tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post89649330209763655..comments2024-01-02T07:32:06.270+01:00Comments on Chefsingenjören: Lär av helikopterutbildningenGreasemonkeyhttp://www.blogger.com/profile/12025552005572821706noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-48671621150809909222010-03-25T09:23:25.366+01:002010-03-25T09:23:25.366+01:00Det finns en himmelsvid skilnad mellan teori och p...Det finns en himmelsvid skilnad mellan teori och praktik.<br /><br />Strategin med en (1) gemensam helikopterflottilj och en ensning av flottan KAN vara riktig samtidigt som genomförandet fuskar bort alla potentiella vinster.<br /><br />Det är ju lätt för GM att sluta tillverka bilar i en viss bilfabrik. Men det är riktigt svårt för GM att hämta hem vinsterna i form av lägre löne- och lokalkostnader.<br /><br />Starkt visionärt ledarskap är en kvarnsten för Försvarsmakten om detta ledarskap inte matchas av en i motsvarande grad duglig managementförmåga. <br /><br />Processer kanske inte är bättre än dess svagaste länk? Om så är fallet så är det bättre för Sverige att som innan 1998 militärt operera i huvudsak civila helikoptrar.Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-58813081164909550362010-03-24T23:55:55.490+01:002010-03-24T23:55:55.490+01:00@ Chefsingenjören 12.09
Jag håller med om dina av...@ Chefsingenjören 12.09<br /><br />Jag håller med om dina avslutande meningar. <br />Ofta gäller "small is beautiful".<br />Försvarsgrenarna borde nog fått behålla sina hkp-verksamheter för sig. FM synes ha en förkärlek för att "laga sånt som inte är trasigt".<br /><br />Old SchoolAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-91640760890156787512010-03-24T20:09:01.420+01:002010-03-24T20:09:01.420+01:00@Old School: Det är knappast Gripenfokus som lett ...@Old School: Det är knappast Gripenfokus som lett till det usla helikopterläget i FM. Snarare så är det inkompetetnt upphandling i kombination med att poilitikerna lade sig i och tvingade in FMV på NH-90 spåret.<br /><br />Tvärt om så har Gripensystemet påverkats negativt då avsaknaden av FRÄD allt för många gånger har ställt flygverksamheten i Flygvapnet.<br /><br />Sedan kan jag hålla med om att övergången till FV inte har varit helt lyckad, men mer beroende på andra faktorer:<br />- Tjäbbel mellan olika kulturer från FV, M och A där småsaker som färg på uniformen och basker eller inte har varit uppe på tapeten.<br />- Samordning av all helikopterverksamhet till en verksamhetsort trots spridd basering. Detta har skapat en otydlig ledning och styrning av verksamheten.<br /><br />Dessa problem har kritiserats av bl.a. statens haverikommission efter de senaste årens många helikopterhaverier med tyvärr dödligt resultat.<br /><br />Skapandet av helikopterflottiljen var ett stort misslyckande. Jag tror dock att det hade misslyckats oberoende om det varit i FV, M eller A regi...chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-32567465941892268532010-03-24T18:35:16.735+01:002010-03-24T18:35:16.735+01:00"Jag är helt för en svensk flygskola, men int..."Jag är helt för en svensk flygskola, men inte på bekostnad av vår kärnkompetens som måste vara utbildning av Gripenpiloter samt utveckling av Gripensystemet." <br /><br />Bäste Chefsingenjör, detta är precis problemet.Sedan FV fick ansvaret för hkp-verksamheten i FV har den blivit en sekundär fråga,då Gripen alltid kommer först. Därför är vi där vi är med hkpverksamheten.<br /><br />Old SchoolAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-139984372198990912010-03-23T22:36:58.730+01:002010-03-23T22:36:58.730+01:00@Gustav: Misstaget som ofta görs av svenska försva...@Gustav: Misstaget som ofta görs av svenska försvarsindustri är att man försöker få hela kakan, i stället för att bli bäst på en del av kakan.<br /><br />De internationella trenderna och den svenska politiska politiska viljan pekar på sameuropeiska materielprojekt, men frågan är om den svenska försvarsindustripolitiska lobbyn driver åt samma håll?<br /><br />Volvo har börjar lära sig och är underlevenrantör till de flesta av de stora civila motortillverkarna. Tyvärr är den civila marknaden tuff och marginalerna små.chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-80022532337720208672010-03-23T21:43:10.920+01:002010-03-23T21:43:10.920+01:00Finns det några siffror på vad Sk60-utbildningen k...Finns det några siffror på vad Sk60-utbildningen kostar? Jag tycker inte att det låter så kostnadseffektivt att hålla igång ett helt flygplansystem för att utbilda en handfull elever om året. Jag tycker också att det förefaller en aning naivt att tro att man skall kunna sälja utbildning utomlands med ett flygplan som är mer än 40 år gammalt. Moderniseringen av Sk60, vad går den ut på? Hur mycket dyrare blir varje utbildningsplats efter den modifieringen? Kommer man ens i närheten av PC21, eller ens PC9? Sk60 är kul, men får vi som skattebetalare valuta för pengarna?<br /><br />Man blir inte heller så glad av att höra rykten om planer på att flytta flygskolan från Malmen till Såtenäs. Det kommer man väl inte att spara pengar på, eller få en bättre utbildning?<br /><br />Lägg inte ner fler spetsiga förband!<br /><br />-- MFIAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-88639706593468862042010-03-23T18:40:15.706+01:002010-03-23T18:40:15.706+01:00Om Försvarsmakten har svårt för att behålla sina h...Om Försvarsmakten har svårt för att behålla sina höga officerare så kanske man behöver jobba lite på att bli en bättre arbetsgivare - istället för att hota med karenstid?<br /><br />För min del var det knappast lönen som gjorde att jag sköt ut mig ur flygvapnet utan snarare den totala avsaknaden av mål och vision.<br /><br />När jag träffar mina barndomskamrater på somrarna, som alltjämt är kvar i verksamheten, kan jag inte undgå att notera hur de har den där klumpen i magen. Det är funderingar kring vilken flottilj som skall läggas ned härnäst. Vart skall man flytta då? Kommer sambon att få jobb? Hur kommer barnen att trivas? Kommer man att tvingas sälja huset med förlust?<br /><br />Allt det där som jag aldrig ägnat en tanke åt i mitt civila jobb. Aldrig.<br /><br />Cliff BarnesAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-35440364060294426292010-03-23T18:25:43.872+01:002010-03-23T18:25:43.872+01:00M-346 lär knappast bli nytt svenskt skolflygplan.....M-346 lär knappast bli nytt svenskt skolflygplan... PC-21 eller (Super) Tucano är mer troligt.<br /><br />Varför satsar vi inte istället på att knyta andra länder till vår flygskola? Våra SK-60 får i närtid en uppfräschning och modernisering, FlygS har nyligen flyttat in i mycket moderna och ändamålsenliga lokaler och vi har, som CI konstaterar, en av de bästa (om inte den bästa) utbildningsmetodikerna i västvärlden.C.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-58130861584597349632010-03-23T15:57:55.436+01:002010-03-23T15:57:55.436+01:00Är det inte på gång att Saab skiftar OPS från Sk60...Är det inte på gång att Saab skiftar OPS från Sk60 till M-346?Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-568540947866925655.post-33402172432419565132010-03-23T12:41:34.320+01:002010-03-23T12:41:34.320+01:00Jo, man får känslan av att skolflygplansprojektet,...Jo, man får känslan av att skolflygplansprojektet, som fanns i planeringen för den tänkta gemensamma europeiska flygskolan, kanske spökar litegranna (?). Saab var ju en av de pådrivande aktörerna i det fallet. Nu är väl det bara rester av kvar av dessa idéer...och Sandarne utbytt mot Malmen..?Laehttp://lae.blogg.se/noreply@blogger.com