tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post6011170958357494858..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: MANPADS mot svenskt flyg?Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-25062411038752215132011-01-22T00:54:14.978+01:002011-01-22T00:54:14.978+01:00Apropå senaste Wikileak-läckan så gäller som vanli...Apropå senaste Wikileak-läckan så gäller som vanligt devisen att man inte skall sätta tilltro till sådant som inte blivit officiellt dementerat. Unge Billstöm hänvisning till regerings princip att varken bekräfta eller dementera slikt som Wikileak-läckan, tolkade jag som en officiell dementi.<br /><br />Jag antar att varken Billström eller Bildt vill ta i sig själva ens med tång efter denna läcka. <br /><br />"He [Bildt] explained that the majority were<br />Kurds who fled the former regime,s persecution but stressed that since 2003, most Iraqis arriving in Sweden were Arabs." Det skulle vara intressant om någon i trojkan Bildt, Billström eller Åkesson ville utveckla tankegången i detta citat. Vad ville karln ha sagt med detta?Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-20162649300478705222011-01-21T23:10:29.678+01:002011-01-21T23:10:29.678+01:00Jo RB 69 Redeye, nyttjas av Halmstad ibland som te...Jo RB 69 Redeye, nyttjas av Halmstad ibland som test för utveckling av motmedel, en stor mängd Robotar förfogade man över. RB 96 Stinger skulle ersätta den men endast ett fåtal ex inköptes.<br /><br />//Förste SergeantenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-81482771032776055962011-01-21T22:15:22.644+01:002011-01-21T22:15:22.644+01:00Hade inte försvaret bärbara luftvärnsrobotar en gå...Hade inte försvaret bärbara luftvärnsrobotar en gång i tiden? Redeye eller nåt? Vart tog dom vägen?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-28286176661547618362011-01-21T17:56:19.857+01:002011-01-21T17:56:19.857+01:00Wikileaks är ett intressant fenomen, speciellt när...Wikileaks är ett intressant fenomen, speciellt när tidigare läckor bekräftar ens lite cyniska världsbild. Även om det går åt skogen med olika saker är det intressant att veta vad det är som går, varthän och varför. Vem det är som går håller jag inte reda på, det intressanta är hur systemen fungerar.<br /><br />Glöm dock aldrig att det är "journalistisk" information där diplomater har bearbetat materialet efter vad de har hört, för en viss publik och kanske även för ett visst syfte. <br /><br />Det förbehållet gäller om allt är korrekt information, delar av materialet kan dessutom även vara planterad för att vilseleda. Vi vet inte om någon lägger till eller drar ifrån i wikileaks interna process, om USA:s diplomater gör det och vilka av deras kontakter som gör det. Även urvalet säger något om den som förmedlar informationen. Dvs, ta allt med några skopor salt.<br /><br />Bäste verifieringen är givetvis när inblandade parter får panik eftersom man då får information från en källa utanför wikileaks och hela processen från ursprung till publicering.<br /><br />Om man skall ha en enda policy för all information från wikileaks och motsvarande oavsett informationens kvalitet är någon variant på "inga kommentarer" det enda som funkar. Dessutom står inte bara USA:s diplomatiska anseende på spel utan även vårt eget om vi bekräftar läckor.<br /><br />Debatten runt den här läckan sätter oavsett sanningshalten fingret på smärtan som kommer när verkligheten inte stämmer med den bild av verklighet som en stor andel av medborgarna håller för sann och livsviktig att hålla fast vid. När det finns sådana låsningar eller tabun ger det förr eller senare problem och den som vågar peta i problemen blir oftast bränd och ibland rikligt belönad med inflytande. Jag tycker det är skit att det ser ut att gynna SD eftersom deras politik skulle ge en katastrof inom de områden som jag begriper lite av.<br /><br />Att denna läcka passar som hand i handske för vissa frågor är ingen slump, den är utvald för publicering av en tidning som rör runt i en tämligen låst politisk fråga. <br /><br />Det kommer troligtvis mer. Själv ser jag fram emot att troligtvis få en bekräftelse av att det globala finanssystemet är korrupt och till stora delar en illusion. Kanske ger det en undergång med finanskris 2.0 men då vet jag i alla fall hur verkligheten är.Magnus Redinnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-84963549660947178442011-01-21T16:52:53.993+01:002011-01-21T16:52:53.993+01:00Enligt civila regler ska man ju klara ett motorbor...Enligt civila regler ska man ju klara ett motorbortfall vid sämsta tänkbara tillfälle (beslutsfarten V1) och ändå klara att starta och klara hinderfriheten under climb-out. Viktstabeller (GMC)har man antingen tabellerat för varje startposition med korrektioner för omgivande temp, vind, qnh etc eller i någon handdator.<br />Så i princip borde man klara en sönderskjuten motor men det är ju inte otänkbart att man får mer skador än bara skadad motor, tex <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/2003_Baghdad_DHL_attempted_shootdown_incident" rel="nofollow">DHL i Irak 2003</a>. Besättningen gjorde ju en fantastisk insats och lyckades återvända med bara differential thrust som ändå styrinput. <br />Taktisk landning liknar kanske mest steep approach då man kan få ut kanske dryga 5 graders glidbana istället för vanliga ca 3 men då måste ju planet och, tror jag, piloterna vara certade för det. <br /><br /><br />Ah, jag ser att andra var snabbare med dhl:en<br /><br />mvh<br /><br />/TheStoffAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-20730497769244976472011-01-21T16:37:56.218+01:002011-01-21T16:37:56.218+01:00Det första jag skulle rekommendera i ett läge som ...Det första jag skulle rekommendera i ett läge som beskrivits vore att reducera motorpådraget till minimum för att hålla sig i luften, framför allt inte att ha stigeffekt. Ir-rb som inte är av modernaste generation behöver relativt stark Ir-strålare för att låsa och behålla låsning. Ser man en MANPAD Ir-robot i framsektor behöver man nog inte känna dödsångest (om alltså inte Fi har modernast materiel). Från en MD80 lär man inte se något som kommer i baksektorn utan träffen blir en ren överraskning :-) Råkar man ändå se den i baksektorn rekommenderar jag alltså motoravdrag (och viss ängslan).Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-75158181193196306802011-01-21T16:28:15.362+01:002011-01-21T16:28:15.362+01:00Bränsle- och oljeläckage är ett mindre problem i s...Bränsle- och oljeläckage är ett mindre problem i sammanhanget. Det börjar bli riktigt jobbigt först när hydraultrycket försvinner.<br /><br />2003-11-22 blev en A300 från DHL (EAT för att vara riktigt petnoga) träffad av en SA-7 efter start från Baghdad International (ORBI) och tappade allt hydraultryck samt fick brand i ena vingen. Som tur var fungerade båda motorerna och man lyckades återvända för landning endast med hjälp av gasreglagen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-58595843034287727972011-01-21T16:00:44.164+01:002011-01-21T16:00:44.164+01:00@Gustav: Ja, civilpiloterna kan komma att behöva t...@Gustav: Ja, civilpiloterna kan komma att behöva tänka en smula militärt i framtiden?<br /><br />På ett större passagerarflygplan så sprängs oftast bara en motor bort och det kan bli strukturella skador med tillhörande bränsle och oljeläckage.<br /><br />- Hur fortsätter man en start i detta läge?<br /><br />- Avbryter man och går till samma landingsbana (och utsätter sig för nytt hot) eller går man med ett skadat flygplan till en flygplats längre bort med de risker som det innebär?<br /><br />- Hur mycket ska man minska last/bränsle för att få bra stigning efter start? Finns detta ens dokumenterat i Flight Handbook? Oftast är tabellerna bara koplad till tryck, temperatur och medvindskomposant för att ge hinderfrihet efter start samt positiv stigning.<br /><br />- Hur gör man en taktisk landning med passagerarflygplan?<br /><br />Civila flygplan är oftast designade för små laster. Hur mycket kan man manövrera för att undvika ett hot?<br /><br />-chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-17733932562604470702011-01-21T13:52:55.254+01:002011-01-21T13:52:55.254+01:00@Cornucopia: Ja, den fundamentalistiska krigföring...@Cornucopia: Ja, den fundamentalistiska krigföringen är inte begränsad till Afghanistan och Irak. Tjetjenien, centralasien och Palestina har redan fått sin beskärda del. Afrika är på väg.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-86146579389912717732011-01-21T13:09:39.931+01:002011-01-21T13:09:39.931+01:00Ett fulltankat civilt passagerarflygplan stiger in...Ett fulltankat civilt passagerarflygplan stiger inte brant.<br /><br />Redan ett inte alltför storslaget nyårsfyrverkeri i banändens förlängning torde verka avkylande på vidare reguljärtrafik.Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-7721632458764169292011-01-21T12:57:38.151+01:002011-01-21T12:57:38.151+01:00Tjetjenerna blev glada... Eller tacksamma. Väldigt...Tjetjenerna blev glada... Eller tacksamma. Väldigt.Cornucopia?https://www.blogger.com/profile/14678368642345396163noreply@blogger.com