tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post5210010897546071237..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Gripen vs Visby vs SEPGreasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger20125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-19092768802329955162009-10-21T21:14:13.498+02:002009-10-21T21:14:13.498+02:00Chefsingenjören:
Hmm, jag har tidigare haft förtro...Chefsingenjören:<br />Hmm, jag har tidigare haft förtroende för dig men du har några rena sakfel och partiska synpunkter.<br /><br />Ang. utländska företag. Ja, både Kockums och Hägglunds har utländska ägare, men är båda svenska företag med svenskar anställda och betalar skatt i Sverige. Dessutom lyder under svensk exportlagstiftning osv.<br />Saab är också ett svenskt företag, ägarstrukturen är: BAE Systems 20% (brittiskt som du påpekat), Investor (30% röster och 10% kapital) samt amerikanska pensionsfonder nästan 50% hoppsan, Saab kanske inte är så svenskt som du menar...<br /><br />I övrigt så ser jag att du "gått på" Saabs budskap om att man måste finnas, jag tänker på din hänvisning till att regeringen måste stödja Saabs exportsatsningar och "..i annat fall kostar det 100-tals miljoner årligen.."<br /><br />Du som har tillgång, kolla vem som styr och ställer kring RML och ansvarar för certifieringen. Vilken slump va?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-42772966159221040032009-10-14T10:50:21.278+02:002009-10-14T10:50:21.278+02:00Re: Anomymn den 11 oktober 2009 17:45
Vad som ä...Re: Anomymn den 11 oktober 2009 17:45 <br /><br />Vad som är känt om Hamina (det finska namnet på staden Fredrikshamn)- klassen ur offentliga källor:<br /><br />-Skrov alumninium, överbyggnad komposit.<br />-Fartygets övervattendel täckt av radarabsoberande mtrl, delar av däcksutrustningen tillverkad av "radargenomskinligt" material (detta fanns redan på den tidigare Rauma-klassen).<br />- Alla övervattenytor kyls till samma temperatur som omgivande havsvatten.<br />- Det finns också troligen en "cloaking device", flertal multispektrum-maskeringsnät, som kan drapera fartyget (fanns redan på tidigare Rauma-klassen).<br />- Syftet med Hamina är luft/övervattenstrid i finska förhållanden. "Afganistan"-doktrinen har inte slagit igenom i Finland. Nyligen debatterades om att skicka minfartygen Pohjanmaa till Aden-viken. Kontentan blev: tidigast 2011.....! Den finska flottan prioriterar andra saker just nu: idriftsättning av den nya multifunktions-isbrytare/minfartyget och de nya minjaktfartygen samt grundrenovering av Rauma-klassen.<br /><br />- Hamina-klassen och de två minfartygen i Uusimaa-klassen har samma grundlösning vad gäller stridsledningsystem som Visby. Därtill har alla Umkhonto-LVRBS<br /><br />- Stämmer att Hamina har diesel, men Visby har ju också gasturbiner, vilka inte är speciellt stealth-iga vid högre fart.<br /><br />Personligen skulle jag vara lite skeptisk till att dedikera en så värdefull platform som Visby-klassen är till att jaga minor. Med tanke på att det endast finns 5 fartyg, skulle förlusten av bara en vid minjakt vara ett hårt slag. Minjakt skulle jag dedikdera åt en billigare och mer ersättningsbar fartygstyp. Min favorit är helt obemannade farkoster, ovan eller under vatten.Mickenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-56427420135009803512009-10-13T21:16:18.689+02:002009-10-13T21:16:18.689+02:00Monitor: Jag håller med. Det har varit en hel del ...Monitor: Jag håller med. Det har varit en hel del bra inlägg. Jag håller dock fortfarande fast vid min syn att innan det bevisats att Rb 15 verkligen går att integrera på Visby så är det inte ett krigsfartyg.<br /><br />Sedan finns det ett stort behov av luftvärn. Flygvapnet kan helt enkelt inte längre ge fullständig top-cover.<br /><br />Sedan vill jag också hävda att FM/FMV har tagit i för hårt i kravspecen (liksom för SEP) vilket inneburit fördyringar och förseningar och resulterat i att det viktigaste, d.v.s. vapnen inte rymts inom budget.Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-39495341537498442452009-10-13T16:03:13.488+02:002009-10-13T16:03:13.488+02:00En liten faktakorrigering. Kockums är inte dotterb...En liten faktakorrigering. Kockums är inte dotterbolag till HDW. HDW är ett konkurrerande bolag inom TKMS koncernen. Thyssen Krupp Marine Systems äger båda liksom ett flertal andra företag. Det ändrar inte frågeställningen i sak men bör tilläggas för riktighetens skull.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-25936558985039248592009-10-13T14:01:07.854+02:002009-10-13T14:01:07.854+02:00Angående visby kan jag tänka mig att det finns en ...Angående visby kan jag tänka mig att det finns en del frågetecken kring radarsignaturen från ovan. Finns ju en helt rätvinkliga ytor, borde vara således ha en ganska stor signatur för exempelvis AWACS och jaktflygplan....Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-31394688148931396282009-10-13T11:57:08.957+02:002009-10-13T11:57:08.957+02:00Här flödar positivismen må jag säga. "Visby r...Här flödar positivismen må jag säga. "Visby riskerar att bli en total flopp på grund av avsaknaden av adekvat beväpning"...<br /><br />Vilken plattform löper inte samma risk?<br /><br />Tack M&C för att du kommit in med fakta, och tack alla andra för en bra och bred diskussion. Jag har lärt mig mycket på denna blogg och hos Wiseman, och det är jag säker på att andra också gjort.<br />/MonitorAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-29790918902813683852009-10-12T23:27:40.448+02:002009-10-12T23:27:40.448+02:00Yeah, fastän integrationen utav RBS 15 skulle vara...Yeah, fastän integrationen utav RBS 15 skulle vara gjord sedan förr, kvarstår problemet med luftvärnet, oavsett vilken robot som KANSKE väljs, skall den integreras i Visbys system.<br /><br />Med de nedskärningar som verkar att stå på tur för flygvapnet, så kommer det inte att finnas flygunderstöd för Visby-klassen, så frånvaron utav luftvärn är hart nog obegriplig. Visby må vara hur fint som helst som fartyg, men som stridsfarkost hotar Visby att bli en total flopp pga avsaknaden utav advekvat beväpning.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-11809545012397513042009-10-12T20:00:57.188+02:002009-10-12T20:00:57.188+02:00Gustav: Jag delar dina funderingar. Jag tror dock ...Gustav: Jag delar dina funderingar. Jag tror dock att våra vänner M&C, Monitor och Anonym verkar rätt så nöjda med vad dom har. Tyvärr så innebär det att marinen de närmaste åren kommer att köra omkring med med ett faryg vars offensiva kapacitet för oss tillbaka till den stridsteknik som användes vid slaget om Svensksund, nämligen rammning.<br /><br />Faran när man ger sig in i ett utvecklingsprojekt är att man blir fartblind och glömmer att ställa sig den viktigaste frågan: har vi fått det vi ville ha? Var minimerad signatur verkligen det viktigaste? Även om det sker på bekostnad av vapeninstallationerna?Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-39060704231551855502009-10-12T19:51:11.813+02:002009-10-12T19:51:11.813+02:00Med ett gemensamt TTEM för hela Visbyklassen, så t...Med ett gemensamt TTEM för hela Visbyklassen, så torde verifiering och validering av full robotbestyckning, det vill säga faktisk skarp installation av åtta (8) stycken RBS 15 och deras ventilationsutrustning, krävas innan det första enskilda fartyget ur klassen överlämnas till Försvarsmakten. Därtill åtminstone ett (1) provskott RBS 15.<br /><br />- När sker det första provskottet ur en Visbykorvett med installation för full robotlast RBS 15?Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-3769371682724766832009-10-12T18:54:09.763+02:002009-10-12T18:54:09.763+02:00Gustav Vasa: Från början skuller Visby-korveterna ...Gustav Vasa: Från början skuller Visby-korveterna delas upp i Ytstrids-Visby och Minröjnings-Visby. Numer finns ett gemensamt TTEM för alla 5 korvetterna. De 5 korvetterna utrustas enligt denna målsättning med samma utrustning och skall därmed med samma fartyg och besättning kunna hantera de fyra dimensionerna: undervattensstrid (ubåtsjakt och minröjning), ytstrid, luftstrid (luftförsvar) samt den inre dimensionen. <br /><br />Vapendäck kommer att ha olika bestyckningsalternativ. Antingen full robotlast med något mindre förmåga till minröjning, eller högre grad av minröjningsförmåga med något minskad robotlast. Utöver detta skall vapendäck också kunna husera fartygets snabba räddningsbåt.<br /><br />a. Jo enligt genomförda studier/konstruktion går det att förflytta sig genom vapendäck även efter installation av robotar och minröjningsmateriel. Lika luftigt som utrymmet är nu blir det däremot inte. <br /><br />b. Varje Visby kommer att beroende på hotbild och typ av insats ha full eller begränsad robotlast. Vilken tid växlingen tar torde vara en sekretessbelagd uppgift. <br /><br />Go Navy Go!<br /><br />//Master and CommanderAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-17709949487918404992009-10-12T09:05:25.987+02:002009-10-12T09:05:25.987+02:00De fyra första fartygen ur Visbyklassen ska inrikt...De fyra första fartygen ur Visbyklassen ska inriktas mot minröjning. Det femte och sista mot ytmålsbekämpning med RBS 15.<br /><br />a) Hur går det att förflytta sig genom vapendäck med åtta (8) RBS 15 och deras respektive utrustning för att ventilera ut rökgas installerade på plats?<br /><br />b) Hur många timmar tar det att montera respektive demontera installationen för robotskott på vapendäck?<br /><br />Under en JAS 39 Gripen så är det en fråga om minuter för att hänga på ett par RBS 15.Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-64219571814326768912009-10-12T07:35:44.295+02:002009-10-12T07:35:44.295+02:00Anonym 17:45. Tack för ett bra inlägg. Om marinen ...Anonym 17:45. Tack för ett bra inlägg. Om marinen är nöjda med sina fartyg och tror på en väg framåt med vapenintegrationen så är jag också nöjd, även om jag får erkänna att jag är en smula tveksam.<br /><br />En fundering är om besättningarna också klarar allt? Vi har sett på Gripen att flygplanet klarar av att växla mellan Jakt, Attack och Spaning. Klarar Visbys besättning av att växla mellan u-båtsjakt, ytstrid och minröjning?<br /><br />Dock så skapades hela det här inlägget för att visa på våndan av att utveckla eget samt att utveckla produkter som ska klara allt. <br /><br />Exemplen som du tog upp på slutet är egentligen bara ytterligare bevis på detta.Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-22145812252159207142009-10-12T02:45:01.741+02:002009-10-12T02:45:01.741+02:00Tror greasemonkey har varit ute på lite djupt vatt...Tror greasemonkey har varit ute på lite djupt vatten..<br />Vad gäller integreringen av vapnen RBS 15 och Torped 45 mot Stridsledningssystemet Cetris på Visby, samma system är sedan ett antal år operativt på korvett typ Stockholm, så för Visbys del handlar det, lite förenklat, bara om att skruva fast robottuberna och avgaskanalerna. Som M&C sa så har de redan avskjutits i ”mock-up” på ett motsvarande vapendäck. <br />Det diskuteras på bloggen som om sjömålsrobot endast är det som är allenarådande och att de lika gärna skulle kunna finnas på land, jag anser att man då begränsar sitt tänkande till endast en dimension, då väljer man bort förmågan till sjöfartskydd, eskortering av tex, trupp till Gotland, eller någon annanstans för den delen, för där det finns vatten, kan det finnas ubåtar (och minor).<br />När det gäller en jämförelse med Hamina, blir fördelarna för Visby desto fler, Hamina har egentligen bara två och det är att hon är färdig idag samt LV-robot. Övriga förmågor som tex. undervattensstrid, Hamina saknar torped och har inte förmåga till minröjning, Visby kommer kunna eskortera ända in till hamn oaktat undervattenshotet, behöver mao inte vänta på minröjare. Signaturer, Hamina ser ut att ha större radarmålarea, är byggd i aluminium med vad det innebär avseende virvelströmmar, UEP (underwater electrical potential) samt IR-signatur (aluminium är bra värmeledare, man gör kastruller av det). Hamina har endast 2 förhållandevis stora dieselmotorer emedan Visby har 2 små avsedda för ASW, (hydroakustiskt buller).<br />Som tidigare nämnts, så har man i Visbys fall varit konsekvent och inte gjort avkall på smygegenskaperna i syfte att hålla låga signaturer i hela kedjan: undvika upptäckt, undvika bekämpning, ge bättre förutsättningar för ”soft kill”-system samt bekämpning. Min gissning är att det kan vara en del av förseningen, man tog inte riktigt höjd för att uppfylla alla sjöfartsverkets och fartygsinspektionens förordningar och regelkrav med bibehållna smygegenskaper varför en hel del tekniska lösningar fick uppfinnas och utvecklas (för lanternor, livflottar och ankring bl.a.). Lösningar som man hade haft igen vid beställning av en ev YS Ny. <br />Visby kan landa och tanka helikopter om det behövs, är 25% snabbare och har mycket bra sjöegenskaper både i Östersjön men även annorstädes. Jag vet inte hur bra Hamina är i sjön men den tidigare Helsinki-klassen rullade en hel del och med tanke på Haminas 250 tons deplacement och 1,7 m djupgående, (Visby 650 ton och 2,4 m), vet jag vilken båt jag helst åker på. Även om det är karaktärsdanande att gunga så sjunker stridsvärdet på delar av besättningen ändå. <br />Är då Visby rätt för Sverige idag och i framtiden? Ja, jag är övertygad om det. De är optimala för Östersjön och Nordsjön men även tillräckligt bra för oceanfart, visserligen är en fregatt ännu bättre i sjön men de exponerar fler sensorer och vapensystem för salt och sand med högre underhållskostnader som följd, på Visby är allt väderskyddat. Visby beräknas ha en teknisk livslängd på ca 30 år, skrovet har ett skrovövervakningssystem för att just säkerställa minst 30 år, omfattande provning avseende dynamisk utmattning har dessutom gjorts.<br />Alternativen? Visby är till 90% färdiga, tyvärr är det de viktigaste 10% kvar, men arbetet pågår. Att köpa något annat nu? Även om Norrmännen skänker 2 Fritjof Nansen-fregatter till Sverige kommer det ändå att innebära avsevärda kostnader för få dem anpassade för svenska förhållanden, samband, godkända ur arbetsmiljösynpunkt (buller m.m.), transporstyrelsens och fartygsinspektionens förordningar, RMS, m.m (Wiseman har tidigare skrivit en bra artikel om det.) Det är pengar som inte finns. Jag föreslår därför, bygg färdigt fartygen.<br />Förresten är det inte helt enkelt att köpa komplexa fartygssystem utomlands heller, här kommer ett par exempel att kolla upp: 1. De fyra grekiska 214 ubåtarna av "Katsonis-class". 2. De tre st “Nakhoda Ragam Class Offshore Patrol Vessels,” till Brunei. 3. Det Nya zeeländska stödfartyget ”HMNzS Canterbury”.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-41534261751458044502009-10-12T00:08:06.367+02:002009-10-12T00:08:06.367+02:00M&C för kommentar angående Hamina vs Visby, se...M&C för kommentar angående Hamina vs Visby, se föregående svar. En fullt bestyckad Visby är säkert ett bra fartyg, men jag skulle gärna se en duell i dagsläget.<br /><br />Mina inlägg grundar sig inte på okunskap. Jag är dock inte flottist och hänger därför inte med i allt som händer avseende marina frågor. Däremot så har jag sunt förnuft och ett fartyg utan beväpning är inte ett krigsskepp.<br /><br />Om du tror att integrera ett robotsystem på Visby är bara att koppla ihop det med existerande sensorer och ledningssystem så vet du inte mycket om vapenintegration. Jämför t.ex. IRIS-T som var integrerad för utprovning på Gripen. När det kom till den skarpa integrationen fick mycket av arbetet göras om.<br /><br />En sak som jag är mycket nyfiken på är hur skrovet kommer att klara av sjögången under ett antal år framåt. Det har klarat av minsprängningsprov och en tur till medelhavet, men det är ändå jungfruelig mark.<br /><br />Tyvärr så är det när svenska försvaret sysslar med teknikutveckling som vi straffas hårdast.<br /><br />En bra sammanfattning av projektutvecklingen finns i denna rapport från Riksrevisionen:<br /><br />http://www.riksrevisionen.se/templates/OpenDocument.aspx?documentid=4202&collectionid=269&rootid=267<br /><br />För övrigt så säger jag samma sak som med SEP. Om det nu är en så rackarns bra produkt som alla förespråkare säger, varför köper inget annat land dom? Kockums har lanserat Visby+ på internationella marknaden.<br /><br />Här finns en bild på Visbys sonar. Ingen liten järnklump...<br /><br />http://forum.soldf.com/lofiversion/index.php/t12451-300.htmlGreasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-8321470780495090792009-10-11T22:37:24.038+02:002009-10-11T22:37:24.038+02:00"Vad är det i sak som gör att finska Hamina-k..."Vad är det i sak som gör att finska Hamina-klassen är bättre än Visby?"<br /><br />Hamina-klassen är försedd med full robotbeväpning, både luftvärns- samt sjömålsrobotar. Det är en avgörande skillnad. <br /><br />Visby är bevisligen fortfarande utan robotbestyckning. <br /><br />Med den bestyckning som Hamina har, så klarar fartygstypen att leverera eldkraft som normalt förekommer hos dubbelt större fartyg.<br /><br />Sedan beroende på hurudan doktrin tillämpas för bruket utav fartygen, så har Hamina en annan fördel, de är mindre, dvs svårare att upptäcka bland skärgården och har ett djupgående på mindre än 2 m.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-56277036136701594762009-10-11T22:04:04.133+02:002009-10-11T22:04:04.133+02:00Vad är det i sak som gör att finska Hamina-klassen...Vad är det i sak som gör att finska Hamina-klassen är bättre än Visby? Jag har svårt att tänka mig att det är billigare att kränga 5 Visby-korvetter för att därefter köpa och producera 5 Hamina-fartyg. Vilka förmågor menar du att Hamina har som inte Visby har? Du måste utgå ifrån att de fartyg Sverige köper dels skall vara "war-fighters" på hemmaplan i händelse a ofred, dels vara möjliga att nyttja i internationella operationer. Att vi skall få ekonomi att köpa fregatter för internationella operationer och korvetter för hemmabruk tror jag är en njutbar, men overklig dröm. Om vi nu lagt cirka 10 miljarder på utveckling och produktion av Visby-klassen måste det väl vara både billigare och bättre att färdigställa dessa än att hoppa på ett annat fartygs-projekt? <br /><br />Visby är ett krigsfartyg! Det många idag tycker är bra fartyg för internationella operationer som exempelvis Absalon är inte krigsfartyg! De är bygda som OPV:er för att vara kostnadseffektiva i lågkonfliktnivåer med kravspec:ar som påminner om handelsfartyg. Dessa enheter är lätta att slå ut under högre konfliktnivåer. <br /><br />I övrigt tar jag inte din kritik särskilt personligt, men tycker att du gör ett oseriöst intryck om dina slutsatser grundar sig på okunskap.<br /><br />Go Navy Go!<br /><br />//Master & CommanderAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-91594323111482292612009-10-11T21:29:11.901+02:002009-10-11T21:29:11.901+02:00M&C: Hydra kommer att levereras ja, men det be...M&C: Hydra kommer att levereras ja, men det beror endast på att leverantören inte orkar längre, utan nu bara till varje pris bara vill bli av med problemet. Förmågan till ASW dock, den har vi sumpat bort på förlegad teknikoptimism.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-79260423624714525922009-10-11T21:03:53.763+02:002009-10-11T21:03:53.763+02:00"Det som skiljer Visby från andra länders ste..."Det som skiljer Visby från andra länders stealth-försök är helhetsgreppet över samtliga signaturer. Genom att minimera alla signaturer; radarmålarea, värme, akustik, magnetik och tryck"<br /><br />Inte så unikt. Låter precis som finska Hamina-klassen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-26563290217598757012009-10-11T20:14:56.379+02:002009-10-11T20:14:56.379+02:00Master & Commander: Tack för ditt inlägg.
- D...Master & Commander: Tack för ditt inlägg.<br /><br />- Det var ursprungligen planerat med en Helikopterhangar på Visby, men HKP-15 får helt enkelt inte plats, därav surrning ovanpå däck. Det funkar bra i fredsliknande operationer, men fördärvar Stealth och nyttan i krig är begränsad.<br /><br />- Sonar. Du har rätt. Jag ändrar ovanstående till att det försenades och fördyrades p.g.a. tekniska problem.<br /><br />- Rb 15. Vi får se hur skjutproven går.<br /><br />- Luftvärn. Tja, kanske inte behövs? Visst var det ett politiskt beslut, men det borde ha ingått i den ursprungliga budgetramen? Som blev förbrukad och därav fem skepp i.s.f. sex.<br /><br />Tyvärr så är det lätt att ta kritiken personligt. Visby är säkerligen ett hyffsat fartyg, men det är inte ett krigsfartyg.Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-62978523549615914042009-10-11T19:24:38.732+02:002009-10-11T19:24:38.732+02:00Jag tycker att du har onödigt många kunskapsluckor...Jag tycker att du har onödigt många kunskapsluckor angående Visby-systemet. Här kommenterar jag några saker:<br /><br /><br /><br />- Sonarsystemet är inte nerlagt. VDS, TAS, HMS och sonarbojar är installerade i samtliga 5 fartyg. <br /><br />- Visby skall inte ha helikopterhangar. Hkp 15 skall kunna landa, surras och tankas på helikopterdäck. Detta ökar helt riktigt radarsignaturen. Det ökar också tiden i området för helikoptern jämfört med endast basering i land. Visby har de senaste veckorna genomfört ca 140 landningar med helikopter 15 för att verifiera funktionen. Hangarering av helikoptern genomförs i land alternativt på det tänkta stridsstödsfartyget.<br /><br />- Visby för liten för internationella operationer? Såväl korvett av Göteborgsklass som Stockholmsklass har gjort mycket väl i från sig vid sina internationella missioner. Visby är större, har bättre sjöegenskaper och framförallt långt större uthållighet. Visby passar alldeles utmärkt i såväl nationella som internationella missioner. <br /><br />- Angående stealth. Ingen tror att Visby är osynlig. Skall man vara optisk osynlig i marina operationer skall man åka ubåt. Det som skiljer Visby från andra länders stealth-försök är helhetsgreppet över samtliga signaturer. Genom att minimera alla signaturer; radarmålarea, värme, akustik, magnetik och tryck skyddar man sig mot hot som består av minor, ubåtar, torpeder och sjömålsrobotar. Fartygets låga signaturer ger också bättre effekt med de egna sensorerna och utökat skydd med remssystem.<br /><br />- Konstruktionen av integrationen av robot 15 är färdig. Produktionen kommer att genomföras med start under 2010. Roboten placeras på vapendäck på robotställ med avgaskanaler i komposit. Varje robot är dold bakom en lucka i skrovet. Systemet har provskjutits som "mock-up"<br /><br />- Visby har plats för de offensiva vapen du efterfrågar. Att lv-robot inte installeras är ett politiskt beslut. Utrymmet finns ombord om man ändrar sig framöver. Det är viktigt att påpeka att det endast är robotdelen som saknas. Övriga delar i systemet; spaningsradar och ledningsystem är redan installerade ombord. <br />¨<br />Visby är således ett mycket effektivt marint system som nu snart levereras till Försvarsmakten. Visby har efter installationen av robot 15 minst motsvarande bestyckning av vapen och sensorer som en stor fregatt. Besättningen utgörs av 43 personer. Således finns det möjlighet att ha råd att öva och sätta in fartygstypen i såväl nationella som internationella opeationer under lång tid framöver.<br /><br />Den kritik som jag tycker är befogad över Visby-serien är att projektet har dragit ut på tiden. I det avseendet är vi dock inte ensamma. De som djupstuderar norska Frtiof Nansen kommer att se att köp på hyllan inte naturligen innebär hög kvalitet till låg kostnad på kort tid.<br /><br />Om du vill ha ytterliggare upplysningar om korvett Visby kontakta gärna 3.sjöstridsflottiljen (mil.se alt 0455-85000) som kommer att ta emot HMS Helsingborg och HMS Härnösand den 14 december!<br /><br />//Master & CommanderAnonymousnoreply@blogger.com