tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post3965928097401741192..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Gästinlägg: Warning ”Order” VästafrikaGreasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-37877677254292498772010-11-22T08:54:27.754+01:002010-11-22T08:54:27.754+01:00En utmärkt artikel, men kanske inte riktigt politi...En utmärkt artikel, men kanske inte riktigt politiskt korrekt att ha Kapten Haddock som inledning när man diskuterar Västafrika. http://www.medievarlden.se/nyheter/2010/11/tintin-infor-rattaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-25241382526373814552010-10-15T12:09:30.849+02:002010-10-15T12:09:30.849+02:00@ Sarvi
Jag skulle vilja utöka din fråga om marin ...@ Sarvi<br />Jag skulle vilja utöka din fråga om marin tillgänglighet till att omfatta västvärldens marina resurser, nu när vi vet att antalet tillgängliga kölar kommer att minska p.g.a. den pågående skuld- och finanskrisen. Allt hänger ihop och får konsekvenser. Det som väl gör Sverige lite unikt i sammanhanget är att vi lyckats reducera vår försvarsförmåga, utan att ha vare sig skuld- eller finanskris att skylla på. <br /><br />Som jag skriver i inlägget så har Royal Navy sporadisk närvaro i området och våra ambitioner behöver nog inte vara högre än så. Kanske en bilateral överenskommelse med GB om växelvis närvaro kan vara en framkomlig väg?<br /><br />Vad det gäller ekonomin så finns det kanske anledning att vara lite ”pre empive”, som det heter. Chefsingenjören har adresserat frågan i ett tidigare inlägg i ärendet:<br /><br />http://chefsingenjoren.blogspot.com/2010/01/en-svensk-strategi-for-afrika.html<br /><br />”Är det inte bättre att göra en begränsad insats för att förekomma oroligheter än att i efterhand försöka lösa problemen” är den centrala fråga han ställer. <br /><br />Hela området kring GOG är en krutdurk. För att förstå delar av problematiken i området, så kan man studera den här kartan [länkad nedan] och fundera på vad detta kan få för framtida konsekvenser för området. Varken armén eller flottan eller västvärlden i övrigt löser nog problemen i området, utan man får göra ett försök att stabilisera så gott det går. Innan elden når krutet.<br /><br />http://www.missionmagazine.com/upload/article/142764708944597aae975f2mm163.jpgSumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-19529058762439034872010-10-14T21:12:01.283+02:002010-10-14T21:12:01.283+02:00Inte för att vara en killjoy här, men Kungliga flo...Inte för att vara en killjoy här, men Kungliga flottans antal flytetyg är ju om möjligt ett ännu sorgligare kapitel än antalet skyttekompanier i dagens FM. Vilka fartyg kan rimligen avdelas för en dylik insats, vad är fartygens taktiska och operativa "time on station" (dvs hur länge kan man vara insatt utan att bunkra förnödenheter och hur länge kan man vara insatt utan att behöva en genomgång på värv) och sist men inte minst, vad har man personal till och hur många rotationer kan man kräva dom på? Arméns bemanningsansvar för insatser roterar mellan våra fåtaliga kvarvarande förband och man kan på så sätt upprätthålla en insats över tid (Kosovo 10+ år, Afghanistan 7+ år). Vad mäktar flottans förband med i längden?Sarvinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-15429949292737616212010-10-14T17:59:54.968+02:002010-10-14T17:59:54.968+02:00@ Anonym 08:28
Möjligeterna och behoven är obegrä...@ Anonym 08:28<br /><br />Möjligeterna och behoven är obegränsade. Varför inte kränga några av våra utmärkta stridsbåtar till The Special Boat Service. Utmärkta för patrullering i Nigerdeltat och uppför Nigerfloden. Kanske kombinerat med lite OMLT. <br /><br />Anonym 08:25 pekar på grundproblemet. Ingen vill åka med civilt fartyg till området. Försäkringsbolag, sjöfolket och fackföreningar skjuter ut sig.<br /><br />Det är inte detta som Afrika behöver för sin utveckling. Som jag pekat på i ett tidigare gästinlägg, så är kineserna på frammarsch över hela den afrikanska kontinenten. Kanske skall vi överlåta åt dem att hantera problemet.<br /><br />http://chefsingenjoren.blogspot.com/2010/07/gastinlagg-fokus-pa-afrika.htmlSumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-38779096764360267282010-10-14T17:28:50.730+02:002010-10-14T17:28:50.730+02:00@Sumatra
Absolut! Jag tror många har ögonen på hu...@Sumatra<br /><br />Absolut! Jag tror många har ögonen på hur Sverige löser sina uppgifter inom ramarna för Atalanta. <br /><br />Lyfter man blicken lite så tror jag Arméns långa dominans inom internationella insatser är på väg att försvinna. Våra vänner i grönt kommer ha fullt upp att omställa sig till insatsförsvar (Flottan och Flygvapnet har ju alltid varit insatsberedda och löst skarpa uppgifter). Patruller på böljan den blå och transportflyg är dessutom betydligt smakfullare för hemmapubliken, något våra politiker som just nu sneglar på danska och norska erfarenheter är väl medvetna om. Eller varför inte sjöbevakning kring Afrikas kust med SPK39 och Erieye. Politiskt lagom korrekt och dessutom får vi visa upp vår försvarsindustri.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-62093913605828288752010-10-14T17:25:34.397+02:002010-10-14T17:25:34.397+02:00Civil sjöfart undviker Nigeria/Port Harcourt/Lagos...Civil sjöfart undviker Nigeria/Port Harcourt/Lagos pga alla risker; ràn, överfall, kidnappningar, etc. till sjöss och i hamn. Rànarna kommer ju fràn Nigeria och gömmer sig där sà enklast är att làta nigerianerna själva lösa problemet. <br />Det finns ingen som tvingar nàgon att segla till Nigeria.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-48473510133114698682010-10-14T17:13:51.077+02:002010-10-14T17:13:51.077+02:00@ Anonym 08:01
Så kan det vara. Vi kan också se d...@ Anonym 08:01<br /><br />Så kan det vara. Vi kan också se det som en insats begränsad till att förstärka US Navy eller Royal Navy:s verksamhet i området. Vi talar här om ett vitalt strategiskt intresse för västvärlden, nämligen de rika oljefyndigheterna i anslutning till GOG.<br /><br />Det finns fler resurser i Nigeria i form av The Special Boat Service. <br /><br />"It is a male only outfit and was fashioned after the United States Navy Seal, the Royal Navy Special Boat Service and the Indian Maritime Commando. The roles of the Special Boat Services are predominantly focused on, but not restricted to, littoral and riverine operations, including Reconnaissance and Surveillance, Covert beach reconnaissance in advance of an amphibious assault, recovery or protection of ships and oil installations subject to hostile state or non-state action, Maritime Counter-Terrorism and offensive Action."<br /><br />Sedan finns det ju fler länder runt Guineabukten att "samöva" med, som också lider av piratplågan.Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-51046152095041114192010-10-14T17:01:54.921+02:002010-10-14T17:01:54.921+02:00@Sumatra
Nigeria har som sagt en egen marin och v...@Sumatra<br /><br />Nigeria har som sagt en egen marin och vill nog inte gärna erkänna dess brister genom att emotta hjälp utifrån i form av FN/EU-insats.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-72769502793102810012010-10-14T16:57:39.542+02:002010-10-14T16:57:39.542+02:00Sudan står AU för, så där blir det nog inget för s...Sudan står AU för, så där blir det nog inget för svensk del annat än kanske några fler stabstjänster. Vi var väl på väg att skicka ett ingenjörkompani för ett par år sedan, vill jag minnas. Kanske något i den storleksordningen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-6646670080242415442010-10-14T16:56:44.323+02:002010-10-14T16:56:44.323+02:00CI,
Problemen på land får vi nog överlåta på någo...CI,<br /><br />Problemen på land får vi nog överlåta på någon annan. Nigeria är Afrikas folkrikaste stat, med en befolkning på ca 150 miljoner människor, 250 olika etniska grupperingar, 50% muslimer och 40% kristna. En svensk halvbataljon gör nog högst marginell skillnad, även frånsett att vi troligtvis inte vore särskilt välkomna. <br /><br />Förutsättningarna för en marin insats med Nigeria som bas är goda. Det finns två örlogsvarv, en marin om ca 8000 man och engelska som officiellt språk.<br /><br />Nu när vi har två levererade Visbykorvetter, så måste dessa, med sina begränsade förmågor, tilldelas uppgifter i det insatta insatsförsvaret, samtidigt som uppgiftens lösande inte får kräva mer än förmåga att avge finkalibrig eld och att kunna skjuta prejskott och avge verkanseld med en artilleripjäs av inte allt för grov kaliber. Då har vi utnyttjat Visbykorvetternas alla förmågor. Perfect match.<br /><br />Kanske även ett samarbete med kuststaterna kring Maritime Domain Awareness (MDA), där vi ju har en hel del att tillföra?Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-22180436614236684392010-10-14T16:08:33.604+02:002010-10-14T16:08:33.604+02:00Att Afrika blir nästa insats för det svenska insta...Att Afrika blir nästa insats för det svenska instasförsvaret är nog ganska så säker gissning. Frågan är bara om det blir till land eller en fortsatt närvaro i Adenviken.<br /><br />http://www.svd.se/nyheter/utrikes/usa-fn-kan-bevaka-sudangrans_5507271.svd<br /><br />ATALANTA kan bli ett problem om inte Kenya fortsätter att ta hand och fälla tillfångatagna pirater.<br /><br />http://chefsingenjoren.blogspot.com/2010/09/sjorovarnas-skrack.html<br /><br />Hur vi är gör till havs så ligger trots allt lösningarna på många problem till lands...chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.com