tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post9075676279152117289..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Två Rafale havererar (uppdaterad)Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-50618049625418347832009-10-02T23:46:09.106+02:002009-10-02T23:46:09.106+02:00He, he. Ja, förlorar vi den här affären kan man i ...He, he. Ja, förlorar vi den här affären kan man i varje fall inte säga att vi inte försökte.<br /><br />Produktion av skrov är bara smart att lägga så mycket som möjligt av i Brasilien, då det annars bara är bökigt att transportera stora delar till andra sidan av världen. Jämför Finlands anskaffning av F-18 där Valmet slutmonterade flygplanen i Finland. Frågan är bara vilka övriga burkar Brasilien får tillverka?<br /><br />I nyhetstråden så nämdes också A.Darter för Sydafrika. Det har i många år funnits ett samarbete mellan Israel (Python), Sydafrika (Darter) och Brasilien avseende robotteknologi. Här kanske det också blir till något samarbete då Saab fortfarande har kvar några motköpsåtaganden mot Sydafrika.<br /><br />Frågan är bara vad vi säger till schweitzarna om det blir Tucano i.s.f. Pilatus? Det blir inte så mycket över att erbjuda kommande kunder.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-74418033100430290452009-10-02T23:29:46.858+02:002009-10-02T23:29:46.858+02:00Kolla, kolla, kolla!
Det här är tamejfan helt sju...Kolla, kolla, kolla!<br /><br />Det här är tamejfan helt sjukt!<br /><br />http://www.gripen.com/en/MediaRelations/News/2009/saab_delivers_the_perfect_match_to_brazil.htm<br /><br />Produktion av upp till *80*% av alla nya NG:s i Brasilien. Ska Saab bli underleverantör till Embraer eller? <br /><br />Regeringen verkar slänga allt de har på den här affären:<br />Super Tucano föreslås ersätta allt nuvarande skolflyg.<br />Embraers nya transportplan utvärderas för att ev. ersätta C-130.<br />Sverige åtar sig att uppgradera flygvapnet till NG i samma takt som Brasilien (läser jag det som iallafall).<br /><br />Kolla även:<br /><br />http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?t=84527&highlight=nellis&page=125Upandawaynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-90289388147046201852009-09-26T23:05:59.576+02:002009-09-26T23:05:59.576+02:00Videon om Rafale på Charles de Gaulle är intressan...Videon om Rafale på Charles de Gaulle är intressant, för där visas Rafale försedd med Damoclès, dvs laserpoden för Rafale är nu i operativt bruk, mao Rafale är kapabelt att samtidigt bomba 6 olika mål och det handlar inte om amerikanska bomber som änvänds utan fransmännens egna konstruktioner.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-78441120852957305942009-09-26T11:05:48.835+02:002009-09-26T11:05:48.835+02:00EN sak man inte skall glömma är att marinflyget är...EN sak man inte skall glömma är att marinflyget är den absolut farligaste avarten utav militärt flyg.<br /><br />Vad CdG:s brister beträffar, de är en direkt följd utav Frankrikes begränsade ekonomiska resurser. Tidigare hade Frankrike Clemenceau och hennes systerfartyg ( 2 hangarfartyg !), men de hade inte resurser för 2 nya, därför har de nu bara CdG. Överlag att ett land klarar av att sätta upp 1 hangarfartygsgrupp, det är något verkligen stort.<br /><br />Tänk vilka resurser det krävs för att upprätthålla jänkarnas alla hangarfartygsgrupper ....Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-37802980441784585302009-09-25T22:57:57.842+02:002009-09-25T22:57:57.842+02:00Anonym: Viss ironi finns det helt klart i det Iran...Anonym: Viss ironi finns det helt klart i det Iranska fallet. <br /><br />A-50 är en inte helt lyckad AWACS version. Den stora fenan och stabben lär försämra möjligheterna till spaning bakåt och så vitt jag minns så har den problem med att ha radarn igång under sväng av flygplanet. <br /><br />Den har även kraftiga girstabilitetsproblem, då radomen skapar turbulens framför fenan. Senare versioner har därför försetts med ett antal extra små virvelbildare som ska förbättra aerodynamiken.<br /><br />Dom indiska varianterna misstänker jag är en kraftig förbättrad version då Israel varit inblandade i elektroniken. Men jag har en svag misstanke om att det inte satt så mycket israelisk elektronik i den iranska kärran... :-)<br /><br />http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/a-50.htmchefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-65733014597983356232009-09-25T21:28:17.799+02:002009-09-25T21:28:17.799+02:00Hade det inte varit för den saknade piloten så sku...Hade det inte varit för den saknade piloten så skulle man känt viss skadeglädje med tanke på den entusiasm franska journalister uppvisade när F17 piloten glömde fälla ut stället i somras..<br /><br />Nedan länk visar dock på ett ganska underhållande haveri. Irans president önskade mer uppmärksamhet till sitt tal den 22/9 i FN i NY. Han lät därför anordna en mitiltärparad i Teheran samtidigt som han talade. Irans enda AWACS lyckades dock vid överflygningen krocka med en av deras F5 varvid flygplanen kraschar över; citat" the mausoleum burial site of the Islamic revolution's founder Ruhollah Khomeini". Alla sju besättningsmän dog. De på backen torde redan varit döda...dock numera även kremerade :P<br /><br /> källa: http://debka.com/headline.php?hid=6280Anonymousnoreply@blogger.com