tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post6819466013541424974..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Sanningen om PARPGreasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger21125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-88205617889058476852011-03-10T22:35:06.117+01:002011-03-10T22:35:06.117+01:00Intressant. Beech 18 kom att heta både Tp 4 och Tp...Intressant. Beech 18 kom att heta både Tp 4 och Tp 45 i FV och Vampire/Venom blev J 28 respektive J 33, så tidigare har man snarare gett en ny typbeteckning än en versionsbokstav. <br /><br />GIV är mest en GIII med nya motorer, medan GV skiljer sig mer. Som exempel kan man se på de amerikanska beteckningarna.<br />GI: C-4<br />GII: C-11<br />GIII: C-20A-E<br />GIV: C-20F-J<br />GV: C-37A<br />G550: C-37BAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-33537705536188339482011-03-10T19:20:02.705+01:002011-03-10T19:20:02.705+01:00TP102DTP102DAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-24260400831803977472011-03-10T14:01:36.896+01:002011-03-10T14:01:36.896+01:00Blir den TP 104 eller TP 102D?
Det rimliga är ju ...Blir den TP 104 eller TP 102D?<br /><br />Det rimliga är ju ny beteckning eftersom de skiljer sig åt såpass mycket.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-35153988620755395042011-03-09T23:56:52.914+01:002011-03-09T23:56:52.914+01:00Denna blir det......
http://jetphotos.net/showpho...Denna blir det......<br /><br />http://jetphotos.net/showphotos.php?regsearch=VP-BJKAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-662322320129965372011-03-09T18:08:42.702+01:002011-03-09T18:08:42.702+01:00@Anonym 22:55
Vad jag vet så är det ganska säkert ...@Anonym 22:55<br />Vad jag vet så är det ganska säkert att det blir en 550. Om nåt kontrakt är påskrivet vet jag inte.<br />"Duelratingen" eller avsaknad av sådan gäller inom Specflyg (TP/S i FV). Flyger du Gripen så kan du nog flyga SK60 också. Men du får inte vara influgen på Tp102 och Tp100 samtidigt tex.<br /><br />Ska man samla nåt någonstans så är det på Arlanda. Nåt annat skulle bara vara en himla massa pengar i sjön. Men det förstås, det verkar ju vara FM policy nu förtiden. ;-)<br />Finns många fördelar med Arlanda kontra Bromma eller rent av en militär bas som är det sämsta man kan basera på. <br />Nä, H24 ska det vara med tanke på hur Specflyg opererar. Och genom att "sambasera" med civil trafik får man en massa samordningsvinster vad gäller banhållning, brand och räddning, avisning osv. Dygnet runt, inte bara mellan 8-16...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-20819438364600655852011-03-09T16:43:36.939+01:002011-03-09T16:43:36.939+01:00Intressant. Vill påminna läsare att evaluering enl...Intressant. Vill påminna läsare att evaluering enligt TACEVAL (luftstridskrafter) är den metod som skall användas för krigs/insats förbandsvärdering. Vissa väljer vi inte själva-detta är beslutat!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-78850306752691752642011-03-09T14:15:02.499+01:002011-03-09T14:15:02.499+01:00@22:55
Hur länge har de bestämmelserna funnits? El...@22:55<br />Hur länge har de bestämmelserna funnits? Eller gäller det bara civila typer? Tidigare gick det ju utmärkt att flyga SK 60, SK 61 och ett tungt system.<br /><br />Är det bestämt att det blir en G550? Det som stått i pressen var ju att de skulle köpa en GV. Visserligen är ju G550 mest ett nytt namn på GV SP.<br /><br />Förövrigt borde det vara vettigt att samla alla Fpl 102 till Bromma och/eller Ärna. Då kan man ju lättare samla både flygförare och "radiooperatörer" i en pool. Det var ju på väg att ske när alla GIV tillhörde F 16.<br /><br />Kommer verksamheten på Bromma påverkas av ombyggnationerna? De flesta kring norra parkeringen har ju blivit uppsagda och ska bort inom ett halvår.<br /><br />@03:30<br />Varför ska vi ha en egen C-17 utöver de som är i SAC/HAW? Då skulle vi väl köpt egna till att börja med. Ska vi ha ytterligare en samköpslösning utöver den vi redan har? Eftersom vi redan har tillgång till C-17 så har vi ju redan förmågan att flygfrakta leoparder om vi nu skulle vilja det.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-46466462240589069492011-03-09T12:30:16.869+01:002011-03-09T12:30:16.869+01:00Sverige borde försöka köpa ett C17 för sitt egna b...Sverige borde försöka köpa ett C17 för sitt egna bruk, det behövs för att frakta runt våra leoparder. Ska vi nu vara så rörliga duger inte fartygsfrakt runt klotet.<br /><br />TP84 klarar väl inte ens en cv90? EUs gökunge A400 är sen och under målen.<br /><br />Boeing har beslutat att lägga ner produktionen i Long Beach, MDDs gamla tillverkningsplats. Indien beställde de sista 10 vad jag förstår. UK kommer dock inte ha råd med alla sina C17, här har vi ett klockrent tillfälle att köpa en begagnad men hyfsat fräsch maskin.<br /><br />De är riktiga bränsleslukare med sina 757 motorer, men deras kapacitet och räckvidd passar perfekt i ÖBs dröm om att leka med de stora pojkarna, 77 ton ner till nordafrika.<br /><br />Sverige har redan utbildade piloter och personal på C17, vi skulle även kunna leasa ut den till våra grannländer, eller varför inte samköp utanför nato. Litar inte på Usa och Ungern när det drar ihop sig..<br /><br />Egen förmåga är viktig anser jag. Ska vi bara hålla till inom riket behövs dock ingen C17.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-34472712207926856862011-03-09T11:15:54.454+01:002011-03-09T11:15:54.454+01:00@Magnus Redin: I de internationella insatserna mås...@Magnus Redin: I de internationella insatserna måste vi fortfarande t.ex. fortsätta träna upp blivande piloter och tekniker. Vi har ett ansvar att göra detta för våra itländska kunder.<br /><br />Detta ger att F7 (två divisioner) och FMTS är mer eller mindre rena fredsförband.<br /><br />Men i ett krigsscenario här hemma i Sverige så borde även dessa gå att utnyttja för strid.Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-82311761998660461482011-03-09T09:02:49.989+01:002011-03-09T09:02:49.989+01:00Varför är det svårt att ha samma organisation av v...Varför är det svårt att ha samma organisation av verksamheten under både fred och krig? <br /><br />Jag förstår att det var på det viset förr i tiden när det fanns en organisation som var specialiserad på att producera krigsförband.<br /><br />Varför är det svårt att ha all personal som del av snabbt mobiliseringsbara förband? Givetvis utformade för något visst syfte, jag förstår att det tar tid att öva och pussla ihop det för nya syften/missioner.<br /><br />Vad är det som är så förtvivlat svårt?Magnus Redinhttps://www.blogger.com/profile/11434285602139155027noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-91877391390303220112011-03-09T08:14:31.902+01:002011-03-09T08:14:31.902+01:00@Anonym 14:16 Som läget är nu är det en utökning m...@Anonym 14:16 Som läget är nu är det en utökning med en G550, PROD har meddelat att om det skall vara 3 regeringsflygplan så behövs fler personalrader i FV..... detta kan ju leda till att man gör sig av med en GIV men inget är bestämt .Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-82186337333731288122011-03-09T07:55:29.822+01:002011-03-09T07:55:29.822+01:00@Anonym 14:16
"Hur kan införandet av G-V inne...@Anonym 14:16<br />"Hur kan införandet av G-V innebära brist på personal, den skulle väl ersätta 102001? I så fall innebär det att man hade rejäl brist på personal redan innan. Visst, det krävs en ny type rating, men det är ett övergående problem."<br /><br />I flygvapnet tillåts inte att man som pilot är s.k. "duelratead"(?) dvs är influgen på 2 eller flera olika typer samtidigt. Av någon anledning så går det hur bra som helst civilt men inte i flygvapnet... Så det innebär att FV måste ha pinpointade besättningar till den nya G550n och inte göra som nu att du kan nyttja piloter fån SISen eller kalla in en extra bara så där.<br />Och ja, brist på besättningar är det redan sedan lång tid tillbaka inom transportsystemet, spelar ingen roll om det är TP84, TP/S100 eller TP/S102.<br />Kort kan man säga att om det gick hyfsat att flyga TP102 med två uppsättningar (inte = besättningar) så måste du nu förmodligen öka det med 50% för att kunna nyttja båda flygplanen utan alltför mycket övertid....<br />Skjuter man sig själv i foten (tycks FM göra ofta nu för tiden...) så får man stå sitt kast...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-83408594783971294502011-03-09T07:42:52.907+01:002011-03-09T07:42:52.907+01:00Har ASC 890 ackrediterats i enlighet med bl a DIT ...Har ASC 890 ackrediterats i enlighet med bl a DIT 04?<br /><br />Om så fortfarande ej är fallet, så passar det utomordentligt väl om systemet används utanför svenskt territorium där uppfyllande av svenskt regelverk rimligtvis krävs.<br /><br />Till flygplanets MIDS-terminal för Link-16 är det möjligt att få loss test, utbildnings- och övningsnycklar, dock aldrig det samma för beredskap, kris och krig. Sverige deltar som bekant inte i Nato:s "contingency planning" för nationellt territoriellt försvar. Vilket är ytterligare ett skäl varför ASC 890 passar bättre utomlands än i Sverige.Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-75036107359138747462011-03-09T07:09:46.817+01:002011-03-09T07:09:46.817+01:00När det gäller svenska UAV-operatörer, så var det ...När det gäller svenska UAV-operatörer, så var det väl snarare så att arméförarna då såg möjligheten att genom att föreslå tillämpning av ett befintlig regelverk (för spetsflyg med ganska mycket olika förutsättningar och krav) skaffa sig civilt flygcert på arbetsgivarens bekostnad? Idag är regelverket sanning och har man väl satt regelverk inom verksamhetssäkerhet så finns det ingen som vågar ifrågasätta relevansen. Det är ju som att säga att det är OK att personal skadas och dör. Vilken chef vill ta den debatten i media. Så går det när man låter en verksamhet växa utan bortre ramar på grund av bristande mod, vilja och förmåga att kommunicera med externa kritiker.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-48546063420631307082011-03-09T07:02:07.629+01:002011-03-09T07:02:07.629+01:00"på bredden i Flygvapnet"? Du menar på b..."på bredden i Flygvapnet"? Du menar på båda ställena? ;-)<br /><br />Låt mig testa en annan: "på bredden i Armén" <br />:-))<br /><br />Det låter för tokigt när t.ex. "Armén" har ett fåtal komponenter för en bråkdel av en armé på lägsta taktiska nivå.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-8658965736775089052011-03-08T23:16:04.334+01:002011-03-08T23:16:04.334+01:00Hur kan införandet av G-V innebära brist på person...Hur kan införandet av G-V innebära brist på personal, den skulle väl ersätta 102001? I så fall innebär det att man hade rejäl brist på personal redan innan. Visst, det krävs en ny type rating, men det är ett övergående problem.<br /><br />Just kabinpersonalen är väl dessutom inhyrd, det borde snarare vara på pilot- och teknikersidan det är problem.<br /><br />För 25-30 år sedan utbildades det ju reservofficerare i flygtjänst, vilket var embryot till TFHS. Lägg till det alla som har slutat och gått till civila bolag. Tyvärr tror jag intresset att komma tillbaka är rätt svalt. Men militära flygförare med civila cert finns det gott om, utanför firman. <br /><br />Vill man istället omskola gripenförare så får man nog räkna med att det tar närmare ett år. <br /><br />Samma problem fanns när man skulle införa UAV01. Det var armémänniskor som skulle göra det och trodde att det var enkelt att skicka upp modellflygplan. Istället blev det för försvaret att bekosta civila cert, och nu söker man officerare som redan har det.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-68144879594165987512011-03-08T23:05:59.710+01:002011-03-08T23:05:59.710+01:00@Anonym 12.23: Det jag vill säga är att Försvarsma...@Anonym 12.23: Det jag vill säga är att Försvarsmakten har inga stående förband som liknar dels de som vi anmäler till styrkeregister eller de som behövs utomlands i ISAF, EUNAVFOR etc. Vi har småklossar i form av t.ex. en Gripendivision, ett fartyg eller ett kompani. Vi måste sätta upp förband efter behovet för en specifik insats och fylla på med stab, specialfunktioner m.m.<br /><br />Så den anledning som Tolgfors brukar ta upp som motivering till det nya anställningsavtalet, d.v.s. att vi skall kunna skicka ut hela förband utomlands och inte behöva träna dem inför varje insats helt enkelt är en dimridå.<br /><br />Enda syftet med det nya anställningsavtalet är att vid behov kunna tvinga iväg enskilda officerare i de fall rekryteringen till ett förband går dåligt.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-31822115276871628932011-03-08T21:57:33.219+01:002011-03-08T21:57:33.219+01:00TACEVAL är slöseri med pengar och resurser. Det ev...TACEVAL är slöseri med pengar och resurser. Det evaluerar heller inte det vi kommer att göra i en eventuell mission.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-84663434885201893142011-03-08T21:46:30.892+01:002011-03-08T21:46:30.892+01:00Har FM då äntligen återbördat helikoptrarna till s...Har FM då äntligen återbördat helikoptrarna till sina rättmäktiga ägare inom Armén och Marinen.<br /><br />FörnuftigtAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-60512962339941379282011-03-08T21:43:21.508+01:002011-03-08T21:43:21.508+01:00Jag förstår inte vart du vill komma med ditt reson...Jag förstår inte vart du vill komma med ditt resonemang. Vem trodde eller tror att om vi skulle skicka iväg förband utomlands att det inte kommer att få konsekvenser för verksamheten hemma?<br /><br />Vem tror att alla förband som finns anmälda till de stryrke-register du nämner finns gripbara rakt av och att världen är lika statiskt som den kan te sig om man bara stirrar på ett papper? Självklart föregås alla insatser av en sondering där man klarar ut de begreppen!<br /><br />Även om jag själv förespråkar ett svenskt NATO-medlemskap förstår jag inte din slutsats att ett medlemskap krävs för att kunna anmäla oss till till styrke-registern. Vi kan anmäla precis vad vi själva vill så länge vi och de som tolkar registren är medvetna om vad vi kan och vad vi inte kan. Ett NATO medlemskap behövs inte för att vara på det klara med det. Däremot kan en tydlig valideringsprocess, där som du nämner TACEVAL, vara ETT av flera instrument på vägen att synliggöra det hela.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-11486552308554011312011-03-08T20:49:10.336+01:002011-03-08T20:49:10.336+01:00...Varför öppnar du fönstret när PROD & INS by......Varför öppnar du fönstret när PROD & INS bygger korthus:DAnonymousnoreply@blogger.com