tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post1273223005848050935..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Att försvara SverigeGreasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger89125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-28103301172103887152011-07-27T02:02:47.224+02:002011-07-27T02:02:47.224+02:00Chefsingenjören 08:29,
Jag tror inte nationalismen...Chefsingenjören 08:29,<br />Jag tror inte nationalismen på 1500-talet var en massornas ideologi bland svenskarna. Nationen Sverige och dess historia som gemenskapsbegrepp bör ha initierat från kungamakten och därefter så smått börjat sippra ned i de breda folklagren. <br /><br />Se gärna: http://www.svd.se/kultur/understrecket/den-banala-nationalismen-ar-djupt-rotad_50730.svd .<br /><br />Jag antar att när vasasönerna tillika kungarna Erik och Karl skulle förklara sina något höga ordningstal i den svenska regentlängden för folket, så hänvisade de säkerligen till det fantasifulla ”Historia de omnibus gothorum Sueonumque regibus” eller ”Historia om alla göternas och svearnas konungar”. Därmed fick folket litet svensk historia serverad och som berättade att den svenska regentlängden gick ända ned till biblisk tid. <br /><br />För att förtydliga mig, Gustav Vasas Bibel, ”Historia om alla göternas och svearnas konungar” och ”Atlantica” ser jag inte som några vetenskapliga historieböcker. Däremot ser jag på den inverkan som dessa böcker hade på sin samtid och i nationalstatsbygget. <br /><br />Under 1500-talet gick kungamakten hårt fram bland folket. Det ser man genom alla dessa bondeuppror mot kungamakten. Folket berövades sin tro – katolicismen. Kyrkans rikedomar beslagtogs och den katolska kulturen förstördes. Skatteindrivningen utfördes hårdhänt av fogdarna. Svenskarna borde då för lång tid framåt ha varit mycket avogt inställda mot kungamakten. <br /><br />Men ändå så ställde det svenska folket rätt väl upp i 1600-talets anfallskrig som Sverige förde utomlands, trots att hembygdens jord inte direkt stod på spel. En svensk soldat hade låga odds att komma hem till sin familj i Sverige efter att kriget i utlandet var avklarat. Dog han inte av kulor så dog han av sjukdomar som grasserade i fält. Hur motiverade man de svenska männen att ställa upp i krigen, som säkerligen bättre behövdes i jordbruket hemmavid? Var det bara fruktan för Gud och kungen som gjorde att man ställde? Skicklig krigspropaganda, som bör ha anspelat på skyddet av fosterlandet, bör ha varit en annan förklaring.<br /><br />Man kanske i alla fall kan säga, om man inte tror på nationalismen, att Gustav Vasa ställde om svenskarna psyken så att de blev förberedda på de kommande anfallskrigen. <br /><br />Vi kanske inte heller ska tala om nationalismen som ett enhetligt begrepp. Varje land kanske har olika typer av nationalism och under olika perioder. Det är kanske bättre att tala om ”nationalismer”. Men begreppet nationen måste vara den minsta gemensamma nämnaren, därav av namnet.<br /><br /><br />J.K Nilsson, <br />Vad jag har sett så passade den finska delen före 1809 in i nationalstaten Sverige. <br /><br />Jag tycker inte att min nationalism är instrumentalistisk. Däremot är EU:s tal om den europeiska identiteten det.<br /> <br />Min nationalism är en sund icke-våldsfixerad, inkluderande nationalism som har Sverige och dess historia, en lag samt en värdegrund som grund. Jag tror inte på det mångkulturella samhället med olika lagböcker, regler och värdegrunder. Jag tycker nationalstaten är en lämplig institution för en befolkning. Men jag känner mothugg, kanske inte från dig, men från de som förespråkar Sveriges inordnande i EU och det mångkulturella samhället på samma gång. Trist!<br /><br />På frågan vad är svenskt, kan man inte helt sonika svara - svensk historia?gruelsenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-22872508490204019492011-07-26T19:04:26.924+02:002011-07-26T19:04:26.924+02:00Gruelse, man brukar definiera nationen som gemensa...Gruelse, man brukar definiera nationen som gemensamma myter, gemensamt språk, gemensamt ursprung, d.v.s i mångt och mycket vad som är föreställt. Gutenberg brukar anses vara skaparen av förutsättningen för nationalism genom att boktryckarkonsten mer eller mindre kräver ett gemensamt språk men det är inte en tillräcklig förutsättning för att kunna säga att det är en nationalistisk startpunkt. Enbart nationalismbegreppet är inte tillräckligt för att för att vi skall kunna resonera om nationen. Vi måste föra in innehållet, etniciteten av ethnie - ett folk, de som har det nyss nämnda gemensamma. Nationalismen är ideologin att varje folk har en egen rättighet till självbestämmande över de områden <br /><br />I nationalismforskningen kan vi skönja tre perspektiv på etnicitet:<br /><br />Det Primordialistiska perspektivet, Etniciteten är av naturen given, något som vi inte kan ändra på. Exempel på detta är de tidigare tyska medborgarlagarna som innebar att en person måste ha en anknytning genom släktskap med en tysk medborgare för att få tyskt medborgarskap. Det här perspektivet skulle innebära att det inte fanns någon startpunkt för det svenska folket, det som krävs för att skapa nationalstaten är då är en statsbildande makt för att företräda folket. Jag håller inte med om det här perspektivet, jag tror inte heller att du håller med om det och framför allt skulle Erikar och Folkungar inte hålla med om det.<br /><br />Det instrumentialistiska perspektivet är vad du förespråkar, elitens skapande av nationen och definierandet av folket. Skapandet av det ärorika svenska folket och dess historia på 1500-talet gjordes i syfte att hävda sig i den Europeiska konkurrensen. Böcker trycktes med fantasifulla beskrivningar av Sverige, avbildningar av slott och herresäten förbättrades kraftigt för att imponera. I det här perspektivet så blir det naturligt att Skåningar, Blekingebor och Hallänningar blir Svenskar, inte Danskar. Den svenska Nationalstaten kan då naturligt expandera utan invändningar om Danskhet eller Tyskhet. Men var kommer Finland in i bilden och varför uppstod de skånska Snapphanarna? Det är lögnerna och syftet med framställningarna som gör att jag får svårt att acceptera det som en del av den svenska nationalismen. <br /><br />Det konstruktivistiska perspektivet, vilket jag också förespråkar, är att etniciteten uppstår i vårat umgänge med varandra. Vilken föreställd gemenskap har du och jag? Stellan Bojerud uttrycker det väldigt fint i hur han föreställer sig det svenska folket. Det finns inget hinder i att en "utlänning" blir "Svensk", visserligen håller jag inte med om de agenter för svenskhet som Bojerud anför. Det Bojerud och jag kan bli överens om är vad som inte är Svenskt. Problemet illustreras därmed i det här perspektivet, skall vi positivt definiera vad som är svenskt så kommer vi att kunna möta motstånd när det rör det personliga, vilka kriterier är nödvändiga och vem avgör dessa? Den negativa definitionen är lite lättare men stöter också på personliga invändningar.<br /><br />Vilka problem finns det med Alf Robertssons framställning?<br />http://youtu.be/-L4m6YTnbn8 <br /><br />Mina tankar är att det är lättare att definiera en tysk, fransman, m.m.<br /> än vad som konstituerar en svensk. Tillhör Surströmmingen det svenska kulturarvet eller tillhör den norrlandslänens kustlandskap? En Stockholmare som avskyr Surströmming skulle möjligtvis acceptera surströmmingen som svensk historia men att det är en styggelse i dag. För mig blir svensken den som följer svensk grundlag, har rösträtt till den svenska riksdagen, kan hjälpligt göra sig förstådd på någon form av svenska och litar på att andra medborgare gör samma sak.<br /><br />Jag skulle kunna skriva längre men jag vill inte Bloggnappa CI.<br /><br />Angående din fråga om jag är för att "Multikulti" införs på bred front i Sverige så har jag redan svarat på det.<br /><br />J.K NilssonJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-38161027220061072572011-07-26T09:52:16.812+02:002011-07-26T09:52:16.812+02:00@Mannen från Pornic: Det är inte jag som avgör om ...@Mannen från Pornic: Det är inte jag som avgör om ett streck sätts i debatten eller inte, utan det är läsarnas vilja att skicka in kommentarer.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-6831933578870847192011-07-26T09:28:58.346+02:002011-07-26T09:28:58.346+02:00Bäste CI
Dags att sätta streck i debatten. Nu skri...Bäste CI<br />Dags att sätta streck i debatten. Nu skrivs det alldeles för mycket strunt i denna debatt. Jag har tagit mig igenom hela debatten och de enda som tillfört något förnuftigt är enligt min uppfattning Statsmannes första inlägg och "gruelse" den 24 juli 18:29. <br />Mvh<br />Mannen från PornicAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-58875632050508913862011-07-26T08:29:07.009+02:002011-07-26T08:29:07.009+02:00@Gruelse: Att kungarna hade en viss nationalistisk...@Gruelse: Att kungarna hade en viss nationalistisk känsla är nog inte så konstigt. Frågan är bara när allmänheten fick den känslan?<br /><br />Att man läste bibeln och att bibeln var den bok som först fick spridning bland allmänheten är inte så konstigt. Kyrkan användes som ett verktyg av statsmakten. Religionen har alltid varit ett verktyg för att hålla befolkningen lugn. Konungen var ju trots allt utsedd av gud m.m. Men att man fruktade gud och konungen, visar det verkligen att man är svensk? <br /><br />En hel del av den litteratur som skrevs på den tiden skrevs på beställning av kungahuset, så det är inte att undra på att den lyfter upp centralmakten.<br /><br />Skall man t.ex. tro på Olof Rudbeck, så är Sverige platsen för Edens trädgård m.m.<br /><br />http://sv.wikipedia.org/wiki/Olof_Rudbeck_den_%C3%A4ldre<br /><br />Dessa böcker duger tyvärr därför inte särskilt mycket till när det gäller historisk forskning.<br /><br />Beroende på vilka historiska verk man läser så får man alltså olika svar. Historiker har dessutom en viss vana att offentligt strida med varandra om vem som har rätt.<br /><br />http://www.peterenglund.com/textarkiv/lindqvistbok.htmchefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-77216484973135629642011-07-26T07:53:36.522+02:002011-07-26T07:53:36.522+02:00SD gräver just nu sin egen grav.
http://www.svd.s...SD gräver just nu sin egen grav.<br /><br />http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-politiker-delar-breiviks-asikter_6348264.svdAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-47368257344033952542011-07-25T23:56:42.796+02:002011-07-25T23:56:42.796+02:00J.K Nilsson:
Så skulle du vänligen kunna svara på ...J.K Nilsson:<br />Så skulle du vänligen kunna svara på frågan i kommentar 24 juli 19:23?<br /><br />Ditt citat från 20:57:<br />”Nej, den svenska nationalismen såsom nationalism brukar definieras är ingen produkt av Gustav Vasa. Gustav Vasa införde statsmakt inte nationalism. Norrland skulle kolonialiseras, skåne var fortfarande danskt. Den svenkska statsmakten var imperialistisk. Nationalism är en produkt av 1800-tals tänkare. Ett expanisvistiskt, på bekostnad av andra nationer, Sverige är inte nationalistiskt.”<br /><br />Den sista meningen förstår jag inte.<br /><br />Det vore nog bäst om du definierade nationalism. Säg vad som ingår begreppet och vad som inte ingår i begreppet. <br /><br />Jag hävdar dock att nationalstaten och nationalismen, såsom jag uppfattar den, uppstår i svensk tappning redan på 1500-talet. Vad som hände då tycker jag beskrivs väldigt bra i samlingen ”Valda stycken av svenska författare 1526-1732” av Erik Noreen och Monica Johansson, där det står i avsnittet Renässansen:<br /><br />”Om den begynnande Vasatiden alltså inte kännetecknades av en gränsskapande renässansströmning, så bildar den dock på olika sätt en väl markerad gräns mot medeltiden. Brottet mot det förgångna är det skarpaste som förekommer i svensk historia, både politiskt, religiöst, litterärt och kulturellt. En svensk nationalstat bildas, banden med den internationella katolska kristenheten slits loss.”<br /><br />Viktiga stödpunkter i nationalstatsbygget var normeringen av det svenska skriftspråket via bibelöversättningarna, varvid den heliga skrift kom alla till del och bidrog till en gemensam värdegrund, samt intresset för Sveriges historiska rötter:<br />1526 utkommer på svenska Nya Testamentet.<br />1541 trycks Bibeln i stor upplaga på svenska. Därmed kom kort därefter i stort sett alla svenskar varje söndag att lyssna på bibelcitat på svenska. <br />1548 trycktes Mikael Agricolas ”Se Wsi Testamenti” dvs. Nya Testamentet på det finska språket. <br />1554 utkommer på latin biskop Johannes Magnus ”Historia de omnibus gothorum Sueonumque regibus”, som är en starkt patriotisk och populär skrift som beskriver Sveriges långa historia. Här förklaras varför Erik XIV och Karl XI får så höga ordningstal. Sveriges regentlängd skulle matcha påvarnas ordningstal! Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Historia_de_omnibus_Gothorum_Sveonomque_regibus .<br /><br />Ordet fosterland, som brukar användas i nationalistiska sammanhang, förekommer i en skrift från år 1600 i uttrycket ”bära avog sköld mot sitt fosterland”, vilket betyder landsförrädiskt strida mot eller anfalla sitt fosterland. (Skölden vänds åt andra hållet.) Se SAOB:s hemsida.<br /><br />Fosterland förekommer också i uttrycket ”(En krigare måste) heller billigt lijda de beswär som Kriget en Krigzman ålägger, än wele see sitt Fosterland förödat.” från 1627.gruelsenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-70378164155199746982011-07-24T23:48:33.271+02:002011-07-24T23:48:33.271+02:00Nu börjar det dyka upp (sd) medlemmar som fått mai...Nu börjar det dyka upp (sd) medlemmar som fått mailen.<br /><br />http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mordaren-mejlade-tidigare-sverigedemokrat_6345672.svd<br /><br />Det vore snyggt av (sd) att gå ut med statistik på hur många av deras medlemmar/risdagsledamöter som fått detta mail. Det skulle kunna ske samtidigt som man tar avstånd från de invandrarfientliga forumen. En hel del (sd) politiker skulle behöva titta över sina hemsidor och bloggar för att se vad det egentligen är som de länkar till.<br /><br />I och för sig så är man inte ansvarig för vad som skrivs på de ställen som man länkar till, men om man inte i grova drag håller med om innehållet så bör man heller inte länka dit.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-76840355392559784692011-07-24T23:42:46.687+02:002011-07-24T23:42:46.687+02:00Bara för att politiker svänger sig med begrepp så ...Bara för att politiker svänger sig med begrepp så blir det inte mer sant för det. Hellre att man uppfinner ett begrepp än att använda ett begrepp som skulle kunna peka ut att det varit med att göra något felaktigt. Varför säger inte Merkel och Sarkozy att de gjort fel med att tillåta segregationen som uppstått i stället?<br /><br />Nej jag skulle inte kunna tänka mig att vänstern skulle tillåta sig segregation, det låter mer nyliberalt om något.<br /><br />Seccesion är en <i>de facto</i> delning av stat, ungefär som att Nordirland skulle bli helt fritt i från Storbrittanien. Autonoma regioner såsom Åland har skapats för att befolkningen inte ville tillhöra Finland. Men jag har inte sett att man tillåtit invandring till ett ställe i ett land som sedan gjort att man delat på staten eller tilldelat området status som autonom plats såsom Nordirland. Att politiker som Sarkozy och Merkel då påstår sig kritisera något som inte tidigare förekommit gör det hela märkligt.<br /><br />J.K NilssonJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-10694535766177411902011-07-24T23:34:05.326+02:002011-07-24T23:34:05.326+02:00Min senaste kommentar avser 22:52
Nu går det unda...Min senaste kommentar avser 22:52<br /><br />Nu går det undan i kommentarsfältet vill jag lova.Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-24076800610265816432011-07-24T23:30:11.276+02:002011-07-24T23:30:11.276+02:00J.K Nilsson
Nu var det ju varken jag eller Gruels...J.K Nilsson<br /><br />Nu var det ju varken jag eller Gruelse som uppfann ordet Multikulti.<br /><br />Att "Multikulti" varit en officiell doktrin i Europa är inte ägnat att förvåna. Det är inte första gången vänstern lyckats plantera in begrepp i debatten som varit uppåt väggarna. Kommer du ihåg Kålsuparteorin, så har du ett sådant exempel. Löntagarfonder är ett annat. Den polske rörmokaren är ytterligare ett annat. I all oändlighet. Man skall inte ta för sanning allt som vänstern hittar på.<br /><br />Hela stycket som börjar; Seccesion och autonoma delar... är helt obegripligt för mig. Jag är bara en vanlig enkel sjöman och det där måste vara något akademiskt mumbojumbo.<br /><br />Inte heller det avslutande stycket är glasklart eller ens begripligt. Det säger jag inte för att du skall bli ledsen, utan som förklaring till att jag inte har någon synpunkt i frågan, om det nu är en fråga.<br /><br />@ Gruelse<br /><br />”try to think outside the Bag-in-Box”. Ha, ha, det var en vändning i min smak. Den ska jag komma ihåg. Tack för det.Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-34632146981145165112011-07-24T23:24:44.536+02:002011-07-24T23:24:44.536+02:00Gruelse, att använda nationalismbegreppet så vitt ...Gruelse, att använda nationalismbegreppet så vitt gör att det blir oanvändbart. Bara för att du inte anser dig vara marxist så innebär det inte att att du får frisedel att skjuta ifrån höften som du gör. Det finns ett begrepp för Rudbecks skriverier, nämligen: "Protonationalism" så något tänkande utanför det nationalistiska lådan behövs inte.<br /><br />"Multikulti", är ett helt onödigt begrepp så det använder jag inte, det är likt Reinfeldt <i>et al</i> kidnappning av begreppet arbetslinjen. Jag är för den mångkultur som Sumatra ser sig förespråka här ovan.<br /><br />Och demokrati är ett flerdimensionellt begrepp, läs Robert Dahls <a href="http://www.bokus.com/bok/9789173248921/demokratin-och-dess-antagonister/" rel="nofollow"><i>Demokratin och dess antagonister</i></a>. Så det gör det lite svårhanterligt, vi kan båda ha rätt beroende vilken syn vi prioriterar.<br /><br />J.K NilssonJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-54848189499547257602011-07-24T23:20:23.297+02:002011-07-24T23:20:23.297+02:00Lille Erik: Jag vet att delar Officerskåren inte h...Lille Erik: Jag vet att delar Officerskåren inte har gett upp hoppet om kraftig upprustning och återgång till Invasionsförsvaret. Samma gäller för kårens syn på SD, många vet att SD har kompetens på detta område, inte för att motståndet är så svårt att slå men men.<br /><br />CI: <br />Svar på påstående 1 " SD kan inte visa hur man skall finansiera dessa satsninga" <br /><br />Detta utreds nu och kommer visas i framtida budgetar, ska återkomma till dig personligen ang det. <br /><br />"2 Anledningen till att slopa utlandsinsatser och satsa på nationellt försvar är att SD vill satsa på Sverige och lämna resten av världen åt sitt öde." Felaktigt påstående, SD är ej emot utlandsinsatser men de skall vara tydliga mål. <br /><br />"Pellefant sa...<br />Att Bojerud är sverigedemokrat är för mig ett stort mysterium" Varför då? <br /><br />J.K Nilsson, det är en myt om att man aldrig skulle kunna bygga upp ett stort starkt försvar, detta kommer när bla RUT är klara redovisas mer i detalj. <br /><br />"misstänkliggöra en hel yrkeskår genom sitt egna imbecilla uppträdande. Är han nu verkligen en kollega som han skriver gränsar hans beteende till fanflykt och borde bemötas därefter." <br /><br />Bäste anonym 24 JULI 2011 03:13! Förklar gärna första stycket, det andra är snarare ett tecken på bristande i anständigt uppförande och ovärdigt en soldat av Hans Majestäts Försvarsmakt, förutsätter att du är just en soldat då en Officer ej skulle ha ett sådant beteende.<br /><br />Ang Pellefants kommentar om Löjtnant Sällström så är det ej ens värt att besvara ett sådant lågvattenmärke.<br /><br />// Förste SergeantenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-73031823245887651302011-07-24T22:52:17.103+02:002011-07-24T22:52:17.103+02:00Jag är förvånad över att "Multikulti" i ...Jag är förvånad över att "Multikulti" i så fall varit en officiell doktrin i Europa. Har verkligen den franska staten gett upp sina suveränitetstankar i de parisiska förorterna? För det är ju just det som är förusättningen för den nu utdöda "Multikulti"-tanken.<br /><br />Seccesion och autonoma delar av länder har tidigare fungerat som konfliktlösare, titta på Skottland, Nordirland, Baskien, m.fl. men jag tror jag inte officiellt stött på fenomenet att man utvecklar autonoma regioner i ett befintligt land. Jag gillar inte att slänga mig med meriter men jag anser mig ha utbildning i statsvetenskap med inriktning mot konflikthantering där nationalism varit en central del men jag har inte stött på det här resonemanget, det känns som det är populistiska utspel. Man har betraktat segregering som ett problem, inte något positivt. Man har betraktat olika lösningar och försök till lösningar av segregationen som antingen positiva eller negativa försök.<br /><br />Bara ordet "Multikulti" som är så nära liggande ordet mångkultur leder tanken till att det är ett försök till polarisering och kidnappning av begrepp. Vi har ordet rasism som i sin neutralaste mening betyder åtskillnad, vi har begreppet Apartheid och vi har begreppet segregation. Varför skulle vi inför ett nytt begrepp för samma sak?<br /><br />J.K NilssonJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-83410706701313918482011-07-24T22:43:05.033+02:002011-07-24T22:43:05.033+02:00@J.K Nilsson 21:06,
i Patrik Halls ”Den svenskaste...@J.K Nilsson 21:06,<br />i Patrik Halls ”Den svenskaste historien. Nationalism i Sverige under sex sekler” anges att Den svenska nationalismen utvecklades parallellt med den svenska statsbildningsprocessen, som vi ju har slagit fast började med Gustav Eriksson Vasa. Nationalstatsbegreppet blev ideologiskt utvecklat i Olof Rudbecks ”Atlantica” på 1600-talet.<br /><br />Måhända är det svårt för marxistiskt skolade historiker att anamma Sveriges speciella utveckling i den europiska historien. Min uppmaning till dem blir då: ”try to think outside the Bag-in-Box”. Jag har inte den svårigheten, ty jag är inte anhängare av den marxistiska skolan. <br /><br />Däremot tycker jag att Marx var en skarp religionshistoriker. <br /><br />Jag vet inte definitionen på ”Multukulti”, så du får fria tyglar att formulera dig.<br /><br />Låt oss säga att vi har olika syn på demokratiskt beslutsfattande.gruelsenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-35049397743091896382011-07-24T22:29:43.513+02:002011-07-24T22:29:43.513+02:00J.K Nilsson 21:06
Låt mig pröva mig.
För mig är ...J.K Nilsson 21:06<br /><br />Låt mig pröva mig.<br /><br />För mig är multikulti som apartheid. Grupper lever i parallella världar, som i sydafrika, och ingen grupp försöker integrera med någon annan grupp. Så är det till stor del fortfarande där.<br /><br />Precis som Afrikaans gjorde i SA, försöker nu grupper i vårt samhälle att segregera sig i sina förorter, avskilda från vad som händer omkring dem, för att inte förlora sin identitet och sin definition av vad de är och vad de står för. Nu kan man ju invända att alla gör som de själva vill med sina liv i en demokrati och just så är det förvisso, men det bådar inte gott med tanke på framtiden. Det ligger en latent, permanentad konflikt och lurar i undertexten. Den fruktan dessa människor känner för det som det omgivande samhället står för, kan inte förebyggas genom att de inte integreras. Det bara permanentar deras självvalda utanförskap, som dessutom förs vidare mellan generationerna.<br /><br />Att inte integreras i det samhälle man valt att leva i löser inga problem, varken individens eller det nya landets.<br /><br />Sedan har vi en förkärlek i det här landet att alltid skylla andras beteende på någon svensk eller någon svensk företeelse. Det är inte brandkårens fel att man kastar sten på dem i förorterna.<br /><br />Sedan kan man vända på kutting och säga att det nya landet måste välkomna invandraren och bidra till att underlätta integreringen. Det tycker jag inte att Sverige gör. Då menar jag inte att vi inte satsar resurser i form av skattepengar, för det gör vi, men i nästa steg fungerar det väldigt dåligt. <br /><br />Sedan tycker jag att Staten beter sig märkvärdigt i utvisningsärende. Mamma och barn till Centralasien och pappa till Afrika, för att ta ett aktuellt exempel.<br /><br />Sedan över till vad jag inte anser att multikulti är. Att lyssna till musik eller äta mat från olika delar av världen är inte multikulti. Att det bor människor i landet med ursprung i olika kulturer och som kommer från olika länder är inte multikulti, det är bara olika kulturer som möts på samma ställe.<br /><br />Nu innebär ju inte integrering att man skall överge sin egen kultur och sina egna sedvänjor, bara att man skall bli en integrerad del i det samhälle man valt att leva i.Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-31407013439455124262011-07-24T21:06:44.827+02:002011-07-24T21:06:44.827+02:00Gruelse, definiera "Multukulti".
J.K Ni...Gruelse, definiera "Multukulti".<br /><br />J.K NilssonJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-68125924174381867692011-07-24T21:05:31.894+02:002011-07-24T21:05:31.894+02:00CI, du har just nu visat svårigheterna med att för...CI, du har just nu visat svårigheterna med att försöka bena ut vad som är vad i nationer och nationalism.<br /><br />J.K NilssonJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-46232984717386727012011-07-24T20:57:23.643+02:002011-07-24T20:57:23.643+02:00Nej, den svenska nationalismen såsom nationalism b...Nej, den svenska nationalismen såsom nationalism brukar definieras är ingen produkt av Gustav Vasa. Gustav Vasa införde statsmakt inte nationalism. Norrland skulle kolonialiseras, skåne var fortfarande danskt. Den svenkska statsmakten var imperialistisk. Nationalism är en produkt av 1800-tals tänkare. Ett expanisvistiskt, på bekostnad av andra nationer, Sverige är inte nationalistiskt. Hur svenskt var Finland, Livland, tyska strandområden? Att Nationalistiska influerade svenskar försöker härleda den svenska nationen så långt tillbaka som möjligt är inte märkligt men det betyder inte att det blir mer sant för det. Den svenska flaggan betydde knappt något annat än krig och beskattningar för allmogen. Den svenska flaggan har inte använts som militär uniformssymbol innan i modern tid.<br /><br />Problematiken med klädstilar gäller åt alla håll. Är det så retligt med Kvinnor i Burka så vi måste med lagstöd diskriminera dom?<br /><br />Och jo det är en kollektivisering att anse att alla skall ha samma syn.<br /><br />När det gäller folkomröstningar så har de inte någon som helst demokratisk funktion genom hur vi har accepterat våra grundlagar. Vi har valt representativ demokrati som styresform i Sverige, därför kan vi inte tala om odemokrati när våra folkvalda följer grundlagen. Vad jag vet så är fortfarande Sverige ett suveränt land som kan välja att implimentera direktiv i från Ministerrådet så det är inget problem, att vi sedan vid EU-inträdet förbinder oss att följa beslut är en annan femma men det finns ingen sanktionsmakt om vi inte följer besluten.<br /><br />J.K NilssonJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-4440252507249121162011-07-24T20:55:54.172+02:002011-07-24T20:55:54.172+02:00Du har ju själv besvarat dina frågor:
"Utan ...Du har ju själv besvarat dina frågor:<br /><br />"Utan en tolerant syn på invandring genom århundradena så hade alltså varken jag eller mina kusiner funnits till."<br /><br />Ja, genom att invandringen förr bestod av folk som livnärde sig genom eget arbete, så kom de att acceptera svenskt samhällsliv och blev själva respekterade.<br /><br />"Nä, jag vill fortsätta att leva i ett Sverige där vi bevarar våra värderingar att alla människor betyder lika mycket."<br /><br />Exakt. Rättvisa, lagom, eftertanke, kompromiss, humanitet. Sådant som finns i Sverige, men saknas i de flesta fjärran belägna länder. I Sverige tappar den som höjer handen anseendet, i vissa andra länder tappar den som inte mördar sin dotter hedern.<br /><br />Det finns länder där kvinnor saknar rösträtt, har halvt vittnesvärde mot en man och halv arvsrätt o s v. Könsstympningar och tvångsäktenskap ej att förglömma. Själv behöver jag inte ta mig längre än en kilometer från min bostad för att finna en etnisk enklav där dessa föreställningar råder.<br /><br />"Visst så kommer en del människor att utnyttja systemet. Invandrare likväl som lata svenskar. Vår åsiktsfrihet, religionsfrihet och tryckfrihet innebär att islamistiska terrororganisationer likväl som nynazister utnyttjar systemet för att sprida sin hatpropaganda. Men jag säger som Voltaire, "Jag delar inte din åsikt men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den"."<br /><br />Nja, det finns ju viss lagstiftning t ex mot olaga hot.<br /><br />Så var är svenskt? Ett markant drag är svenskens förhållande till naturen. Vidare svensk kultur. Ta t ex musiken. Calle Jularbo,´"Livet i Finnskogarna", svenskt kulturarv ehuru han var s k tattare. Cornelis Vresvijk, svenskt kulturarv, fastän Cornelis aldrig blev svensk medborgare.<br /><br />Bildkonsten: Zorn, Carl Larsson, Carl Milles o s v. Arkitektur. Infrastruktur. <br /><br />Den politiska kompromissen är en drivkraft för svenskt framåtskridande. Rättssamhället var länge en grund, men nu stadd i sönderfall.<br /><br />Stellan Bojerud (SD)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-31516242635048824972011-07-24T20:52:47.775+02:002011-07-24T20:52:47.775+02:00@ Mattias 13:04
Exactamente.
Häng kvar med dina ...@ Mattias 13:04<br /><br />Exactamente.<br /><br />Häng kvar med dina nyktra synpunkter i denna lite förvirrande diskussion.<br /><br />Sverige är ett bra land att leva i, men det kommer det inte att vara när unga invandrare redan i skolan inser att de tillhör fel kategori för att ha en del i Samhället, utan sätter igång att skapa sitt eget samhälle.<br /><br />Så länge vi inte släpper in nya människor i vår kultur och vårt samhälle, utan tänker att de får hålla sig med ett eget, parallellt samhälle med hänvisning till multikultis imaginära föreställningsvärld, så växer splittringen inom riket. Om vi sedan tycker att vi inte har någon kultur som någon kan falla på och bli en del av, ja då är vi riktigt illa ute.Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-14303673131406392122011-07-24T20:28:46.885+02:002011-07-24T20:28:46.885+02:00@J.K: Man får nog skilja på begreppen nationalism ...@J.K: Man får nog skilja på begreppen nationalism och centralstyre. Centralstyret infördes tidigt i Sverige. Gustav Wasa må vara en av de som lade grue då Sverige slet sig loss ur Kalmarunionen, men det var många skakiga år och många förflyttningar av gränser och därmed också innevånare. Jag skulle därför mer vilja peka på Karl XI samt Axel Oxenstierna. Karl XI för hans uppbyggnad av den moderna Armén och Axel för uppbyggnaden av den moderna statsförvalntningen. Det sägs att självaste Mazarin sade att "Om Europas alla statsmän befann sig i en båt, borde <br />de ge rodret till Oxenstierna".<br /><br />http://sv.wikipedia.org/wiki/Axel_Oxenstierna<br /><br />http://www.oxenstierna.org/imagedb/others/Minnestal_Axel_Oxenstierna_2004-08-28.pdf<br /><br />http://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_XI<br /><br />Under den första tiden av centralstyre var det nog mer så att allmogen och adeln var lojala mot kungahuset snarare än nationen. Den som betalade ut lönerna vann också lojaliteten.<br /><br />http://sv.wikipedia.org/wiki/Nationalism<br /><br />Svenska flaggan har ett par år på nacken som nationssymbol. Men när blev den något som folket kände att de hade del av? Ska man tro på den officiella sidan för svenska flaggans dag/nationaldagen så var det 1906 (delvis då det var först då den fick sitt slutgiltiga utseende efter unionsflaggans fall).<br /><br />http://www.nationaldagen.se/sveriges-flagga/historia/chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-73360903110297706162011-07-24T19:59:14.105+02:002011-07-24T19:59:14.105+02:00@J.K Nilsson 18:57
Med inre harmoni i samhället å...@J.K Nilsson 18:57<br /><br />Med inre harmoni i samhället åsyftas låg kriminalitet, respekt för andra medmänniskor, ej någon förment gradering av människors värde beroende på om de tillhör en viss etnisk grupp eller trosuppfattning, samma värdegrund, etc. Det har inget inavel att göra. Och man får ha olika vanor och tankar. Oliktänkande är självfallet en förutsättning för kreativitet och ryms inom nationalismen, och inom den suveräna, demokratiska nationalstaten.<br /><br />Men det vore mycket olyckligt, som jag ser det, om en grupp i samhället ansåg att kvinnor, som rör sig i offentliga miljöer när det är 30 grader varmt och visar stora hudpartier av sin kropp, icke är ärbara. Samtidigt som det finns en annan grupp som tycker att kvinnor ska få klä sig lätt när så årstiden motiverar det. Detta kan skapa friktioner som inte ingår i inre harmoni-begreppet.<br /><br />Vem är det som har talat om kollektivisering? Inte är det jag i alla fall.<br /> <br />När du nu nämner demokrati så skulle jag vilja belysa följande:<br /><br />Jag tycker också att det är beklagligt att svenska beslutsfattare utan att ha ordnat någon folkomröstning har skrivit under Lissabonfördraget, eftersom det är antidemokratiskt från svenskarnas synvinkel. <br /><br />I ministerrådet, som är Sverige högsta beslutande organ, kommer alltfler beslut fattas med kvalificerad majoritet. <br /><br />Då minst 55 % av medlemsrösterna samt då minst 15 medlemsländer och som representerar minst 65 % av EU:s totala folkmängd är för ett beslut så fattas detta med en kvalificerad majoritet. Detta gäller efter 1 november 2014. <br /><br />Sverige har 10 röster av 345 möjliga, vilket motsvarar 2,9 % av den totala röststyrkan. Sveriges folkmängd 2008 motsvarade 1,8 % av EU:s folkmängd. Detta ger att Sveriges makt är mycket liten i ministerrådet.<br /><br />För att försvåra att beslut går emot de stora folkrika EU-länderna kan en minoritet på minst fyra länder blockera ett kvalificerat majoritetsbeslut om deras sammanlagda folkmängd överstiger 35 % av EU:s totala folkmängd. Tysklands, Frankrikes och Förenade kungadömets andel av EU:s folkmängd motsvarade ca 42 % år 2008. <br /><br />Man stöter på missuppfattningen bland svenska politiker att Riksdagen är Sveriges högsta beslutande organ. Sanningen är den att Riksdagen kommer först på tredje plats efter Ministerrådet och Europaparlamentet. De viktigaste besluten som rör Sverige fattas utomlands av ickesvenskar. Avståndet mellan beslutsfattarna och det svenska folket blir för långt. Detta är inte bra för demokratin i Sverige.<br /><br />Det är en myt att nationalismen kom till Sverige först på 1800-talet. Den började redan på 1540-talet då Gustav Vasa införde en stark kunga- och centralmakt. För skatteindrivningen hos allmogen användes en kader av fogdar och för informationsspridningen prästerskapet. I samband med att protestantismen började införas, trycktes 1541 Bibeln på folkspråket svenska i stor upplaga så att varje socken i riket bör ha fått en. <br /><br />Tack vare Gustav Vasas centralmaktsbygge kunde Sverige agera stormakt på 1600-talet utan att några bondeuppror inträffade i Sverige. Trots den lilla folkmängden kunde kungamakten ta ut hårda men rättvisa skatter hos folket samt förvånansvärt väl besätta stormaktens olika ämbeten och fälttåg. <br /><br />Den svenska flaggan bör troligen åtminstone vara från 1400-talet. I alla fall finns det från Erik XIV:s tid en bevarad instruktion för flaggning med ”gult, korsvis fördelt på blått” inför en sjöexpedition 1563. Under första hälften av 1600-talet börjar flaggan representera nationen Sverige.gruelsenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-87652750155864430862011-07-24T19:23:25.263+02:002011-07-24T19:23:25.263+02:00@J.K Nilsson
Är du för att "multikulti"...@J.K Nilsson<br /><br />Är du för att "multikulti" införs på bred front i Sverige?gruelsenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-3373991125993778212011-07-24T18:57:47.016+02:002011-07-24T18:57:47.016+02:00Den "inre harmonin" påverkas enbart av i...Den "inre harmonin" påverkas enbart av inavlade, trångsynta individer som inte kan tåla tanken på att andra människor är individer med egna tankar, värderingar, och vanor. Det gäller i alla läger. <br /><br />Den som är bekant med studiet av demokrati inser att det största hotet mot demokrati är likriktningen. I en fungerande demokrati kan olikheter hanteras. Kollektivisering är aldrig ett fungerande svar på problemet med oliktänkande. Vi har reellt fungerande verktyg i den demokratiska verktygslådan. Låt oss nyttja dessa.<br /><br />J.K NilssonJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.com