söndag 5 september 2010

Nästa fotbolls-VM i Sverige?

Så här efter triumfen mot Ungern så tänkte jag att det var dags för lite fotbollssnack även i denna blogg.

I det gamla Grekland var OS en tid när fred rådde mellan de olika stadsstaterna (i varje fall på själva arenan i Olympia). På senare tid har vi allt för många gånger blivit varse om att så är inte längre fallet. OS används ofta som politisk markering (tänk bara på den diskussion som var att bojkotta OS i Peking på grund av att Kina inte visar samma syn på mänskliga rättigheter som länderna i västvärlden).

Invignings- och avslutningsceremonierna har blivit större och större för varje år och tar därmed en stor del av budgeten för mästerskapen. Men allt sedan terroristattentaten på OS i München 1972 så är det säkerheten som slukar störst del av budgeten. En idrottstävling visas i direktsändning över hela världen och vill en terrorist få ut sitt budskap så är det ett gyllene tillfälle att ställa till med något. Det enda som får de flesta terrorgrupper att avstå från aktioner är den negativa publicitet det för med sig. Man är helt enkelt för rädd för at bli av med det eventuella stöd man har från finansiärer i grannländer. Men vad skulle hända om denna mentala spärr inte finns? Al Qaida har tidigare visat att dom inte drar sig för att attackera civila. Talibanerna som är skolad i samma skola hotar nu omvärlden med attacker som hämd för att vi lägger oss i konflikterna i Afghanistan och Pakistan.

- Snart kommer vi att rikta in oss på Amerika och Europa, vi ska hämnas drönarattackerna, sade talibantalesmannen Qari Hussain till nyhetsbyrån AFP i telefon.

Med detta hot i åtanke, vad skulle krävas av Sverige om vi skulle få arrangera fotbolls-VM 2018 eller 2022? De uppenbara förutsättningarna är givetvis tillgång på bra fotbollsarenor samt infrastruktur för att ta hand om hitresande supportrar (givetvis också en aktiv tull som konfiskerar de förbjudna Vuvuzelorna). I Sverige har vi även på vanliga derbymatcher tillgång till kravallpolis, hundar, hästar, piketbussar och helikoptrar som gör sitt bästa för att hindra en publik från att kasta in skräp på domaren. Men allt sedan 9-11 så har nya typer av hot identifierats som kräver mer massiva åtgärder som ligger långt utanför svenska polisens vanliga resurser.

I en artikel i Air Forces Monthly (september 2010) beskrivs hur sydafrikanska flygvapnet , SAAF, genomförde övervakningen av årets fotbolls-VM.

Tyngdpunkten i insatserna skedde med de sex helikopterdivisioner som SAAF har tillgängliga, bl.a. A109 av samma typ som i Sveriga har i form av HKP 15. Dessa stöttade polisen med tyngre transporter. Men det kanske mest intressanta var hur man använde sina Gripen och Hawkflygplan. (Ett tag fanns det tankar på att Sverige skulle stötta med Gripenflygplan, men förövningar under Federation Cup 2009 visade att SAAF kunde sköta bevakningen på egen hand).

Runt varje fotbollsstadium så sattes restriktionszoner med en radie på 80 km upp där varje flygrörelse var tvungen att begära särskilt tillstånd för inpassage. Inom 8 km runt varje stadium var det totalt flygförbud. Givetvis ett stort problem för anläggningerna i Kapstaden och Johannesburg/Pretoria som har stora flygplatser inom restriktionszonen.

På varje flygfält i Sydafrika (90 st) så placerades särskild militär personal för att övervaka starter och landningar. Tack vare att Gripen är mycket lätt att underhålla så kunde man även placera ut små team med klargöringspersonal på ett antal alternativa baser som möjliggjorde att ett enskilt företag kunde starta i Johannesburg och övervaka matcher i Durban och Bluemfontein (jämför med den svenska spridda basfilosofin).

Över varje fotbollsmatch flög två Gripen i CAP - Combat Air Patrol på 20.000 ft. På 10-16.000 ft flög två Hawk. Flygpassen varade mellan 1.5 - 2.5 timmar. Vilka ROE som gavs ut har ännu inte avslöjats, men som Flygvapeninspektör Anders Silwer sade i senaste numret av Briefing (om det passagerarflygplan som för ett tag sedan flög över Danmark och Tyskland och sedan in i Sverige utan radiokontakt):

Avseende vilka befogenheter vi har i fallet ovan är svaret enkelt. Det finns tre enkla regler när vi får öppna eld med incidentberedskapsroten och ett civilt charterplan utan radiokontakt innefattas definitivt inte av dessa regler. I nämnda fall ser jag incidentberedskapens uppgift att observera och rapportera.

För radarbevakning av luftrummet användes mobila radarstationer från flygvapnet och armén samt marinens korvetter. Gripens PS-05 radar användes för att leda insatser med Hawk, Pilatus och helikoptrar på lägre höjd. En mycket viktig utrustning på de sydafrikanska Gripen var deras Litening III-kapslar som användes för att identifiera mål i luften och följa mål på marken.

Under VM så fick SAAF genomföra ca 50 stycken identifieringar. Mest beroende på sena ändringar i färdtillstånd samt civila småflygplan, vars piloter helt enkelt trodde att dom inte skulle bli upptäckta.

Skulle Sverige klara av detta? Vi har tidigare prövat på denna typ av övervakning under bl.a. kronprinsessans bröllop, men aldrig i den omfattning och under så lång tid som ett fotbolls-VM. Vi har 100 Gripen jämfört med Sydafrikas 24 (varav 14 fanns tillgängliga under VM). Vi saknar dock alternativet med 24 stycken Hawk och vi har ännu allt för ont om helikoptrar både inom Flygvapnet och Polisen). D.v.s. 38 stridsflygplan (ca halva svenska flygvapnets stridsflyg) krävdes för att bevaka anläggningarna i Kapstaden, Johannesburg, Pretoria, Rustenberg, Bloemfontein, Durban, Port Elizabeth och Nelspruit. 18 Oryxhelikoptrar fördelas mellan anläggningarna för transport av polisstyrkor. 16 stycken A109 och 2 BK 117 helikoptrar användes för att jaga inpasserande flygplan/helikoptrar på låg höjd (hela svenska flygvapnets helikopterstyrka). A109 användes också för att stötta med evakuering av sjuka/skadade åskådare. Som komplement till Hawk och Gripen användes 18 st Pilatus PC-7. Denna typ av resurs saknas i Flygvapnet (SK-60 har inte samma lågfartsmöjligheter). Kanske vi kan nyttja Frivilliga Flygkåren till detta? Cessna Caravan användes med en spaningskapsel som kunde skicka realtidsvideo ner till backen. Här skulle vi i Sverige kunna använda våra Litening II-kapslar med ROVER datalänk samt Open Sky flygplan och eventuellt åter låna in Kustbevakningens tre maskiner.

Men å andra sidan kanske vi gör som vanligt och låtsas om att det inte finns något hot. Men förespråkarna för att avskaffa Försvarsmakten måste inse att om inte dessa resurser finns inom Försvarsmakten så måste Polisen och Kustbevakningen bygga upp en lämplig resurs för att ersätta Flygvapnet. Eller så får vi helt enkelt vid behov låna flygplan från t.ex. Norge? Utan bevakning av luftrummet blir det med stor sannolikhet inga framtida större sportevengemang i Sverige.

P.S: En intressant aspekt med ovanstående bild är IRIS-T robotarna på vingspetsarna. Sydafrika har endast köpt IRIS-T som en "gapfiller" då man väntar på sin egen A-Darter.

14 kommentarer:

  1. "Vi har tidigare prövat på denna typ av övervakning under bl.a. kronprinsessans bröllop"

    Jaså det har vi? Det var verkligen en nyhet som jag mer än gärna skulle vilja veta mer om.

    SvaraRadera
  2. Denna typ av luftoperation är knappast aktuell för Sverige. Ansvaret för säkerheten vid större händelser av denna typ åligger länspolismästaren i området, det gäller även luftrummet ovanför händelsernas centrum. Och polisen är av den åsikten att de klarar av att hantera säkerheten själva, helt utan militärt stöd.

    SvaraRadera
  3. Lite tragiskt att FM (och representanter för FM) söker nya marknader på detta sätt, är det inte scenariet med fotbolls-VM så är det jakt på helikopterrånare, förrymda fångar eller båtturister.

    Låna ut en radar eller två så att aktuell länspolismästare kan se vad som händer i luften så ordnar det sig nog.

    SvaraRadera
  4. Pellefant: Vilket man redan gör och har gjort. Däremot kan vi knappast begära att Polisen ska köpa in egna stridsflygplan för att övervaka och upprätthålla ordningen i luftrummet. Air Policing har av fullt naturliga skäl världen över alltid varit en militär uppgift, då polisen saknar erforderliga resurser.

    SvaraRadera
  5. @Wiseman

    Fotbolls VM i sydafrika avlöpte väl utan vapeninsats av JAS. Att det sen kretsade en rote sådana över varje match hjälpte inte i det faktiska (och förmodligen enda riktigt allvarliga) säkerhetsproblemet som var underbetalda säkherhetsvakter vid grindarna.

    En annan kostnadsfördelning mellan vakter på marken och CAS skulle kanske bidragit till en ökad säkerhet vid just detta VM.

    Artikelförfattaren skriver:

    "...Under VM så fick SAAF genomföra ca 50 stycken identifieringar. Mest beroende på sena ändringar i färdtillstånd samt civila småflygplan, vars piloter helt enkelt trodde att dom inte skulle bli upptäckta..."

    Hur många av dessa hade ärligt onda avsikter? Väldigt få om ens nån om man ska döma av mediarapporteringen.

    Det kan nog finnas en liten avhållande effekt i hotet om att man kan flyga ikapp vilsna cessnor och vifta med vingarna, men den debatten har vi ju fört på annan plats...

    SvaraRadera
  6. @Pellefant: Risken för ett anfall mot fotbolls-VM är mycket låg. Sydafrikanerna valde dock att försäkra sig mot den risken med ett mycket aktivt skydd. Hade något hänt och det inte hade funnits något skydd i luften så hade nog kritiken varit massiv. Misslyckas mad med de resurser som satts in så har man åtminstone försökt.

    Gripenflygplanens främsta uppgift var inte att skjuta ner andra flygplan, utan att med radar och laserkapsel upptäcka, identifiera och sedan leda in helikoptrar, Pilatus och Hawk som kunde tvinga flygplanen att lämna området.

    Sedan är det givetvis en viss PR för att visa at man kan nyttja de resurser man köpt för dyra pengar. Att kritisera Mandelas regim för anskaffningen är att spela storebror.

    Sydafrikanerna har planer på att bli mer aktiva inom AU och ser dessutom med viss oro på händelseutvecklingen i Zimbabwe. Flyktingströmarna från Zimbabwe är ett stort problem i gränstrakterna (där Gripen är baserad) samt fyller hela tiden på slummen i Soweto. Jag skulle därför inte bli helt förvånad om just Sydafrika är det land som ger Gripen dess "battle proven" stämpel.

    Att Försvarsmakten för fram "civila" applikationer som potentiella områden att använda militära resurser till är inte konstigt. En Försvarsmakt har vi i ihuvudsak till för att förhindra krig. Under tiden är det väl lika bra att utnyttja investeringarna? Jag är t.ex. mycket besviken på att vi inte kan använda helikoptrar i den civila sjöräddningen (delvis har vi oss själv att skylla tack vare kass upphandling, men delvis är det också sett som en olovlig konkurrens mot civila bolag).

    SvaraRadera
  7. Tragiskt att militären hetsar om att använda sina leksaker .
    Gripen är ett enda stort AMS projekt som lett till att vi har ett av världens absolut sämsta flygplan i vårt flygvapen.
    Finnarna skrattar åt oss med sina totalt överlägsna F-18 eller ta Australien som nyss fått modernaste varianten av F-18. Den har en teknisk nivå som FV bara kan läsa om i sci fi böcker. Hemsnickrade Gripen har fullt sjå hålla sig i luften med sina 80 tals system. Inte undra på att olycksstatistiken är så bedrövlig om anser till antalet flygtimmar.
    Vidare saknar flygvapnet helt en funktion i ett modernt försvar, vi bör enbart satsa på armén och kustbevakningen.
    Det är glädjande att alliansen insett detta och ska lägga ned en flygflotillj.

    SvaraRadera
  8. @Anonym 07.36: Inte många rätt i ditt inlägg.

    - Finnarnas F-18 har svårt att besegra en Gripen. Mycket dragkraft, men så fort dom börjar svänga också mycket inducerat motstånd. För att inte tala om att med Gripens radar och låga radarmålyta så är F-18 oftast nedskjuten innan dom hamnar i kurvstrid med Gripen.

    - Olycksstatistiken med Gripen är mycket bra. Vi har på 204 flygplan förlorat fem (varav två under utprovning) och ett antal allvarligt skadade (inklusive förra årets buklandning som är under reparation och årets incident vid motorprov som kommer att lagas). Inga piloter har dött! Detta under tjugo års flygning. Finnarna har på 64 anskaffade flygplan på samma tid förlorat två och skadat ett par stycken allvarligt. Då ska man tänka på att haverierna under utprovning skedde i USA med amerikanska flygplan!

    http://en.wikipedia.org/wiki/Finnish_Air_Force#F-18_Hornet

    SvaraRadera
  9. @chefsingenjören

    Iofs. så handlade din artikel om civila applikationer för FM, vilket jag fortfarande tycker är tragisk för att huvudskälet till FM förmörkas av "bra att ha" argument. Hemvärn och bygderegementen är också bra att ha när man ska gå skallgång efter vilsekomna bärplockare eller barn.

    Men din senaste kommentar där du antyder att du tror att Gripen-planet kommer att få "battleproven" status eftersom flyktingströmarna från Zimbabwe hela tiden fyller på slummen i Soweto tarvar en förklaring?

    Hur menar du?

    Ska gripenplanen öppna eld mot dessa flyktingströmmar?

    Eller ska dom kretsa högt upp och räkna dem?

    Eller ska gripenplanen skjuta ner flygplan från Zimbabwe som hindrar dessa strömmar?

    Det är väl inte så mycket "battle" över någondera alternativen?

    SvaraRadera
  10. @Pellefant: Givetvis så är det i sådana fall inte flyktigarna som Gripen kommer att sättas in mot, utan den Zimbabwiska regimen som skapar orsaken till flyktingströmmarna.

    SvaraRadera
  11. OK, dumt inlägg av mig!

    Då är det ju krig vi talar om vilket är en annan femma.

    SvaraRadera
  12. 07.36: Ett synnerligen intressant påpekande. Det var minst sagt nyheter för mig! Jag kan inte bärga mig innan jag får möta en australiensisk F-18.

    Hittills har jag aldrig förlorat en kurvstrid mot F-18 eller F-16 med, fast då har jag ju förståss bara mött finska, norska, portugisiska, amerikanska, danska och schweiziska piloter. Jag har ju aldrig mött de fruktansvärt överlägsna F-18 som Australien har och deras supermän till piloter. Dock har goda kollegor inom såväl amerikanska Flygvapnet som andra kommenterat dess förmåga som "not so Super as its name".

    SvaraRadera
  13. Anonym 0326

    Alla verkar glömma den debatt som uppstog i samband med G4S-rånet i Stockholm förra året, Hur kunde en helikopter få flyga från Norrtälje till Stockholm utan att "någon" observerade eller gjorde något ...

    Friheten att få flyga fritt över vår huvudstad eller alla andra städer i Sverige har vi bibehållit efter 11 sept till skillnad från Paris, London, New York, Washington osv.

    Vid speciella tillfällen då polismyndigheten så begär avlyser LFV i samråd med försvarsmakten luftrummet över tex Stockholm. Exempelvis Olof Palmes eller Anna Lindhs begravningar, kronprincessans bröllop eller andra viktiga skyddsvärda händelser.

    Den enda myndighet som kan upprätthålla ett avlyst luftrum är Försvarsmakten med hjälp av radarscensorer, Lv-förband och JAS 39.

    Självklart försöker FM ha grundförmågan till radarluftbevakning, identifiering och avvisning med incidentberedskapsrote JAS året runt. Den är i första hand riktad mot att avvisa kränkningar av svenskt luftrum av främmande makt och inte för polisiära uppdrag över svenskt territorium

    Att alltid uppfylla 24 tim om dygnet 365 dagar om året på specifika platser är inte möjligt mht till de försvarsmaktsresurser som numera är disponibla.


    Vänligen
    Peter Neppelberg

    SvaraRadera
  14. Jag tycker att man borde lägga ned Fotbolls-VM.

    // MFI

    SvaraRadera