tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post8129674204100865026..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Bråttom med helikoptrar? (uppdaterad)Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger23125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-15862092661235624032010-10-01T15:31:19.142+02:002010-10-01T15:31:19.142+02:00Nu återstår väl bara lite spel för galleriet.
&qu...Nu återstår väl bara lite spel för galleriet.<br /><br />"The Government of Sweden has requested a possible sale of 15 UH-60M BLACKHAWK Helicopters, 34 T700-GE-701D General Electric Engines (30 installed and 4 spares), 15 AN/AAR-57(V)3 Common Missile Warning Systems, AN/APR-39 Radar Signal Detecting Sets, AN/AVR-2B Laser Warning Sets, Aviation Mission Planning Station, transportable operations simulator, communications equipment, spare and repair parts, tools and support equipment, publications and technical documentation, personnel training and training equipment, U.S. Government and contractor engineering, logistics, and technical support services, and other related elements of logistics support. The estimated cost is $546M.<br /><br /><br />Sweden’s acquisition of these helicopters is consistent with recently adopted defense and modernization priorities focused on both international threats to Swedish security as well as regional threats to Swedish sovereignty. This proposed sale will contribute to Sweden’s need to expand its existing army architecture to rapidly deploy forces to counter territorial threats, or in support of coalition efforts in Afghanistan. The purchase of UH-60M BLACKHAWK Helicopters will contribute to Sweden’s goal to update its capability while enhancing interoperability between Sweden, the U.S., and other allies."<br /><br />Teaterdirektören.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-7546630151583065132009-11-23T07:32:22.579+01:002009-11-23T07:32:22.579+01:00C på backen:
Det finns en viss skillnad. En helik...C på backen:<br /><br />Det finns en viss skillnad. En helikopter är stort sett lika väl bepansrad som de nu förbjudna Toyota jeeparna i Afghanistan. Det räcker i värsta fall med en träff för att skada ett system som gör helokptern oflygbar. TIll skillnad mot ett markfordon som efter en explosion som besättning överlevt kan evakueras, så överlever en besättning i en helikopter oftast inte ett fall till marken.<br /><br />Sedan är i och för sig risken för IED obefintlig om man inte landar rakt ovanpå en.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-53745002890299134252009-11-23T02:12:55.268+01:002009-11-23T02:12:55.268+01:00vi har inge motmedel på marken vi jobbar ändå kan ...vi har inge motmedel på marken vi jobbar ändå kan tycka att då får svenska piloter flyga utan motmedel men dom nog för fina i kanten för det/ C på backenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-21772666936681136272009-11-18T03:22:57.953+01:002009-11-18T03:22:57.953+01:00Nåja, BFBS är väl knappast att kalla okritiskt rap...Nåja, BFBS är väl knappast att kalla okritiskt rapportering. Även Merlins (eller snarare frånvaron av tillräckliga Merlins) har blivit kritiserade här i UK. Likt mil.se är det ofta lite Pravda över hela organisationen.<br /><br /><br />För övrigt anser jag att svenska tidningar likt deras brittiska motsvarigheter behöver hyra in ett gäng f.d. militärer som försvarskolumnister. Tänk om Wiseman eller du själv skulle få lägga ut texten i DN eller SvD, då kan vi tala om eld i röven på Tomhylsan et el.Lewnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-66841529483453240752009-11-17T21:45:33.945+01:002009-11-17T21:45:33.945+01:00förvarsutskottets hearing var planerad sedan länge...förvarsutskottets hearing var planerad sedan länge, och är inget som styrs ifrån t ex något departement, utan just från det samlade utskottet!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-48296884868108839622009-11-17T21:18:56.609+01:002009-11-17T21:18:56.609+01:00Ok... Det där som sjökapten skriver stämmer kanske...Ok... Det där som sjökapten skriver stämmer kanske... <br />RITS-styrkorna tycker det är kanonbra att man inte kan få med tillräckligt med pesonal eller matriel... (ironi).<br />Inställelsetiden var bara en avtalsfråga...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-10208485422502836422009-11-17T10:40:02.528+01:002009-11-17T10:40:02.528+01:00Nja, när det gäller stora fartygs olyckor som Esto...Nja, när det gäller stora fartygs olyckor som Estonia så är det många länder som måste hjälpa till, inget land klarar detta själv hur många helikoptrar man än har. <br /><br />Jag tror ändå att ha specialkompetens på området med specialhelikoptrar är det bästa, för den normala sjöräddnings operationer.<br />Det måste funka varje dag varje minut varje sekund.<br /><br />Vad det gäller andra typer av uppdrag så måste det vara det samma. Jag tror att soldaten som är på marken inte bryr sig om ett skvatt vad det står på helikoptern, bara dom vet vad de gör.<br /><br />Jag tycker att man ska släppa på prestigen och skaffa fram den hjälp dom behöver i Afganistan.Sjökaptennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-17677273784463362832009-11-17T08:20:11.216+01:002009-11-17T08:20:11.216+01:00Visst skulle en inhyrd ukrainsk helikopter inklusi...Visst skulle en inhyrd ukrainsk helikopter inklusive besättning (wet lease) kunna göra nytta även i norra Afghanistan?<br /><br />När Sverige bidrog med marktrupp till UNMIL i Liberia, så bjöd FN frikostigt på sådan taktisk luftrörlighet åt den svenska QRF:en. <br /><br />Jag hörde ingen som klagade.Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-23575237716559987442009-11-16T21:28:34.193+01:002009-11-16T21:28:34.193+01:00Sjökapten: Fördelen med att köpa upp en tjänst civ...Sjökapten: Fördelen med att köpa upp en tjänst civilt är att man vet vad man får för det man betalar. Nackdelen är att man inte kan få någonting annat utan att det kostar mer.<br /><br />Jag tvivlar på att Norrlandsflyg är så särskilt sugna på Afghanistan. Och om dom mot all förmodan skulle vara det så innebär det att vi är på väg att bygga upp ett svenskt Xe/Blackwater. Något som vissa inom försvarsindustrisektorn säkerligen är lite småsugna på...<br /><br />En militär helikopter är en resurs som finns för att användas i krig, eller nere i t.ex. Afghanistan. Att då inte använda någonting som redan finns och är betalat för att stötta med civil räddning är hål i huvudet. Sedan kan givetvis Norrlandsflyg komplettera om Försvarsmakten inte hjälper till. Tyvärr får Försvarsmakten oftast inte öva så mycket som dom behöver, utan så mycket som budgeten tillåter.<br /><br />Den räddningsaktion som Försvarsmakten ställde upp med under Estoniahaveriet kommer vi i dagens läge aldrig att klara av. Det skulle jag vara en smula fundersam på om jag vore sjökapten.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-38411393899995112392009-11-16T10:53:01.689+01:002009-11-16T10:53:01.689+01:00Vi ska nog inte överdriva försvarets kompetens på ...Vi ska nog inte överdriva försvarets kompetens på sjöräddnings området , Sedan sjöfartsverket har tagit kontroll över SAR biten så har den utvecklas till något ganska bra.<br /><br />Både inställnings tiden och helikoptrarna som Norrlandsflyg har till uppgiften är bättre än när försvaret höll på med det, Helikoptrarna är anpassade för bara den uppgiften samt deras besättningar. Norrlandsflyg har en ekonomisk drivkraft att öva mycket "vilket dom gör mycket" och där med är bättre än när försvaret var ansvariga för den biten. Eftersom försvaret verkar arbeta tvärtom, köra lite med prylarna så blir det mer lönsamt.<br /><br />Samt om inte norrlandsflyg kan hantera detta så blir det en ny operatör nästa gång.Sjökaptennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-22859022130464163652009-11-16T07:43:47.049+01:002009-11-16T07:43:47.049+01:00Jag ser en hel del liknelser mellan Tyskland ch Sv...Jag ser en hel del liknelser mellan Tyskland ch Sverige avseende helikoptrar. USA har tränade besättningar som i stort sett bara gör CSAR och MEDEVAC. I Tyskland och Sverige är det i grund och botten räddningshelikoptrar för civil verksamhet som används. Dessutom får besättningarna specifik missionsträning.<br /><br />Om nu svenska infanterister ska vara kontinuerligt insatseberedda och kontraktsanställda för att skickas till Afghanistan borde samma sak gälla helikoptrar? Om regeringen avser sätta upp MEDEVAC helikoptrar utomlands borde dom syssla med samma sak även i Sverige!Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-3769069444647474382009-11-15T18:41:39.309+01:002009-11-15T18:41:39.309+01:00Jag har haft det stora nöjet att träna vinchning m...Jag har haft det stora nöjet att träna vinchning mitt i vintern från havet utanför Karlskrona. Med HKP 10 är detta inget direkt nöje.<br /><br />I grova drag bygger lyftkraften i en helikopter på mängden luft som den lyckas "skjuta" undan. En enrotor helikopter skapar därför en högre fart på nedsvepet för att få samma lyftkraft. Inte särskilt skönt fär någon som hänger i en lina under helikoptern. Vinden piskar upp vatten som omedelbart fryser till is och som gör att har man inte visiret på hjälmen nedfäldd så är det risk för ögon skador. Med HKP 4 var vinchning betydligt trevligare. Man slapp dessutom bli insläpad som en säck potatis in i den trånga kabinen.<br /><br />En tvårotors helikopter har också den stora fördelen att det inte finns någon stjärtrotor som kan skymmas, vilket underlättar landning i fält då vindriktningen inte är lika kritisk.<br /><br />Här är en intressant lista över fenomen man kan råka ut för i en helikopter.<br /><br />http://knol.google.com/k/josh-haines/important-helicopter-situations/3727jbrtvs0dt/2#<br /><br />Här är ett intressant reportage från Englands träning med Merlin i USA inför ombasering till Afghanistan.<br /><br />http://www.youtube.com/watch?v=BygWwnE1P2Y<br /><br />Jag skulle gärna se ett liknande reportage från svensk press i stället för bara gissningar...Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-74921381405848164732009-11-15T18:03:21.741+01:002009-11-15T18:03:21.741+01:00Forsno: Jag får erkänna mina brister i kunskap avs...Forsno: Jag får erkänna mina brister i kunskap avseende AW 101 förutom att jag hört att danskarna har haft många problem. Därav en av anledningarna att dom valde att ge bort dom till England som hade ett aktuellt behov, medan Danmark ansåg sig kunna vänta på en mer stabil produkt.<br /><br />http://www.airforce-technology.com/projects/eh101/<br /><br />http://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW101#Royal_Danish_Air_Force<br /><br />Jag har bara en känsla att AW 101 blir ungefär som Super Puma en gång i tiden för Sverige, d.v.s. den nådde inte riktigt ända fram för att ersätta Vertolen. För många olika versioner gör också att den likt NH-90 kan få problem med certifiering, underhåll, framtida utveckling m.m.<br /><br />Det Danmark var ute efter var framför allt en räddningshelikopter för arktiskt klimat runt Grönland, d.v.s. lång räckvidd. Bl.a. vill man stötta sin s.k. Siriuspatrull som är en del av Danmarks rät att fortsätta hävda Grönland som danskt territorium trots lystna blickar från USA, Kanada och Ryssland. Det är möjligt att AW 101 är det bästa valet, men vad är det Sverige vill ha? <br /><br />- En robust helikopter för bruk i fält och ombord fartyg.<br />- Vid behov klara av trupptransport<br />- SAR (gärna CSAR) förmåga.<br />- Möjlig att utrusta för MEDEVAC förmåga<br /><br />Som steg 2 (om pengarna räcker till)<br />- Stöttning för u-båtsjakt.<br /><br />Offensiv beväpning typ TOW m.m. kräver en helt annan typ av helikopter.<br /><br />Engelsmännen har inte heller haft en enkel väg framåt för sina Merlin, men insatserna i Irak och Afghanistan har tvingat dom att använda alla sina resurser oavsett eventuella brister. Jag hittade en intresant sammanställning av engelsmännens framtidsplaner för sina helikoptrar.<br /><br />http://www.aviationtoday.com/rw/military/vip/UK-Refits-Helicopter-Force-for-Afghanistan_35380.html<br /><br />Intressant är motor och rotorbytet för deras Puma helikoptrar för Hot&High prestanda.<br /><br />Men kanske AW 101 är nedskakad just nu? Min intution säger mig ändå att Blackhawk för tillfället är det bästa valet.<br /><br />Å andra sidan vete sjutton vilken helikopter man ska förespråka då även Sikorsky S-92 har problem i Kanada.<br /><br />http://communities.canada.com/ottawacitizen/blogs/defencewatch/archive/2009/03/14/in-the-aftermath-of-the-s-92-crash-should-the-cf-continue-to-conduct-sar.aspxGreasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-55589538446830044652009-11-15T16:44:34.390+01:002009-11-15T16:44:34.390+01:00Anonym 02.38
Att ha en Tp84 styrka i MeS över tid...Anonym 02.38<br /><br />Att ha en Tp84 styrka i MeS över tiden är nog en utopi, det är precis TSFE får ihop personal för 4 månader, men allt går nog om någon General hotar piloter och övrig personal med AD om de inte ställer upp "frivilligt" och jobbar 2-3 månader per individ och år efter år efter år i Afghanistan.......Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-38865483334127893582009-11-15T13:44:04.746+01:002009-11-15T13:44:04.746+01:00Om Du läser Linds delbetänkande SOU 2009:67, så fi...Om Du läser Linds delbetänkande SOU 2009:67, så finner du en före detta tillförordnad GD för FMV och tillika före detta ställföreträdande chef för försvarsdepartementets militära enhet, som tycker att hans handhavande av helikopterfrågorna i dessa senare befattningar även i ett historiskt ljus ej kan ifrågasättas.<br /><br />När Tolgfors väljer att tillsätta en "insider" som militärhelikopterutredare, så är det knappast för att vända på varje sten. <br /><br />Militärhelikopterutedare Lind har genom sin utrednings sakkuniga placerade i försvarsdepartementet alla möjligheter att känna av statsrådets preferenser i delbetänkandets sakfråga. Endast en mycket äventyrlig utredare utnyttjar inte den möjligheten.<br /><br />Och Lind är en smidig och lojal karl.Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-22569309809770313592009-11-15T13:06:37.990+01:002009-11-15T13:06:37.990+01:00Gustav Wasa:
Mjo, fast vi klarar oss förhoppningsv...Gustav Wasa:<br />Mjo, fast vi klarar oss förhoppningsvis utan EMP-skyddade mikrovågsugnar. Det var ju inte själva helikoptern utan det de tänkte stoppa in i den som gick helt överstyr med VH-71.<br /><br />Jag tror att det är svårt att hitta någon som inte tycker att den förtidiga avvecklingen av Hkp 4 var <i>vansinnig</i>.Forsnohttps://www.blogger.com/profile/00196475702073983249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-13321298319930594902009-11-15T12:49:45.863+01:002009-11-15T12:49:45.863+01:00AW101 tidigare benämnd EH101 och av britterna kall...AW101 tidigare benämnd EH101 och av britterna kallad Merlin är knappast en civil helikopter, som anpassats för militärt bruk. Förutom en saudisk VIP-kund är det bara militära operatörer som beställt AW101.<br /><br />Snarare är AW101 en tremotorig helikopter för de som har de allra extremaste räckvidds- och säkerhetskraven över framförallt arktiskt kalla vatten (t ex Storbritannien vid Falklandsöarna, Danmark vid Grönland, Portugal vid Azorerna och Kanada). <br /><br />Felet med AW101 är snarast att den utvecklats i allt för många varianter i vardera allt för få exemplar. Det har säkert splittrat utvecklingsresurserna.<br /><br />USA:s särlösning av AW101 för användning av marinkåren som presidentflyg och benämnd VH-71 Kestrel är följdriktigt under avbeställning.<br /><br />Amerikanska marinkåren fortsätter däremot att använda Boeing Vertols CH-46, det vill säga vad vi kallar för HKP 4 i skarpa insatser runtomkring i världen, också i Afghanistan. Kan de, så kan kanske även vi?Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-45065553668649445802009-11-15T12:32:46.109+01:002009-11-15T12:32:46.109+01:00Greasemonkey:
Civil? I så fall är t ex Sea King oc...Greasemonkey:<br />Civil? I så fall är t ex Sea King och S-92 också civila eftersom de även finns i civila versioner.<br /><br />AW101 är framtagen som en Sea King-ersättare åt den brittiska och italienska marinen; sedan har det dykt upp fler modeller allteftersom.Forsnohttps://www.blogger.com/profile/00196475702073983249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-39455683292791868362009-11-15T12:06:48.925+01:002009-11-15T12:06:48.925+01:00Anonym 02:38. Det är ingen dum idé. Frågan är bara...Anonym 02:38. Det är ingen dum idé. Frågan är bara om politikerna vågar lita på att svenska folket ser kopplingen? Atalanta missione är verkligen bara ett sätt att visa att våra helikoptrar minsan kan göra nytta.<br /><br />Forsno: AW101 är jag lite tveksam till. Luktar lite för mycket Super Puma över den, d.v.s. en helikopter som i grund och botten är civil. Samarbete med Danmark tycker jag i stället att vi ska göra via anskaffning av C-130J. På så sätt så säkerställer vi också att vi har en långsiktig transportförmåga. Då kan vi fortsätta att vinna pluspoäng genom att ha en C-130 mer eller mindre konstant i Afghanistan de närmaste åren utifall helikoptereländet inte får en kvick lösning.<br /><br />Vad gäller AMV så har du nog rätt. När FMV för en gångs skull gör helt rätt och lyssnar på Försvarsmaktens Här&Nu krav så blir resultatet bara ytterligare protester.Greasemonkeyhttps://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-18327689364406214842009-11-15T11:43:38.714+01:002009-11-15T11:43:38.714+01:00Om vi bryter kontraktet borde även AW101 kunna var...Om vi bryter kontraktet borde även AW101 kunna vara ett alternativ; då får vi fortfarande samma modell som ett annat nordiskt land.<br /><br />Danmark har haft problem med tillgängligheten men de värsta barnsjukdomarna borde vara avklarade innan vi får leverans.<br /><br />Men vågar någon politiker lägga ner SAAB:s helikopterambitioner efter allt tjafs som blev resultatet av AMV-ordern?Forsnohttps://www.blogger.com/profile/00196475702073983249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-10783405858919268902009-11-15T11:38:21.840+01:002009-11-15T11:38:21.840+01:00En omedelbar åtgärd för att öka tillgången på heli...En omedelbar åtgärd för att öka tillgången på helikoptrar i den norra området skulle kunna vara att ha en svensk herkules på plats över tiden. Då skulle de tyska helikoptrarna inte behöva ägna sig så mycket åt transporter utan istället stå beredskap för medevac. Jag vet att detta inte är svenska helikoptrar men det är i alla fall en resurs som är beprövad och finns på plats. Herkules förbandet är dimensionerat för att kunna ha en styrka på plats över tiden! Detta är en snabb lösning som inte behöver dras i långbänk med utbildningar, FMV och annat. Använd det stående insatsförbandet!!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-52424959247821175072009-11-15T10:55:31.698+01:002009-11-15T10:55:31.698+01:00HKP 14 är ett demonstratorprojekt för att få igång...HKP 14 är ett demonstratorprojekt för att få igång en svensk helikopterindustri. Medvetet eller ej, så har helikopterutvecklingsförmåga prioriterats framför helikopterförmåga. Det förra kräver minst tio gånger mer resurser än det senare.<br /><br />Ett land som Peru har idag en bred förmåga till asymmetrisk krigföring med helikopter mot ideologiska och narkotikafinansierade upprorsrörelser på hög höjd och i hett klimat. Stridstekniskt torde uppgiften i stort motsvara dagens ISAF i Afghanistan. Och de gör detta för en bråkdel av den svenska HKP 14-budgeten.<br /><br />Så länge som det svenska helikoptervapnet var en stödverksamhet, så avdelades marginella resurser ur arméns respektive marinens materielbudgetar. Likväl räckte det till robust bekämpningsförmåga av såväl mark- som sjömål med svensk militär helikopter.<br /><br />Våra 18 st HKP 14 är mest sannolikt världens mest särpräglade helikopterprojekt med unik egenutvecklad hård- och mjukvara. <br /><br />Jämfört med de över femhundra NH 90, som är beställda med standardskrovet, så har HKP 14 och dess högre kabin INTE testats i vindtunnel.<br /><br />Leverantörens styckkostnad för särlösningen HKP 14 är lågt räknat dubbelt så hög, som den för en NH 90 med standardskrov, Det är därför en förlustaffär att leverera till Sverige.<br /><br />NH Industries (NHI) kan nog tänka sig att avbryta kontraktet med Sverige. Problemet är bara att det innebär att Saab då får problem med betalningarna för sina motköpsaffärer i form av bland annat leveranser av NH90-framkroppar från Saab Aerostructures i Linköping tiil NHI.Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-13249569075628440632009-11-15T09:10:52.990+01:002009-11-15T09:10:52.990+01:00Sent ska syndaren vakna sägs det. Redan i början a...Sent ska syndaren vakna sägs det. Redan i början av 2000 talet påpekade Helikopterflottiljens dåvarande chefer att det skulle komma att bli resursbrist när man redan då anade att Helikopter14 skulle bli rejält försenad och att Helikopter4 skulle fasas ut. "Glappet" skulle bli förödande för kommande verksamhet, då främst ubåtsjaktförmågan. Nu står vi med facit i hand och det blev så, tyvärr ville ingen lyssna. Farhågan från Helikopterflottiljen viftades bort av såväl HKV som politiker. <br />Dock är det bättre sent än aldrig att börja reagera och man kan inte annat än att jubla då man läser att försvarsministern äntligen ställer krav på FMV och FM. En lösning måste fram snarast. Problemet som Helikopterflottiljen lever med just nu är dock att i stort sett samtliga besättningar är uppbundna på andra helikoptersystem för utbildning, ex HKP15 och 14. Inom HKP10 är åldersstrukturen hög. Detta innebär att om man väljer en lösning med ex leasing måste besättningar tas, troligen från HKP14, för att påbörja utbildningen på den nya typen. Allt är självfallet lösbart, men det kommer kräva beslut nu och det kommer få konsekvenser för HKP14. Dock är HKP14 redan 6 år försenad så det kanske inte gör så mycket. Sent ska syndaren vakna som sagt... Tiden går och Helikopter15 är på väg mot Atalanta, de flesta frågar sig varför.....Anonymousnoreply@blogger.com