tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post7474329373708834795..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Packa resväskorna? (uppdaterad)Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger23125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-34441039667661955972011-03-22T10:36:19.414+01:002011-03-22T10:36:19.414+01:00Jag har en liten undran som jordfräsare till bröde...Jag har en liten undran som jordfräsare till bröder och systrar i FV....<br /><br />Att skicka flygplan och piloter är väl OK MEN....<br /><br />Finns det beväpning att ta till. Jag har för mig att det alltid varit ett himla liv om begränsning på tillgång på vapensystem (i antal och överhuvudtaget) till Gripen. Att bara åka ned med akan och några jaktrobotar gör nog ingen stor skillnad. <br /><br />Vad finns att ta till mot markmål om ett sådant uppdrag ställs?<br />Bombkapsel 90 är väl för politiskt belastat för att ta med eller...?<br /><br />m21D millsbergAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-38427496362972136472011-03-21T22:11:05.885+01:002011-03-21T22:11:05.885+01:00Att Obama nu deklarerat att Nato kommer "samo...Att Obama nu deklarerat att Nato kommer "samordna"(läs: leda) insatserna i Libyen försämrar knappast chansen att också Sverige ställer upp i FN-koalitionen då Bildts största farhåga hitills verkar ha varit oklara ledningsförhållanden. Detta frågetecken verkar nu ha rätats ut. <br /><br />Nu verkar det ju faktiskt högst troligt att Sverige ställer upp, vilket är glädjande. Inte minst för Flygvapnet som nog har känt en viss frustration.. <br /><br />/HAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-72890928465312580802011-03-21T22:07:20.009+01:002011-03-21T22:07:20.009+01:00@Anonym 12.27: Det enda sättet att få det att fung...@Anonym 12.27: Det enda sättet att få det att fungera är om alla flyger samma flygplan. Skillnaderna är helt enkelt för stora. <br /><br />Man brukar säga att en pilot är beredd för krig i dagens flygplan efter ca 250-500 timmar på typen och han är duktig efter ca 1000.<br /><br />Om en pilot då skulle vara användbar i krig, så innebär det för t.ex. Eurofighter, rafale, Gripen och F-16 att han får lägga ner 2000 timmar, d.v.s. en normal militär flygkarriär.<br /><br />Sedan när han väl fått ihop dessa timmar så gäller det att hålla sig ajour.<br /><br />NATO säger 160-160 flygtimmar per år. EN hel del är givetvis gemensamt, men mycket måste upprepas varje år på varje typ. Man måste klara av uppflygningen och TACEVAL på varje system.<br /><br />Dock så de länder som flyger samma typ har en hel del att vinna på i första hand gemensam logistik. I andra hand dela på flygplanen, men bara en sådan enkel sak som vad som händer vid en olycka kan ställa till en hel del juridiska problem.<br /><br />Jag skulle också vilja att vi i Sverige kan deltaga i pilotutbytesprogram mellan divisioner. I första hand mellan Gripenkunderna, i andra hand inom Norden och långsiktigt inom NATO. För steg tre krävs nog fullvärdigt NATO-medlemsskap.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-67722050397107525262011-03-21T20:57:34.484+01:002011-03-21T20:57:34.484+01:00@12.27
Det är ju inte för intet som man kräver ty...@12.27<br /><br />Det är ju inte för intet som man kräver typinflygning och rating på civila flygplantyper, trots att de inte riskerar att bli påskjutna eller förväntas flyga runt på 50 meters höjd och/eller dra 9G.<br /><br />Men förvisso Sven Tumba var ju landslagsman i fotboll, ishockey och bandy samtidigt.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-44413892396986772562011-03-21T20:27:59.137+01:002011-03-21T20:27:59.137+01:00Jag gillar min idé med piloter som kan alla NATOS ...Jag gillar min idé med piloter som kan alla NATOS hårdvara. På så vis kan man delta i insatser utan att frakta en massa materiel.<br />Vid konflikter söderut kan nordliga piloter flygas ner och vid konflikter norröver kan sydliga piloter flygas upp.<br /><br />Svenska piloter skulle väl lätt kunna läras att flyga f16 och f15, rafale etc? Sen kunde man utbilda andra länders flygare på gripen.<br /><br />Iofs så är det nog bara vid utdragna konflikter manskapet blir en brist?<br /><br />Fast det är en radikal idé..globaliserat stridsflyg..heheAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-50417210877373908222011-03-21T19:19:00.393+01:002011-03-21T19:19:00.393+01:00@Wiseman
Förutom att bränslet kostar ca 100 gånge...@Wiseman<br /><br />Förutom att bränslet kostar ca 100 gånger så mycket i Afghanistan än hemma.Henrikhttps://www.blogger.com/profile/08695651834811365759noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-22140756211759584422011-03-21T18:50:18.016+01:002011-03-21T18:50:18.016+01:0002.48: När man räknade på en insats i Afghanistan ...02.48: När man räknade på en insats i Afghanistan var det en lägre kostnad för att hålla förbandet på plats än att ha det i fredsdrift hemma eftersom man flyger mindre. Ökade kostnader var framförallt logistiska för att komma på plats och därifrån. Man ska heller inte glömma personalkostnaderna. Summa summarum var det inte så stor skillnad mellan normaldrift och insats lite beroende på insatsens utsträckning.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-63912742581563093882011-03-21T15:39:36.725+01:002011-03-21T15:39:36.725+01:0012.53: Mer med Anders Silwer, chef för flygtaktisk...12.53: Mer med Anders Silwer, chef för flygtaktiska staben som TT talat med. Om Sverige skulle delta i Libyen-insatsen, blir det första gången som Gripenplan används i strid. <br /><br />TT: Skiljer sig Gripenplanens förmågor från de hos de andra planen som används mot Libyen? <br /><br />– I huvudsak är det samma förmågor och samma gäller piloter och besättningar. De har samma förmågor som finns på ett modernt västeuropeiskt flygplan. Möjligtvis att har vi mer av datalänkar och sådana bitar än vad de har generellt, säger Silwer. <br /><br />TT: Hur stor är risken att Gripenplan kan bli nedskjutna av libyskt luftförsvar? <br /><br />– Deras luftvärn är mestadels äldre system, det är den bilden som jag har. Risken finns naturligtvis alltid. Man får gå in och titta på vilka system finns och hur ska vi använda våra motmedel. <br /><br />TT: Vilka flygbaser passar Gripenplanen bäst? <br /><br />– Om det är något som är unikt på Gripen, så är det att vi kan landa och starta på korta landningssträckor, så vilken bas det blir spelar inte så stor roll när det gäller banan. Det mest intressanta är vilka andra länder som står där innan, för att man ska behöva ta med sig så lite eget materiel som möjligt. Sicilien och Kreta har moderna utvecklade flygbaser så det är enklast där.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-31401606088340609302011-03-21T15:32:35.244+01:002011-03-21T15:32:35.244+01:00Jag känner igen tongångarna och hela spelet från h...Jag känner igen tongångarna och hela spelet från hur det var inom marinen inför marinens första insats i Libanon för ett antal år sedan.<br /><br />Alla såg det hela som en jätteapparat, och få trodde att det skulle bli av. Politikerna höll en låg profil in i det sista.<br /><br />Helt plötsligt kom ett beslt om att åka. Många tyckte fartygen var för små och för dåligt utrustade och för dåligt tränade.<br /><br />Väl på plats var det inte så mycket konstigare än alla de otaliga internationella övningar marinen deltagit i sedan början av 90-talet.<br /><br />Sedan dess har marinen totalt gjort två vändor utanför Libanon och två vändor utanför Somalia. Den sita gången var det ingen som tyckte nåot var konstigt med detta och allt gick i princip som på räls.<br /><br />Samma sak tror jag kommer att ske med Flygvapnet om man nu får åka till Libyen. Det kommer nog att visa sig att det inte alls var så komplicerat och svårartat att få iväg förbandet som många kanske trodde (tror nu).<br /><br />Lycka till FV.Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-10381359094693026232011-03-21T14:48:00.059+01:002011-03-21T14:48:00.059+01:00Jag tycker faktiskt att det vore väldigt bra om vi...Jag tycker faktiskt att det vore väldigt bra om vi kommer iväg. Det lär sänka tröskeln och visa att det inte alls var så farligt som många politiker befarat. Det kommer göra det mycket enklare nästa gång vi får förfrågan. Ungefär som att hoppa från 10an i ett hopptorn första gången.Henrikhttps://www.blogger.com/profile/08695651834811365759noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-8069580246333523462011-03-21T14:36:51.438+01:002011-03-21T14:36:51.438+01:00Om man får lov att vara lite konspiratorisk, så ka...Om man får lov att vara lite konspiratorisk, så kanske Herr Bildt ville ha det på detta vis. Med spelad min att inte bry sig innan oppositionen satt ner sin fot. Helt plötsligt vill alla inklusive Ohly skicka svenskt flyg. Den uppslutningen kanske inte varit möjlig om regeringen spelade ut sin hand först. Konstigare saker har hänt/ MartinAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-44778725250677535982011-03-21T14:16:22.566+01:002011-03-21T14:16:22.566+01:00Dom har pratat om det i Ungern....
Men Ungrarna ha...Dom har pratat om det i Ungern....<br />Men Ungrarna har en del problem. (enligt det som sagts i nyheter osv..)<br />1. Dom har inga piloter med erfarenhet av lufttankning av gripen.<br />2. Dom har bara jakt funktion, dvs ingen bevapning mot markmal.<br />3. Och ca 10ar gammalt radaridentifierings system som har svart att kanna igen van och fiende..<br /><br />Annars vill dom nog oxa aka, och vi skulle nog kunna nyttja delade resurser bra om vi samarbetade.<br /><br />/Tinhead<br />(jag jobbar i ungern men inte inom militaren, sa jag kanner bara till civila sidan av myntet)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-24983307163079334802011-03-21T12:41:42.273+01:002011-03-21T12:41:42.273+01:00Har du tänkt på att FN envisats med att vägra skic...Har du tänkt på att FN envisats med att vägra skicka observatörer till Libyen? Fem av tio nationer i säkerhetsrådet står inte bakom resolutionen. Allt fler undrar hur man ska rädda civila genom att bomba dem.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-75523291109531952742011-03-21T12:16:52.588+01:002011-03-21T12:16:52.588+01:00@Anonym 03.33: He, he. Det är nog snarare tvärtom ...@Anonym 03.33: He, he. Det är nog snarare tvärtom så att Saab kommer att få betalt av Flygvapnet för att utföra sådant som Försvarsmakten inte kan längre. Bygga elektroniska kartor, krigsreparation m.m.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-56096802387890857042011-03-21T11:33:40.505+01:002011-03-21T11:33:40.505+01:00SAAB och BAE kunde väl rimligtvis förväntas sponsr...SAAB och BAE kunde väl rimligtvis förväntas sponsra en insats?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-89332428451716311052011-03-21T10:53:45.822+01:002011-03-21T10:53:45.822+01:00@Anonym 02.48: Flygvapnet har budgeterat en viss m...@Anonym 02.48: Flygvapnet har budgeterat en viss mängd flygtid under 2011. De piloter och flygplan som åker ner skulle även om de var i Sverige förbruka flygtid. Men givetvis flyger de mer utomlands än om de var kvar hemma.<br /><br />Två lösningar finns alltså. Antingen så får man ingen utökad budget, vilket innebär att förbanden hemma i Sverige flyger mindre (det lär de ändå få göra, då en insats kommer att innebära att man tar med sig en hel del av tillgängliga reservdelslager). Eller så får Flygvapnet extra budget.<br /><br />Tillkommer gör kostnader för att bo i insatsområdet samt transporter av personal och meteriel till och från insatsen. men även här kan vi ta av t.ex. den C-17 och Tp-84 tid som redan är budgeterad för 2011. Det blir givetvis mindre över för andra insatser.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-45885359929740362742011-03-21T10:49:58.524+01:002011-03-21T10:49:58.524+01:00@Anonym 00.38: Mer logiskt vore kanske att bilda e...@Anonym 00.38: Mer logiskt vore kanske att bilda en gemensam insats med t.ex. Tjeckien och Ungern? <br /><br />Vi skulle flyga våra egna flygplan, men skulle kunna dela på logistiken. Jag har för mig att Danmark och Norge löste sina insatser med F-16 i Afghanistan på detta sätt.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-12200417888459454692011-03-21T10:48:24.767+01:002011-03-21T10:48:24.767+01:00CI, hur mycket kostar en sån här operation per säg...CI, hur mycket kostar en sån här operation per säg.. månad eller vecka egentligen för Svensk del, om vi nu ska vara med. <br />Kan väl vara så att oavsett vad Bildt tycker så är det budgeten (dvs herr Borg) som har högre inverkan på beslutet. Och om det beslutas för ett deltagande i uppehållandet av flygförbudszonen, från vilken del av statsbudgeten tas detta? Är det meningen att sådana uppdrag ska finnas budgeterade i FM's årliga anslag?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-2853747792046448912011-03-21T08:38:51.896+01:002011-03-21T08:38:51.896+01:00De kunde flugit i rote med Danmark eller Norges F1...De kunde flugit i rote med Danmark eller Norges F16 ner?<br /><br />Kom på en smart sak, vi inom norden borde ha en pool med flygförare som kan flyga varandras flygplan, då kan man effektivt dela manskap och resurser..<br /><br />Svenskar piloter borde ha flygtid i alla NATOs maskiner egentligen. Kan vi inte skicka hårdvaran kan vi ställa upp med piloter.<br /><br />Vore det ens möjligt med all byråkrati och revirpinkande tror ni? Men att alltid kunna vara med och göra en insats vore värt mycket anser jag.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-30491992309403321812011-03-21T01:06:57.041+01:002011-03-21T01:06:57.041+01:00Försvarets oberoende av NATO tog slut(definitivt) ...Försvarets oberoende av NATO tog slut(definitivt) i och med FB00. Senare försvarsbeslut har endast resulterat i fler spikar i kistan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-26748580551658383572011-03-20T23:38:23.270+01:002011-03-20T23:38:23.270+01:00Tyvärr så faller glorian av den här regeringen, om...Tyvärr så faller glorian av den här regeringen, omdömet verkar inte vara det bästa.<br />Att först göra Sverige helt beroende av Nato, sen vägra delta i insatser är en väldigt oansvarig väg att ta.<br />Frågan är o inte Bildt´s förmåga som diplomat är gravt överskattad.<br />Sverige känns allt mer som Roms sista dagar.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-82398294765802067062011-03-20T22:28:47.247+01:002011-03-20T22:28:47.247+01:00@Henrik: Den gode Bildt försöker att slingra sig u...@Henrik: Den gode Bildt försöker att slingra sig ur de uttalanden han gjorde innan FN-resolutionen. Det måste ha blivit en gigantisk överraskning när Ryssland och Kina lade ner sina röster.<br /><br />Men vi kan ju alltid skicka ner ett krigssjukhus. Om vi nu hade några kvar det vill säga...chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-22900579324212027542011-03-20T22:24:11.473+01:002011-03-20T22:24:11.473+01:00Vad sjutton syftar han på här?
"Alldeles själ...Vad sjutton syftar han på här?<br />"Alldeles självklart kommer också Sverige att stödja genomförandet av resolutionen på det sätt och med de resurser som vi är bäst på."<br /><br />Vilka är resurser är vi bäst på?Henrikhttps://www.blogger.com/profile/08695651834811365759noreply@blogger.com