tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post6628428572300307427..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Carlskrona redo för Adenviken (uppdaterad)Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-24159595179928890112010-02-23T18:44:16.907+01:002010-02-23T18:44:16.907+01:00"De civila bolagen tar medvetet risker för at..."De civila bolagen tar medvetet risker för att tjäna pengar på samma sätt som man gjort i alla tider med ibland undermåliga fartyg och otränade filippinska besättningar. Vi kanske ska ta betalt för våra militära insatser i form av en "konvojskatt"? De som inte följer regelverket lämnas utan skydd?"<br /><br />Nu är det inte främst redarnas egendom som skyddas utan rätten till det fria havet och de globala handelsvägarna. Över 95% av all internationell handel sker genom att varor förflyttas på havet, ett flöde som sannerligen är skyddsvärt och ett utmärkt exempel på att internationellt samarbete behövs. Ur handelssynpunkt är nog Sverige att betrakta som insulärt.<br /><br />Det finns inget regelverk som sjöfarten måste följa. Att följa EU:s rekommenderade rutter och erhålla skydd är frivilligt. Det fria havet gäller även för civila.<br /><br />Frånvaron av luft- och undervattenshot gör operation Atalanta till en tämligen lätt militär uppgift att lösa. Det tyngsta vapen som använts hittills av piraterna är en 20 mm kanon, vilken användes vid en attack på ett passagerarfartyg för några år sedan. Fartyget undkom attacken.<br /><br />Filippinska besättningar är inte otränade. Tvärtom är den filippinska sjöbefälsutbildningen av hög klass, vilket har medfört att filippinska besättningar har utvecklats till en viktig "exportprodukt" för landet. Man spottar ut välutbildade och arbetsvilliga besättningar. Däremot kan man ifrågasätta svenska sjöbefäls kompetens, när man går direkt från gymnasiet in på sjökaptens- och sjöingenjörsutbildning utan sjöpraktik. Att färdas säkert på havet är en erfarenhetsfråga.<br /><br />Vi tror alltid att vi är bäst. Verkligheten talar ett annat språk. Asien kommer eller har redan kört om oss. Vi får leva på minnena av en svunnen tid, då Europa "ruled the waves". <br /><br />I år är det år som EU pekat ut som det år då EU skulle vara planetens hetaste tillväxtzon. <br /><br />Det är ingen tillfällighet att både Indien och Kina har örlogsfartyg i Adenviken.Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-76502806858981102302010-02-23T17:02:36.577+01:002010-02-23T17:02:36.577+01:00@ Chefsingenjören: Fast det blir väl i så fall bar...@ Chefsingenjören: Fast det blir väl i så fall bara en återgång till äldre dagar när handelsskeppen hade kanoner för att skydda sig?Henrikhttps://www.blogger.com/profile/08695651834811365759noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-84118892478344831912010-02-23T16:49:45.852+01:002010-02-23T16:49:45.852+01:00@Teaterdirektören: Japp. Fullt medveten om detta. ...@Teaterdirektören: Japp. Fullt medveten om detta. Om vi lämnar "luckor" i vårt engagemang så kommer det att finnas företag som nappar. Securitas m.m. löser motsvarande luckor i polisens engagemang.<br /><br />Frågan är vad som kan räknas som tillåtet på internationellt vatten om Xe börjar ta itu med hårdhandskarna? Kanske ME02 får fullt upp med att beskydda piraterna? Indiska flottan har redan gått hårt fram mot en Thailändsk trålare. Vad som hänt i skydd av mörker är det nog ingen som har kunskap om utanför slutna kretsar.<br /><br />Möjligtvis kommer det att bildas en "Merchant Marine" med transportfartyg som har egenskydd. Jag kan tänka mig ett och annat svenskt försvarsmaterielföretag som skulle kunna tänka sig leverera utrustning för detta på samma sätt som Saab Avitronics är intresserad av att leverera motmedelsutrustning i form av fackel och remsfällare till civilflyget. 57 mm allmålskanon på fördäck av civila transportfartygchefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-46169165805835151432010-02-23T12:20:35.494+01:002010-02-23T12:20:35.494+01:00@CI Hmm....
Dina två sista meningar i uppdateringe...@CI Hmm....<br />Dina två sista meningar i uppdateringen ligger väldigt nära Xe:s och andra "säkerhetsföretags" affärside.<br />Teaterdirektören.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-11638656292200525472010-02-23T07:48:49.368+01:002010-02-23T07:48:49.368+01:00KBV-planet kan skicka vissa data via satellittelef...KBV-planet kan skicka vissa data via satellittelefonen, visserligen inte snabbt, billigt eller krypterat men det spelar nog ingen roll i detta fall. /BrutusAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-58145564122086734702010-02-23T07:19:46.567+01:002010-02-23T07:19:46.567+01:00@Master & Commander: Den marina närvaron ska h...@Master & Commander: Den marina närvaron ska helt klart vara kvar. Men gör vi inte en kombinerat militär&civil insats i Somalia så kommer den att få vara kvar i evigheter.<br /><br />Likt Afghanistan så har piraterna i Adenviken en stor fördel. Dom kan välja när och var dom slår till.<br /><br />Om man jämför dom med den tyska u-båtstaktiken under VK2 så ser man att få enheter kan ställa till ett stort elände. Piraterna har dessutom fördelen jämfört med u-båtarna att dom tål förluster och kan periodvis dra ner på sina aktiviteter.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-74673376622346007722010-02-22T23:58:36.001+01:002010-02-22T23:58:36.001+01:00Chefsingenjören!
Du skriver i ditt sista stycke ...Chefsingenjören! <br /><br />Du skriver i ditt sista stycke att det är en bra insats för Marinen, men att den långsiktiga lösningen inte ligger till havs. Jag delar till viss del denna ståndpunkt, men jag är rädd att du låter som de som säger att konflikten i Afghanistan inte skall lösas med militära medel utan med bistånd. Jag uppfattar situationen som att det finns inget "antingen eller" - det finns bara "både och" <br /><br />Enligt mil.se (http://www.mil.se/sv/Internationella-insatser/Eunavfor--Somalia/Nyheter/Samordning-mellan-enheter-i-Adenviken) <br /><br />är idag 7 fartyg kapade och 161 (!) personer hållna som gisslan. Jag är övertygad om att om dessa siffror översatts till det civila flyget, så hade inga flygplan fått flyga i området tills situationen lösts. Din idé om att jobba på marken för att på sikt lösa problemet hade aldrig accepterats med kapade flygplan. Vårt svenska höga välstånd bygger till stor del på den civila sjöfarten. Är den civilia sjömannes liv mindre värt än flygpassagerarens? Självklart skall Sverige vara på plats till sjöss utanför Somalia och tillsamanns med EU stoppa dessa brott.<br /><br />/Master & CommanderAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-71568969951120196952010-02-22T20:50:38.684+01:002010-02-22T20:50:38.684+01:00Håller med. Det liknar lite engelsmännens förbered...Håller med. Det liknar lite engelsmännens förberedelser inför Falklandskriget, även om dom hade betydligt mindre med tid.<br /><br />http://chefsingenjoren.blogspot.com/2009/12/jullasning-vulcan-607.html<br /><br />Med tanke på den senaste veckans politiska utspel från Argentina och Venezuela så kanske England får träna på sina praktiska färdigheter igen.<br /><br />Hur som hellst så önskar även jag givetvis lycka till!chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-11772715976272385892010-02-22T20:45:33.786+01:002010-02-22T20:45:33.786+01:00Jag tycker det är hatten av för Marinen och Heliko...Jag tycker det är hatten av för Marinen och Helikopterflottiljen som på denna korta tid lyckats få ihop ett fungerande system. HMS Carlskrona har ju genom tidigare tokiga beslut tvingats att ligga för fäfot sedan senaste utbildningsexpeditionen. Nu har man på några korta månader fått fartyget ombyggt, fått ombord och tränat en besättning, skapat utrymme för ett FHQ OCH genomfört landningar med hkp 15. Jag utgår från att alla har slitit hårt. Lycka till i Adenviken!Anonymousnoreply@blogger.com