tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post479832604549261369..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Alla korten på bordet (uppdaterad)Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-7117077246447842952009-10-03T18:58:22.085+02:002009-10-03T18:58:22.085+02:00Jo så är det säkert. Vi får bara hoppas på att det...Jo så är det säkert. Vi får bara hoppas på att det eventuella framtida sammarbetet inte omfattar för många kockar ledda av en som inte har ngn större vana att utveckla militära luftfartyg.Grinighttps://www.blogger.com/profile/13378396453094192840noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-54268618510428474612009-10-03T17:42:20.230+02:002009-10-03T17:42:20.230+02:00Grinig:
Både Eurocopter och AgustaWestland har myc...Grinig:<br />Både Eurocopter och AgustaWestland har mycket lång erfarenhet av att bygga militära helikoptrar. NH90/Hkp 14-eländet har snarare sin grund i att projektet haft lite för många kockar; ungefär som Eurofighter och A400M.<br /><br />Stora internationella kommittéer blir sällan bra ingenjörer eller projektledare.<br /><br />Jag tror att regeringen är beredd att gå <i>mycket</i> långt för att få en internationell partner för E/F.Forsnohttps://www.blogger.com/profile/00196475702073983249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-48514317352796328562009-10-03T17:20:41.438+02:002009-10-03T17:20:41.438+02:00Forsno:
"Svenska staten kan ersätta Tp 84 med...Forsno:<br />"Svenska staten kan ersätta Tp 84 med KC-390 genom ett gemensamt utvecklingsprojekt om den bara vill.". Ja det här med att ge sig in i militära utvecklingsprojekt med företag som inte har större vana att utveckla militära luftfartyg har väl inte fallit så väl ut den senaste tiden om man låter tanken falla till hkp14...<br />Undrar om den svenska staten verkligen vill?Grinighttps://www.blogger.com/profile/13378396453094192840noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-66565984710732621582009-10-03T11:15:10.920+02:002009-10-03T11:15:10.920+02:00Upandaway: Det är nog enbart de 10 Griparna som av...Upandaway: Det är nog enbart de 10 Griparna som avses. Det är inte bara en fråga om att ha råd utan även om Saabs produktionskapacitet. Att hinna tillverka flygplan till både Brasilein och Sverige med den existerande tidsplanen är nog en omöjlighet. Brasilien vill dock ha en försäkran om att något annat land delar utvecklingskostnaderna.<br /><br />Därav också behovet av att lägga ut delar av produktionen i Brasilien. Detta är också slugt eftersom om det skulle uppstå fördröjningar så får Embraer en del av skulden...<br /><br />Forsno: A400 är avskräckande! Jag skulle personligen hellre sett ett samarbete med Norge och Danmark avseende C-130J.Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-45484984799428841862009-10-03T09:44:08.400+02:002009-10-03T09:44:08.400+02:00Svenska staten kan ersätta Tp 84 med KC-390 genom ...Svenska staten kan ersätta Tp 84 med KC-390 genom ett gemensamt utvecklingsprojekt om den bara vill. Både LOU och EU-rätten ger undantag för försvarsmateriel.<br /><br />Men om vi väljer att hoppa på KC-390 så behöver vi fortfarande modifiera och livstidsförlänga våra Tp 84. Det är även en viss risk. Embraer är världsledande på mindre passagerarplan men har aldrig byggt ett militärt transportflygplan förut. Det är <i>inte</i> samma sak. Fråga Airbus...Forsnohttps://www.blogger.com/profile/00196475702073983249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-50869864633474003562009-10-03T01:14:18.946+02:002009-10-03T01:14:18.946+02:00Min första tanke var iallafall: Har vi råd med det...Min första tanke var iallafall: Har vi råd med det här? Sverige lovar ju införa Gripen samtidigt som Brasilien. Är det de berömda 10 planen det handlar om, eller hela flygvapnet...?<br /><br />Över huvud taget fascinerande att se hur hög profil det har blivit på den här affären. Frankrike och Sverige slåss med näbbar och klor för att säkra framtiden för sin flygindustri. Fransmännen kanhända en aning mer desperat, tar dom inte Brasilien har dom små utsikter att sälja speciellt många fler. <br /><br />Och det där med Tucanon är ju intressant. Så det kanske blir ett COIN-plan till Sverige ändå?Upandawaynoreply@blogger.com