tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post725995414280429768..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Ett modernt transportflygGreasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-62206635276726197852009-09-25T19:08:32.741+02:002009-09-25T19:08:32.741+02:00Gustav: Bra förslag. Samlokalisering skulle kunna ...Gustav: Bra förslag. Samlokalisering skulle kunna effektivisera arbetet. Danmark är lämpligt med tanken på närheten till Europa. Nackdelen är då givetvis behovet för svenska inrikestransporter. Vi skulle dock kunna ha ett detachement i Sverige för lättare underhåll.<br /><br />Någon som vet om Danmark och Norge redan har ett gemensamt underhållsavtal för C-130J?chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-30779846071411137452009-09-25T15:03:06.272+02:002009-09-25T15:03:06.272+02:00Vad sägs om sex KC-130J? Då skulle vi till och med...Vad sägs om sex KC-130J? Då skulle vi till och med kunna använda lufttankningsförmågan på våra JAS 39C/D till mer än bara försäljningsargument...Forsnohttps://www.blogger.com/profile/00196475702073983249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-41950134978108488552009-09-25T12:04:26.303+02:002009-09-25T12:04:26.303+02:00Om det är lämpligt med ett fördjupat nordiskt sama...Om det är lämpligt med ett fördjupat nordiskt samarbete inom området taktiska transporter, så är nog den överlägset kostnadseffektivaste lösningen att Sverige nöjer sig med att finansierar anskaffningen av ytterligare en C-130J att tillföras den danska respektive ytterligare en till den norska Hercules-flottan.<br /><br />- Varför ska Norden operera och vidmakthålla tre självständiga C-130J-flottor?<br /><br />- Varför ta risken att Sverige på sedvanligt sätt beställer speciallösningar till sina nya Herkor, som medför att de fördyras och försenas?<br /><br />Om det av nationella skäl känns oumbärligt, så kan Sverige stationera flygande personal vid den danska respektive norska Herculesdivisionen. Det borde inte vara konstigare än de som flyger C-17 från Papa i Ungern.<br /><br />Självfallet måste Sverige avtala med Danmark och Norge om vilken flygtid vi vill köpa av dem och kostnaderna för detta. En fördel är att vi kan jämföra kostnaden av en dansk- respektive norskproducerad Herculestimme.Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-46940646039113233422009-09-25T07:20:24.266+02:002009-09-25T07:20:24.266+02:00Anonym 15:07: He, he. När man har fyra olika versi...Anonym 15:07: He, he. När man har fyra olika versioner på åtta flygplan, så är bara det ett tydligt bevis att en uppstädning behövs i flygplansparken.<br /><br />Jag döper därför raskt om mitt förslag till Tp84E! :-)Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-25452761400719997982009-09-25T00:07:47.284+02:002009-09-25T00:07:47.284+02:00TP 84B finns faktiskt redan.
TP 84A = 841 (C-130E-...TP 84B finns faktiskt redan.<br />TP 84A = 841 (C-130E-1)<br />TP 84B = 842 (C-130E-2)<br />TP 84C = 843 (C-130H-1)<br />TP 84D = 844-848 (C-130H-2)<br /><br />Håller annars med om att AMP verkar vara som att sminka en gris. Ett gemensamt utbildningscentrum, underhållscentrum mm verkar vettigt, men allt sådant måste inte hamna i Sverige. <br /><br />A400M är visserligen ett intressant projekt, men ett tämligen osäkert sådant. Det kommer också bli intressant att se om Embraer C-390 och Kawasaki C-X håller vad de lovar, den senare har det varit väldigt tyst om sedan de upptäckte strukturella problem.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-23445689401089851532009-09-24T22:24:22.759+02:002009-09-24T22:24:22.759+02:00Jag tror AMP i FM i praktiken är död och att det ä...Jag tror AMP i FM i praktiken är död och att det är m.a.a. det som Du finner det Du finner insmugit i tabell 3.14. Se det som en öppning till en nyinvestering i det som är efterfrågat av FV - transporter till stöd för markförbanden.<br /><br />Detta kan finansieras genom bl.a en rejäl syn på hela den något fluffiga "skivan" för ledingssystem (typ GLC/NOC) samt en sänkning (läs bortagning) av den onödigt höga beredskapen för SE -02 då det saknas politisk ambition att sända stridsflyg på insats p.g.a de höga riskerna med att "bomba fel" som tyskarna nyss gjorde i AFG...Anonymousnoreply@blogger.com