tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post4405318222790448207..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: När "Experterna" uttalar sig... (uppdaterad)Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-49018307582593466252010-05-04T07:32:43.462+02:002010-05-04T07:32:43.462+02:00Jag undrar när vi kan blåsa faran över? Problemet ...Jag undrar när vi kan blåsa faran över? Problemet när man startar en debatt som den med vulkanaskans påverkan på motorer är att den är mycket svår att ta sig ur. När är det helt tomt på aska i luften? Är det inte så att det alltid finns vissa mängder? Framför allt för flygplan som kör internationella rutter. Thailandsflygen rör sig i regioner som ligger lika nära Java som Sverige Island...<br /><br />http://www.svd.se/nyheter/utrikes/vulkanen-stanger-irlands-luftrum_4660297.svdchefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-73076475870393497572010-05-01T15:44:19.050+02:002010-05-01T15:44:19.050+02:00Borneo har i ett inlägg kommenterat att J32 nu är ...Borneo har i ett inlägg kommenterat att J32 nu är utpekad att kunna genomföra askmätningar.<br /><br />http://borneosloopar.blogspot.com/2010/05/viktig-beredskap-skots-av-gamla-lansen.htmlchefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-23394048735189869142010-04-27T07:21:49.470+02:002010-04-27T07:21:49.470+02:00@Pax: Sorry. Jag var så van vid att hantera den en...@Pax: Sorry. Jag var så van vid att hantera den engelska förkortningen Material Type Certificate. Jag ändrar den svenska ovan (rodnar)...chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-6502675409672822502010-04-26T22:55:48.862+02:002010-04-26T22:55:48.862+02:00MTC=Militärt Typcertifikat. Har CI tacklat av elle...MTC=Militärt Typcertifikat. Har CI tacklat av eller är det så mycket aska i luften över tegelhögen så att den normala klarsynen förmörkas?<br />/Pax VobiscumAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-46059868625323810572010-04-26T17:15:32.023+02:002010-04-26T17:15:32.023+02:00@Anonym 23.21: De finska händelsen kommenterade ja...@Anonym 23.21: De finska händelsen kommenterade jag i mitt förra inlägg. Det folk i allmänhet inte förstår är skillnaden mellan incidenter som kan få flygplan att haverera och incidenter som blir dyra ur underhållssynpunkt. Den första kategorin ska man givetvis undvika. Den andra kategorin är det upp till en risk- och kostnadsanalys att bedöma.<br /><br />För att ta ett exempel: Blixtnedslag. Det har genom åren förslorats massor med flygplan på grund av blixt. Även flygvapnet har ett par stycken haverier där man misstänker att blixten varit inblandad. Jag har själv haft ett blixtnedslag i en SF37. Den såg inte vacker ut efteråt med brandskadat pitotrör och små gropar i plåten längs den väg blixten gått från pitotröret till vänster vingspets. Blixten slog in i min roteetta och gick från hans vinge över i mitt flygplan. Bägge maskinerna stod i flera månader efteråt för inspektion. Alla kruteffekter och en hel del av elektroniken fick bytas ut och skickas in för inspektion.<br /><br />Men har vi infört väderradar trots detta? Nej! Nu får vi det på köpet i Gripen tack vare att Sydafrika krävt denna funktion. Sverige hade inga egna krav. Det finns dock ännu inga svenska regelverk för hur väderradar ska användas under militär verksamhet.<br /><br />Notera också att det ännu inte är helt klarlagt var de finska flygplanen befann sig när dom råkade ut för detta. Det var så vitt jag vet över finskt territorium som vid den tidpunkten var klassat som fritt från aska!<br /><br />Tjeckien har rapporterat en liknande händelse med deras Gripen, men efter analys av bilderna (som liknade de finska) så var det helt normalt slitage.<br /><br />Rapporten från GE lär visa vad finnarna råkat ut för och vilka konsekvenser det skulle få, men att flygplanen skulle varit i risk för att haverera är mycket överdrivet.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-54758587261758596512010-04-26T15:21:13.233+02:002010-04-26T15:21:13.233+02:00Det var tydligen Norge som först förklarade Norges...Det var tydligen Norge som först förklarade Norges luftrum zon 1 (livsfara, pga aska) ... och sedan följde hela Europa efter med totalstopp for civilt flyg (men ej militärt!). Norska myndigheter hade naturligtvis inga som helst vetenskapliga underlag för detta beslut, t.ex. uppgifter om vad askan bestod av eller prov av askan, koncentration och utbredning i luften av askan och simulationer av dessa och dess inverkan pà, t.ex. olika jetmotorer. Ett panikbeslut baserat pà obefintliga uppgifter, alltsà. Har vi ej sett det förut?Anders Björkmanhttp://heiwaco.tripod.com/news.htmnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-87282445075334998252010-04-26T08:21:05.005+02:002010-04-26T08:21:05.005+02:00http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygpl...http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article763593.ece<br /><br />Om motorerna skadas allvarligt över atlanten så har man inte särskilt mycket alternativ, eller hur?Anonymousnoreply@blogger.com