tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post7801558661859500688..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: LästipsGreasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger48125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-86139110194272031002010-12-23T19:49:18.650+01:002010-12-23T19:49:18.650+01:00@ Cynisk
"...dels är det inte tal om dagar ...@ Cynisk<br /><br /> "...dels är det inte tal om dagar i hamn med jämna mellanrum utan jobbet löses hela tiden, över tiden".<br /><br />Det är i hamn det stora jobbet sker på ett handelsfartyg. Sjövakt-hamn-sjövakt utan sömn är inte alls ovanligt. Ordinarie arbetstid vid tvåvakt är 84 timmar/vecka. Därtill genomförs all administration, inkl löneadministrationen, ombord. Därtill alla tullistor, besättningslistor och annat som skall skickas ett antal gånger före hamnbesök. <br /><br />Kliv ombord på ett lastfartyg i kustfart när det råder isförhållanden, så får du se hur mycket folket vilar.<br /><br />Det var på Evert Taubes tid som hamnbesöken bestod av vila.<br /><br />Svenska handelsfartyg har alltid gått in och ut ur krigszoner, även på den tiden när det svenska försvaret var nationellt inriktat. Vietnamkriget, Tankerkriget i Persiska viken, Falklandskriget och nu senast hotet i Adenviken för att bara ta några exempel.Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-31196953708129137562010-12-23T17:37:59.415+01:002010-12-23T17:37:59.415+01:00@uppgiven 03:29. OT som vanligt eftersom vi diskut...@uppgiven 03:29. OT som vanligt eftersom vi diskuterar Afg, veteraner och Hübinette (veteran). Länken <br />http://brianhaw.tv/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=35&Itemid=41<br />visar en annan klagande veteran som äntligen fattat hur dum han var.Anders Björkmanhttp://heiwaco.tripod.com/mac5.htmnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-31836268250454323022010-12-22T12:29:48.431+01:002010-12-22T12:29:48.431+01:00"familjens idiot(er) sänds till sjöss"
..."familjens idiot(er) sänds till sjöss"<br /><br />Skönt att se att Anders Björkman till sist har fått en viss sjukdomsinsikt...uppgivenhttps://www.blogger.com/profile/13148495961462872043noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-24822154524567186152010-12-22T11:56:53.246+01:002010-12-22T11:56:53.246+01:00@Anders: Arkimedes princip gäller inte när ett för...@Anders: Arkimedes princip gäller inte när ett föremål är fyllt med vatten...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-75701945828809807662010-12-22T11:33:00.315+01:002010-12-22T11:33:00.315+01:00Bra kalkyl Anders Björkman. British Army kalkylera...Bra kalkyl Anders Björkman. British Army kalkylerar på att det krävs nio (9) personer för varje befattning i insats för att få kontinuitet och bibehållande av personal och stridsvärde.<br /><br />Det är skillnad på sjöfart och krigföring, dels gällande hotnivå och press och dels är det inte tal om dagar i hamn med jämna mellanrum utan jobbet löses hela tiden, över tiden.Cynisknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-186951519073442762010-12-22T11:19:14.605+01:002010-12-22T11:19:14.605+01:00@Forsno+Sumatra: Ni är OT men tack för PR iaf. Top...@Forsno+Sumatra: Ni är OT men tack för PR iaf. Topic är Afg+veteraner och med nuvarande system blir det en massa veteraner, 1000 nya varje àr, med huvudvärk (5-10% fàr ju psykproblem). Man kan lära av sjöfart. En post handhas där av tvà personer, sex veckor on/off. Sveriges angreppskrig i Afg kan likaledes handhas av 1000 soldater, sex veckor on/off, och pension vid 55. Varför utbilda 500 ny kanonmat var 6e mànad? Afg verkar ju vara ett sjunkande skepp sà att säga. Litet Estonia ôver det hela som FM ocksà ljög och ljuger om med Tolgfors i spetsen! Arkimedes princip gäller ej i Sverige!Anders Björkmanhttp://heiwaco.tripod.com/chalmers.htmnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-25359910645721297692010-12-21T23:59:35.938+01:002010-12-21T23:59:35.938+01:00@Anonym 23:37,
Kan faktiskt hålla med om att Pont...@Anonym 23:37,<br /><br />Kan faktiskt hålla med om att Pontus inte framställs i så god dager och verkar dessutom ha brett på om sina upplevelser i Kosovo. Men tänk på att det är skrivet av en journalist som har sina egna syften och det behöver alls inte vara Pontus som återberättat det på det viset.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-11950999259056114152010-12-21T19:57:00.407+01:002010-12-21T19:57:00.407+01:00@ Forsno
Jag har alltid undrat varför just svensk...@ Forsno<br /><br />Jag har alltid undrat varför just svensk sjöfart går på hörntänderna, när dansk och norsk sjöfart gör rekordresultat när det gäller sjöfartsnettot. Nu tror jag att jag vet: Svaret finns på Anders hemsida:<br /><br />http://heiwaco.tripod.com/index.html<br /><br />"The objectives of Heiwa Co are to assist ship owners and shipping related companies and administrations with particular solutions to technical and operational problems that arise, and that cannot be handled by the normal office and the ship staff".Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-63509821279216058442010-12-21T18:56:13.248+01:002010-12-21T18:56:13.248+01:00@Sumatra
Anders B är ju "egen" på mer än...@Sumatra<br />Anders B är ju "egen" på mer än ett sätt; skulle <i>du</i> anlita honom?Forsnohttps://www.blogger.com/profile/00196475702073983249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-51521632149339131522010-12-21T17:46:00.662+01:002010-12-21T17:46:00.662+01:00@ Anders Björkman
Du är ensam om att undra varför...@ Anders Björkman<br /><br />Du är ensam om att undra varför.<br /><br />Paria? Hur kommer det sig förresten att du, med dina kvalifikationer, har tid att skriva alla dessa kommentarer?Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-32181814595483106592010-12-21T16:46:00.204+01:002010-12-21T16:46:00.204+01:00Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.Anders Björkmanhttp://heiwaco.tripod.com/blgb.htmnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-37662018161528750942010-12-21T12:56:30.328+01:002010-12-21T12:56:30.328+01:00Ja, du söp nog lite för mycket Anders.Ja, du söp nog lite för mycket Anders.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-71615899562588934372010-12-21T12:25:15.712+01:002010-12-21T12:25:15.712+01:00Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.Anders Björkmanhttp://heiwaco.tripod.com/estoniabluffen.htmnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-9352266563217441762010-12-21T10:44:33.554+01:002010-12-21T10:44:33.554+01:00@Anonym 23.37 (Anders B igen?): Faktum är att det ...@Anonym 23.37 (Anders B igen?): Faktum är att det söps ganska så friskt på Marmal fram tills bara för något år sedan.<br /><br />I de officiella mässarna så gällde "en öls principen", men tyskarna brukade samla ihop ett gäng och sitta på något logementrum och dricka. Det såldes öl och vin på det lokala affären/PX inne på campen.<br /><br />Reglerna har dock styrts upp kraftigt det senaste året och så vitt jag vet är det numera inte tillåtet att sälja sprit på PX:t. Därför finns det bara på de olika mässarna där det kontrolleras att folk håller sig nyktra.<br /><br />USA har för övrigt noll-tolerans till att dricka alkohol.<br /><br />http://en.wikipedia.org/wiki/Camp_MarmalAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-24983494318529318792010-12-21T08:37:35.153+01:002010-12-21T08:37:35.153+01:00Hübinettes inställning till kollegor och omgivning...Hübinettes inställning till kollegor och omgivning är enligt Fokus överlägsen och föraktfull:<br />”Pontus Hübinette landade på flygplatsen i Mazar-e-Sharif i början av juli 2007. När flygplansdörren öppnades slog torr hetta och den distinkta doften av mänskliga exkrementer emot honom, men det som fick honom att reagera starkast var själva den tyska förläggningen. Mest av allt påminde den honom en småstad i Bayern befolkad av tjockisar i uniform som drack öl och blev småpackade framåt kvällen. Han tänkte att det var precis som i Kosovo 2001 då många av de svenska soldaterna ofta fick hjälpas i säng för att de var stupfulla, trots att regeln var att aldrig dricka mer än två öl. <br />Själv tänkte han inte röra någon som helst alkohol, av respekt för sitt uppdrag och för de människor det är tänkt att soldaterna ska hjälpa.<br />Han konstaterade direkt att det fanns mycket arbete att göra. Det fanns brister i rutinerna och han fick intrycket av att hans företrädare gått omkring och latat sig utan att ta jobbet på allvar. Hans egen inställning var att när en åker hem ska nästa kunna ta över direkt, utan avbrott i verksamheten, och på en gång påbörjade han arbetet med att försöka få ordning på alla papper och pärmar. <br />Men snart blev tillvaron alltmer stillsam och han fick mindre att göra. Han tillbringade en hel del tid i gymmet och löptränade på slingan inne på förläggningen men kände sig ändå mer och mer rastlös. En tur utanför förläggningen tillsammans med en svensk militärpolis kom som ett välkommet avbrott. Målet var ett möte på svensk-finska Camp Northern Lights en knapp mil bort.<br />På förmiddagen den första augusti 2007 satte han sig i passagerarsätet i en sandfärgad Land Rover Defender och rullade ut från Camp Marmal. Det finns två rutter mellan förläggningarna; en genom Mazar-e-Sharif och en i öknen. Pontus Hübinette hade ännu inte varit inne i staden så de bestämde sig för att välja den vägen ut, och att ta den andra vägen tillbaka. De rullade iväg på det dammiga gruset norr om lägret, svängde strax in på den asfalterade vägen runt flygplatsen och kom till slut fram till Route 5, Afghanistans asfalterade och hårt trafikerade pulsåder, en gång byggd av ryska invasionstrupper. <br />Efter en kvart körde de om två lastbilar. Nålen på Land Roverns hastighetsmätare pendlade mellan 70 och 80 när en man klev ut i vägen ett kort stycke längre fram. I stället för att sänka farten styrde militärpolisen vid ratten åt vänster, för att passera framför fotgängaren. Mannen fortsatte gå och för att undvika en kollision girade föraren skarpt åt höger, fortfarande i samma hastighet, och fick sladd; först åt ena hållet, sedan ett kraftigt kast åt det andra. När bilen kanat på tvären ett stycke utanför körbanan voltade den och blev liggande på taket.”<br />Tyskarna är tjocka och småpackade! Hans företrädare har varit lata och oseriösa enligt Hübinette! De tog vägen genom staden (!) där det naturligtvis finns fotgängare, körde bara 70-80 (i stan) och kraschade. <br />Det hela är naturligtvis FM:s fel!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-83099073940539476822010-12-20T18:37:24.526+01:002010-12-20T18:37:24.526+01:00Det är som Cynisk säger vanligt med bilolyckor und...Det är som Cynisk säger vanligt med bilolyckor under internationella insatser. Faktum är at tittar man på statistiken över omkomna soldater under internationell tjänst så har fler dött i bilolyckor än i strid.<br /><br />Varför?<br /><br />En orsak är helt enkelt avsaknad av lag och vägunderhåll. Vägarna i Afghanistan är på många ställen usla och det kan ibland vara svårt att bedöma om det är vänster- eller högertrafik som gäller.<br /><br />En orsak i detta fall var just att man i början av striderna i Afghanistan körde med hög hastighet för att undvika att bli utsatta för IED. Farten gjorde det svårt att bedöma när bomben skulle detoneras. <br /><br />Dock så har denna taktik delvis omvärderats, då man utsätter lokalbefolkningen för stora risker. Hearts & Minds innebär att våra egna trupper får ta större risker.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-50050562363538039572010-12-20T17:27:38.056+01:002010-12-20T17:27:38.056+01:00Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.Anders Björkmanhttp://heiwaco.tripod.com/tower.htmnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-35776480932698799012010-12-20T15:44:22.784+01:002010-12-20T15:44:22.784+01:00@Anonym 06:12 aka Anders Björkman
Besök och möten ...@Anonym 06:12 aka Anders Björkman<br />Besök och möten ute i verksamheten är viktiga verktyg för staben (och PR-officerare).<br /><br />Bilolyckor är tyvärr vanliga under insats.<br /><br />Har du verkligen fog för din beskyllning om rattfylla? Bedömt inte.<br />Hade du varit insnäppt i tillvägångssätten hade du vetat om att det är Militärpolisen som utreder olyckor och att nykterhetskontroll är legio.Cynisknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-7058118125028684322010-12-20T15:12:07.505+01:002010-12-20T15:12:07.505+01:00@Cynisk: Kn Hübinette hade làngtràkigt och beslöt ...@Cynisk: Kn Hübinette hade làngtràkigt och beslöt besöka sina finska kollegor 10 km bort. För att snabbt komma dit körde man i ilfart och tappade kontrollen över bilen och kraschade i diket, dvs bilolycka. Inga talibaner besköt dem utan tvärtom, talibanerna hjälpte dem upp pà vägen. Hübinette hade brutit nacken. Jag undrar om Afgpolisen gjorde alkotest pà den svenska föraren. <br />Fyllekörning eller internnationell tjänsteutövning? Samma sak?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-14293739885701495412010-12-20T13:58:55.055+01:002010-12-20T13:58:55.055+01:00@Anders Björkman
Sluta förvränga allting.
Kn Hübin...@Anders Björkman<br />Sluta förvränga allting.<br />Kn Hübinette skadades under tjänsteutövning i internationell tjänst.Cyniskhttps://www.blogger.com/profile/02255423597022233335noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-25638487870575749522010-12-20T12:59:33.239+01:002010-12-20T12:59:33.239+01:00Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-68916636255683216832010-12-20T12:48:34.816+01:002010-12-20T12:48:34.816+01:00Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.Anders Björkmanhttp://heiwaco.tripod.com/tower.htmnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-23085765452290962932010-12-20T12:31:08.651+01:002010-12-20T12:31:08.651+01:00Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.Anonym 00:28noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-26241362173147462272010-12-20T10:03:00.980+01:002010-12-20T10:03:00.980+01:00I SvD 19/12 på s 12 (inte Stockholmsupplagan)är de...I SvD 19/12 på s 12 (inte Stockholmsupplagan)är det en artikel om FM och dess kommande personalansvar, i faktarutan står det att "Försäkringskassan blir också skyldig att på begäran av den enskilde utreda om en skada som uppstått vid en internationell insats är en arbetsskada". <br />Jag hoppas att även en anhörig ska kunna begära en sådan utredning om den skadade är oförmögen att begära det, men det kanske ingen har tänkt på?<br /> I samma SvD var det också ibladat en bilaga om tillgänglighet på arbetsplatsen så att en person med funktionshinder ska kunna arbeta. Jag hoppas att Bertil Starfelt som omnämns i Fokus-artikeln läser SvD med bilagor och får tips på hur kommande personskadeärenden kan hanteras.<br /><br />Från: Jag blir stum... 18/12Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-46807567985023306082010-12-20T10:00:56.932+01:002010-12-20T10:00:56.932+01:00Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.Anders Björkmanhttp://heiwaco.tripod.com/chall.htmnoreply@blogger.com