tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post1610004842334625826..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Ut ur garderobenGreasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-78765888799960943762009-12-30T00:10:09.929+01:002009-12-30T00:10:09.929+01:00@Ff: Bara för att kravspecifikationen är omfattand...@Ff: Bara för att kravspecifikationen är omfattande behöver det inte betyda att den är bra.<br /><br />HKP 14 skulle vara en anskaffning av COTS tillsammans med övriga nordiska länder. Resultatet blev att Sverige beställde en helt unik version. Denna version kommer att kräva separat verifiering, vilket givetvis tar tid då vi i sammanhanget är en liten kund.<br /><br />Den högre kabinen ändrar helikopterns aerodynamik och bränsleförbrukning, vilket kommer att ställa till en del för att ta fram ett planeringssystem. Detta planerings och ledningssystem TMS är också en helt unik svensk produkt tillverkad av Saab åt NHI.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-90420111904043781282009-12-29T21:05:06.949+01:002009-12-29T21:05:06.949+01:00Ff
Tänk vad lustigt resonemanget kan svänga. Du s...Ff<br /><br />Tänk vad lustigt resonemanget kan svänga. Du säger att "Felet som gjordes är som alla nu är medvetna om att kravspecifikationen blev för omfattande och produkten har hittills inte kunnat uppfylla dessa krav.".<br />Normalt tycker jag den kritik som brukar framföras är snarare det omvända - att FM inte är så jätteduktig på att kravspecificera så att FM får dras med en hel del oegentligheter i de system som köps in och för att åtgärda de får betala en icke oanseelig summa pengar till industrin.<br />Men om det är så att kravspecifikationen den här gången är omfattande och att kraven som ställs från ex FlygI för att anse helikoptrarna som luftvärdiga torde det väl kunna vara ett exempel på att FM har lärt sig något. Att leveranserna försenas så till den milda grad det gjort ligger knappast i industrins intresse.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-38393780082084370072009-12-22T18:39:21.569+01:002009-12-22T18:39:21.569+01:00Jag hade faktiskt också suttit och skrivit om Hkp ...Jag hade faktiskt också suttit och skrivit om Hkp 14.<br /><br />Great minds...Forsnohttps://www.blogger.com/profile/00196475702073983249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-58658730889479954542009-12-22T18:38:19.440+01:002009-12-22T18:38:19.440+01:00@Gustav: Ett ärligt svar på den frågan är nog nej....@Gustav: Ett ärligt svar på den frågan är nog nej. Men det kan mycket väl varit en fråga om givande och tagande. Att konvojerna kommer att ändra på hotbilden är helt klart. Likväl att talibanerna kommer att flytta den del av sina resurser från striderna i Helmand och södra Waziristan.<br /><br />Därför ligger det i allas våra intressen att det finns tillgång till sjukvårdsresurser. Samt att alla som deltar i PRT Mazar-e-Sharif bör förstärka.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-63260812541175237932009-12-22T17:52:21.938+01:002009-12-22T17:52:21.938+01:00Tror vi verkligen att Sveriges ÖB pratat upp nivån...Tror vi verkligen att Sveriges ÖB pratat upp nivån på de amerikanska helikopterresurserna stationerade på Marmal? <br /><br />Eller är det inte snarare ett helt rationellt amerikanskt svar på en bedömning att hotbilden mot de de allierade underhållskonvojerna, som nu ska rulla genom Norra Afganistan blivit allvarligare?<br /><br />Dessa helikoptrar styrs som alla amerikanska helikoptrar i Afghanistan från Bagram utanför Kabul, inte av den tyske RC North.<br /><br />- Snacke-Svecke kan bli hans namn.<br /><br />För inte ens Fogh-Rasmussen kan frambesvärja fler helikoptrar till ISAF. De är en bristvara överallt i världen.<br /><br />http://www.janes.com/news/defence/jdw/jdw091221_1_n.shtmlGustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-17091667408065008812009-12-22T17:36:10.924+01:002009-12-22T17:36:10.924+01:00Halleluja !
Kanske, kanske,kánske - ÖRA äntligen ...Halleluja !<br /><br />Kanske, kanske,kánske - ÖRA äntligen nått åtminstone en decimeter över "truppnivå"...Anonymousnoreply@blogger.com