lördag 16 juli 2011

Nördens återkomst

Slaget mellan ingenjörerna och ekonomerna är ännu inte avgjort. Just nu sitter dock ekonomerna med trumf på handen. Sveriges mest åtråvärda högskoleutbildning är Handelshögskolan och nyutexaminerade ekonomer från Handels får ofta högre löner för att räkna pengarna, än de ingenjörer som skapar produkterna som drar in pengarna till företagen.

Lönen är inte allt, men den visar på vad företagen anser vara viktigt. Fokuset på ekonomi och att tillfredsställa aktieägare har på de senaste åren lett till att milstolpar, processer, metoder m.m. blivit viktigare än själva produkten. ISO 9000 styr HUR vi utvecklar en produkt, men allt för lite VAD vi utvecklar.

I vissa fall används ekonomi som enda styrning av verksamheter som bara ska kosta. Sjukvård, polis, försvar m.m. har inga inkomster som ska balanseras mot utgifter. Bara statsbidrag som ska ge mesta möjliga effekt. Tyvärr så är effekten ofta svår att mäta (och obegriplig för många), så i stället följer ekonomerna upp fakturorna. Ännu värre blir det med verksamhet som man inte ser den direkta nyttan av som t.ex. Trafikverkets snöröjare. Under varma vintrar har de inte mycket att göra och ekonomerna ger dem sparken. Allt till aktieägarnas stora glädje. Sedan kommer den kalla vintern när det inte finns tillräckliga resurser.

Men kanske så är det förändringar på gång? Lean-tänket har gått så långt att nu går det inte att skära ner mer på verksamheten. Nu måste nya metoder användas. Eller är det kanske gamla metoder som skall dammas av och använda igen? Den här artikeln säger det mesta.

In the first half of the 20th century, industrial giants like Ford, General Electric, AT&T and many others were extremely consumer-focused. They spent most of their time and money using new technologies to create the best possible products and services, regardless of development cost. The idea was, if you build it better, the customers will come. And they did.
...
Companies everywhere, but particularly in the U.S., where the banking sector wields the most power, are under tremendous short-term pressure to make their quarterly numbers. This often leads to planning that's reactive rather than smart: force the highest-paid engineers to retire, even if they are the best, and reduce payroll costs across all divisions rather than invest in the ones that are pushing the New New Thing through the pipeline.
...
The only time Apple ever lost the plot was when it put the M.B.A.s in charge. As long as college dropout Steve Jobs is in the driver's seat, customers (and shareholders) are happy. The reason is clearly the one Lutz puts forward in his book: "Shoemakers should be run by shoe guys, and software firms by software guys."


Hear, Hear! Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.