
Enligt "Flygande tunnan en antologi" av Lennart Berns så rörde det sig om 29.467 Gul Rudolf från F 9 i Säve och Fältflygare 3 gr Jan Hulting som som gick skilda vägar när motorn stannade och Jan lämnade flygplanet i katapultstol.
Gul Rudolf, en J 29D "Tunnan", hade levererats från Saab till F 8 den 3 februari 1954. Den 14 augusti 1956 fördes det över till F 9. Den 19 februari 1957 genomgick det modifiering till J 29E, som innebar modifiering av vingen för att få den klassiska sågtandsformen. Detta ökade toppfarten genom att höja det kritiska Mach-talet från M0.86-M0.89. Den 2 april 1957 fördes det över till F 4. Den 29 november 1957 genomgick det modifiering till J 29F, som innebar byte av motor till RM2B De Haviland Ghost med en efterbrännkammare tillverkad av SFA - Svenska Flygmotor AB som höjde dragkraften från 2270 kp till 2800 kp. Den 6 februari 1958 fördes det åter till F 9. Den 28 augusti 1958 var karriären över för 29.467. Till skillnad från många andra "tunnor" tog hon inte med sig sin förare in i döden.
En kort men intensiv karriär. Inte som dagens stridsflygplan som räknas flyga i minst 30 år!
Uppdaterad 11-11-17, 21:55
Jag fick den här bilden skickad till mig av LAE. Den ena huvudpersonen (2:a från vänster) i ovanstående historia ses tillsammans med Röd Bertil, en av F9 övriga J 29:or. 29.667 levererades 21 mars 1955 och skrotades 2 november 1967. Ett långt liv för ett stridsflygplan under den snabba teknikutvecklingen på 50-talet.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar