tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post4579316163123194401..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Förslagsärende (uppdaterad)Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger22125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-59865566003556509112010-11-17T18:24:02.476+01:002010-11-17T18:24:02.476+01:00Jag satt just och läste senaste numret av Ny Tekni...Jag satt just och läste senaste numret av Ny Teknik. Där hade dom en kort artikel om svenska POC hjälm (teknik från bolaget MIPS)för snowboardåkare med innerhjälm som är vridbar i förhållande till ytterskalet. Detta skulle kunna vara en ideal lösning för att förhindra vridkrafter. <br /><br />http://www.thegearcaster.com/the_gearcaster/2010/02/pocs-new-vpd-back-protector.html<br /><br />Vi bör titta på vad t.ex. sportföretag kan erbjuda, då Bosse har helt rätt i att försvarsföretagen inte längre driver teknikutvecklingen.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-17345678186315216362010-11-16T16:13:25.790+01:002010-11-16T16:13:25.790+01:00@Anonym 06:33
Nej, säkerhetsbältet bärs inte allt...@Anonym 06:33<br /><br />Nej, säkerhetsbältet bärs inte alltid. Man tvingas nämligen välja mellan att bära stridsväst eller säkerhetsbälte eftersom dessa sällan fungerar ihop. Bältesförlängare har det pratats om länge, men ännu har inga synts till.<br /><br />Precis som många fordon fortfarande har vapenfäste för AK 5A, i vilka AK 5C inte går att fästa ordentligt. Så då får man välja mellan att ha sitt vapen gripbart och löst i kupén, eller att ha vapnet lastsäkrat och svåråtkomligt om det behövs snabbt...<br /><br />Vissa saker i Afghanistan är av sådan karaktär att här hemma i Sverige så hade huvudskyddsombudet stoppat verksamheten. Det får han dock inte göra i US...uppgivenhttps://www.blogger.com/profile/13148495961462872043noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-20105817915764522932010-11-16T15:33:38.100+01:002010-11-16T15:33:38.100+01:00Citerar CS: "Det absolut viktigaste är att få...Citerar CS: "Det absolut viktigaste är att få ett klargörande om huruvida säkerhetsbältet bars vid det aktuella tillfället. Eftersom en IED av aktuell typ i regel orsakar vertikala krafter är nyttjandet av hjälm och säkerhetsbälte ytterst viktigt för att öka chansen att överleva."<br /><br />Hur är det egentligen ute på förbanden? Bärs säkerhetsbälten i alla situationer? Vet att det finns personer som "vill ut snabbast möjligt" (och då inte bär t ex bälte) och då blir ju konsekvensen därefter vid minexplosion.<br /><br />Hoppas utredning kommer fram till lärdomar som sedan också får påverkan.<br /><br />All heder åt våra modiga soldater, hemma och utomlands!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-39447542475856597302010-11-14T10:11:07.395+01:002010-11-14T10:11:07.395+01:00@Bossekommenterar: Huvudet på spiken, försvarsindu...@Bossekommenterar: Huvudet på spiken, försvarsindustrin har snöat in i STD-träsket och leder inte längre teknikutvecklingen på samma sätt som förr. Dagens inovativa utvecklare verkar söka sig till andra brancher där det finns mer pengar och modernare utvecklingsfilosofier. <br /><br />T14Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-69827720381430217732010-11-13T15:13:01.133+01:002010-11-13T15:13:01.133+01:00Oftast slås man av att världen förändras så fort, ...Oftast slås man av att världen förändras så fort, särskilt inom elektronik. Det händer dock att, som hände här, man slås av att inte mycket hänt på många år. Mot slutet av min yrkesverksamma tid blev jag lite inblandad i Helmet Displays och problematiken med att integrera dem i cockpit och just problematiken när föraren behöver kliva ur flygplanet med 15 - 20 g i X-led. Att hjälmens massa bör fördelas symmetriskt vållade inga förvånade miner, inte heller att massan bör hållas låg. Problemen låg i att realisera dessa krav men där trodde vi nog att utvecklingen mot miniatyrisering skulle minska problematiken. Idag konstruerar man komplicerade elkretsar i nanoteknologi och t o m mobiltelefontillverkare talar utan att darra på rösten om smartphones med inbyggda projektorer att skapa tv-bilder på väggen framför där man ställt mobilen så man där kan följa TV-sändningarna från VM i kärringkastning eller vad man nu har svårt för att leva utan. Är det som dom sagt de senaste 20 åren, att konsumentelektroniken tagit över militärteknikens roll som teknikdrivande?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-39137938989414624452010-11-13T00:29:33.080+01:002010-11-13T00:29:33.080+01:00Stolarna som används i F1 är bara i kolfiber, form...Stolarna som används i F1 är bara i kolfiber, formade efter varje förare. De är löstagbara och förberedda för att man ska kunna lyfta upp föraren ihop med sätet efter en olycka för att minska risken att man orsakar ytterligare skador.<br /><br />Runt cockpit öppningen så har man sedan ett energiabsorberande skum-material. Man använder olika beroende på temperaturen, bland annat använder man ett skum material som säljs under varumärket Confor:<br />http://www.earsc.com/pdfs/engineering/literature/ProductBulletins/PB118CONFORCFEG.pdf<br /><br />HANS, Head And Neck Support motverkar nackskador vid höga g-krafter genom att HANS skyddet tar upp krafterna istället för förarens nacke. Föraren och HANS skyddet (som sitter på förarens axlar under bältet) hålls helt fast med flerpunktsbälte, sedan sitter hjälmen fast i HANS skyddet med förankringar. Dvs det krävs sexpunktsbälte eller liknande för att detta ska fungera.<br /><br />http://en.wikipedia.org/wiki/HANSEdisnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-5762996400093704162010-11-12T00:08:57.780+01:002010-11-12T00:08:57.780+01:00Jag ser att det inte bara är jag som den senaste t...Jag ser att det inte bara är jag som den senaste tiden har följt hur Red Bull har pissat på Mark Webber.<br /><br />Just hjälmar är ju något som våra vänner på andra sidan atlanten jobbat stenhårt på. Idag finns hjälmar med urfräsningar för NVGs som ger bättre/likvärdigt skydd och väger mindre än legacy-modellerna. För övrigt så fungerar den 'mjuka' innerhjälmen på telehjälm 9 halvbra. En dag under GU råkade min skalle knockas in i radioracket bak i en Stri90, resultatet blev ett 3mm djupt jack i kevlarskalet. Hur det hade gått utan ett hårt skal vill jag helst inte veta...<br /><br />Världen och den tekonologiska utvecklingen tog inte slut på 90-talet (även om FM ibland verkar tro det).Lewnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-73797282201578638532010-11-11T20:16:47.822+01:002010-11-11T20:16:47.822+01:00Ett exempel på att det krävs olika skydd i olika s...Ett exempel på att det krävs olika skydd i olika situationer är stridspiloternas flytväst. Den är försedd med automatisk uppblåsning som ska rädda en pilot som hamnar medvetslös i vatten efter en utskjutning.<br /><br />Samma typ av väst är livsfarlig i en helikopter eller ett transportflygplan, då den skulle blåsas upp inuti skrovet då det hamnar i vatten och fylls av vattnet. Detta skulle då kraftigt försvåra möjligheten att komma ut.<br /><br />En stridspilot som blir räddad av en helikopter och uppvinchad tar därför omedelbart av sig sin automatiska väst oavsett om den är uppblåst eller inte och får den ersatt med en manuell väst för att han ska överleva om helikoptern skulle råka hamna i vatten. Sannolikheten föt två haverier samma dag är kanske inte så stor, men i strid är den heller inte obefintlig.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-79291476565321408172010-11-11T19:56:45.434+01:002010-11-11T19:56:45.434+01:00Glömde länken till morgonsurs inlägg...
http://mo...Glömde länken till morgonsurs inlägg...<br /><br />http://morgonsur.wordpress.com/robotbeskjutning-i-ribnica-februari-1994/chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-86124351210317013092010-11-11T19:55:00.879+01:002010-11-11T19:55:00.879+01:00@Trupparen: Olika typer av hot kräver olika typer ...@Trupparen: Olika typer av hot kräver olika typer av skydd. Precis som i tidigare kommentar om att en lösning inte passar för alla problem så gäller det även skydd. Därför måste vi kunna belysa ett problem från alla håll och inte bara göra som vi gjort tidigare för att det passade mot den hotbilden.<br /><br />Morgonsur har som vanligt en bra beskrivning av effekten av att träffas av ett RSV-vapen. De stora farorna är direktträff av strålen (då hjälper inget skydd i världen) samt tryckökningen (där krävs möjlighet för gastrycket att lämna vagnen). I ett Kalla Krig scenario så fanns det ett viktigt beslut mellan att ha NBC-skydd eller att lucka upp för att släppa ut eventuellt övertryck vid en träff.<br /><br />Frågan är vilket skydd som i realiteten är bäst för splittret och tryckökningen. Är det verkligen den typ av hjälm som du ska ha på dig utanför ditt fordon? Nu används hjälmen för att den finns och för att den är bättre än ingenting alls.<br /><br />Jag är mycket tveksam till ditt påstående att RPG är det största hotet. RPG är det vanligaste verktyget vid anfall, men statistiken pekar på att IED är dödligare (ca 60% av dödsfallen). Borde då inte skyddet av besättningen fokusera mot IED-hotet?<br /><br />http://icasualties.org/oef/<br /><br />En RPG är svår att träffa med om den används från längre avstånd mot rörliga mål, vilket följande video indikerar.<br /><br />http://www.liveleak.com/view?i=418_1250263138<br /><br />De flesta bepansrade fordon är idag designade för RSV-vapen. Man har även i många fall taktikanpassat med Strv-S liknande skyddsgaller, vilket har fungerat bra.<br /><br />http://www.dodbuzz.com/2010/05/24/afghan-mrap-wars-ieds-vs-mobility/<br /><br />Som jag sade i inlägget så vill jag inte hävda att jag är någon expert på vad som är rätt uppträdande i ett stridsfordon. Dock så är jag ganska insatt i nackskador efter att ha arbetat mycket med HMD/NVG i samarbete med bl.a. Karolinska Institutet och FOI. <br /><br />Frågan är om dagens rekommendation attbära hjälm inuti fordon bygger på dagens hotbild, eller om det helt enkelt är "best practice"? Denna fråga måste ställas om vi ska kunna anpassa vårt uppträdande mot hotbilden och då givetvis mot rätt hotbild.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-10154746345224541582010-11-11T18:53:34.076+01:002010-11-11T18:53:34.076+01:00En aspekt som man bör fundera på är den fysiologis...En aspekt som man bör fundera på är den fysiologiska skillnad som finns mellan män kvinnor. Den muskelgrupp där det normalt sett finns störst skillnader är just nacken, vilket bl.a. visas av att kvinnor är kraftigt överrepresenterande i s.k. Whiplash-skador.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-11700793762242289042010-11-11T18:48:35.477+01:002010-11-11T18:48:35.477+01:00CI: man ska ibland akta sig för att ge råd man int...CI: man ska ibland akta sig för att ge råd man inte har teckning för. Vissa kan uppfatta spekulationer som att det finns någon fakta bakom. Att ta av hjälmen skulle jag STARKT avråda från.<br /><br />Varför?<br />1. Den största risken är inte att bryta nacken vid en kraftig IED utan att få kroppen och ansiktet perfirerat av splitter då RPG- granaten träffar vagnen. Det är vanligare med RPG attack i afghanistan än IED:er. <br /><br />2. Det du inte har på dig innan striden tar du inte heller på dig i striden. Om du inte har hjälmen på dig när du sitter i vagnen kommer du inte hinna ta på dig den när du gör avsittning. Utgå ifrån att en IED attack är observerad eller följsupp med finkal. Därför skall man om möjligt göra avsittning och slå fienden efter attacken. Det görs helst med hjälm på, då motståndaren förfogar över splitterminor och handgranater. <br /><br />3. Inte så relevant kanske, men det är gött att ha hjälm på sig när man åker i en konservburk full med metallvinklar. Det är jävligt drygt att slå skallen i allt där inne. <br /><br />Beträffande nackskyddet ser jag helt enkelt inte hur man skulle överleva i 55 grader med en tjock och fin halsduk. Så det tipset var kanske inte optimalt. <br /><br />Man bör dock titta på en ny hjälm som är lättare och framförallt klarar högre krav. Kevlar har ju som bekant en gräns innan den är förbrukad. När kontrollerades din hjälm senast? Hur många gånger har basseman slagit magasinen i hjälmen stenhårt? <br />Face it...hjälmen var bra. Nu är den Gammal, skaffa en ny.<br /><br />Beträffande stridsvästen går den att anpassa till viss del men:<br />Endast en Stridsvästen är dock en dålig lösning. Passar kanon för HV soldaten eller för Uh-soldaten men inte för den stridande soldaten i ett insatsförband. <br /><br />Vi bör ha tre alternativ:<br />Ett: Ett kroppsskydd med hällor på så alla fickor kan fästas direkt på kroppskyddet. Ergonomsikt överlägset.<br /><br />Två: En Chestridge där allt kan fästas framtill på bröstet. Stridsvästen är ju öppen på det stället där man behöver utrymmet (framtill)? varför? vem tänkte inte till?<br /><br />Tre: En stridsväst för alla stunder då det ovan inte behövs. Den vi har duger i det här fallet. <br /><br />Sedan är det upp till soldaten/befattningshavaren att situationsanpassa när villket alternativ skall användas. Färdiga produkter finns på marknaden. Det är ju bara köpa in 10 st till varje förband och genomföra prov och försök. Eller så får förbanden själva köpa in det som passar bäst. <br /><br />Alla ser enhetliga ut och alla är glada.<br /><br />Sen kan man ju sluta gnälla. <br /><br />Tills den dagen kommer: Sluta gnäll och bit i hopp. På de flestas nivå är det inte vilken utrustning du har som spelar roll utan hur mycket du övat med den du tilldelats.<br /><br />/TrupparenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-65755118730185523162010-11-11T17:55:38.371+01:002010-11-11T17:55:38.371+01:00Det är riktigt att vi har stora problem med all ut...Det är riktigt att vi har stora problem med all utrustning som skall bäras. Min egen personliga utrustning (stridsväst, kroppsskydd och vapen) väger drygt 30kg när jag verkar i Afghanistan. <br /><br />Det största problemet som jag ser det är dock inte vikten på hjälmen, hjälmen i sig är dock något som snart måste bort från FM - den är kass. Problemen vid transport i fordon är först all utrustning som ligger i fordonen, vid en IED attack kommer all denna utrustning att flyga runt och i värsta fall träffa ansikte eller huvud. Den andra saken är bältesuppbyggnaden. Trepunktsbälte skyddar mot en frontalkrock men inte mot en sprängladdning undertill. Det kommer få kroppen flyga upp och huvudet slås i taket. <br /><br />Det finns flertalet sätt skador kan uppstå av en IED attack, inte enbart de jag just nämnde. <br /><br />Men den ökade mängden utrustning är ett problem, 30kg extra vikt på kroppen under en sommar dag med knappt 50 grader i skuggan gör inte stridsvärdet högt. Andra nationer jobbar hårt med att minska vikten, vad gör FMV?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-48363588696716886102010-11-11T17:16:54.446+01:002010-11-11T17:16:54.446+01:00Det är en viktig debatt som här förs- så viktig at...Det är en viktig debatt som här förs- så viktig att våra känslor ibland tar överhand.Det visar på ett ärligt engagemang, men får inte gå till överdrift när det gäller att sakligt analysera olika förutsättningar över tiden för olika beslut. <br /><br />Efter att ha testad ett antal olika selar och västar i allt från - 47 till + 50 så vet jag att det finns för och nackdelar med alla. Nuv väst 2000 är dock ej acceptabel tex vid fordonstj m RG 32. Kritiken ÄR känd inom HKV och ATS. Jag har personligen framfört mina synpkt till C INS och AI samt till MS 571 som hanterar ärendet och kommer att fortsätta göra detta. <br /><br />Jag vill hänvisa till följande artikel och länk så att det klart framgår att det finns olika sätt att lösa problem på.<br /><br />"The Fragmentation Philosophy: US Marine Corps Body Armour Goes Modular" Intrervjuen är gjord med Lieutenant Colonel AJ Pasagian, United States Marine Corps, Programme Manager for infantry combat equipment at Marine Corps Systems Command in Quantico, Virginia.<br /><br />Ni hittar den på "www.defenceiq.com"<br /><br />Lev B/ åter i selen fast i väst;-)Lev Bhttps://www.blogger.com/profile/00312672666095743567noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-32830606752642433352010-11-11T15:21:57.492+01:002010-11-11T15:21:57.492+01:00Ha ha, Snälla profanum vulgus.
Kan du inte sluta ...Ha ha, Snälla profanum vulgus.<br /><br />Kan du inte sluta bråka i sandlådan?<br />Det är ingen av dom andra barnen som vill prata med dig när du beter dig så!<br /><br />Var snäll nu och sluta försöka provocera, så ska du se att du säkert kan nå framgång genom att argumentera och resonera.<br />Vill du bara bråka så tycker jag att du skall växa upp alt. börja på nån boxningsklubb motsv där du kan få mäta dig med folk på riktigt. Här blir du bara löjlig.<br /><br /><br /><br /><br /><br />Det finns fullt logiska och rationella anledningar till att man använder sig av många fackuttryck på engelska och jag förklarar dom gärna för dig, men då måste du först vara lite trevlig och visa lite god vilja!membrum virilenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-81356020254802513182010-11-11T12:54:49.700+01:002010-11-11T12:54:49.700+01:00NVG, IED, HMD.... finns det ingen jävel som kan sv...NVG, IED, HMD.... finns det ingen jävel som kan svenska inom försvaret längre?<br />Jag läste på DP:s (defence powers) hemsida om "insurgenter" som skulle motverkas med "COIN". Var i helvete är det här på väg?<br /><br />Detta är faktiskt kopplat till vad ditt inlägg handlar om. FM befolkas med folk som tittat på amerikanska filmer och vill bli tuffa spächäl-ajdjent-super-trupers. Därför pratar de amerikaniserad engelska istället för svenska och varenda militärt fackord byts mot ett engelskt. Av samma skäl så vill de hänga på sig en massa häftiga prylar som får dem att se "aggressiva" (töntiga alltså) ut (se soldF:s försvar av stridsvästen som rent praktiskt har nackdelar men som är ballare så därför är den bättre).profanum_vulgushttps://www.blogger.com/profile/01872888003747303835noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-55164753128558308862010-11-11T09:46:18.511+01:002010-11-11T09:46:18.511+01:00Kan inte nog understryka vikten av hjälm och anpas...Kan inte nog understryka vikten av hjälm och anpassade säkerhetsbälten i fordonen.<br /><br />Sedan borde det finnas ett godkänt och BOA satt smörgåsbord av stridsvästar som sold kan välja mellan.<br /><br />Införskaffandet av ny skyddsväst borde kunna gå blixtsnabt, då detta borde vara ett arbetsmiljö ärende, ett skyddsombudet borde kunna sätta stopp på vansinnet med Krpsk 94.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-32832372075897428182010-11-11T09:22:32.451+01:002010-11-11T09:22:32.451+01:00SEP kanske inte va en så tokig idé trots allt. Ett...SEP kanske inte va en så tokig idé trots allt. Ett mindre fordon kan få mer pansar givet samma vikt.<br />men just ja, militären ska köpa från Icahyllan numer.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-77089660952587844652010-11-11T04:49:13.451+01:002010-11-11T04:49:13.451+01:00Det absolut viktigaste är att få ett klargörande o...Det absolut viktigaste är att få ett klargörande om huruvida säkerhetsbältet bars vid det aktuella tillfället. Eftersom en IED av aktuell typ i regel orsakar vertikala krafter är nyttjandet av hjälm och säkerhetsbälte ytterst viktigt för att öka chansen att överleva. Hjälm kan vara farligt att bära vid trafikolyckor eftersom det ofta hadlar om horisontella krafter i färdriktningen eller i sida. Säkerhetsbälte är dock nästa alltid av godo vid färd i bepansrade fordon och skall bäras om inte synnerligen goda skäl finns till att inte göra det.<br /><br />Anonym 13:54 visar tydligt på de ständiga avvägningar som man hela tiden måste göra om vilken materiel som skall bäras.CShttps://www.blogger.com/profile/17704302360288965176noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-72816219465010198102010-11-11T01:19:06.630+01:002010-11-11T01:19:06.630+01:00Rådet kommer nu för sent.
SWEDINT:s intruktörer h...Rådet kommer nu för sent.<br /><br />SWEDINT:s intruktörer har i alla fall tidigare känt till att vid minfara kan färd uppluckad rädda liv, eftersom vagnchef, förare då kanske endast kastas ur vagnen.<br /><br />Tobias Wallin, MA 04, BA 06, KS 01Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-80125826201531964722010-11-11T00:35:39.125+01:002010-11-11T00:35:39.125+01:00Sitter man som soldat med hjälm på oavsett fordon ...Sitter man som soldat med hjälm på oavsett fordon så kan man räkna med knäckt nacke i bästa fall vid kollision.<br />Räddningspersonalen kan bli tvungna att passa ihop huvud och kroppar om fysikens lagar är normala...<br />Det är inte bara upp i luften, det är även kollisioner frammifrån och från olika håll som kan ställa till det för både personal som framför fordone och för passagerare i fordonet.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-27150103166586893812010-11-11T00:34:36.228+01:002010-11-11T00:34:36.228+01:00Tyvärr är det svårt att komma till rätta med buren...Tyvärr är det svårt att komma till rätta med buren utrustning som vagnchef i ett stridsfordon precis som för alla typer av soldater.<br />Utrustningen man bär är hela tiden en avvägning mellan olika för och nackdelar.<br /><br />Har jag stridsvästen på så har jag å ena sidan allt som jag behöver redan på kroppen om jag måste göra avsittning, å andra sidan blir det svårt att nödutrymma och att "lucka upp" och stå upp i luckan när det behövs.<br /><br />Har jag telehjälm 9A på mig så har jag goda möjligheter till samband inom vagnen samt radiosamband i vagnens radiosystem, å andra sidan har jag mycket svårt att använda IGR och det tar tid att byta hjälm och bildförstärkare innan avsittning. Dessutom är jag kanske i ett läge då där jag inte vill eller hinner ta av mig hjälmen.<br /><br />Har jag Hjälm 90 på mig så har jag samma hjälm inne som ute och jag kan ha ett enda hjälmfäste till bildförstärkaren och slipper byta den mellan hjälmar i stress och mörker, å andra sidan har jag sämre möjligheter till internsamband i vagnen.<br /><br />Har jag tagit av kevlarkåpan på telehjälmen och endast använder innerdelen så väger den mindre och belastning på nacke minskar vid höga G:n, å andra sidan ökar då risken för penetrerande skador av splitter och FOD i vagnen, och dessutom finns inget realistiskt alternativ för att fästa en bildförstärkare.<br /><br /><br /><br />Det är inte lätt! <br />Lösningen är en snabbare och liberalare materielanskaffningsprocess där man kan presentera flera alternativ för soldaterna så att varje soldat kan konfigurera sin utrustning så att den passar just honom eller henne. <br />Inte som nu att en stridsväst i en storlek skall passa alla överkroppar från 200/125 kg till 150/55 kg....Vagnchef Patgb 203noreply@blogger.com