tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post8556445492846251599..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Nytt från MAKS 2011Greasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-19837552008436335032011-08-31T22:22:25.116+02:002011-08-31T22:22:25.116+02:00Mer om problemen med PAK-FA under uppvisningen.
h...Mer om problemen med PAK-FA under uppvisningen.<br /><br />http://www.flightglobal.com/articles/2011/08/22/361092/picture-pak-fa-flameout-embarrasses-sukhoi.htmlchefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-61283691391481583422011-08-23T17:16:54.019+02:002011-08-23T17:16:54.019+02:00Läste att F35 nu kommer kosta mer än F22 per enhet...Läste att F35 nu kommer kosta mer än F22 per enhet. Är detta sant? Vad är då meningen med F35?<br /><br />F22 är väl ett bättre plan som redan flyger och har en etablerad produktionslina.<br /><br />Kanske är det ytmaterialet på F22 som är knepigt? Men kunde man inte bygga en utan detta material och exportera? Japan och Australien ville helst köpa F22 men fick inte, de är inte nöjda med F35.<br /><br />Hur bra är F22 om man skulle jämföra med F35? Under 200 enheter verkar vara vansinnigt som största flygvapen på klotet. F15 vill de lägga ner, så även F16 och F18. F35 försöker nog vara bra på allt men blir endast medioker inom alla grenar.<br /><br />Jag har svårt att tro att man kan ersätta F15+F16 och F18 med en enda modell. Nu är det ju politiker som styr iofs :)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-71275240616072971182011-08-22T01:20:51.676+02:002011-08-22T01:20:51.676+02:00>Men intressant nog så är det också så att ryss...>Men intressant nog så är det också så att ryssarna är villiga att exportera allt de tillverkar.<br /><br />Ryssarna var väl villiga att exportera allt de tillverkade under kalla kriget också? Med några kommunistrådgivare i släptåg!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-88442863072026315252011-08-21T20:05:33.111+02:002011-08-21T20:05:33.111+02:00Inte en helt problemfri helg för T-50 projektet.
...Inte en helt problemfri helg för T-50 projektet.<br /><br />http://en.rian.ru/russia/20110821/166002069.html<br /><br />/ LarsAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-55902836550068403692011-08-21T19:24:54.257+02:002011-08-21T19:24:54.257+02:00Som sagt imponerande (eller dumdristigt hrm,..host...Som sagt imponerande (eller dumdristigt hrm,..host Långholmen.host..host) att de kommit så långt att de kan ha en sådan uppvisning inför publik bara drygt ett år efter första flygning på T-50. Jämför med vilken typ av uppvisning en F-35 skulle våga sig på och när den hade sin första flygning.<br />Nu kommer kanske inte F-35 någonsin att bli en riktig publikfriare på flyguppvisning i och för sig med tanke på att manövrerbarhet inte legat högst i prioritet bland kraven (det var ju affordability... :)<br /><br />Apropå rök från motorerna, jag har för mig att ryssarna påstår att det inte är de här motorerna T-50 skall ha innan det är färdigt utan en nyare variant, de kanske är bättre. Jag har ett minne av att 37 motorerna rök en del, eller i varje fall vissa individer av motorer. Nu lurade någon i mig att vissa motorer rök och vissa inte och att "ingen" kunde förklara varför, CI kanske har bättre koll på det?<br /><br />Angående ebk under uppvisning så var det upplevda bristen på ebk-användning som imponerade mest på mig när jag såg en F-22 uppvisning, den gjorde ju samma saker som vilken Su-27 klon/prototyp som helst fast den verkade ju kunna göra det nästan utan ebk. Liten disclaimer här dock, utloppen på F-22 är ju utformade för att minska synligheten så det är ju möjligt att jag missade tillfällen med ebk också.<br /><br />Skall ju bli spännande och se om de lyckas få ihop något seriemässigt till 2015-16 av T-50:an, det verkar ju onekligen rätt snabbt jobbat i så fall.<br /><br />mvh<br /><br />/TheStoffAnonymousnoreply@blogger.com