tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post6277356896742075888..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Skillnaden mellan funktion och förmåga (uppdaterad)Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-56916774023774278582010-02-08T07:49:27.314+01:002010-02-08T07:49:27.314+01:00@Bosse: Stolen är ganska så bekväm och lite mer ti...@Bosse: Stolen är ganska så bekväm och lite mer tillbakalutad än 37. Dock så är kabinen mycket trång, så den medger inte mycket utrymme för att röra på benen.<br /><br />Mitt rekordpass i 37 var 2.45h långt. Jag har suttit i en 37:a i närmare 5 timmar vid spaningsuppdrag som inneburit långa pass med snabbtankning med fående motor på Visby mellan passen. Det kändes i baken, men framför allt i huvudet. Hjälmen till 39 är numera ganska väl anpassad, vilket innebär att man inte längre riskerar trycksmärta.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-19230843289928134162010-02-07T22:49:01.625+01:002010-02-07T22:49:01.625+01:00:-0
6-7 timmar måste vara tufft! På den gamla god...:-0 <br />6-7 timmar måste vara tufft! På den gamla goda (?) tiden innan isolerdräkter kom fanns det en lösning som lär ha tillgripits minst en gång. Diagramflygning för en nyinstallerad radarstation (jag sa´ju att det var länge sedan) brukade innebära för den tiden långa flygpass men den lösning jag nämner ovan bestod i att använda en av de "mussepiggbottinerna" som man bar för att motverka kalla fötter. Det skulle aldrig gå att plocka fram den för aktuell förrättning nödvändiga kroppsdelen inbyltad i isolerdräkt, ej heller att snöra av sig de långskaftade kängor som tillkom med modernare katapultstolar i syfte att säkerställa att inget av benen blev kvar i kabinen vid utskjutning. Tekniska förbättringar tvingar ibland fram ytterligare tekniska förbättringar innan all tidigare funktionalitet är återställd. Nu undrar jag hur det känns i ryggslutet när man suttit i en katapultstol mer än tre timmar? Är det bekvämare stol i 39-an än stolen i 35-an? 37-ans stol var i alla fall en försämring betr bekvämligheten.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-72369092918206717852010-02-07T15:50:43.135+01:002010-02-07T15:50:43.135+01:00Du har helt rätt. Innan alla delar av systemet fun...Du har helt rätt. Innan alla delar av systemet fungerar så har FV ingen riktig förmåga. "Absorbenten" är en del av denna förmåga.<br /><br />Ryktet säger att en av piloterna på Malmen har en bekant i blöjindustrin som nappade på utmaningen att ta fram "Pampers for Pilots". Jag längtar till att se reklamen på Prime Time i TV4. "Fungerar lika bra i sandlådan som i Mach 1" :-)<br /><br />En anekdot ur levande livet. Jag satt incident en julhelg och min kollega hade suttit tre veckor på raken utan att få starta. När vi fick startorder så var han precis på väg in på toaletten. För den som försökt gå på toaletten iförd G-dräkt och isolerdräkt så vet han/hon att det tar tid att göra sina toalettbestyr. Alltså så hoppade han upp i flygplanet. Efter ca 1 timme i luften kommer ett konstigt radioanrop samtidigt som hans flygplan vinglar till en smula. Efteråt ville teknikerna inte röra hans isolerdräkt utan det var till att ställa sig i duschen...chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-40394627968935855772010-02-07T15:26:28.517+01:002010-02-07T15:26:28.517+01:00Pampers, det kunde vara en lämplig lösning på sven...Pampers, det kunde vara en lämplig lösning på svenskt manér ;)<br /><br />Mer allvarligt, hurudan är JAS effektiva aktionstid i dagens läge ? Tidigare hade Sverige ett tätt nät utav flygbaser som möjliggjorde tätä mellanlandningar för tankning vid behov, men i dagens läge är detta enbart ett minne. Med tanke på var de få kvarvarnde baserna finns, hur länge kan ett JAS vara på uppdrag innan planet måste återgå till bas för tankning ? Så vitt jag förstått, designades JAS utgående från ett relativt tätt nät utav baser.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-45980376105686792752010-02-07T14:38:37.440+01:002010-02-07T14:38:37.440+01:00Absorbenten är ju ännu ett sorgligt kapitel i indu...Absorbenten är ju ännu ett sorgligt kapitel i industristödets tecken. Saab får i uppgift att ta fram en absorbent (blöja). Eftersom det inte är någon trevlig uppgift vägrar testpiloterna ur sig och vägrar prova den på riktigt. "Systemet" levereras till Försvarsmakten där det testas och visar sig vara helt oanvändbart. Blöjan läcker som ett såll och såväl flygdräkter som annan dyr materiel får kasseras. Vem ska hållas ansvarig? Som vanligt lär det bli Försvarsmakten som får stå för fiolerna.<br /><br />Varför helt enkelt inte köpa samma system som används med stor framgång i USA? Just ja... Saab får ingen del av kakan.<br /><br />Till dess det finns ett system för att hantera människans naturliga behov även i svenska stridsflygplan är lufttankning inte användbart. En pilot som ska sitta och hålla sig i tre timmar eller mer är ingen bra pilot. Just nu verkar det vara den svenska lösningen. Som vanligt - en icke-lösning.<br /><br /><br />/TalcumAnonymousnoreply@blogger.com