tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post6460090943282987264..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: "No guns, no guns"Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-65854811397322802102011-03-03T07:31:27.495+01:002011-03-03T07:31:27.495+01:0010 st SF 37 ingående i SWAFRAP/F 23 målades gråa i...10 st SF 37 ingående i SWAFRAP/F 23 målades gråa i slutet av 90-talet. Normalt ingick dessa i 1/F21.<br /><br />Ang. SVENORDA vs svensk neutralitet så var väl på sin tid (innan 1960) t o m 3 kg tryck när man tankade fpl en känslig fråga. Men kunde man "skylla" på SVENORDA... ;)Lazernhttp://lae.blogg.se/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-3095676489079192282011-03-02T20:10:55.970+01:002011-03-02T20:10:55.970+01:00Sista åren på F 21 målades ett antal maskiner om, ...Sista åren på F 21 målades ett antal maskiner om, så direkt ovanlig är den inte. Däremot fanns det bara en SK 37 (en SK 37E) i grått, fast med svart radom.<br /><br />Om jag minns rätt var det maskinerna ingående i SWAFRAP som målades om, men har glömt om det omfattade samtliga SF 37 på F 21.<br /><br />/2.718Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-35927477415119874102011-03-02T19:59:24.051+01:002011-03-02T19:59:24.051+01:00Är det en SF-37 i ljusgrått på bilden? Den målning...Är det en SF-37 i ljusgrått på bilden? Den målningen kan inte ha varit vanlig.Per A.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-57152198632081362482011-03-02T18:16:14.495+01:002011-03-02T18:16:14.495+01:00Lissabonfördraget, vår svenska Solidaritetsförklar...Lissabonfördraget, vår svenska Solidaritetsförklaring och utrikesdeklaration medför säkert att "vi" förväntar oss hjälp från andra länder vid en eventuell kris i vårt närområde.<br /><br />Kruxet är väl reciprociteten. Att ge hjälp till avlägsna delar av EU med deras överhängande problem, som kanske också innebär insatser utanför EU:s gränser?<br /><br />Ett av de omedelbara krishoten är nog större flyktingström från exempelvis Afrika söder om Sahara, ungefär som vanligt? <br /><br />Dagens situation är ju sådan vad avser flyktingströmmar att man säkert i framtiden kommer att tala om nuet som folkvandringstid, ungefär som ifråga om Visigoter, Ostrogoter, Hunner och de andra.<br /><br />Sådant är ju ganska styvmoderligt hanterat här. Det är i princip under det senaste året som det funnits antydning till erkännande om att EU-medlemskapet inneburit en förändring alls vad avser överföring av nationell kompetens till andra. Samtidigt som denna förändring har varit en realitet under 15 år.<br /><br />Svensk personal kommer säkert att sättas in i strid snart nog, men inte på Nordkalotten. <br /><br />Tobias WallinAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-76276021006025376372011-03-02T12:55:45.727+01:002011-03-02T12:55:45.727+01:00@Anonym 02.10: Jag är lite osäker på om man köpte ...@Anonym 02.10: Jag är lite osäker på om man köpte in en extra, eller om man använde den som redan fanns på Vidsel för utprovning av Gripen (jag har för mig att den var portabel).<br /><br />I Finland så använde man portabla BAK-10/12 för sina F-18 och kan då använda de gamla krigsbaserna som designades på ungefär samma sätt som BAS-90 i Sverige.<br /><br />http://www.esco.zodiacaerospace.com/military-systems/friction-brake.php<br /><br />http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aero_13/runway_story.html<br /><br />BAK-14 sliter mindre på flygplanen, men kan vara problematisk i nordiskt klimat, då snö försvårar att den tas ner i backen.<br /><br />http://www.prlog.org/10184917-bak-is-back-first-barrier-arresting-kit-installed-at-acc-base-in-20-years.htmlchefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-11765663939194627722011-03-02T11:10:22.961+01:002011-03-02T11:10:22.961+01:00En "modern" civil flygradio har en kanal...En "modern" civil flygradio har en kanalseparation på 8,33 kHz, mot tidigare 25 kHz. Över FL195 är 8,33 kHz kanalseparation ett krav i såväl Sverige som resten av Europa. Statsluftfartyg är fortsatt undantagna.<br /><br />Om man däremot har gott om lediga frekvenser finns ju ingen anledning att krångla till det, så då är väl 0,1 MHz (eller 0,25) en lämplig kanaldelning så det blir enklare att ställa in.<br /><br />Har Norge/Finland några synpunkter på att våra militära flygfält har nät istället för vajer? Det var väl F 21 som fick installera vajer när USAF var på besök?Anonymousnoreply@blogger.com