Jag känner mig lite lat just nu och orkade inte skriva ett eget inlägg. Men jag hittade den här intressanta berättelsen från Tjörn den 28 augusti 1958 som är väl värd att läsa!
Enligt "Flygande tunnan en antologi" av Lennart Berns så rörde det sig om 29.467 Gul Rudolf från F 9 i Säve och Fältflygare 3 gr Jan Hulting som som gick skilda vägar när motorn stannade och Jan lämnade flygplanet i katapultstol.
Gul Rudolf, en J 29D "Tunnan", hade levererats från Saab till F 8 den 3 februari 1954. Den 14 augusti 1956 fördes det över till F 9. Den 19 februari 1957 genomgick det modifiering till J 29E, som innebar modifiering av vingen för att få den klassiska sågtandsformen. Detta ökade toppfarten genom att höja det kritiska Mach-talet från M0.86-M0.89. Den 2 april 1957 fördes det över till F 4. Den 29 november 1957 genomgick det modifiering till J 29F, som innebar byte av motor till RM2B De Haviland Ghost med en efterbrännkammare tillverkad av SFA - Svenska Flygmotor AB som höjde dragkraften från 2270 kp till 2800 kp. Den 6 februari 1958 fördes det åter till F 9. Den 28 augusti 1958 var karriären över för 29.467. Till skillnad från många andra "tunnor" tog hon inte med sig sin förare in i döden.
En kort men intensiv karriär. Inte som dagens stridsflygplan som räknas flyga i minst 30 år!
Uppdaterad 11-11-17, 21:55
Jag fick den här bilden skickad till mig av LAE. Den ena huvudpersonen (2:a från vänster) i ovanstående historia ses tillsammans med Röd Bertil, en av F9 övriga J 29:or. 29.667 levererades 21 mars 1955 och skrotades 2 november 1967. Ett långt liv för ett stridsflygplan under den snabba teknikutvecklingen på 50-talet.
tisdag 15 november 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar