tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post6503150624688400741..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Vi har det bra här bakGreasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger14125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-8593845857292098282011-05-20T11:27:40.864+02:002011-05-20T11:27:40.864+02:00Nej det är inte bara piloter som omkommit i Flygva...Nej det är inte bara piloter som omkommit i Flygvapnet, så rätt. Själv änka efter en flygnavigatör som flög 32.an. Den sista dagen var ordergivningen tydlig pga av vädret, piloten undrade om den gällde även honom och fick ett klart besked. Väl ute över vatten kom han ner för lågt och båda omkom. Vi var unga,men dessa minnen är för alltid djupt inpräglade i min själ. <br />På F16 fick jag möjlighet att flyga J35C i baksits, förstås, min dåvarande make tog mig ett pass där inget fattades. Jag var ung och klarade den fantastiska upplevelsen med mage och sinne i behåll. Jag fick också möjlighet att flyga både SK60 och SK16 med min chef, flygingenjören på F16 - än idag stannar jag till och njuter när ett stridsflygplan dundar till över mig. Vilken tid det var, många minnen med svår sorg men också många med glädje har Flygvapnet bjudit mig.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-79470357736260749472011-01-10T23:08:16.575+01:002011-01-10T23:08:16.575+01:00http://www.youtube.com/watch?v=R9uOprded_khttp://www.youtube.com/watch?v=R9uOprded_kAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-8491973124449060252011-01-10T21:30:11.776+01:002011-01-10T21:30:11.776+01:00@MFI: Någon drömer sig tillbaka till von Rosens da...@MFI: Någon drömer sig tillbaka till von Rosens dagar ser jag! <br /><br />@Borneo: Nej, start i fyrgrupp SK60 med last var en "intressant" upplevelse. Första roten fick ibland meddela "sänk nätet" till tornet när man hade fått koll på att man skulle lyfta. Alternativet var att gå ut på varsin sida om nätet. <br /><br />På F16 när man startade ut över E4, så ställde det nog till en hel del förvånade ansiktsutryck på bilisterna då det inte var mycket marginal mellan startande flygplan och trafiken.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-19801047148714554772011-01-10T21:01:56.821+01:002011-01-10T21:01:56.821+01:00Ännu lättare attack...
http://en.wikipedia.org/wi...Ännu lättare attack...<br /><br />http://en.wikipedia.org/wiki/Malmö_MFI-9MFIhttps://www.blogger.com/profile/03492810825947808815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-73232201567211499082011-01-10T15:56:03.586+01:002011-01-10T15:56:03.586+01:00Start med rote LA 60, utrustade med akan och full ...Start med rote LA 60, utrustade med akan och full tank, från Jokkmokk i närmare 30 graders värme i maj någon gång när det begav sig.<br />Rotation i banändan i ett moln av grus och damm. Därefter blev det deltankat 50%.<br />Inge´kul.Borneohttps://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-33152512723543204022011-01-10T11:20:14.913+01:002011-01-10T11:20:14.913+01:00@Bosse: Ja, faktum är att Afghanistan vore en idea...@Bosse: Ja, faktum är att Afghanistan vore en idealisk miljö för förband liknande Lätta Attacken. Avsaknad av kvalificerat LV och jakthot gör att det dyker upp helt nya typer av flygplan.<br /><br />http://chefsingenjoren.blogspot.com/2010/08/vem-ar-kunden.html<br /><br />Rykten går att det finns intresse att köpa in de tjeckiska L-59/159 till afghanska flygvapnet som en lätt attackmaskin.<br /><br />USAF tar fram helt nya flygplanstyper för övervakning i form av helt vanliga civila flygplan som förses med militära sensorer.<br /><br />http://en.wikipedia.org/wiki/Beechcraft_C-12_Huron<br /><br />http://www.fas.org/irp/program/collect/guardrail.htm<br /><br />Om operationer liknande den i Afghanistan verkligen är framtiden, kanske detta är framtiden för Flygvapnet?chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-10352964595983125792011-01-10T10:20:13.973+01:002011-01-10T10:20:13.973+01:00Ack ja, lätta attacken-epoken fick ett sorgligt sl...Ack ja, lätta attacken-epoken fick ett sorgligt slut. En grupp LA hade suttit bra i Afghanistan till skillnad från 39-an som enligt min bestämda mening inte har något där att göra.<br />Man kan ju inte gå tillbaka i förgången tid (där har ni ingenjörer något att bita i!) men det som dödade lätta attacken borde inte ha inträffat.<br />I ett inlägg på Allan Widmans blogg skrev jag bland annat (här något redigerat) <br />"Varken A 32-divisionerna eller den lätta attacken (Sk 60) hade den erfordeliga slagkraften mot mål på marken varför en svenskutvecklad markmålsrobot, Rb 05, planerades integreras till såväl det nya, medeltunga attackplanet AJ 37 som till en modifierad och moderniserad Sk 60. Ett stort antal Sk 60 hade redan modifierats när det stod klart att Rb 05 inte bara blev oerhört mycket dyrare än förutsett utan även hade uppenbara brister i luftvärnsdueller. Detta blev döden för den lätta attacken och AJ 37 måste tillföras Rb 75 vilket tidigare inte varit aktuellt. Hårddraget kan man med andra ord säga att svensk industris misslyckande dödade de lätta attackdivisionerna och MB ÖN kunde konstatera att han även i fortsättningen saknade vapen för kommunikationsbekämpning från luften."<br />Den som vill läsa ytterligare kommentarer om markmålsbeväpning kan söka upp http://allanwidman.blogspot.com/2009/08/hogtflygande-planer.htmlAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-4692693496669997282011-01-09T22:02:21.457+01:002011-01-09T22:02:21.457+01:00Tack för ett bra inlägg. Väckte en del roliga minn...Tack för ett bra inlägg. Väckte en del roliga minnen från F16-tiden. Håller för övrigt fullständigt med om att det finns stora fördelar med att vara två ombord. 15 års erfarenhet på "ca 30m höjd" säger det.<br />Hälsn fr en halvgammal Lätt Attack navigatör :PAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-89428553117979948432011-01-09T09:04:50.252+01:002011-01-09T09:04:50.252+01:00@Förste Sergeanten: Givetvis ska det vara HKP 9A. ...@Förste Sergeanten: Givetvis ska det vara HKP 9A. Jag tänkte för mycket i Flygvapentermer...<br /><br />http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6lkow_Bo_105chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-28856786180668150872011-01-09T07:31:37.816+01:002011-01-09T07:31:37.816+01:00Kul läsning! Som gammal fototolk har man ju träffa...Kul läsning! Som gammal fototolk har man ju träffat på en och annan av dessa personligheter, eftersom många av dem hamnade på undplut post-lansen. Det här förklarar kanske ett och annat om varför de...ja, var som de var!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-9167619037342915142011-01-09T00:53:29.430+01:002011-01-09T00:53:29.430+01:00Hkp 9B? Hkp 9A menar väl CI, inte kan du mena sjv...Hkp 9B? Hkp 9A menar väl CI, inte kan du mena sjv versionen av Hkp 9 som enbart fanns i flygvapnet?;)<br /><br />//Förste SergeantenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-80580764111389124942011-01-08T21:28:32.126+01:002011-01-08T21:28:32.126+01:00@Sumatra: Håller helt med. Det vore intressant att...@Sumatra: Håller helt med. Det vore intressant att få en inblick i både armé- och marinflyget. Pansarvärnshelikoptrarna i Boden hade en intressant övningsbana. Där fanns ett antal hinder i form av kraftledningar dragna med plastlinor för att förarna skulle lära sig vad som gick resp. inte gick att flyga under.<br /><br />En kollega till mig åkte med på ett pass och när föraren kom fram till ett av de hinder som det inte gick att flyga under så sade han att det fanns ett tricks för att lyckas. Det var att ta sats och sedan trycka ner helikoptern så att medarna (som har en viss flexibilitet) sjänk ihop något och sedan glida under. Limbo med HKP9B med andra ord...<br /><br />http://sv.wikipedia.org/wiki/Limbo_(dans)<br /><br />Hmm.. jag tror jag ska skriva ett inlägg om flygscenerna i filmen "Hotet". Det finns ett antal brott mot tillåten konfiguration och SFI i dessa...chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-36880998124056642042011-01-08T21:17:32.554+01:002011-01-08T21:17:32.554+01:00Bra och välskriven historia. Fler sådana.
Det sk...Bra och välskriven historia. Fler sådana. <br /><br />Det skulle vara intressant att få någon historia från arméns artillerieldledningsflyg. De lär ha flugit som biltjyvar, om det nu heter så även i luften.Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-78427186643774196172011-01-08T20:08:18.747+01:002011-01-08T20:08:18.747+01:00Härliga flyghistorier!
Är rädd att det närmaste j...Härliga flyghistorier!<br /><br />Är rädd att det närmaste jag kommit var då jag landade en SK-60. I simulator. På Flyguppvisningen på gärdet i somras :)<br /><br />... det var i alla händelser en SK-60 cockpit :)Jonathanhttps://www.blogger.com/profile/14591571195333153342noreply@blogger.com