tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post8528155267874381655..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Slutet för Reno Air Race? (uppdaterad)Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger43125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-91981460834792969432011-10-01T16:26:09.448+02:002011-10-01T16:26:09.448+02:00@BAG: Jag håller med. Man kan jämföra med en del u...@BAG: Jag håller med. Man kan jämföra med en del utredningar om lekplatser för barn. I Sverige så försöker vi att göra dem över-säkra. Det man missar är att barnen inte utvecklas lika bra. Det behövs ett visst moment av fara för att utvecklas.<br /><br />http://www.barntotal.se/aktuellt_barn/oevrigt/saekerhet_skadar_barns_utveckling/<br /><br />Jag tror därför också att det behövs galningar som testar gränserna i framtiden, annar så kommer mänskligheten som ras att stagnera.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-13190340361513943752011-10-01T14:09:16.852+02:002011-10-01T14:09:16.852+02:00Mycket tragisk olycka men hoppas verkligen att det...Mycket tragisk olycka men hoppas verkligen att detta inte är slutet för tävlingarna. Hoppas själv på att vara i USA vid den här tiden nästa år så man kan ha en chans att se tävlingarna live. <br /><br />Angående kluvenheten till att gamla "warbirds" byggs om till tävlingsmaskiner så är det väl ändå ett väldigt litet antal som drabbas av detta? Just Mustanger som verkar vara populärast måste ju vara en av de WWII-maskiner som det finns flest bevarade exemplar av.<br /><br />Håller inte med Lev om att fara skulle vara något som bara fascinerade på åttiotalet. Tror tvärtom att människor i ett allt säkrare och ibland överbeskyddande samhälle lockas av det farliga.<br />Kan bara dra paralleller till mina två andra favorit typer av sport, roadracing och kampsport. Inom kampsporten har det varit MMA som växt explosionsartat de senaste tio åren. Trots att vissa sportjournalister och politiker förfasas över strypningar och slag och armbågar i huvudet på liggande motståndare.<br />Inom tvåhjulsracing så har vi Isle of Man TT som jag ser som en motsvarighet till tävlingar som Reno Air Race. Trots att det i stort sett varje år sker olyckor med dödlig utgång så är tävlingarna populärare än någonsin med stor tv-bevakning och flera tiotusentals åskådare.<br />Det jag vill komma fram till med ett långt inlägg är att jag hoppas att det även i framtiden finns plats för en viss mån av galenskap, jag tror att vi behöver det.BAGnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-62757963739133707492011-09-26T07:21:43.206+02:002011-09-26T07:21:43.206+02:00Utredningen har påbörjats. Få se hur lång tid det ...Utredningen har påbörjats. Få se hur lång tid det tar innan vi får svar.<br /><br />http://www.ntsb.gov/investigations/2011/reno_nv.htmlchefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-67673434872464893062011-09-23T07:07:22.401+02:002011-09-23T07:07:22.401+02:00@MFI 21.16: Roderfladder kan mycket väl ha legat b...@MFI 21.16: Roderfladder kan mycket väl ha legat bakom att Lewards flygplan tappade trimrodret. Dock så inträffar roderfladder i maxfarter p.g.a. turbulens eller transoniska tryckstötar. I den branta stigningen så borde flygplanet tappa en hel del fart, vilket leder till att fladder minskar.<br /><br />I t.ex. nedanstående fall ledde roderfladder till att hela stabilisatorn mer eller mindre bröts loss. Något liknande verkar inte ha hänt med Lewards plan. Om något tekniskt fel utöver trimrodret har hänt så är det inre skador på styrsystemet. Där är det en smula svårt att bedöma, då jag inte vet vilka modifieringar man gjort från en standardmustang.<br /><br />http://rainaviationblog.blogspot.com/2011/07/vans-rv-7a-crash-caused-by-rudder.htmlchefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-55714050615854407702011-09-22T22:40:01.042+02:002011-09-22T22:40:01.042+02:00@MFI: Abort, abort!@MFI: Abort, abort!chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-50162977136291481802011-09-22T21:34:54.078+02:002011-09-22T21:34:54.078+02:00Roderfladder verkar spännande...
http://www.youtu...Roderfladder verkar spännande...<br /><br />http://www.youtube.com/watch?v=pEOmCkZyXzkMFIhttps://www.blogger.com/profile/03492810825947808815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-59553707408322967022011-09-22T21:16:23.785+02:002011-09-22T21:16:23.785+02:00Skulle inte ett lossnat trimroder i kombination me...Skulle inte ett lossnat trimroder i kombination med hög farten ge upphov till roderfladder? Detta skulle kunna ge skador på styrsystemet så att flygplanet inte går att manövrera.<br /><br />Men om jag ska fortsätta att spekulera så tror jag väl också att det sannolika är en att det lossnade trimrodret gav en kraftig trimändring som resulterade i G-LOC.MFIhttps://www.blogger.com/profile/03492810825947808815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-37266192531589659252011-09-22T20:59:25.074+02:002011-09-22T20:59:25.074+02:00@MFI
Stämmer, men den andra banan samt en numera s...@MFI<br />Stämmer, men den andra banan samt en numera stängd bana ligger innanför. <br /><br />@CI<br />Jag minns inte i vilken bok jag hittade informationen, men något liknande inträffade under flygutprovningen av J 21A. Någonting till ett trimroder gick sönder varefter flygplanet gjorde en något brysk upptagning med 18g! Föraren tuppade naturligtvis av en stund, vingarna fick någon grad extra v-form och för ett par av ställen släppte låsningen så de hängde halvt ute. Det gick dock bra till slut, men v-formen bestod resten av det flygplanets livstid.<br /><br />/2.718Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-53563295617615474792011-09-22T20:29:31.631+02:002011-09-22T20:29:31.631+02:00@Aircraft Accident Investigator: Man måste skilja ...@Aircraft Accident Investigator: Man måste skilja på ägget och hönan i denna händelsekedja. Trimstörningen är troligtvis det som initierade det hela. Frågan är vad som fick det att sluta som det gjorde och inte bara upprepade Hannahs manöver?<br /><br />Klart piloten kan ta över. Det finns inget mekaniskt som hindrar att piloten motverkar en trimstörning. Hannah lyckades trots allt ta över sitt flygplan!<br /><br />- Dock så sker detta snabbt i de höga farter som flygplanen håller på Reno, vilket leder tíll den initiala stigning då piloten helt enkelt inte hinner med. Troligtvis så har det också lett till medvetslöshet alternativt någon annan medicinsk konsekvens.<br /><br />- I 10 G kan det vara fysiskt jobbigt att skjuta fram spaken, men det är inte spakkrafterna i sig själv som förhindrar det, utan trycket på kroppen bak mot stolen. En Mustang kommer dock inte att kunna hålla 10G särskilt lång tid. Då skulle det i stället för en stigning resultera i en looping med mycket kort radie, eller troligast en G-stall. Hade detta varit fallet så hade resultatet inte varit en Mustang som dyker rakt ner i backen, utan i en spinn. När farten sjunker på grund av motståndet i svängen och stigningen så kommer uttagbar lastfaktor att minska. Påverkan av trimrodret sjunker också markant i lägre hastigheten.<br /><br />I fallet med Hannah så resulterade trimändringen i en stigning, kort medvetslöshet och när han väl vaknade ur den så var flygplanet flygbart trots skadat trimroder.<br /><br />I Lewards fall så verkar han inte ha kommit ur medvetslösheten, då flygplanet är helt omanövrerbart på vägen ner trots att trimrodret i detta läge inte förhindrar spakmanövrering.<br /><br />Det finns också en chans att trimändringen allvarligt skadade något annat i styrsystemet. Men det är betydligt mindre sannolikt.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-58546243524403045912011-09-21T20:10:25.051+02:002011-09-21T20:10:25.051+02:00@Anonym 21.11: Om man skall vara petig så ligger v...@Anonym 21.11: Om man skall vara petig så ligger väl huvudbanan (08/26) utanför pylonerna?MFIhttps://www.blogger.com/profile/03492810825947808815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-22197893119890609452011-09-21T16:55:11.302+02:002011-09-21T16:55:11.302+02:00Nej, jag spekulerar inte. Jag påpekar bara att det...Nej, jag spekulerar inte. Jag påpekar bara att det finns ett tidigare fall som bevisar att ditt påstående att "piloten borde ha kunnat ta över manövreringen" inte stämmer.<br /><br />Din länk till fallet Voodoo fungerar inte för du har skrivit "htm" i stället för "html".Aircraft Accident Investigatornoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-81181998018491260202011-09-19T21:26:48.893+02:002011-09-19T21:26:48.893+02:00@Anonym 21.11: Tackar för förtydligandet!@Anonym 21.11: Tackar för förtydligandet!chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-2461331162066362312011-09-19T21:11:09.261+02:002011-09-19T21:11:09.261+02:00@CI
EAA behöver faktiskt inte bry sig alls vad gäl...@CI<br />EAA behöver faktiskt inte bry sig alls vad gäller flygplanen i Reno. Det är endast EAA Sverige som har en myndighetsroll, i USA är det FAA som godkänner flygplanen.<br /><br />@MFI<br />Visst vore det säkrast innanför pylonerna, men där ligger idag bansystemet. Faktiskt en ganska bra lösning att hela tiden flyga runt banorna och inte ha allt för långt till en säker nödlandningsmöjlighet. Den som får problem går alltså in i mitten av banan.<br /><br />Nemesis NXT som tappar hela propellern (och nästan hela motorn):<br />http://www.youtube.com/watch?v=DhyEnqudx8M<br />http://www.youtube.com/watch?v=yLLG2_ErvJs<br /><br />Glasair med motorproblem:<br />http://www.youtube.com/watch?v=IByNgcY5scs<br /><br />Lancair som kastar ett halvt propellerblad:<br />http://www.youtube.com/watch?v=t0txEC0RhdgAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-66122042266404881872011-09-19T17:59:36.767+02:002011-09-19T17:59:36.767+02:00@Aircraft investigator 14.52: Spekulerar du inte e...@Aircraft investigator 14.52: Spekulerar du inte en smula just nu? :-)<br /><br />Men helt klart så ser incidenterna liknande ut.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-57873870468628394592011-09-19T14:52:47.974+02:002011-09-19T14:52:47.974+02:00"Haveriundersökningen kommer med stor sannoli..."Haveriundersökningen kommer med stor sannolikhet att leda till en bättre analys, men tyvärr så tar ofta haveriutredningar mycket lång tid innan de lämnar från sig resultat. Detta för att de just vill undvika att spekulera"<br /><br />Precis. Man spekularar inte och man använder sig i stället av de fakta som kommer fram under en noggrann undersökning som nödvändigtvis kan ta upp till 1-2 år.<br /><br />Jag kan lova dig redan nu att det kommer visa sig att det inte var "den mänskliga kroppen" som brast.<br /><br />"Dock så kan det ge en kraftig trimändring som leder till stig/sjunk, men piloten borde ha kunnat ta över manövreringen."<br /><br />Sista biten är 100% fel. Se bl a http://www.warbird.com/voodoo.html.Aircraft Accident Investigatornoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-20296337476898355832011-09-18T15:14:42.084+02:002011-09-18T15:14:42.084+02:00@2.718: Luftwaffe har utvecklat en vätskefylld G-d...@2.718: Luftwaffe har utvecklat en vätskefylld G-dräkt till sina Eurofighters. <br /><br />http://www.lssag.ch/website%2003%2014.html<br /><br />http://www.flightgear.dk/newsuit.htm<br /><br />http://forum.keypublishing.co.uk/archive/index.php?t-61574.html<br /><br />http://www.michaelbehar.com/scientific/defying_03_02.html<br /><br />http://www.thedailybeast.com/newsweek/2001/05/06/the-dragonfly-suit.html<br /><br />Den har prövats av svenska piloter, men de anser att den är för långsam. Helt klart hjälper den till, men den bästa varianten av vätskefylld G-dräkt hade varit att helt sänka ner piloten i vatten. Lite bökigt dock att få att fungera på en operativ dräkt...chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-76953098993719411292011-09-18T14:41:37.711+02:002011-09-18T14:41:37.711+02:00I RBAR var det tidigare en förare som använde en g...I RBAR var det tidigare en förare som använde en gammal militär g-dräkt som han blåste upp manuellt. Att använda g-dräkt med automatisk uppblåsning skulle ju kräva ett tryckluftssystem, vilket inte finns och självklart inte någon bleed air heller.<br /><br />Istället införde man en helt annan sorts g-dräkt, med vätskefyllda kanaler som gör liknande jobb som tryckluftsblåsorna i en traditionell g-dräkt.<br />http://www.youtube.com/watch?v=iq-J2cyRtj4<br /><br />Sedan är ju belastningen under mycket kortare tid än i jetflygplan.<br /><br />/2.718Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-28269608824334891522011-09-18T10:02:28.982+02:002011-09-18T10:02:28.982+02:00@MFI 09.06: Av samma anledning så brukade även Blu...@MFI 09.06: Av samma anledning så brukade även Blue Angels köra utan G-dräkt. Ceremonin som de kör innan motorstart med att marschera ut till flygplanen skulle inte se lika stilig ut i G-dräkt.<br /><br />@Anonym 01.56: Har inte flugit Mustang, det kan jag klart erkänna. Har som tröst Biltemas Mustang-underhållsmanual i bokhyllan! :-) Jag besitter dock viss kunskap om hur ett flygplan i allmänhet fungerar och förlusten av ett enskilt roder skulle ge upphov till en mycket mer oregelbunden manöver.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-58544812973427932262011-09-18T09:12:01.447+02:002011-09-18T09:12:01.447+02:00@CI & @Anonym 01:21: Enligt Wikipedia så har m...@CI & @Anonym 01:21: Enligt Wikipedia så har man sedan 2009 använt G-dräkt i Red Bull Air Race.MFIhttps://www.blogger.com/profile/03492810825947808815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-92143230158420128672011-09-18T09:06:38.308+02:002011-09-18T09:06:38.308+02:00Även Reno har strikta bestämmelser rörande publike...Även Reno har strikta bestämmelser rörande publikens avstånd från pylonbanan och uppvisningsområdet. Normalt så passerar flygplanen på ett säkert avstånd från publiken. Problemet är att det inte hjälper när någonting går fel. Den säkraste platsen för publiken borde vara innanför pylonerna. När man befinner sig utanför banan så är det i alla fall vid ett kort ogonblick som flygplanen är på väg mot publiken. Det verkar vara vid just detta ögonblick som olycksplanet har fått problem.<br /><br />Den olycka som förmodligen har påverkat bestämmelserna mest i Europa är Ramstein 1988 som CI nämner. I Tyskland är man mycket mer restriktiva i fråga om utförandet av uppvisningar än vad man är här i Sverige.<br /><br />@Anonym 01:21: CI har i alla fall kompisar som har flugit Mustang. Varför har inte Red Bull G-dräkt? För att det inte ser bra ut när de går till och från flygplanet?MFIhttps://www.blogger.com/profile/03492810825947808815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-16390103771741859392011-09-18T03:59:23.382+02:002011-09-18T03:59:23.382+02:00Lew
Säkerhetsarbetet i F1 började faktist redan p...Lew<br /><br />Säkerhetsarbetet i F1 började faktist redan på 60-talet men slog inte igenom ordentligt förrän på 70-talet. Mycket tack vare förare som Jackie Stewart.<br /><br />Stewart krashade på Spa på 60-talet, en färd som gick via en telefonstolpe och ett skjul för att sedan sluta i ett uthus. Där blev han kvar i bilen, dränkt i i bränsle, i 25 minuter innan han fick hjälp att ta sig ur bilen av ett par andra förare med hjälp av verktyg från en åskådare. Därefter fick han ligga bak i en pickup innan han blev hämtad av en ambulans. Problemet sedan var bara det att det inte fanns några medicinska anläggningar vid banan.<br /><br />Sedan dess har som sagt mycket hänt, en summering:<br /> http://www.atlasf1.com/news/safety.htmlEdisnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-40787012748137945812011-09-18T02:36:55.815+02:002011-09-18T02:36:55.815+02:00Jag har för mig att det är förbjudet med flyguppvi...Jag har för mig att det är förbjudet med flyguppvisningar nära publik och i tätort här i Sverige. Det ska vara en konsekvens av JAS-planets krasch mitt i Stockholm år 1993, då det var nära att träffa en bro full med folk. Det lär nog skärpas regler ordentligt i USA efter detta.Niklasnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-82650304398736299402011-09-18T01:56:36.080+02:002011-09-18T01:56:36.080+02:00Chefsingenjören borde noga lugna ner sig lite. Löj...Chefsingenjören borde noga lugna ner sig lite. Löjligt spekulerande som visar på okunskap. Fattar tydligen inte heller varför man inte har G dräkt i Red Bull mm.<br /><br />"Ett tekniskt fel skulle kunna inträffa på ett enskilt roder, men inte alla på en gång" räcker det inte med ett då? Att du aldrig flugit Mustang framgår klart. Ingenjörn har verkligen blottat sin okunskap på området. Vänta i stället på NTSBs utredning och skriv om något du behärskar.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-30215173598769561412011-09-18T00:50:07.679+02:002011-09-18T00:50:07.679+02:00@22:15. Jag får be om ursäkt med brasklappen att j...@22:15. Jag får be om ursäkt med brasklappen att jag inte började följa F1 förens 2008. Som straff kommer jag nu kolla igenom FP2 från Monza igen.Lewnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-74473351113940924272011-09-17T22:24:31.367+02:002011-09-17T22:24:31.367+02:00@MFI: Hade det inte varit för att jag hade ont om ...@MFI: Hade det inte varit för att jag hade ont om semesterdagar i år så hade jag varit där.<br /><br />Reno har klarat sig efter de tidigare haverierna, mest för att det enbart varit piloterna som omkommit. De är ju inte lika benägna att stäma någon. Nu när åskådare omkommit så är det nog sista spiken i kistan.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.com