tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post6438650448648990435..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Vikten av lokalkännedomGreasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger19125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-64639098936760790712010-12-29T10:28:21.283+01:002010-12-29T10:28:21.283+01:00För den som inte vill vänta, så finns samma slutsa...För den som inte vill vänta, så finns samma slutsatser i den av Statens haverikommission(SHK) efter Ryd-olyckan beställda utredningen av kulturen inom helikoptervapnet som publicerades i september 2008. <br /><br />http://www.havkom.se/virtupload/reports/rm2008_04_Bil_1_Sakerhetskulturutredning.pdf<br /><br />Utredningen av ÖB:s Gulfstreamresa till flygplatsen Marmal i MeS kan bara bekräfta att den övergripande situationen ej förbättrats de senaste två åren.Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-2896909018408697712010-12-29T10:00:05.047+01:002010-12-29T10:00:05.047+01:00Intressant och tänkvärt!
@ 27 dec 14.25:
"Det...Intressant och tänkvärt!<br />@ 27 dec 14.25:<br />"Det är så många parter inblandade med mycket oklara inbördes relationer och ansvar att saker faller mellan stolarna..."<br />Utredningen efter G4-olyckan på Marmal, som visserligen inte är publicerad men som cirkulerar i något som kan liknas vid korrekturexemplar, kommer att tydliggöra just precis detta. Om den nu släpps loss från den "inre kretsen".Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-58913299846177523122010-12-28T16:35:53.969+01:002010-12-28T16:35:53.969+01:00CI tror att 'ett sätt vore att låta vissa funk...CI tror att 'ett sätt vore att låta vissa funktioner tjänstgöra längre tidsperioder än bara sex månader' är ett sätt att vinna kriget i Afg. Nu är det ju sà att nàgra jublande afghaner aldrig mött de svenska befriarna och de svenska befriarna aldrig bjudits in av nàgra afghaner. Det verkar som afghanerna inte bryr sig om att svenskarna (och ISAF) befriar dem. Sà befriarna gömmer ju sig i sina fästningar när de inte är ute och befriar folket. De vàgar inte pà sin fritid möta folket som skall befrias! Klart att inte längre tidsperioder ändrar pà det! Kriget är förlorat. Precis som för Frankrike i Algeriet 1962. Frankrike kanske vann militärt men folket ville inte befrias pà det sättet.Anders Björkmanhttp://heiwaco.tripod.com/tower.htmnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-13431817669137504092010-12-28T15:32:20.250+01:002010-12-28T15:32:20.250+01:00@Anonym 05:14
Problemet är väl att de gamla resur...@Anonym 05:14<br /><br />Problemet är väl att de gamla resurserna inte längre finns.<br /><br />BörjeBörjenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-82117749180820737952010-12-28T14:14:54.292+01:002010-12-28T14:14:54.292+01:00@Börje: I likhet med SJ kan även Försvarsmakten ko...@Börje: I likhet med SJ kan även Försvarsmakten komma att behöva ta fram några gamlka resurser ur ladorna för att återfå förlorade förmågor.<br /><br />http://www.dn.se/nyheter/sverige/flera-tag-installdaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-30040361551819018742010-12-28T14:09:23.840+01:002010-12-28T14:09:23.840+01:00@Benke: Spaningen har alltid legat längst ut.
Jag...@Benke: Spaningen har alltid legat längst ut.<br /><br />Jag kommer ihåg när vi började köra "blandrotar" med spaningsmaskiner och Jaktviggen för att förbereda oss inför AJS-modifieringen. Det innebar att jakten för första gången (förutom en del skarpa incidentstarter) var långt ute i Östersjön.<br /><br />Det var en del nervösa jaktapor som för första gången i sitt liv fick höra en skarp SA-10 tjuta i bakomvarnaren och tyckte att baltiska och polska kusten kom obehagligt nära...chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-91145538029696200202010-12-28T14:06:16.680+01:002010-12-28T14:06:16.680+01:00@Börje: Helt klart så är det ett gemensamt problem...@Börje: Helt klart så är det ett gemensamt problem. När man tar fram ett försvarsbeslut så sker det i mycket tätt samarbete mellan Försvarsedepartement, Försvarsmakten och FMV (för materielutveckling).<br /><br />Problemet är att ingen säger "stopp och belägg, vi har inte resurser för att möta uppgifterna!".chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-73628023214542093732010-12-28T12:35:34.687+01:002010-12-28T12:35:34.687+01:00Mmm, väcker en del minnen.....
"Därav en del...Mmm, väcker en del minnen.....<br /><br />"Därav en del elaka kommentarer från andra divisioner att som spaningspilot så tillhörde man en underavdelning till Svenska Freds."<br />När det fanns renodlade spaningsdivisioner så var ju dessa i realiteten Flygvapnets enda offensiva förband, och man uppträdde dagligen i den miljö som man skulle verka i. Resterande förband "vågade" ju sig aldrig över FIR-gränsen.... ;-)<br /><br />Kommer själv ihåg när jag knallade ut på plattan i Ängelholm för ett pass i grisbukten en sommar. Förmodligen en väldigt varm och go dag om man låg vid stranden....<br />Superunderställ, Hellyhansen underställ, g-byxor, iso-dräkten mm. Man kände sig som en grön Michelingubbe. Svettig redan innan man spänt fast sig i cockpit.....och en AC som inte var speciellt effektiv på låg höjd med lågt motorpådrag.<br />Men ändå, härliga minnen....Benkenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-79900423152421974162010-12-28T12:26:44.859+01:002010-12-28T12:26:44.859+01:00""@ CI Likheten mellan SJ och Försvarsma...""@ CI Likheten mellan SJ och Försvarsmakten när det gäller tappade förmågor p.g.a. att man från politiskt håll fått order om att vara kostnadseffektiv""<br /><br />Men är det inte så att FM själv väljer att vara Bror Duktig? Det sitter många på bl.a. HKV som för lite att göra och gräver i saker som inte är ett problem. Men genom att de gräver i det så blir det ett problem.<br /><br />Börje.Börjenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-80970829816623538412010-12-28T08:14:03.646+01:002010-12-28T08:14:03.646+01:00Mycket intressant läsning!Mycket intressant läsning!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-67633256213276458212010-12-28T00:19:26.562+01:002010-12-28T00:19:26.562+01:00@Anonym 14.25: Likheten mellan SJ och Försvarsmakt...@Anonym 14.25: Likheten mellan SJ och Försvarsmakten när det gäller tappade förmågor p.g.a. att man från politiskt håll fått order om att vara kostnadseffektiv.<br /><br />http://chefsingenjoren.blogspot.com/2010/12/det-gar-utfor-med-sj.html<br /><br />Beredskap för något som bara inträffar vart 10:e år eller ännu längre emellan kostar för mycket pengar.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-29962154523675782712010-12-28T00:15:35.600+01:002010-12-28T00:15:35.600+01:00@Anonym 14.39: Fixat!
@Skipper: Jag har ett tidig...@Anonym 14.39: Fixat!<br /><br />@Skipper: Jag har ett tidigare inlägg om detta som finns länkat ovan, men jag upprepar länken här.<br /><br />http://chefsingenjoren.blogspot.com/2010/05/nar-kalla-kriget-var-kallt.html<br /><br />Det gick många rykten kring dena händelse. Min övertygelse är dock att det var ett s.k. kontrollerad flygning ner i vattnet. F15 var under nedläggning och man hade precis innan haft ett annat haveri med dödlig utgång.<br /><br />Pilotkåren fick många bu-rop för att de ställde flygning i höstas med hänvisning till flygsäkerhetsaspekter då det var många frågor m.m. kring anställningsavtalet. En pilot ska koncentrera sig på flygning och få budget för den träning som behövs. Annars så resulterar det allt för ofta i händelsekedjor som den på F15 1996.<br /><br />@Gustav: SPK kan aldrig kvalitetsmässigt ersätta SF37. SKA31 är en av de bästa kameror som suttit i ett fotoflygplan. SF37 hade 2 st SKA31 och 4 st SKA24. Förhoppningsvis så kommer SPK att få en snabbare underrättelsecykel, men den som lever får se. Jag skulle bara vilja påmina om spaningsversionen av SU-24 som framkallade filmen i luften och sedan kunde släppa den framkallade filmen med fallskärm direkt till den ledningsstab som hade beställt uppdraget. Med Litening III LDP och ROVER-länk så har Grpen möjlighet till samma typ av realtidsvideo som en UAV. Detta i kombination med stort operationsområde och kort tid från beställnig till leverans så tror jag att LDP komemr att räcka långt för "S":et i JAS39.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-79782647349779230772010-12-28T00:00:37.441+01:002010-12-28T00:00:37.441+01:00Med tillräckligt mycket flygtid, så kanske möjlige...Med tillräckligt mycket flygtid, så kanske möjligen spaningsrollen kan kombineras med jakt- och attackuppgifter i en och samma flygförare av kött och blod? <br /><br />Frågan är ändå om det inte vore bäst att även i framtiden specialisera flygförare på i huvudsak en av rollerna. Nästan krigsduglig förmåga i flera roller är ju avsevärt sämre än tillräcklig förmåga i färre roller.<br /><br />- Klarar grundflygplanet JAS 39 Gripen utrustad med SPK 39 av de spaningsuppgifter, som i föregående system krävde två specialbyggda flygplan SH 37 och SF 37?<br /><br />Även när SPK 39 någon gång i framtiden är färdigutvecklad, så kommer denna spaningskapsel inte att vara utrustad med en långbrännviddig kamera för avståndsfotografering. Kamerorna för detta från spaningsviggen finns kvar och skulle kunna få plats i den mycket rymliga kapseln SPK 39. Hittills varande kostnader och tidsutdräkt med SPK 39 har inte talat för egenutveckling av denna funktionalitet. Avståndsfotografering från spetsigt stridsflyg har i konsekvens härmed valts bort.<br /><br />Även inom en militärallians, så är underrättelseförsörjning i huvudsak ett nationellt ansvar. Så länge som Sverige är militärt alliansfritt, så är vi i än högre grad hänvisade till att vara självförsörjande med underrättelser.<br /><br />Om det är spaningsrollen som nu behöver vässas, är det då ett bättre grundflygplan som är den kostnadseffektivaste lösningen?<br /><br />Räcker ens F-414 för den forcerade kylning som en AESA-radar kräver?Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-88086150979393849572010-12-27T23:39:02.516+01:002010-12-27T23:39:02.516+01:00Sorry för samma kommentar flera gånger! Datorn sa ...Sorry för samma kommentar flera gånger! Datorn sa att den var för stor. Du kanske kan ta bort överflödiga CI?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-30127829158952164252010-12-27T23:25:59.593+01:002010-12-27T23:25:59.593+01:00Du exemplifierar för mig självklara saker. Nu har ...Du exemplifierar för mig självklara saker. Nu har jag varit i firman i snart 35 år och har upplevt hur det gick till då FM faktiskt förstod vilka krav som olika förhållanden och förutsättningar ställde på verksamheten.<br /><br />En intressant förlängning av din artikel är det moras som SJ nu befinner sig i. SJ belyser bra hur det går när man ger avkall på materielvård och underhåll. När man inte bryr sig om faktiska yttre omständigheter som årlig vinter. När man inte bryr sig om att förbereda sig för kommande händelser som INTE är fiktiva (vinter). När man inte tar till sig gjorda slutsatser utan skriver nya rapporter med samma innehåll som tidigare beträffande problemidentifiering (ingen Lessons Learned-process). När man säger sig genomföra ledningsträningsövningar med krishantering men INGA ANSVARIGA CHEFER närvarar. När dessutom ansvar och ledning ordnas så att INGEN befattningshavare eller organisation kan ställas till svars för debaklet så fullbordas eländet. <br /><br />Det är så många parter inblandade med mycket oklara inbördes relationer och ansvar att saker faller mellan stolarna och alla skyller på varandra. När man (troligen Trafikverket) dessutom avhänder sig de operativa resurserna för att faktiskt göra jobbet, dvs hålla spåren framkomliga så blir definitivt stopp...<br /><br />Sammanfattningsvis så vet alla tämligen bra vad som borde göras MEN ingen är ansvarig, ingen vill betala och ingen vill låtsas om att det kanske är ett problem i görningen...<br /><br />Dessa händelser är idag direkt överförbara till FM. Då jag själv har norrlandsbakgrund så kan jag med fog hävda att ENBART förband som tillbringat längre tid (månader) i norra Sverige är fäiga att utföra militära aktiviteter vintertid i området. Ska förbandet få ut effekt så krävs dessutom lokalkännedom och djupare kunskap om norrländska militärgeografiska förhållanden samt meteorologiska kunskaper (självupplevda erfarenheter). 2 veckor i Arvidsjaur ger inte trovärdighet åt förmågan att uppträda under norrländska vinterförhållanden, sannolikt ligger förmågan på nivån att förbandet i vart fall inte fryser ihjäl, vilket är bra i sig.<br /><br />Nu finns för nationellt bruk enbart spillrorna i Boden att nyttja för markoperativ verksamhet i norra Sverige, ett tillskott från södra Sverige som inte är övat i stor omfattning för verksamhet i området bidrar under de första månaderna med en endast ringa militär effekt om det är normal norrländsk vinter.<br /><br />Finns det pengar i kassan för att öva våra få markstridsförband 6 månader i Boden eller Tornedalen vart annat år? Eller vart fjärde år eller blir det inget alls?<br />Jag ser en stor trovärdighetsfråga i detta som nog även våra politiker bör fundera över. Det pratas mycket om Nordkalottens ökande militära betydelse MEN det bör även omsättas i praktisk handling, om inte så går vi SJ öde till mötes.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-81177643081585328832010-12-27T22:56:11.591+01:002010-12-27T22:56:11.591+01:00Ett mycket intressant och lärorikt inlägg.
Det ha...Ett mycket intressant och lärorikt inlägg.<br /><br />Det hade varit intressant om du hade kunnat skriva ett inlägg om incidenten/haveriet med den spaningsviggen som gick i havet i samband med provturerna med ryska kryssaren Peter den store i Östersjön. Jag tror det kan ha varit 1996. Jag kommer tydligt i håg hur hela dåvarande Kustflottan som genomförde storövning på västkusten fick order om att ombasera till ostkusten. Jag tror till och med att det inledningsvis spekulerades i att Viggenplanet skulle ha blivit nedskjutet av kryssaren.<br /><br />Du kanske själv var med då, och kan berätta vad som egentligen hände? Det hade varit mycket intressant!Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-12007969895500866402010-12-27T22:51:37.718+01:002010-12-27T22:51:37.718+01:00Mycket intressant läsning!Mycket intressant läsning!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-57425682018747415512010-12-27T21:48:49.828+01:002010-12-27T21:48:49.828+01:00Bra inlägg!Bra inlägg!Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-18562402644518831112010-12-27T21:03:24.240+01:002010-12-27T21:03:24.240+01:00Tack för en intressant beskrivning, CI!
Fundersam...Tack för en intressant beskrivning, CI!<br /><br />FundersamAnonymousnoreply@blogger.com