tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post7667859221548267866..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Stora och små affärer (uppdaterad)Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger19125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-1984416008064701862011-06-11T22:44:15.753+02:002011-06-11T22:44:15.753+02:00Saab står nu på egna ben, vilket innebär att framt...Saab står nu på egna ben, vilket innebär att framtida affärer inte behöver ta hänsyn till BAE:s intresse i Eurofighter.<br /><br />http://www.newsmill.se/artikel/2011/06/09/en-historisk-milstolpe-f-r-gripen<br /><br />Det ska bli intressant att se om konkurrensen hårdnar.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-45590364842603862642011-06-08T17:44:54.508+02:002011-06-08T17:44:54.508+02:00Mer om Indienupphandlingen:
länk1
länk2Mer om Indienupphandlingen:<br /><a href="http://livefist.blogspot.com/2011/06/column-response-to-ashley-j-tellis.html" rel="nofollow">länk1</a><br /><a href="http://livefist.blogspot.com/2011/06/ashley-j-tellis-on-livefist-mmrca-once.html" rel="nofollow">länk2</a>FåtöljStrategennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-59293356163607007152011-06-06T16:58:00.513+02:002011-06-06T16:58:00.513+02:00"Jag tror ändå att ett par korvetter med hang..."Jag tror ändå att ett par korvetter med hangar för Ah64or skulle vara avskräckande. Man kan ju hänga på sjömålsrobotar etc"<br /><br />Det blir en pluttig liten sjömålsrobot du kan hänga på på en AH-64 eller motsvarande.<br /><br />En AH-64 kan lyfta 16 Hellfires, som väger ca 50 kg styck.<br />En enda RBS 15 väger 800 kg.Per A.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-13019431412776823692011-06-06T12:50:02.521+02:002011-06-06T12:50:02.521+02:00Jag tror ändå att ett par korvetter med hangar för...Jag tror ändå att ett par korvetter med hangar för Ah64or skulle vara avskräckande. Man kan ju hänga på sjömålsrobotar etc Detta är högt rörliga och slagkraftiga resurser. <br /><br />Det finns gott om kobbar som rymmer en ah64 bakom trädlinjen, de är även kapabla till nätverksförsvar, man skulle kunna plotta mål åt fartyg och andra förband eller skjuta på mål från andras radarbild.<br /><br />Tungbestyckning som kan röra sig i 270km/h nära mark eller ducka bakom terräng skulle ge oss en spjutspets vi saknar. Våra nya korvetter saknar ju tom luftvärn, hur är det bättre?<br /><br />Ska vi vara små och rörliga måste varje enhets eldkraft öka radikalt. 8 st AH64<br />väntande i skärgården skulle iaf få mig att tveka att pröva en invasion sjövägen.<br /><br />Man kanske tom kunde hänga på torpeder?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-15330864356438293062011-06-05T21:36:08.523+02:002011-06-05T21:36:08.523+02:00Attackhelikoptrar må vara döden för stridsvagnar. ...Attackhelikoptrar må vara döden för stridsvagnar. Men betänk skillnaden i uppträdande i det tänkte tredje världskriget i Europa och instaserna i Irak och Afghanistan.<br /><br />Finns det ett lufthot så har attackhelikoptrar mycket svårt att agera om det inte finns något att gömma sig bakom. I den libyska öknen skulel det vara självmord att operera om det libyska flygvapnet hade chans att lyfta.<br /><br />I Sverige så visade det sig att AH-64 hade problem att möta hotet från Rb-70.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-12843096565257703052011-06-05T18:09:49.786+02:002011-06-05T18:09:49.786+02:00Sälj lite fler stridsvagn 122 och köp AH64or då.
...Sälj lite fler stridsvagn 122 och köp AH64or då.<br /><br />De passar bra i Sverige, tänk er oron för en angripare med sådana utspridda bland kobbar och skär på vägen in mot Stockholm.<br /><br />En sån elak trollslända kan skapa ett helvete för en invasionsflotta. Rörliga och stor slagkraft, kanske för stora för våra korvetter?<br /><br />Har vi ens flygförare nog för att bemanna dessa dödsmaskiner?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-21784230829521094722011-06-05T13:44:42.574+02:002011-06-05T13:44:42.574+02:00AHKP är så billiga och så motståndskraftiga mot el...AHKP är så billiga och så motståndskraftiga mot eld från marken, elelr kanske inte.<br />Sen behöver de luftherravälde för att överleva en konflikt. Vi har knappast råd med både AHKP och Gripen + en armé i nuvarande budgetkostym.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-30272877578277871052011-06-05T11:45:20.133+02:002011-06-05T11:45:20.133+02:00...eller ahkp kanske är mer korrekt benämning....eller ahkp kanske är mer korrekt benämning.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-8634027600031432532011-06-05T09:48:45.925+02:002011-06-05T09:48:45.925+02:00Rörande pvhkp, provades det inte ett par AH-64 95/...Rörande pvhkp, provades det inte ett par AH-64 95/96 och senare något ihop med britterna runt 2006? Rätta mig om jag har fel.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-49953382563213763702011-06-04T14:23:47.166+02:002011-06-04T14:23:47.166+02:00(Länken ovan via den Indiska försvarsbloggaren Liv...(Länken ovan via den Indiska försvarsbloggaren Livefist, http://livefist.blogspot.com )FåtöljStrategennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-19479007622183224772011-06-04T14:17:06.558+02:002011-06-04T14:17:06.558+02:00Artikel om varför F-16 och A/F-18 blev utslagna fr...Artikel om varför F-16 och A/F-18 blev utslagna från Indiens MMRCA-upphandling: <a href="http://www.carnegieendowment.org/files/Decoding_Indias_MMRCA_Decision.pdf" rel="nofollow">länk</a>FåtöljStrategennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-88383282455820427022011-06-04T12:59:32.038+02:002011-06-04T12:59:32.038+02:00Britternas AH64or är in action i Libyen nu, trolig...Britternas AH64or är in action i Libyen nu, troligtvis effektivare på att bekämpa marktrupper än snabba stridsflygplan?<br /><br />Varför köpte vi inte in ett par av dessa? Vi verkar ju gå mer och mer mot offensiva uppdrag? Som CAS är de väl mycket lämpade i tex Afghanistan? Nu får vi lita på andra länder, men är det omöjligt att utveckla den förmågan snabbt i Sverige?<br /><br />Men det är klart det är ju det hatade Usas produkt, vi kan ju inte köpa deras kapitalistprodukter..Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-49319150711120978592011-06-04T08:32:27.065+02:002011-06-04T08:32:27.065+02:00@Per A: Harrier flög sin sista flygtur från RAF Co...@Per A: Harrier flög sin sista flygtur från RAF Cottesmore, så sannolikt så finns de uppställda i hangarer där elelr på olika MU - Maintenance Units i avvaktan på beslut om skrotning. Dock så hittade jag ett intressant rykte om HMS Illustrious som målas om med färg på däcket som är anpassat för Harrier. Det kan dock vara så enkelt att detta är den enda typ av färg som är godkännd på däcket, oavsett om det äör enbart helikoptrar eller Harrier som skall operera från henne.<br /><br />http://www.bbc.co.uk/news/uk-11996936<br /><br />http://thisaintnews.com/view/picture/96982/Mothballed-Harriers<br /><br />http://ontheroger.proboards.com/index.cgi?board=talk&action=display&thread=2576&page=1<br /><br />Helt klart har operationen i Libyen visat att RAF saknar sin hangarfartygsförmåga. Sensmoral: Alla operationer är inte som den i Afghanistan.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-66312570574031649882011-06-04T00:20:55.186+02:002011-06-04T00:20:55.186+02:00@ CI: "Om F-35 spåret går i graven så gör nog...@ CI: "Om F-35 spåret går i graven så gör nog BAE allvar med sitt egna Sea-Typhoon projekt."<br /><br />Då får nog FAA vänta till första halvan av 20-talet på flygplan i alla fall. <br />Att hangarfartygsmodifiera Typhoon borde ta ordentligt med tid, och det tar nog två eller tre år innan man kan bedömma om F-35 havererat eller inte. <br /><br />Hoppas de lagt sina Sea Harriers i malpåse, och inte kört dem i metalltuggen.Per A.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-42462726764557825322011-06-03T20:06:32.425+02:002011-06-03T20:06:32.425+02:00Britterna köpte ju amerikanskt när de nyttjade F-4...Britterna köpte ju amerikanskt när de nyttjade F-4, inte roterade Cornwallis i sin grav för det. Å andra sidan är ju britterna likt de flesta 'stora' nationer riktigt bra på att glömma förluster. Deras "inhemska" WAH-64 skulle väl enkelt kunna få sällskap av lika "inhemska" Rafale-M (klädsamt omdöpta till "Stormwind-N") byggda av några käcka lirare norr om kanalstranden.<br /><br />Planerna jag senast läste var ju dessutom att Fransmännen och Britterna skulle poola ihop sina två hangarfartyg för att ha en igång över tiden. Ett köp av Rafale-M skulle göra den ombaseringen avsevärt enklare, å andra sidan skulle jag inte bli förvånad om de engelska* parliamentsledamoterna som nu styr UK bestämmer sig för att återuppfinna hjulet bara för att.<br /><br />*det finns en blå MP från norr av gränsen, han kommer dessutom från the Borders.Lewnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-44886526070028958192011-06-03T18:13:43.291+02:002011-06-03T18:13:43.291+02:00Aj, aj, aj, hur gick det för piloten? Det såg ut s...Aj, aj, aj, hur gick det för piloten? Det såg ut som om han precis hann skjuta ut sig när något tappade taget i uppfångningsutrustningen.Magnus Redinnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-80567576078159182352011-06-03T17:59:42.969+02:002011-06-03T17:59:42.969+02:00@Lew: Den dag britterna köper franskt flyg kommer ...@Lew: Den dag britterna köper franskt flyg kommer nog Nelson att rotera i sin grav. Om F-35 spåret går i graven så gör nog BAE allvar med sitt egna Sea-Typhoon projekt.<br /><br />http://www.defencetalk.com/naval-eurofighter-an-aircraft-carrier-version-under-development-31926/chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-77422175243222673932011-06-03T16:47:56.980+02:002011-06-03T16:47:56.980+02:00Hur i hela friden underhuset hade tänkt att FAA sk...Hur i hela friden underhuset hade tänkt att FAA ska överleva fram tills 2020-någonting är förbannat oklart. Flygplanen är satta på backen och fartygen är väck. Å andra sidan verkar ju HMS QE-fartygen bli CATOBAR så det föreligger väl ett duktigt omskolningsprojekt för de stackars piloterna i vilket fall? Om den nya ententen ska lyckas kan man dessutom spekulera i om inte FAA istället för att kedja fast sig vid F-35 borde ta en titt på Rafale-M (combat proven!).Lewnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-62269512184561581562011-06-03T12:13:59.293+02:002011-06-03T12:13:59.293+02:00Not so awesome landing on a Russian carrier: http:...Not so awesome landing on a Russian carrier: http://www.youtube.com/watch?v=bkg0Lxp8k6E&NR=1Anonymousnoreply@blogger.com