tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post1162790962099159604..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Krigsreparation en utdöende konstartGreasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-30217308183102995092009-08-22T13:52:14.234+02:002009-08-22T13:52:14.234+02:00...och så var vi där.
http://www.mil.se/sv/Forban......och så var vi där.<br /><br />http://www.mil.se/sv/Forband-och-formagor/Skolor/Luftstridsskolan-LSS/Nyheter/Sista-klargoringen-av-SK-60/Peter Rahnhttps://www.blogger.com/profile/13355499706154905309noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-17867960971468267952009-08-21T15:01:05.007+02:002009-08-21T15:01:05.007+02:00RML är som med så mycket annat en god tanke. Probl...RML är som med så mycket annat en god tanke. Problemet är fokuseringen på att dokumentera arbetssätt i stället för att göra arbetssättet bättre.<br /><br />Att tydligt peka ut vem som har ett ansvar har en tråkig bieffekt att då vågar ingen annan ta egna beslut, även om detta skulle ligga inom ramen för det egna ansvaret.<br /><br />I ett verksamhetsledningssystem så är det processen "Att förbättra processer" som är den viktigaste och tyvärr ofta den minst använda.<br /><br />Ryktet säger att på en viss stor statlig myndighet i en stor K-märkt röd tegelbyggnad nära Gärdet hade en process som hette "Att parkera bilen". <br /><br />D.v.s. det är lätt att dokumentera självklarheter, men de mer krångliga processerna som verkligen skulle behöva förtydligas är betydligt svårare att ge sig på. Det viktigaste är kanske inte att hitta på något nytt, utan att dokumentera vad man för tillfället gör, hur man gör det och sedan sakta men säkert införa gradvisa förbättringar.Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-79343239620087723102009-08-21T00:12:49.432+02:002009-08-21T00:12:49.432+02:00Grundtanken med RML var (och är) att distribuera a...Grundtanken med RML var (och är) att distribuera ansvar till de aktörer som kan ta det, dvs de som har resurser i form av numerär, kompetens och befogenheter.<br /><br />Det finns inget inom ramen för detta regelverk (RML) som förhindrar effektiva åtgärder (tex krigsreparationer) som främjar det yttersta syftet med militär luftfart-<br />Förutsättningarna ligger snarare i tillämpningen av RML. För att få en en effektiv och ändamålsenlig tillämpning krävs att alla organisationer inom ramen för uppgiften har kompetens nog för att förstå syftet av RML och inte minst FM huvuduppgift.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-84817882605504055072009-08-18T22:17:10.856+02:002009-08-18T22:17:10.856+02:00Vad skall vi med underhållsorganisation för (natio...Vad skall vi med underhållsorganisation för (nationellt) krig för ? Våra kloka & ansvarsfulla parlamentariker har ju fastställt att världsfreden i vårt område kommer råda till evigheten. Därmed finns inga behov av kvalificerad personal som kan ta egna initiav vad avser t.ex. flygunderhåll. Det är bara att beställa hos den outsourcade entreprenören.... ;-)Anonymousnoreply@blogger.com