tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post8471451871296818840..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Civila vs militära helikoptrar (uppdaterad)Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger27125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-44303731596595370672011-03-20T22:31:39.561+01:002011-03-20T22:31:39.561+01:00Frågan är bara vad Sjöfartsverket tänker hitta på?...Frågan är bara vad Sjöfartsverket tänker hitta på? Numera så har FM inga resurser att ställa upp med.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-75409989146069145742011-03-20T21:52:13.434+01:002011-03-20T21:52:13.434+01:00Sjöfartsverket har in sagt upp något kontrakt, de ...Sjöfartsverket har in sagt upp något kontrakt, de har meddelat att de inte har för avsikt att teckna några nya. En viss skillnad.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-43504592960675425872011-03-19T13:05:47.764+01:002011-03-19T13:05:47.764+01:00På www.flymecup.se kan man idag läsa att Sjöfartsv...På www.flymecup.se kan man idag läsa att Sjöfartsverket för att säkra en långsiktig flyg- och sjöräddning har sagt upp kontraktet med Norrlandsflyg.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-31830916824251486512010-04-01T22:03:38.305+02:002010-04-01T22:03:38.305+02:00En snabb fråga jag har fullgod kompetens för att ö...En snabb fråga jag har fullgod kompetens för att öka ssk tjänst på hkp ISAF, men har jag förstått det rätt att besättningen har tveksam kompetens och för lite flygtid. Jag har ju trots allt familj och överlevt 3 missioner innan....Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-88643937573583475572010-03-08T17:42:08.667+01:002010-03-08T17:42:08.667+01:00Danne@
Den uppgiften behöver du inte kolla, utan ...Danne@<br /><br />Den uppgiften behöver du inte kolla, utan koncentrera dej på något annat istället.<br /><br />Sune AAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-44684961119271947752010-03-07T22:59:51.228+01:002010-03-07T22:59:51.228+01:00Eller så är man kvar, det är mycket lättare att gö...Eller så är man kvar, det är mycket lättare att göra karriär om alla andra är kassa och initiativlösa ;)<br /><br />Sonny: 7000/365 = 19,2 tim. Jag ska dubbelkolla med min goda vän på CHC ;) <br />Nej, vi ska inte ha färre helikoptrar. <br /><br />DanneAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-56477287274115697412010-03-07T21:48:14.193+01:002010-03-07T21:48:14.193+01:00@Danne: Som en kollega sade till mig för ett par å...@Danne: Som en kollega sade till mig för ett par år sedan: "Det gäller att säga upp sig i tid, för snart kommer alla som är kvar antingen vara för kassa för att få ett nytt jobb eller inte tillräckligt initiativrika för att söka." :-)chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-80903671763667243552010-03-07T18:57:04.004+01:002010-03-07T18:57:04.004+01:00Danne@
Hur många timmar flyger en CHC helikopter ...Danne@<br /><br />Hur många timmar flyger en CHC helikopter per dag under årets 365 dagar?<br />Är slutsatsen att det räcker med 2 helikoptrar inom FM?<br /><br />Tack för informationen angående KBV, Norrlandsflyg och din status, men vad är poängen?<br /><br />"Danne: vad väljer du själv?"<br /><br />SonnyAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-18764180732315581402010-03-07T17:59:15.764+01:002010-03-07T17:59:15.764+01:00På tal om flygtid.
Det civila helikopterföretaget...På tal om flygtid. <br />Det civila helikopterföretaget CHC (finns bl.a i Norge) klarar av att producera upp till 7000 tim/hkp/år. FM lyckas som bäst producera ca 400 tim/hkp/år.<br />Visst är det skillnad i uppgifter men något borde vi ha att lära.<br /><br />Not flying piloten inom FM:<br />Tja, KBV ska också vara med på Atalanta, de baserar på Seychellerna, tjänstgör i 1 mån och får 2000 kr/dag som extrapeng (enl ryktet).<br />Norrlandsflyg jobbar 1v ledig 2v, kan bli 1v ledig 3v pga arbetstidsregler.<br /><br />Men jag är troligen för kass för att få ett civilt arbete så jag blir nog kvar och gnäller lite på JAS.<br /><br />/DanneAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-46770130384761302392010-03-07T15:11:00.385+01:002010-03-07T15:11:00.385+01:00Apropå det här med konkurrens och samordningseffek...Apropå det här med konkurrens och samordningseffekter.<br />Det är mycket intressant att "företaget staten" inte får tillgodoräkna sig de samordningseffekter som är möjliga inom verksamheten när civila företag får göra det. <br />Tron på att allt blir billigare i civil regi och med "konkurrens" är rent skrattretande.<br />Nu ser jag inget direkt fel i att t.ex. sjöräddningskapacitet köps in från civila företag, men om man ska jämföra kostnader så måste det ske utifrån jämförbara förutsättningar. <br />En fråga som sällan heller ställs är vad det hade kostat FM om det skett utifrån en lika tydlig kravspecifikation.Andreasnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-67882221711683963012010-03-07T14:10:53.489+01:002010-03-07T14:10:53.489+01:00CI:
"Civilt har man ett krav på MIN flygtid ...CI:<br /><br />"Civilt har man ett krav på MIN flygtid för att bibehålla sitt cert. Vi har en MAX flygtidstilldelning som beror på budget."<br /><br />Civilt finns det inget krav på MIN flygtid, militärt finns det en MAX flygtidstilldelning men FM helikoptrar når på långa vägar inte upp till MAX flygtid enligt budget.<br />Där är problemet och har så varit i många år, vilket FM uppenbart inte klarar av att lösa och man skyller (felaktigt) på att det inte finns helikopter att uppbringa utanför sina egna grindar eller nationsgränser.<br /><br />CI, det blir ingen "mer nytta av de pengar vi investerat" när Hkpflj knappt klarar av att uppnå tomgångsvarvtal. Knappt 6000h under 2010 höjer knappast förmågan på ett förband som har ett MIN behov på 15000h.<br /><br />Danne: Vad väljer du själv?<br /><br />Sumatra: vänligen, utveckla gärna "SAR-förmåga Atalanta".<br /><br /><br />Not Flying Piloten inom FMAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-35180469131364332892010-03-07T13:12:15.363+01:002010-03-07T13:12:15.363+01:00Fullvärdig SAR-förmåga för medföljande hkp under o...Fullvärdig SAR-förmåga för medföljande hkp under operation Atalanta är väl vad den normalbegåvade skattebetalaren förväntar sig, på samma sätt som man kan förvänta sig att fartyget är utrustat med rescuebåt och att besättningen kan hantera densamma.<br /><br />Behov av SAR är uppenbar för den som någon gång bekantat sig med de flytande föremål som bedriver sjöfart därstädes. Dessa har sällan varit föremål för någon hamnstatskontroll ;-)Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-86657543858090427762010-03-07T11:06:02.711+01:002010-03-07T11:06:02.711+01:00För att komplettera norrlandsflyg vore en överföri...För att komplettera norrlandsflyg vore en överföring av HKP10 systemet till KBV efter 2013 (ISAF) en idé. HKP10A/B/D modifieras till en KBV räddningshelikopter. Besättningar som inte är med på tåget i FM byter uniform.<br /><br />Förutsättningen för detta är att "gapfiller" till FM anskaffas. Denna löser av HKP10 systemet i Afghanistan omkring 2013.<br /><br />Tas beslut om anskaffning av "gapfiller" i närtid kanske man ska börja förbereda överföring av HKP10 systemet till KBV redan då och skippa Afghanistan (evt. medevac beredskap BG11 - där behovet faktiskt är akut om man ska vara seriös). <br /><br />HKP10 + dess besättningar = rätt helikopter och mindset hos personalen för KBV uppgifter.<br /><br />Blackhawk? + frivilliga (det finns) = rätt för Afghanistan eller annan skarp militär insatsverksamhet.<br /><br />/DanneAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-63252640066723206392010-03-07T10:38:54.950+01:002010-03-07T10:38:54.950+01:00@Anonym 23.38: Jag har inte haft nöjet att vincha ...@Anonym 23.38: Jag har inte haft nöjet att vincha under en S-76. Däremot så har jag prövat vintervinchning under en HKP10. Jämfört med HKP4 som hade en ganska så behaglig downdraft så piskar HKP10 upp ganska så mycket skum som i vintertid fryser till is. Visir ned under vinchning med andra ord! S-76 borde med sin enkelrotor, men lägre vikt ligga någonstans mitt emellan.<br /><br />Då S-76 är mindre än både 10:an och 4:an så skulle jag vilja veta hur den är att arbeta i. När man blev indragen i en 4:a så fanns det gott om utrymme även om operatörsbordet stod illa till. 10:an blir man mer eller mindre insliten i då det är en smula trångt i dörren.<br /><br />@NF-P: Vi kör OPC i FV också, även om systemet hanteras för framför allt BFT en smula med vänsterhanden. Då ingen flygtid tilldelas på grund av begränsad budget finns inga absoluta krav på OPC. Samma sak gäller för övrigt den fysiska träningen och årliga läkarundersökningen. Vilken status icke-flygande BFT har i dagsläget på centrala staber vette sjutton.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-29701754119025302732010-03-07T08:38:01.359+01:002010-03-07T08:38:01.359+01:00@foggy 19oo. Du har det nog om bakfoten.
En superp...@foggy 19oo. Du har det nog om bakfoten.<br />En superpuma vinschar mer sannolikt från 100fot eftersom att downdraften är betydligt högre. NF vinschar PersonsInWater lägre.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-75114073695719144482010-03-07T07:13:17.520+01:002010-03-07T07:13:17.520+01:00@foggy 19oo. FM helikoptrar under räddningsoperati...@foggy 19oo. FM helikoptrar under räddningsoperationen av Finnbirch 2006 var hkp 4.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-2145635048637860262010-03-07T04:00:26.218+01:002010-03-07T04:00:26.218+01:00Klarar Norrlandsflyg detta?
http://www.aircrew-sa...Klarar Norrlandsflyg detta?<br /><br />http://www.aircrew-saltire.org/lib139.htm<br /><br />Tyvärr tvivlar jag, liksom jag tvivlar på Norrlandsflygs förmåga till RITS-instatser, med en eller två fullt utrustade rökdykargrupper ombord i helikoptrarna.<br /><br />Räddningsoperationen av Finnbirch 2006 är också intressant i skiftet mellan militär och civil sjöräddning, där Norrlandsflyg winchade från över 100 fot och försvarets Superpumor från lägre än 50 fot, med betydande skillnad i räddade per tidsenhet som följd.<br /><br />Utgångspunkten vid upphandling av dylika tjänster MÅSTE alltid vara samhällsnyttan och effektiviteten, INTE ekonomin och politiskt tjivande!<br /><br />BRGDS / foggy (potentiell, men förhoppningsvis aldrig "kund" av sjöräddningstjänster)foggynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-75484487799877904662010-03-06T22:24:09.284+01:002010-03-06T22:24:09.284+01:00@Anonym 12.27: KBV och FM har äntligen börjat sama...@Anonym 12.27: KBV och FM har äntligen börjat samarbeta internationellt. Nationellt har man samarbetat länge. Helikopterolyckan utanför Göteborg var t.ex. under ett sådant samarbete.<br /><br />Möjligtvis skulle våra helikoptrar må bättre av att vara utanför FM då dom skulle få ett högre krav på sig för civila insatser. Dock så skulle vi tappa vår insatsförmåga internationellt...chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-9293661755496727422010-03-06T21:37:11.357+01:002010-03-06T21:37:11.357+01:00CI:
Det finns inget krav på min flygtid längre i ...CI:<br /><br />Det finns inget krav på min flygtid längre i det civila, endast krav på PC (OPC) som du nämnde, men det är inget som en anställd civil pilot funderar på när han/hon sitter i helikoptern varje dag.<br /><br />FM helikopterverksamhet begränsas inte av någon max flygtidstilldelning som beror på budget, tror inte man uppnått budgetflygtiden de senaste 5 åren på något system.<br /><br />Det som begränsar flygtiden är endast kreativiteten hos de som skall säkerställa/producera insatsförbanden.<br /><br />I förhållande till nuvarande planeringsläge är det "höga" målsättningar som du anger att Hkp10 och Hkp15 skall uppnå innan insats.<br /><br />Kurage?<br /><br />NF-PAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-62272121809892151132010-03-06T21:27:40.463+01:002010-03-06T21:27:40.463+01:00En sak som jag undrat lite över när jag läst dina ...En sak som jag undrat lite över när jag läst dina inlägg om detta (väldigt bra inlägg/blogg föresten, de ska jag passa på att tacka för) är: Var passar kustbevakningen in i detta? Borde inte KBV om någon ha förmåga att hantera SAR operationer till havs? <br />Varför ligger helikopteroperationen på Sjöfartsverket överhuvudtaget?<br />Dessutom borde väl(?) KBV och FM ha närmare samarbete med varandra än Sjöfartsverket och FM. På så sätt borde man kunna få ut mer av helikoptrarna som t.ex. övervakning och spaning som ett komplement till KBVs dashar, samtidigt som man kanske kan få lite extra flygtimmar.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-295355787586978662010-03-06T20:40:17.761+01:002010-03-06T20:40:17.761+01:00@NF-Piloten: Svaret är enkelt. Neddragningen i fly...@NF-Piloten: Svaret är enkelt. Neddragningen i flygtid beror på två faktorer:<br />- Neddragning i budget<br />- Avsaknad av kravbild på vad piloter ska klara av och vad detta innebär för behov av årligt flygtidsuttag.<br /><br />Civilt har man ett krav på MIN flygtid för att bibehålla sitt cert. Vi har en MAX flygtidstilldelning som beror på budget.<br /><br />För många år sedan när jag var ung fänrik på divisionen så skrattade vi åt ryssar och polacker som på grund av årlig budget enbart fick 30 timmar per år. Vi är tyvärr där själva nu...<br /><br />När ska våra politiker lära sig att en förmåga inte består av produkter, utan av folk som kan hantera dessa produkter. Tyvärr så ger vi politikerna vind i seglen när vi accepterar att skicka iväg HKP15 till Adenviken efter ett fåtal landningar på däck i lungt väder och HKP10 tioll Afghanistan efter tre veckors träning i Spanien. Någon måste ha kurage nog att säga NEJ!chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-5010811783049403082010-03-06T20:03:23.943+01:002010-03-06T20:03:23.943+01:00cI@
"Vi borde kunna få mer nytta av de penga...cI@<br /><br />"Vi borde kunna få mer nytta av de pengar vi investerat i vår militära helikopterförmåga."<br /><br />Instämmer, men det går inte före 2020.<br />Hkp10 inriktas mot insats för ISAF, preliminärt 110401-130401, varvid färdigheten att vinscha över vatten snart nått sitt bäst före datum. Norrlandsflygs SAR-verksamhet koncentrera sig på de få flygprofiler som syftar till SAR, i samma situation är en militär helikopterbesättning som enbart skall vidmakthålla färdigheten SAR.<br />Efter mars månad har FM ingen helikopterbesättning som enbart flyger SAR (FRÄD). Flygtiden på Hkp10 räcker inte till de piloter som skall till ISAF och än mindre till någon pilot som inte bär mot ISAF. En ISAF insats kräver färdighet på delvis andra flygprofiler jämfört med tidigare SAR-profiler<br />I en militär helikopter kan ingen pilot upprätthålla färdigheten inom alla flygprofiler, än mindre i dag med minimal flygtidstilldelning. Efter våren 2013 kommer inget återtagande av den fd förmågan som kallades FRÄD. Den kommer att vara bortglömd precis som vissa förmågor helikopter förut understödde med över hav och land.<br />Den enskilt största orsaken till att vi inte får ”mer nytta av de pengar vi investerat i vår militära helikopterförmåga” är att vi inte fullföljer investeringen m.h.t. den uppkomna situationen.<br />Flygtidsproduktionen inom FM helikopterverksamhet 2010 medger att 30-40 % av piloterna får flygtid om den minimala tilldelningen per individ ens skall hållas. Piloterna som i dag inte flyger skall flyga mångmiljard investeringen Hkp14 om något år. Deras färdighet uppnår kanske framåt 2025 nivån för att genomföra någon insats med Hkp14.<br />Varför flyger FM helikopterpiloter mindre och mindre varje år samtidigt som de skall lösa fler och fler insatser?<br />Det vore intressant om du, CI, med din insikt kunde utveckla det förhållandet, då får vi svaret på ditt påstående: "vi borde kunna få mer nytta av de pengar vi investerat i vår militära helikopterförmåga."<br /><br />NF-PilotenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-14051810522181104702010-03-06T18:12:45.385+01:002010-03-06T18:12:45.385+01:00@Anonym 05.04: Jag håller med om att FM i dagsläge...@Anonym 05.04: Jag håller med om att FM i dagsläget inte klarar av FRÄD/SAR, vilket gör Sjöfartsverkets rapport en smula skrämmande då dom vid ett nytt Estonia räknar med en "andra och tredje våg" av helikoptrar där FM utgör en del.<br /><br />Problemet är att även när vi återigen får igång vår helikopterverksamhet, ska vi då bygga upp kunskap för FRÄD/SAR? Vi lär inte klara av ett Estoniascenario om vi inte tränar.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-81914715640736482782010-03-06T14:04:48.123+01:002010-03-06T14:04:48.123+01:00Jag bara undrar, ska vi ta med NF när vi åker på i...Jag bara undrar, ska vi ta med NF när vi åker på insats med FM helikoptrar? Vi klarar inte idag av att hålla FRÄD för oss själva ens, kompetensen, personalen och träningen som vi hade är skingrad för vinden, FM kan inte under överskådlig framtid hålla FRÄD/SAR.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-32939917052065741002010-03-06T13:50:49.677+01:002010-03-06T13:50:49.677+01:00@Anonym 03.05: Det låter som du tycker att jag har...@Anonym 03.05: Det låter som du tycker att jag har fel? Kommentera gärna så uppdaterar jag mina misstag. Mina åsikter står jag dock för. <br /><br />Jag vet att det finns en del som har fötterna i bägge företagen, vilket också visar på de problem som FM har med att behålla personal och att driva en verksamhet som fyller en funktion.<br /><br />Jag sparkar heller inte på Norrlandsflyg som jag tycker verkar driva en bra skött verksamhet även om dom verkar ha svårt att få budgeten att gå ihop.<br /><br />Jag tycker dock att det borde gå att göra bättre. Vi borde kunna få mer nytta av de pengar vi investerat i vår militära helikopterförmåga.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.com