopter.<br /><br />För en van pilot som startar och landar på ett flygfält varje dag så är det inga problem. han vet var det kan uppstå problem med falska radarekon. Man kan även filtrera bort falska radarekon genom att ändra på dopplertröskeln, men det finns då en viss risk för att riktiga ekon tas bort.<br /><br />Det största problemet är att digitala radarstationer har en viss maxkapacitet för hur många mål dom kan upptäcka och följa samtidigt. För många vindkraftverk över en viss yta kan resultera i att dom når sion begränsniong och då syns inga mål alls. I en eventuell hotsituation är detta givetvis inte bra, men även i fredstid kan det vara problem då jaktpiloter och militär stridsledning använder radarn för att undvika civila flygplan. Mindre motor- och segelflygplan har ibland inte tillgång till transponder!chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-50495299227724748202010-06-14T11:07:41.977+02:002010-06-14T11:07:41.977+02:00Tillägg: Visst kan man höra två Merlin i Sverige m...Tillägg: Visst kan man höra två Merlin i Sverige med, Biltema har ju en Mustang också.<br /><br />/2.718 (1628, 0203)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-36558984077967275732010-06-14T11:03:40.092+02:002010-06-14T11:03:40.092+02:00@CI
Tack för info. Speakern gick bara att höra på ...@CI<br />Tack för info. Speakern gick bara att höra på vissa platser, nere vid hangar 14 hörde man ingenting.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-4139910730916438902010-06-14T10:47:51.127+02:002010-06-14T10:47:51.127+02:00Lustigt att Griparna klarade av att flyga, det stå...Lustigt att Griparna klarade av att flyga, det står mig veteligen flertalet vindkraftverk väster om Linköping, väl inom 4-milsradien... Skämt åsido så förtas mycket av den PR som flygdagar som dessa ger av detta i mina ögon högst tveksamma och nästan pinsamma beslut av FM, att försöka stoppa alla vindkraftverk runt tiotalet flygplatser i Sverige. Det låter närmast som ett aprilskämt. Vore intressant att få en lite mer ingående teknisk förklaring om anledningen till detta beslut, samt en egen åsikt från dig CI.<br /><br />/MarcusAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-1096745182662145522010-06-14T06:23:12.003+02:002010-06-14T06:23:12.003+02:00@Anonym 16.28: Aj fanken. Jag som trodde att jag f...@Anonym 16.28: Aj fanken. Jag som trodde att jag fick höra två Merlin. Man får nog åka till England eller USA för att få göra det...<br /><br />Den HKP14 som visades är så vitt jag vet svenska nummer 1 som visades på Le Bourget 2005. Den körs på NHI som utvecklingsmaskin och har som speakern sade ackumulerat 450 timmars flygtid.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-8037886119925426552010-06-14T01:28:30.551+02:002010-06-14T01:28:30.551+02:00@1136
Stod ni vid östra banänden där C-17 stod par...@1136<br />Stod ni vid östra banänden där C-17 stod parkerad under förmiddagen? I så fall var det inte en ny parkering utan planerat hela tiden. Jag gick in den vägen (till fots) och sedan var det bara att promenera bort. Man följer bara vägen/taxibanan och går bakom flygskolan så kommer man ut vid norra banänden och flygvapenmuseum.<br /><br />@chefsingenjören<br />Bara den ena spit:en hade Merlin, den andra har Griffon (liksom S31). <br /><br />Det som jag är mest intresserad av att veta är om den NH90 som gjorde flyguppvisning är i svensk serieversion, men stationerad hos Eurocopter, eller om det är en fransk demomaskin som fått lite nya dekaler inför uppvisningen. Den hade ju samma nos som de svenska, såg ut att vara lika hög och hade saabs ledningssystem, men var avvikande i färg, hade en massa NH90-dekaler och den svenska märkningen såg ut att vara ganska hastigt applicerad och inte på samma plats och i samma utförande som de tre maskinerna (42-44) i den statiska utställningen. Mitt intryck från när jag såg dem första gången består, de ser ut att ha ganska lustiga proportioner, ganska korta och höga, och invändigt lite golvyta men onödigt högt i tak.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-64013569944894416962010-06-13T23:31:15.352+02:002010-06-13T23:31:15.352+02:00@Anonym 13.46: Jag hörde att det blivit stopp på a...@Anonym 13.46: Jag hörde att det blivit stopp på avfarten från E4. Själv så tog jag bakvägen in till Malmslätt då jag vet att det alltid brukar bli trafikstockningar på flygdagar. 50.000 besökare betyder ca 10.000 bilar. Ungefär vad Malmslätt i normala fall ser på ett år.<br /><br />Jag kommer ihåg en flygdag på F6 för en massa år sedan där jag satt fast i en buss i 3 timmars kö. För att inte tala om flygdagen på Bromma för änu fler år sedan då det var över 100.000 besökare. Där var det bara att använda apostlahästarna i stället för buss till närmaste tunnelbana.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-81262251816045409562010-06-13T22:56:50.450+02:002010-06-13T22:56:50.450+02:00Själv är jag ju väldigt svag för J35:an, men visst...Själv är jag ju väldigt svag för J35:an, men visst låter en Merlin bättre än en RM6C...Forsnohttps://www.blogger.com/profile/00196475702073983249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-47268860931601632442010-06-13T22:46:44.651+02:002010-06-13T22:46:44.651+02:00Ära den som ära börs!
Dagen kräver dock en hel del...Ära den som ära börs!<br />Dagen kräver dock en hel del eftertanke och ursäkt till alla de besökare som slussades in till andra sidan fältet. Jag var en av dessa. Kl 1015 tog det stopp i trafiken ute på E4, därefter väntade en seg process att snirklande ta sig fram efter anvisningar. Trist att man inte hann fram till första uppvisningen började kl 1125, men man kan alltid vara ute i bättre tid. Även om man skall köra 30 mil för att komma dit. <br />Tydligen hade arrangörerna blivit tvungna att öppna ett nytt område för parkering tvärs över fältet från utställningarna. Det tråkiga just nu var att det inte fanns några möjligheter att ta sig över till huvudområdet där markutställning, speaker, mat och baja-major fanns. Kvar blev vi på motsatta sidan utan alla dessa faciliteter. Grabben min sade lite trånande i rösten att det var nog många roliga flygplan och annat att titta på där på andra sidan. Trist. Den enda som gav någon officiell information till alla oss som stod där var en tekniker på C-17 som kommenderade oss alla att backa ut ur riskzon inför start-up.<br />Hade det varit svårt att fylla en pick-up med lite mackor och vatten och etablerat en liten improviserad kiosk? Den vane logistikern hade kanske även funderat på att placera ut en och en annan baja-maja även på denna sida.<br />I övrigt kan jag bara hålla med om att ljudet av en rote Spitfire höjer min toleransnivå på arrangemang, även om inte barnen håller med!Anonymousnoreply@blogger.com