Den norske attentatsmannen har under en längre tid umgåtts på diverse invandrarfientliga forum på Internet. På dessa forum så förs det en debatt om att försvara det nationella från utländskt inflytande. Tyvärr så har dessa debatter lyckats flytta från organisationer som BSS och VAM till finrummet i Riksdagen. Men man behöver inte gräva särskilt djupt för att inse att arvet fortfarande finns kvar.
Men, vad är egentligen svenskt? Hur ser en svensk ut? Vad är det som är svenska traditioner? Vad är det egentligen dessa grupper vill försvara?
Midsommarstången framför den lilla röda stugan dyker ofta upp i sammanhangen. Men midsommarfirandet är ingen kristen helg. Det är ett av de få arven vi har kvar efter våra gamla naturreligioner och Asa-tron. Vi har dock strukit själva höjdpunkten, d.v.s. blotandet av slavar för att be Freja om en god skörd. Om denna tradition överlevde kristendomens införande så lär den nog överleva andra kulturpåverkningar.
Den svenska flaggan? Tja, som symbol för svenska staten och krigsmakten så har den många år på nacken, men som symbol för nationen Sverige så är den inte mycket äldre än nationalismen på 1800-talet. Vanliga svenskar flaggade aldrig utanför sina hus tidigare än så.
Folkdräkten? Ja, de som vill bära den, inklusive (sd) partiordförande, kommer nog att fortsätta med det. Personligen så tycker jag det ser ganska så fånigt ut med knätofsar. Nyckelharpan är heller inte riktigt min musik. Men å andra sidan är inte dansbandsmusik det heller. Men tillåter vi en typ av folkdräkt, så måste vi tillåta andra. Till och med slöjor och Burka om de bärs frivilligt.
Det svenska språket? Det intressanta är att de invandrarfientliga grupperingarna är starka i södra Sverige. Frågan är om det dessa personer talar verkligen kan klassas till riktig svenska? Skånskan må vara en gammal fin svensk dialekt, men den har i vissa regioner mer likhet med danska än med svenska. Detta visar också på att 400 års ockupationsstyre inte påverkar språket nämnvärt.
Nej, det som är det svenska är större saker än bara dessa ytliga symboler. Sverige har i alla år varit ett land med en liten befolkning. Våra stora folkförluster under digerdöden, nordiska krigen och massutvandringarna till USA på 1800-talet har inneburit att vi är beroende av import av arbetskraft. Valloner på 1600-talet, finnar på 17-1800-talet, flyktingar från Tyskland, Norge, Finland och Danmark under VK2, italienare efter VK2, jugoslaver på 70-talet, fler jugoslaver på 90-talet, fast nu kallades de för Serber, Kroater, Bosnier, Kosovoalbaner m.m. Skillnaden är att på senare år har det dykt upp mer flyktingar än arbetsinvandrare. Förr så var flyktingar ett problem för de närmaste grannländerna, men globaliseringen och den internationella solidariteten har inneburit att fler länder tar ansvar för att hjälpa till. "Multikulti" kallar en del invandrarfientliga grupperingar de som anser att Sverige mår bra av utländsk influens. Men faktum är att Sverige genom alla år har varit multikulturellt. Lappen i norr och skåningen i söder har inte mycket gemensamt. När jag en gång gick på officershögskolan så var det så illa att norrlänningarna och skåningarna hade svårt att ens förstå vad den andra sade. Surströmming och svartsoppa var oerhört främmande.
Kanske är det just denna vilja att ta emot andra människor som är det svenska?
Går man ut för att äta en middag på restaurang så är det mycket svårt att hitta någon som serverar svensk mat. Oftast är det bara de dyraste lyxrestaurangerna som har rimmad fläsklägg på menyn. För övrigt så vimlar det av hamburgerbarer, pizzerior, kebabmojar och givetvis kinakrogar och annan asiatisk mat. Vi svenskar älskar att resa och se världen och vi tar med oss kärleken till utländsk mat tillbaka. Jag älskar alla typer av utländsk mat, men ibland så behöver jag det som är riktigt svenskt som just rimmad fläsklägg och rotmos. En bra stekt strömming eller stekt salt sill är heller inte fy skam. Men alla ändringar accepteras givetvis inte av alla. Våra militärer kräver ärtsoppa på torsdagar och när kocken på Örslogsbasen i Karlskrona för några år sedan försökte sig på att ändra menyn en torsdag höll det på att sluta med att kölhalning som straff återupptogs i svenska Marinen.
Kanske är det denna acceptans av det som är nytt som är det riktigt svenska?
Det är inte alltid som invandrar ses som något dåligt. Vi vill ofta utnyttja att den utländska arbetskraften är billigare än den svenska. Vilka är det som städar våra kontor och plockar upp maten efter oss på hamburgerbarerna? Ja, inte är det svenskar. De skulle aldrig acceptera den usla lönen. Vi lejer in duktiga yrkesmän från Polen och Baltikum. Inte bara för att de är billigast. I Sverige har det efter slopandet av lärlingssystemet och införandet av teoretisk utbildning även på de praktiska gymnasieprogrammen helt enkelt blivit så att polackerna är bättre svetsare eller snickare än majoriteten av svenskar. Vi lägger ut verksamhet i andra länder, trots att de på grund av språksvårigheter gör jobben lika bra. Ett callcenter i Senegal låter en smula ineffektivt. Ekonomi är i dessa fall viktigare än effektivitet eller ens bra produkter.
Att utnyttja andra är ingen god egenskap. Den är heller inte bara svensk utan finns i de flesta länder. Men vi kanske skall försvara möjligheten till billig arbetskraft, då detta är basen i "näringspyramiden" i den svenska ekonomin?
(sd) har drivit igenom massor av undersökningar under sin tid i Riksdagen för att ta reda på vad invandringen kostar Sverige. Vad man totalt missar är att invandringen likt Försvarsmakten är något som måste få kosta. Vi bidrar med ekonomisk hjälp till utsatta länder. Vi tar emot flyktingar här i Sverige. Bägge alternativen måste finnas. Bägge alternativen måste få kosta. Dock så ska vi givetvis granska verksamheten så att inte pengarna slösas bort. Den granskning som t.ex. genomförts av SIDA de senaste åren är helt riktig och kommer att leda till förbättringar. Men vi kan inte hävda att bidragen skall minska. Enda sättet att få bort problemen i Afrika och Mellanöstern är att bygga upp dessa samhällen igen. Stödet till dessa länder kommer också att minska hotet mot västvärlden. Utbildning kommer att leda till att konservativa religiösa tolkningar försvinner. Globaliseringen och Internet har inneburit att människor i dessa regioner numera är mycket medvetna om hur mycket bättre vi har det i Europa. Till stor del är denna välfärd byggd på det som vi en gång i tiden stal från dem. Avundsjukan skapar en vilja att ta tillbaka från oss. Dags att frivilligt ge tillbaka en smula eller vara beredd att fortsätta det globala kriget mot terrorismen i många år till.
Vi har ett invandrarproblem i Sverige, det går inte att förneka. Men problemet är inte enbart på deras sida utan till stor del på vår egen. Fackförbunden har i undersökning efter undersökning visat på att om två personer med samma meriter söker ett jobb så blir Muhammed inte ens kallad till intervju i sju av tio fall. Många hävdar att det är språket som stoppar. Men hallå, vår egen drottning talar inte särskilt bra svenska, invandrare som hon är. I många yrken borde det snarare vara en fördel att kunna tala andra språk än svenska. Varför utnyttjar inte företagen detta till sin fördel? Varför anställer man inte t.ex. Somalier och drar igång verksamhet i Somalia? Visst är det oroligt där, men också världens tillfälle att bygga upp något nytt. Den som är först på plats gör de största vinsterna. Begär skydd av de svenska internationella insatsstyrkorna för att kunna bygga upp sjukvård, affärer m.m. Som det är nu så är allt för många invandrare arbetslösa och lever helt riktigt på socialbidrag. De klumpas ihop i getton och där växer givetvis frustrationen som tar sig uttryck i brottslighet. Men vad är egentligen ägget och vad är hönan?
Vilken svensk kan dessutom hävda att han inte är invandrare? Vårt eget svenska kungahus är ett bra exempel på invandrare. De späder dessutom ut det svenska blodet genom att hela tiden importera sina fruar/män från andra länder. Vår prinsessa är ett av de första exemplen på en kunglighet som gifter sig med en "man av folket".
När jag var liten så var jag knallblond och blåögd. Ett litet praktexempel på det svenskaste av det svenska. Min far, min mor, min syster och min bror var dock mörkhåriga, lockiga och mörkögda. Riktiga "blattar" till utseendet. Faktum är att när min bror flyttade med resten av familjen till Stockholm så fick han beröm av sin lärare för att han talade så bra svenska! Brorsan bad givetvis med all rätt den korkade läraren att fara åt fanders. Men det var ett tydligt exempel på när svenskar behandlar folk olika baserat på deras utseende. Tragiskt nog så har uppväxten i Stockholm påverkat min bror så illa att han tappat sin vackra hälsingedialekt och dessutom sjunkit så moraliskt lågt att han numera är Djurgårdare. Hedersmord borde vara tillåtet i Sverige för vissa typer av familjebrott (OBS: kraftig ironi för de som inte förstod det).
Det mörka håret och de mörka ögonen kommer sig av att min familj inte riktigt är svenskar.
- På min fars sida så finns en hoper med smeder och grovarbetare. Troligtvis så finns det någonstans långt tillbaka ett Vallonarv, även om släktkrönikan inte har lyckats bevisat det.
- På min mors sida kommer släkten från Orsa Finnmark. Där pratas en svenska som mest liknar den som pratas i Tornedalen. Skogsarbetare, hembrännare och tjuvjägare är de allihopa. Men också mycket rejäla människor. Troligtvis så invandrade min släkt på denna sidan från Finland innan 1809, så de kan nog klassas som rikssvenskar.
Mina kusiner är blonda och blåögda hela bunten. Men å andra sidan har de "förstärkts" med en del österrikiskt blod och saknar därför svenskt medborgarskap. Då min kusin inte var särskilt sugen på att göra lumpen här i Sverige, så har han heller inte brytt sig om att söka svenskt medborgarskap. När han skulle hämta ut sitt första körkort fick därför hans "finska" kompis följa med och legitimera min kusin med hjälp av kompisens svenska pass. Hans barn är dock helyllesvenskar tack vare en svensk mor.
Utan en tolerant syn på invandring genom århundradena så hade alltså varken jag eller mina kusiner funnits till.
Nä, jag vill fortsätta att leva i ett Sverige där vi bevarar våra värderingar att alla människor betyder lika mycket. Visst så kommer en del människor att utnyttja systemet. Invandrare likväl som lata svenskar. Vår åsiktsfrihet, religionsfrihet och tryckfrihet innebär att islamistiska terrororganisationer likväl som nynazister utnyttjar systemet för att sprida sin hatpropaganda. Men jag säger som Voltaire, "Jag delar inte din åsikt men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den".
Att bevara Sverige som det ser ut just för stunden, som många på de invandrarfientliga forumen vill, är med andra ord inte att bevara svenskheten, utan enbart att förhindra att den utvecklas som den alltid har gjort.
Kanske är det dags att försvara Sverige mot de som vill "bevara Sverige"?
Se även Carl Bildt och Tolgfors.
SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SvD6, SvD7, SvD8, SvD9, SvD10, SvD11, SvD12, SvD13
DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, DN6, DN7, DN8
Flygvapenmuseums nya SK 60
3 timmar sedan
CI, skärpning.
SvaraRaderaDu börjar låta som Mona Sahlin. Det du skriver om Sverige och vad som är svenskt är ett exempel på vad som är svenskt. I vilket annat land gör man så när man talar om sitt eget land? Inte i Norge i alla fall. Det måste ha funnits mer än bara flygintresse som gjorde att du en gång sökte till Försvarsmakten. Några andra värden att försvara än lata svenskars rätt att vara just lata?
"Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker." Mona Sahlin i ett tal inför Turkiska
ungdomsförbundets tidning Euroturk i mars 2002.
Skäms på dig, hr chefsingenjör!
SvaraRaderaFörsöka skapa politiska poäng på ett vansinnesdåd begånget av en ensam (?) galning.
Och vad har triggat detta vansinnesdåd? Jo, främst en massinvandring till Skandinavien mot folkets vilja.
Så håll igen på kritiken mot SD, den är inte klädsam!
Bra skrivet. De som kritiserar det du skriver visar bara sitt rätta ansikte (och det är inget vackert ansikte...). Jag är glad och lättat över att det finns människor som du där ute.
SvaraRaderaBra text CI!
SvaraRadera/Karl
@Sumatra: Problemet med detta ämne är att antingen så blir det för mycket, eller så blir det för litet. Det svenska "lagom" existerar inte.
SvaraRadera@Anonym 20.14: Vore jag politiker så kanske det vore ett politiskt poäng. Nu är så inte fallet, utan jag uttrycker bara min egen personliga syn.
SvaraRaderaDet vore dock politiskt klädsamt om (sd) i detta ögonblick tog avstånd från hatforum som t.ex. "Mitt Sverige".
Just nu går följande text som "Facebookvirus".
SvaraRadera"Sverige har Hemlösa.... Barn som
går till sängs utan att äta..... Äldre som går ...utan nödvändiga läkemedel.....
Psykiskt sjuka utan behandling..... Familjer som går i ekonomisk konkurs.....
MEN VI DONERAR MILJONER TILL ANDRA LÄNDER UTAN ATT HJÄLPA VÅRA EGNA FÖRST!!! 99%
av er kommer inte att ha modet att kopiera och återanvända denna texten"
Behöver man ens spekulera att de invandrarfientliga krafterna i Sverige just nu känner ett visst motstånd?
Du vet mycket väl att det handlar inte om mat eller folkdans. Det handlar om den västerländska civilisationens överlevnad, hotad av den totalitära religion som vill utrota judar och kristna.
SvaraRaderaDet är att börja i fel ände när man definierar vad som är svenskt och sedan försöker göra politik av det. Det är oavsett vem som gör definitionen dömt att misslyckas, alltid kommer någon att vilja lägga till eller dra ifrån.
SvaraRaderaPolitik måste definieras av högre värden än vad som är eller inte är svenskt.
Religion är inte heller värt att bygga politik på, det kan vara helt livsfarligt.
Ideer, fria från nationalism och religion är däremot värt att arbeta med på lång sikt.
Synen på människan, vad människor tillsammans kan och ska uppnå är däremot framtidens politik. Den som förstår det, kan formulera och torgföra det i budskap som många, oavsett futtigheter som nationalitet och religion kan ta till sig kommer att vara framgångsrika.
Att det i Norge rör sig om en ensam galning med ideer som ingen vettig människa kan ta till sig är ju förstås sant, vi får hoppas att ingen i Sverige har samma politiska syn som gärningsmannen.
Bra artikel Chefsingenjören!
Utan Nationalism kommer landet splittringspolitik fortlöpa.
SvaraRaderaFinns det en Kurdisk kultur gott folk? Att fråga om det finns en Svensk kultur är rätt unikt då alla andra kulturer vet att de finns.
Svensk kultur kan vara lite olika för olika människor men det finns en svensk grundkultur.
Assimilerings politik är det ända rätta då det motverkar mångkulturellt splittrat samhälle. Mångkultur är bra på ett globalt plan. Alla kulturer skall få utvecklas i sin egen takt.
Är det inte lite underligt att ha en annan nations traditioner på vår nationaldag tex.
// Förste Sergeanten
@CI och Pellefant, bra skrivet av er båda!
SvaraRaderaLille Erik
@Förste Sergeanten:
SvaraRaderaDitt problem, även om du inte känner till det själv är att du tänker bakåt. Du är inte ensam om det problemet, vilket gör att du finner trygghet i att fler än du är i samma dilemma.
Du tycker att det var bättre förr och du skräms av att nuet och framtiden är annorlunda än förr.
Den svenska grundkultur som du agiterar för finns egentligen inte i den tappning som du vill att den ska vara, du är för ordsvag för att själv definiera den. Du behöver ledning och enkla sammanhang för att känna dig trygg.
Det är väl bara kul och inspirerande att få ta del av andra nationers traditioner på vår nationaldag? Eller inkräktar det för mycket på"...du tronar på minnen från fornstora dar..."??
Om 10 år kommer vi inte ha så mycket svensk industri kvar. Inklusive flygindustrin. Och ett kraschat socialföräkringssystem. Du tror inte att du kommer att sakna det gamla Sverige lite lite gran när du förgäves söker jobb som städare på McDo ?
SvaraRadera@ Anonym 20:21
SvaraRaderaI mitt land, där jag bor, var människorna fria medan människor i länderna runtomkting var slavar och trälar. Bönderna hade ett ord med i laget redan under Gustav Wasas dagar och ännu längre tillbaks. I Sverige har Folket alltid räknats, tills nu när vi gick med i EU.
I mitt land, där jag bor, satte människor tills alldeles nyss en ära i att vara hederliga och inte vara skyldig någon någonting. Fattiga men ärliga var vad de flesta var.
I mitt land, där jag bor, slet generationer ut sig i hopp om att nästa generation skulle få det lite bättre.
I mitt land, där jag bor, levde Wilhelm Moberg, Felin, Dan Andersson. Stor litteratur som med sitt tungsinne speglade människorna som bor här och deras kamp för överlevnad.
I mitt land, där jag bor, är ett av världens mest gästfria och generösa länderna på den här planeten
o.s.v.
Överallt jag rör mig, ser jag svenskar i sällskap med sina hundar. Detta tyder på något, även om jag inte direkt kan sätta fingret på vad, men det verkar vara goda människor, med förmåga att fästa sig vid andra varelser. Det gör mig glad.
Bara det faktum att vi i Sverige blir förvånade när våldet visar sitt fula tryne, är ett gott tecken på att detta inte ingår i svensk kultur. Hur kunde detta hända här? Det finns många olika företeelser som inte är svensk kultur, så det vore kanske enklare att definiera vad som svensk kultur INTE är, i förhållande till omvärlden.
Inget av ovanstående har med vackert eller fult ansikte att göra eller utestänger någon människa. Att tala väl om det land man har till yrke att försvara är inte rasism eller främlingsfientlighet. Man får inte blanda ihop korten här.
Nej man måste ibland blicka bakåt för att kunna stabilisera nuet för framtiden.
SvaraRaderaAllt var ej bättre förr men en del saker var det, då kan man i möjligaste mån återta detta.
Varför säger tex Merkel, Cameron att mångkulturen är död kan man undra.
Så i ditt tankesätt finns ingen kultur alls? Ingen Norsk Kultur, Ingen Fransk, ingen Somalisk eller Kurdiskt?
Ex är ritualslaktat kött, varför ska vi tillåta det? Importera sådant?
På Sveriges Nationaldag skall såklart Svensk kultur stå i fokus enbart. Ta vara på andra länders traditioner kan man göra en annan dag.
// Förste Sergeanten
Bra skrivet!
SvaraRaderaJag håller med om det mesta. Utom det där med (kungliga-)Djurgårdens Idrottsförening och moral.
För moral är vad det hela handlar om. Försvarsvän som jag är så ser jag skillnad på "vi-och dom" frågor och "vi-och-vi" frågor. Det vill säga alla vi som är i landet och vill leva här, det är vi det.
Vad som händer någon annanstans behandlar vi på lämpligt sätt beroende på avstånd, inverkan och vad som kan göras.
Detta sagt som folktroende, sosse, hemvärnsman och ingenjör på den civila sidan med en släckt som sträcker sig tillbaka till Gustav Wasas skattskrivning, bokstavligen talat. OK, på morssidan var det visst "inflyttande" från Östergötland till östra Svealand.
CarlssonLX
@Förste Sergeanten: Då jag är Star Trek-nörd så innebär ordet assimilering att jag drar paralleller till The Borg. Behöver jag påminna om att de inte är "The Good Guy"?
SvaraRaderaJag är för att behålla svenska värderingar och traditioner. Jag är för midsommar som jag tycker är en suverän tillställning även fast det nästan alltid regnar och jag oftast tar en snaps för mycket. Jag är stolf över den svenska flaggan. Särskilt när vi vunnit OS-guld i Hockey. Jag är till och med för landskapsdräkterna, då alla bör få syssla med det som de gillar så länge det inte skadar någon annan.
Vår nationaldag är en trevlig tillställning, även fast jag kraftigt är skeptisk till dess validitet. Den har inte likt 17 maj någon historisk anknytning, utan är ett senare påfund. Dock så är det en bra tradition att man delar ut svenska medborgarskap denna dag.
Men att tro att allt detta är bättre än vad andra länder eller kulturer har som att erbjuda är att tro en smula för mycket på sig själv. Hur kommer det sig att vi t.ex. firar Halloween numera? Karnivaler med Samba verkar också populärt. Förhoppningen är givetvis att andra kulturer accepterar vår egen.
Om nu kebaben skulle ersätta julskinkan på julbordet så betyder det helt enkelt att några av oss svenskar tycker att den smakar godare. Inte att Islam har erövrat oss.
@Sumatra: Hear, hear!
SvaraRaderaAtt värna om det svenska är inte fel. Men att stoppa allt annat är inte rätt sätt att göra det på.
@Sumatra:
SvaraRaderaDet är väl ingen som inte talar väl om Sverige eller blandar ihop korten?
Alla som postat inlägg här har väl talat väl om sitt land?
Att med vapen i hand försvara människor mot våld är en uppgift för bland annat svenska militärer! Det är något som utförs både i Sverige och i andra länder just nu.
Det är något helt annat än både politik, sverigedemokrater, mördare och folkdräkter.
Problemet är när militärer tänker längre och försöker rättfärdiga det hela i nationalism och religion. Då blir det farligt!
CI:
SvaraRaderaSå du menar att de som kom hit på 60 talet är som "The Borg" dvs att vi helt har gjort dem identitetslösa?
Varför skall man intergrera och uppmuntra till att bibehålla olikheter som ej går bra ihop med våra värderingar?
Kvinnosynen är ju intressant eller HBT synen.
I Sverige gäller Svensk kultur, i Turkiet Turkisk, i Frankrike Fransk osv .
Kultur är föränderlig ja, men det skall ej påtvingas.
Islamiska center skall ej byggas i Konungariket Sverige. De leder till splittring. Ta seden dit man kommer helt enkelt.
Sen får du skilja på Kulturutbyte och mångkultur.
Att man i Svenska skolor får för sig att ej sjunga vår nationalsång, eller att man har ritualslaktat kött på lunchmenyn är helt bisarrt.
// Förste Sergeanten
Soldater skall såklart ha en sund nationalism som värdegrund och en rojalism i traditioner på förbanden.
SvaraRadera// Förste Sergeanten
Pellefant
SvaraRadera"Problemet är när militärer tänker längre och försöker rättfärdiga det hela i nationalism och religion. Då blir det farligt!"
Vilken svensk militär har gjort detta? Jag känner ingen och det är väl också en del av svensk kultur, att ingen står för det du antyder.
@Förste Sergeanten: Du har tydligen inte sett Star Trek. Borg är de som assimilerar.
SvaraRaderahttp://en.wikipedia.org/wiki/Borg_(Star_Trek)
Jag kan inte tala för alla militärer, då det finns stora skillnader mellan Armén (mer tradtionell) och Flygvapnet.
De flesta piloter jag känner är vare sig nationalistiska eller rojalister. De har börjat i Flygvapnet för att de gillar att flyga och de stannar framför allt för kamratskapens skull.
Soldater slåss i första hand för kamraten bredvid sig samt viljan att överleva. Piloter slåss för att de har vinnarinstinkt samt för divisionen. Att skjuta ner ett annat flygplan är som att vinna SM-guld. Du har bevisat att du är bäst.
Givetvis ska man gilla sitt land, men nationalism har tyvärr en tendens att missutnyttjas. Se bara på krigen i forna Jugoslavien.
@Sumatra
SvaraRaderaJag känner många aktiva militärer som av olika orsaker talar om "affe", "affeland" skäggen", "talibben", "yxor" mm. När man frågar dem varför de använder de orden och om de säger detta i mening att nedvärdera så får man till svar att jag inte förstår, ska vara tyst eftersom att jag inte varit på plats mm.
Jag kan respektera det, men när samma militärer på facebook mm. antyder att problem i Sverige beror på "berikning" eller att det "...i Afghanistan fanns en enkelhet i problemlösningen som ... ibland kan sakna här hemma" så tycker jag att det börjar bli farligt.
Eftersom jag själv har tolv år som officer och de militärer jag refererar till i samtliga fall är officerare som jag kände förut och som jag helt uppenbart i allafal inte längre delar alla väderingar med så så tycker jag att det blir mer än obehagligt. Farligt är väl kanske ett för starkt ord men nåt är djävligt snett i alla fall.
När en av dessa militärer som jag arbetat med också fanns på valbar plats i SD på riksnivå i det senaste valet så känns det helt ärligt inget bra.
Det ska också sägas att det förstås finns sunda militärer i min vänskapskrets också, dessutom sunda militärer med såvitt jag förstår samma erfarenheter som de osunda. Jag har talat med dem om detta men de avfärdar det hela med att det bara är snack från lite rädda människor.
Problemet är väl om de lite rädda officerarna i sin roll på regementet orerar på samma sätt så tar kanske oerfarna som lyssnar till sig det i alltför stor utsträckning och det är nog farligt.
"just my two cents"
Vart var eg SSU när SDU blev attackerade i Sverige?
SvaraRaderaCI: Frågan kvarstår att assimilering kontrar intergrering. Assimilering övergavs iomed Palme.
SvaraRaderaOfficerskåren skall värna om traditioner och inte bli värdegrundsbefäl. Man skall känna stolthet över riket och arvet och genom allmän värnplikt får man bukt med fördomar och motsättningar. Om Nationalism kapas får vi ta tillbaks det.
Då känner vi olika skaror , de jag är bekanta med är djupt rojalistiska bla. Officerare är väl lite delade till SD kan jag tro.
Pellefant, antar att du åsyftar på Övlt Stellan Bojerud, en man vars kompetens och ärlighet samt goda rykte överstiger nog de flesta. Han är vida känd inom vår Försvarsmakt och en man som vet vad som krävs militärt för att Försvara Sverige. Ser man hos officerskåren har man stort förtroende för SD i den frågan pga kunskapsnivån iomed arbetsgruppen och politiska målen.
// Förste Sergeanten
@Förste sergeanten
SvaraRaderaNä, jag åsyftar Sällström.
Ah, Ja en mycket trevlig sympatisk man:) Duktig och målmedveten.
SvaraRadera// Förste Sergeanten
@Förste sergeanten:
SvaraRaderaJapp, det kan jag hålla med om. Han är också lättledd och naiv, lite trög i intellektet men såfort något fastnat så därinne så sitter det.
En genuin kille helt enkelt!
@Pellefant 22:15,
SvaraRaderahar samma erfarenheter som du i stort och delar uppfattningen, särskilt din syn på att yngre kollegor kan ta till sig negativa värderingar. FM har redan nog med negativ kåranda inom vissa tjänstgöringsställen.
@Förste Sergeanten,
visst är Stellan Bojerud vida känd, men min uppfattning är att när han väljer att företräda SD tar det ifrån honom en mycket stor del av hans tidigare goda rykte. Att officerskåren skulle ha "stort förtroende för SD" är en uppfattning som mest existerar i din fantasivärld.
Lille Erik
* men såfort något fastnat därinne så så sitter det.
SvaraRaderaBlev fel i ordföljden där, ber om ursäkt för det!
@Andreas: Det rör sig om en helt olika skalor på dessa attacker. Men givetvis så måste alla typer av politiskt våld stoppas.
SvaraRaderaAttackerna på SDU har också kommenterats och fördömts av pressen.
http://www.knivstabygden.se/ledare/vald-kan-aldrig-forsvaras-1353445.aspx
http://expo.se/2010/attacken-mot-sverigedemokraterna-maste-fordomas_3335.html
Vid andra tillfällen har till och med (v) fördömt dessa typer av aktioner.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ohly-fordomer-sd-overfall_5313985.svd
Tyvärr är det som artikeln säger vänster- och högerrörelsen som står för de flesta politiska anfall och som också blir utsatta för dem.
http://expo.se/2010/val-2010-sd-kandidat-forsvarade-attack-mot-pride_3323.html
Tja, nationalism är något väldigt svårfångat även om några huvuddrag kan urskiljas. Men en tanke är att Nationalism som ideologi är väldigt sentida. Bara tanken att det finns något så abstrakt som en "Föreställd gemenskap" (Benedict Anderson) för att rättfärdiga ett statsbygge är absurd. Vem definierar vad som är nödvändiga kriterier och tillräckliga kriterier för att fastställa denna gemenskap?
SvaraRaderaTanken om att folk kan fördrivas ifrån sin uppväxtplats för att föräldrarna har den dåliga smaken att fatta tycke för varandra fast dom inte tillhör samma, av andra upplevd, gemenskap är idiotisk men det är en annan sida av det mynt som gör att vi känner samhörighet med stormdrabbade Smålänningar, översvämningsdrabbade Ångebor, m.m. Accepterar vi den goda sidan av nationalism så får vi acceptera den dåliga sidan också.
Accepterar vi att vi av medkänsla skänker hjälp till härdsmältedrabbade japaner, jordbävningsdrabbade turkar, m.m. så når vi längre än nationalismens begränsade vyer. För handen på hjärtat, är det någon skillnad i att ställa upp och jobba för att begränsa skador i Sverige, skänka pengar till frälsningsarmén eller radiohjälpen? Vilket kitt gör att en Malmöbo känner större hjälpsamhet och förtroende gentemot en Tornedaling än en Köpenhamnsbo?
Titta på de olika julborden i Sverige, skulle man kunna tro att det är samma högtid som firas överallt? Är det kanske Kalle Anka som är symbolen för den svenska julen? Den svenska midsommarafton? Är det modell Rättvik eller Stockholm?
För mig är det svenska också den svenska statens grundlagar som vi svenska medborgare kan påverka och alla som befinner sig på den administrativa ytan Sverige påverkas av. Förmodligen är det den definition som minst antal människor skulle hålla med om. Röda stugor med vita knutar är mer småländskt för mig för att visa på det som andra anser skulle vara något aggregerat svenskt är för mig mer rotat i de svenska landskapen. I Hälsingland är det de sambyggda boningshus-ladugård som någon mer modern variant av de gamla gårdarna som är dominerande, inte ser jag många röda stugor med vita knutar när jag susar igenom landskapet. Åker i jag i Skåne så ser jag mest korsvirkeshus som minsta gemensamma nämnare.
Tittar vi ute i Europa så var tyskarna framgångsmän med den upplevda gemenskapen i att kunna bygga byggdegarnisoner. I Italien spred man ut soldaterna i Landet då man centralt var rädd att Italiens delar skulle bryta sig loss i från någon centralmakt men hur ser det ut i dag? Förvisso har Bob Putnam pekat på stora skillnader mellan norra och södra Italien men skulle vi ens våga tänka tanken att Italien skulle sönderfalla ens till en konfederation?
Agenterna för den föreställda gemenskapen förändras över tid och att därför använda ord som Assimilation eller se det Osvenska som något fult är att förgäves försöka cementera något flyktigt och föränderligt. Fråga en 1800-tals svensk om vad det svenska var eller varför inte hellre fråga en Gustav Vasaiansk bonde om vad det svenska var för något. När blev det Jämtländske forbonden svensk i stället för Norsk/dansk?
Nej ser vi varandra som individer och accepterar olika klädstilar så har vi ingen grund för dessa meningslösa konflikter. Annars blir det som det Tyska RAF, massmord för att visa vad hemsk den tyska staten är.
Jag skulle vilja tipsa om "Den globala nationalismen : nationalstatens historia och framtid", Björn Hettne, Sverker Sörlin & Uffe Østergård och Andersens tunna verk som jag tidigare hänvisade till för att intellektuellt bena ut nationalismbegreppet.
Sverige vore bra fattigt med rovor, korn och tjuvjagat älgkött.
J.K Nilsson
Förste Serganten, i vilka skolor får man inte sjunga den svenska nationalsången?
SvaraRaderaJ.K Nilsson
@Förste Sergeanten: Bojerud är en person som jag respekterar, men jag tappade en smula av den respekten när han gick med i SD.
SvaraRaderaDen syn som SD genom Bojerud har tagit fram på hur Försvarsmakten borde användas delar jag till stora delar. Det finns dock två stora problem:
1 - SD kan inte visa hur man skall finansiera dessa satsningar. Att bara tycka duger kanske på en blogg som denna, men för att vara ett realistiskt politiskt alternativ måste man bygga sina planer på realistiska beräkningar.
2 - Anledningen till att slopa utlandsinsatser och satsa på nationellt försvar är att SD vill satsa på Sverige och lämna resten av världen åt sitt öde.
Jag tycker att internationella insatser är bra. Det jag vänder mig emot är att från politiskt håll så hävdar man fortfarande att vi har ett nationellt försvar som är kapabelt att klara av att försvara Sverige. Detta utan att ha ha garantier för hjälp som t.ex. ett NATO-medlemsskap skulle innebära.
I brist på internationella garantier så måste vi satsa mer på det nationella försvaret. Detta nationella försvar skall även kunna stödja vid nationella incidenter liknande den i Norge eller vid naturkatastrofer.
@J.K Nilsson
SvaraRaderaDet var ett omsorgsfullt, vältaligt och viktigt inlägg! Tack!
Att Bojerud är sverigedemokrat är för mig ett stort mysterium. Han har alltid varit lite rebell och stått för både nytänkande och klarsyn.
SvaraRaderaLyssnade med andakt på honom när han höll föredrag på bl.a Karlberg i slutet av åttiotalet/början på nittiotalet.
Då handlade det om ny syn på militärhistoria, Klaipeida i vårt närområde och den pågående "Desert shield" som föregick "Desert storm". Detta pågick under en tid som var omvälvande och viktig.
I sin senare gärning kan jag däremot inte annat tycka än att han helt klart har tappat i trovärdighet.
Att presentera ofinansierade försvarsförslag för SD:s räkning tyder på både desillusion och frånvaro från verkligheten.
Att han idag skulle ha samma pondus som på 80/90 talet är helt fel. Han har genom sitt agerande hamnat bland adliga amiraler från samma tid.
Bojerud är skarp i militärhistoria och har ett skarpt intellekt i detaljerna, det kan ingen ta i från honom. Problemet som jag ser det är att försvarspolitik bedrivs i konsensus av de traditionella partierna. I SD finns lite mer takhöjd men det faller på den bristande ekonomiska trovärdigheten, dock skyller jag det mer på partiet SD än personen Bojerud. Det kan knappast vara personen Bojeruds ensamma ansvar att partiets försvarspolitiska inställning inte taktar med den ekonomiska realiteten.
SvaraRaderaI övrigt håller jag med Pellefant, Bojerud har samma pondus som Pellnäs då han inte kunnat få med sig partiet att finansiera tankarna.
J.K Nilsson
Intressant läsning. Ni som tycker att det är på gränsen till förräderi bör fråga er själva varför och vända på steken. Rätt till er åsikt har ni givetvis, liksom jag till min. Men varför är ni så snarstuckna? Är inte invandrarna och de egenskaper som tillskrivs dem referensramen för det svenska? I den stund som man definierar den andre säger man mycket om sig själv.
SvaraRaderaNu ska ni ta det lite lugnt med hyllningarna av Bojerud. Att hylla någon som en god officer för dess insatser inom militärhistorien är som att sätta sitt liv i händerna på en kirurg för att denne skrev en sådan detaljerad och levande beskrivning av fältskärsväsendet i Napoleons armé.
SvaraRaderaHar inte för avsikt att snacka ner en före detta kollega men vädjar ändock till besinning.
Om någon av er läst hans blog så inser ni att han är lika vilse i pannkakan som vilken bygderasist som helst. Tänker för övrigt inte länka till eländet. Vill ni läsa får ni leta själva.
Vad som är svenskt är inte konstant och tidslöst, utan under ständig förändring. Utan denna förändring så hade det vi idag anser svenskt inte varit svenskt alls. Kanske något att tänka på då man betraktar Sverige genom sina rosa glasögon.
SvaraRaderaAlla bör vara lika inför lagen och ha rätt till att leva livet på det sätt de själva önskar så länge de även medger andra dessa friheter. Det om något är "svenskt". Samtidigt så har diskriminering på grund av grupptillhörighet inget med kultur att göra. Det brukar vara här det brister för vissa, personer som vill tvinga andra att leva efter just deras synsätt, oavsett vad man motiverar det med
Soldater med sund nationalism och rojalism låter som en bra beskrivning av Nazi-tysklands soldater om vi byter kung mot führer. Personligen så tycker jag det är en ganska absurd tanke att skapa någon sorts gemenskap enbart utifrån vilket land man kommer ifrån. Faktum är att jag kan mycket väl ha mer gemensamt med personer från andra länder än andra svenskar, och i vissa fall så är jag riktigt glad över att så också är fallet. Hela tankesättet bakom nationalismen är som uppgjort för att skapa konflikter, antingen inom landet eller med andra länder.
Tack CI för ett fantastiskt inlägg. Det är fantastiskt att se någon dela min passion för allt det som gör vårt land till ett fantastiskt ställe att leva i. Fast det kanske krävs lite multikulti för att se det som du (och jag) gör =)
SvaraRadera01:42, jag har läst Moppsens blog och jag har i dubbelriktad kommunikation med författaren vädjat om att skilja historiedelarna ifrån de politiska inläggen. Men vi måste kunna skilja de olika styckena i från varandra och kunna kritisera de olika delarna på egna meriter. Bara för att Bojerud uttrycker avvikande åsikter i vissa frågor är det orättvist att avfärda hela hans verk som "Vilse i Pannkakan".
SvaraRaderaJ.K Nilsson
@J.K Nilsson:
SvaraRaderaNär han väljer att legitimera sina mindre sympatiska ideér med militärhistoriskt skarpsinne så finns det tyvärr ingen annan utväg än att vända honom ryggen fullständigt. Hur sjutton ska jag kunna lita på att han inte låter sin ideologi färga av sig på forskargärningen? Jag har själv inte den förförståelse i ämnet som krävs för en sådan bedömning. Därför avfärdar jag allt som den mannen skriver som han inte kan backa upp med oberoende källor.
02:25, nu var det förvisso ett tag sedan jag läste men då såg jag inga tecken på att författaren blandade ihop sina artiklar mer än med den gemensamma bloggingången. Är du säker att du inte blandar samman det med hyllningarna i från bl.a. "Förste Serganten"?
SvaraRaderaNär det gäller Bojerud som historiker så ser jag ingen anledning att förkasta det med anledning av det som Mopsen publicerar. Det jag läser av Bojerud med stor behållning är detaljerna ifrån övningar, tekniska specifikationer och tester och lite annat smått och gott som knappast skulle kunna påverkas av Mopsens åsikter. Det är ju inte så att det är ren samhällsvetenskaplig "forskning" det handlar om.
Politikern Bojeruds försvarspolitiska förslag kan kritiseras utifrån realiserbarheten med avseende på partiets ekonomiska politik. Fundamentet till politikern Bojeruds förslag kan spåras till Mopsens gläfsande men detta kan också bedömas på egna meriter, invandringskritik eller ej.
J.K Nilsson
B väljer att publicera sina historiska alster på samma blogg som han använder för att föra fram ett politiskt budskap. Det räcker tyvärr för mig.
SvaraRaderaDet tycks mig som att han till del gör det för att öka trovärdigheten i sin politiska argumentation. Att döma av en del kommentarer både här och på andra ställen verkar den taktiken varit åtminstone delvis framgångsrik.
Skulle aldrig få för mig att ta något som Förste sergeanten skriver på allvar. Inte mer än att om jag någonsin lyckades identifiera den herren i min bekantskapskrets skulle han få två minuter och max en harkling på sig att förklara varför han tycker det är en god idé att misstänkliggöra en hel yrkeskår genom sitt egna imbecilla uppträdande. Är han nu verkligen en kollega som han skriver gränsar hans beteende till fanflykt och borde bemötas därefter.
Nu skulle han ju förstås kunna vara ett ironitroll också. Tyvärr är det nog inte så väl...
03:13, det är din förlust. Inte min.
SvaraRaderaJ.K Nilsson
Självfallet. Jag upplever det själv som en förlust. Jag läste med glädje B:s krönikor då han inte bara är bra på att gräva fram historien utan även är en riktig rackare på att återberätta dom i skrift. Kan tyvärr inte hjälpa upp besökssiffrorna för en blogg som så i grunden går emot vad jag själv står för. Nej du JK dags för mig att sova. Har precis lyckats övertyga en tonåring om att det kan vara trevligt att å och lägga sig tidigt ibland ;)
SvaraRaderaGodnatt
Det har tydligen gått ut en mail till många personer som Breivik kände samhörighet med där han beskriver problemet med Islam och hur han förberett dådet.
SvaraRaderahttp://www.dn.se/nyheter/varlden/breiviks-manifest-beskriver-attentaten
http://www.dn.se/nyheter/varlden/misstankte-massmordarens-facebooksida-vacker-fragor
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/en-massmordares-dagbok_6344170.svd
Vore jag någon av de personer som har fått detta mail så skulle jag ta mig en rejäl funderare över varför jag är på sändlistan.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaHändelsen i Norge är tragisk på många sätt. Men att utifrån det definiera att multikulturalismen fungerar som samhällsmodell är ologisk.
SvaraRaderaMan ska som vanligt skilja på äpplen och päron.
1. Invandrare som företräder en samhällssyn som bygger på patriarkala hedersstrukturer kommer alltid att motverka den "svenska samhällsmodellen". Dvs. jämställdhet, lika rättigheter oavsett etnicitet, kön, religion och sexuell läggning.
2. Totalitära ideologier förklädd i religiös eller politisk skepnad kommer alltid att medföra våld mot personer med avvikande åsikter. Sen spelar det ingen roll om det är nazister, kommunister, islamister eller högerkristna. Det kallas för majoritetens diktatur och kan t.ex. observeras i Egypten och hur kristna behandlas där.
3. Man får aldrig vara så tolerant att man tolererar intoleransen, oavsett var den kommer från.
Min personliga slutsats är att jag är tolerant mot alla människor som lever enligt devisen; -"Lev och låt leva.".
Och att jag är totalt intolerant mot kommunister, nazister, islamister, ortodoxa judar, hindunationalister och högerkristna.
Denna intolerans kommer sig av att ovan uppräknade ideologier är till sin natur förtryckande mot avvikare.
mvh
/Statsmannen
PS: Om 50,1% röstar för Sharialagar, är det ok då? Demokratiskt och fint? Lite chop-chop square i demokratisk anda...
@Statsmannen: Ja! Om 50,1% röstar för Sharialagar så visar det på att det finns ett behov. Det många glömmer bort är att i t.ex. Afghanistan så var talibanernas Sharialagar faktiskt accepterade, då de var bättre än inga lagar alls.
SvaraRaderaJag säger inte att Sharialagarna är bra, men alternativet kan ibland vara värre.
Sedan skall man nog också skilja på begreppet Shariadomstolar och vilka straff som döms ut.
Är man lite elak så kan man också lyssna på vad Saddam Hussein en gång sade. "Irak kräver en ledare som jag". Kanske han hade rätt. Många av länderna i Mellanöstern och Afrika är egentligen inte länder, utan enbart ett arv från kolonialismen. Det krävs oftast en enande ledare (ibland med håra nävar) som håller ihop landet. När denna ledare där så bli resultatet allt för ofta inbördeskrig.
En fråga som man kan ställa sig i samanhanget är, varför USA fortsätter med sina dödsstraff? Kräver samhället det? Kräver USA:s medborgare det? Vad skulle hända om USA tog bort dödsstrafen (en hel del stater har trots allt gjort så)?
Galningar finns det gott om!
SvaraRaderahttp://www.svd.se/nyheter/utrikes/dodade-fem-pa-fodelsedagsfest_6344340.svd
Frågan är bara vad som driver dem? Riskerar pressens löpsedlar om händelserna i Norge att en svensk Copy-Cat dyker upp?
@ Förste Sergeanten. Att använda vissa utvalda delar i tal från vissa statsmän i Europa visar bara på hur opportunister som SD (och du?) bara väljer det som passa dem. Tar man David C tal till ex så nämnde han det mångkulturella samhället som en "felaktig tanke" utifrån tanken att folk bara skulle hålla sig till "sin kultur" i det land man bodde i- alltså inte bli en del av samhället. Detta är en kritisk tanke som jag delar också trots att jag tycker att invandring både förbättrar och förstärker Sverige. Den kritiska tanken är inte den samma som SD eller du framför när man menar att mångkulturen är ett hot mot det svenska eller den "svenska gemenskapen". Det handlar istället om att folk inte skall leva sida vid sida med mer eller mindre vattentäta skott emellan utan att samhället skall vara uppbyggt på mötesplatser där vi måste träffas- det gäller såväl svenskar som invandrare. Det handlar om att alla individer i landet blir flerkulturella istället för att individen är enkulturell. Tyvärr så är vi i Sverige väldigt ovana vid att diskutera mångkultur vilket gör att sådana som SD desperat omfamnar allt som kan uppfattas som kritik mot "multikulti". David C lyfte flera ggr hur invandring gynnat Storbritannien men att lathet hos BRITTERNA själva gjort att engelsmännen tappat jobb och att invandrare självklart tagit de jobben. Han ville se betydligt sämre socialbidragsvillkor och ersättningar för britterna så att de skulle vara "tvungna" att börja jobba igen. Det är inget som man hör från SD, för den biten, vilket också passar in hos oss, är inte lika populär att lyfta.
SvaraRadera//Mattias
Jag har laddat ner den nya "bibeln" bland de som fruktar Islam. Tyvärr så kommer nog galningen Breivik att i dessa kretsar framstå som en förebild.
SvaraRaderaDet här är hans inledningsord.
After years of work the first edition of the compendium “2083 – A European Declaration of Independence” is completed. If you have received this book, you are either one of my former 7000 patriotic Facebook friends or you are the friend of one of my FB friends. If you are concerned about the future of Western Europe you will definitely find the information both interesting and highly relevant.
I have spent several years writing,researching and compiling the information and I have spent most of my hard earned funds in this process (in excess of 300 000 Euros). I do not want any compensation for it as it is a gift to you, as a fellow patriot.
Much of the information presented in this compendium (3 books) has been deliberately kept away from the European peoples by our governments and the politically correct mainstream media (MSM). More than 90% of the EU and national parliamentarians and more than 95% of journalists are supporters of European multiculturalism and therefore supporters of the ongoing Islamic colonisation of Europe; yet, they DO NOT have the permission of the European peoples to implement these doctrines.
The compendium, - “2083 – A European Declaration of Independence” - documents through more than 1000 pages that the fear of Islamisation is all but irrational.
Vad säger man? Hade det inte varit för fredagens händelser hade ordet "foliehatt" suttit bra. Tyvärr så visar det här på vad som händer när man skapar en politik baserad på att förstärka folks rädsla för det okända. En del blir så rädda så att i stället för att möta hotet så blir det hotet själva.
Undrar vilka svenska politiker som fick detta mail och som i så fall fanns med på Breiviks Facebooklista? Kanske dags att begära ut maillistan från Riksdagen?
Om du läser vidare i manifestet så gick han ur Frp för att de ville syssla med demokrati, politik och debatt. Han ansåg att det var otillräckligt och att Frp var farliga då de var för mesiga. En förhoppning han uttrycker är att Frp ska tappa stöd (pga att han varit med, kopplingen dvs som media kommer skrika om) och således skall all debatt om invandringen i Norge tystas och det enda sättet som är kvar skall vara att ta till våld.
SvaraRaderaLäser man manifestet så skulle jag vilja påstå att GM inte har hetsats till något, tvärtom försöker han hetsa andra. I manifestet står det klart och tydligt att målet med terrordådet är att göra reklam för boken han skrivit och att den i sin tur skall trigga andra. Det ska förstärkas av att debatten om invandringen pga hans terror dåd skall tystas.
Det är denna typ av oikofobiskt raljerande över det egna samhället och det egna kulturarvet som slår bakut och skapar sådana som Anders B Breivik.
SvaraRaderaRe 13:31
SvaraRaderaOm du läser vad han själv skriver så skickades hans manifest till 7000 FB vänner och DERAS vänner.
Det torde vara tiotusentals som fått manifestet och om du är så jävla korkad så du tror att alla dessa tiotusentals eller ens bråkdelen hans 7000 FB vänner stöder det han gjort så är du dum bortom räddning.
Du sitter antagligen i riksdagen eller är journalist.
@Anonym 16.23: Jag orkade inte läsa vidare i eländet, men jag misstänker att (sd) har satt ihop en arbetsgrupp för att granska vilken skada Berivik har ställt till med.
SvaraRaderaEn snabbsökning ger att ordet "Sverigedemokrat" dyker upp 4 ggr. Mest i sammanhanget att de mobbas av de ordinarie politiska partierna. Ordet "Sweden Democrat" dyker upp 18 gånger.
Bruce Bawers srtikel "While Sweden Slept" tas upp vid ett antal tillfällen.
http://www.nysun.com/opinion/while-sweden-slept/44831/
Den amerikanen har nog inte besökt Sverige så särskilt många gånger.
Retoriken i Breiviks "testamente" verkar vara att kritiserar man ett parti som kritiserar invandring så skall man straffas.
Ett av de intrssantaste avsnitten är 3.43 "MA100 - political parties supporting Multiculturalism" där Breivik klassar de svenska partierna. I stort sett allihopa hamnar i klassen "Cultural Marxists/suicidal humanists/capitalist globalists". Ja, alla utom ett faktiskt. Gissa vilket! Folkpartiet håller på att jobbar sig in till "temporal immunity".
Sedan listar han upp en massa hot mot samhället från albanska gäng till motorcykelklubbar. Men han glömde bort att ta sig en rejäl titt i spegeln.
@Anonym 16.32: Oikofobi? Jag var tvungen att googla en smula.
SvaraRaderahttp://sv.wikipedia.org/wiki/Roger_Scruton
16:32, om du vill bli tagen på allvar så får du utveckla dina tankar.
SvaraRaderaJ.K Nilsson
17:20, tack för arbetet och länken. Vilket djäkla elitistiskt svammel, i bland blir man så trött.
SvaraRaderaJ.K Nilsson
Även när dessa avskyvärda terrorhandlingar har drabbat Norge 22 juli så bör man fortsätta att ha en debatt om hur ett samhälle/nation ska styras i framtiden. Jag sticker inte under stolen med att jag är anhängare av den demokratiska, suveräna nationalstaten.
SvaraRaderaDe två viktigaste kraven jag har på landet, och som också borde vara ledstjärnan hos beslutsfattare, är att inre harmoni ska råda i samhället och att det allmänna välståndet ska öka eller åtminstone inte sjunka. Detta är inga märkvärdigheter utan allmängiltiga tidlösa krav som har haft en framskjuten placeringen i världshistoriens mer framgångsrika civilisationer.
När lag och ordning råder bland individerna inom ett samhälle kan det fokusera på välståndsbygget. Individerna i ett samhälle, där en inre harmoni råder, är införstådda med att de under perioder måste hålla tillbaka sina strikt egoistiska begär och i stället agera oegennyttigt för det allmännas bästa på lite längre sikt. Indirekt kommer denna nytta så småningom individen till del. Det underlättar om det finns en allmängiltig lag och värdegrund. En viktig förutsättning för att skapa välstånd är att individernas resurser tas till vara på ett för samhället optimalt sätt.
När en allmän oro och många lagbrott föreligger i samhället kommer individernas energi i stället kanaliseras till konflikter samt egoistiska och gruppegoistiska suboptimeringar i samhället. Får detta fortgå en alltför lång tid kommer samhället förfalla och/eller upplösas.
Den sunda, icke våldsfixerade, inkluderande nationalismen är ett verktyg för att uppnå det ovan beskrivna goda samhället.
Jag värjer mig starkt mot det mångkulturella samhället (samerna och torneåfinnarna undantaget) i Sverige. Denna min inställning är inte extrem bland länder som har haft en stor invandring under en längre tid. Tysklands ledare Angela Merkel har dödförklarat ”Multikulti. Då hon har en naturvetenskaplig doktorsgrad och därmed kan föra logiska resonemang baserat på observationer, får hennes ord en extra tyngd i skaran av nippriga, medietränade dussinpolitiker. Vi får se hur Tyskland regeras i fortsättningen.
Varhelst ”multikultingen” sticker upp sitt fula tryne, vilket jag tycker mig se i detta inlägg, vill jag därför argumentera mot det. Det är ett hot mot den inre harmonin i ett samhälle. Med många kulturer som ska leva sida vid sida kommer egoism, gruppegoism, parallella värdegrunder och gruppkonflikter florera. Denna utveckling vill jag inte ha. Låt i stället en lag och en värdegrund samt nationen med en fungerande demokrati vara fundamentet i ett välståndsskapande samhälle.
@Anonym 16.47: Fullt medveten om att en hel del har fått manifestationen på omvägar. Också medveten om det faktum att alla människor är kompis med påven på ca 6-7 steg i relationshirarkin.
SvaraRaderaMen det skulle trots detta vara mycket intressant att se vilka i Risdagen som fått dokumentet i sin mail.
Ingen rök utan eld brukar det ju heta.
Den "inre harmonin" påverkas enbart av inavlade, trångsynta individer som inte kan tåla tanken på att andra människor är individer med egna tankar, värderingar, och vanor. Det gäller i alla läger.
SvaraRaderaDen som är bekant med studiet av demokrati inser att det största hotet mot demokrati är likriktningen. I en fungerande demokrati kan olikheter hanteras. Kollektivisering är aldrig ett fungerande svar på problemet med oliktänkande. Vi har reellt fungerande verktyg i den demokratiska verktygslådan. Låt oss nyttja dessa.
J.K Nilsson
@J.K Nilsson
SvaraRaderaÄr du för att "multikulti" införs på bred front i Sverige?
@J.K Nilsson 18:57
SvaraRaderaMed inre harmoni i samhället åsyftas låg kriminalitet, respekt för andra medmänniskor, ej någon förment gradering av människors värde beroende på om de tillhör en viss etnisk grupp eller trosuppfattning, samma värdegrund, etc. Det har inget inavel att göra. Och man får ha olika vanor och tankar. Oliktänkande är självfallet en förutsättning för kreativitet och ryms inom nationalismen, och inom den suveräna, demokratiska nationalstaten.
Men det vore mycket olyckligt, som jag ser det, om en grupp i samhället ansåg att kvinnor, som rör sig i offentliga miljöer när det är 30 grader varmt och visar stora hudpartier av sin kropp, icke är ärbara. Samtidigt som det finns en annan grupp som tycker att kvinnor ska få klä sig lätt när så årstiden motiverar det. Detta kan skapa friktioner som inte ingår i inre harmoni-begreppet.
Vem är det som har talat om kollektivisering? Inte är det jag i alla fall.
När du nu nämner demokrati så skulle jag vilja belysa följande:
Jag tycker också att det är beklagligt att svenska beslutsfattare utan att ha ordnat någon folkomröstning har skrivit under Lissabonfördraget, eftersom det är antidemokratiskt från svenskarnas synvinkel.
I ministerrådet, som är Sverige högsta beslutande organ, kommer alltfler beslut fattas med kvalificerad majoritet.
Då minst 55 % av medlemsrösterna samt då minst 15 medlemsländer och som representerar minst 65 % av EU:s totala folkmängd är för ett beslut så fattas detta med en kvalificerad majoritet. Detta gäller efter 1 november 2014.
Sverige har 10 röster av 345 möjliga, vilket motsvarar 2,9 % av den totala röststyrkan. Sveriges folkmängd 2008 motsvarade 1,8 % av EU:s folkmängd. Detta ger att Sveriges makt är mycket liten i ministerrådet.
För att försvåra att beslut går emot de stora folkrika EU-länderna kan en minoritet på minst fyra länder blockera ett kvalificerat majoritetsbeslut om deras sammanlagda folkmängd överstiger 35 % av EU:s totala folkmängd. Tysklands, Frankrikes och Förenade kungadömets andel av EU:s folkmängd motsvarade ca 42 % år 2008.
Man stöter på missuppfattningen bland svenska politiker att Riksdagen är Sveriges högsta beslutande organ. Sanningen är den att Riksdagen kommer först på tredje plats efter Ministerrådet och Europaparlamentet. De viktigaste besluten som rör Sverige fattas utomlands av ickesvenskar. Avståndet mellan beslutsfattarna och det svenska folket blir för långt. Detta är inte bra för demokratin i Sverige.
Det är en myt att nationalismen kom till Sverige först på 1800-talet. Den började redan på 1540-talet då Gustav Vasa införde en stark kunga- och centralmakt. För skatteindrivningen hos allmogen användes en kader av fogdar och för informationsspridningen prästerskapet. I samband med att protestantismen började införas, trycktes 1541 Bibeln på folkspråket svenska i stor upplaga så att varje socken i riket bör ha fått en.
Tack vare Gustav Vasas centralmaktsbygge kunde Sverige agera stormakt på 1600-talet utan att några bondeuppror inträffade i Sverige. Trots den lilla folkmängden kunde kungamakten ta ut hårda men rättvisa skatter hos folket samt förvånansvärt väl besätta stormaktens olika ämbeten och fälttåg.
Den svenska flaggan bör troligen åtminstone vara från 1400-talet. I alla fall finns det från Erik XIV:s tid en bevarad instruktion för flaggning med ”gult, korsvis fördelt på blått” inför en sjöexpedition 1563. Under första hälften av 1600-talet börjar flaggan representera nationen Sverige.
@J.K: Man får nog skilja på begreppen nationalism och centralstyre. Centralstyret infördes tidigt i Sverige. Gustav Wasa må vara en av de som lade grue då Sverige slet sig loss ur Kalmarunionen, men det var många skakiga år och många förflyttningar av gränser och därmed också innevånare. Jag skulle därför mer vilja peka på Karl XI samt Axel Oxenstierna. Karl XI för hans uppbyggnad av den moderna Armén och Axel för uppbyggnaden av den moderna statsförvalntningen. Det sägs att självaste Mazarin sade att "Om Europas alla statsmän befann sig i en båt, borde
SvaraRaderade ge rodret till Oxenstierna".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Axel_Oxenstierna
http://www.oxenstierna.org/imagedb/others/Minnestal_Axel_Oxenstierna_2004-08-28.pdf
http://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_XI
Under den första tiden av centralstyre var det nog mer så att allmogen och adeln var lojala mot kungahuset snarare än nationen. Den som betalade ut lönerna vann också lojaliteten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nationalism
Svenska flaggan har ett par år på nacken som nationssymbol. Men när blev den något som folket kände att de hade del av? Ska man tro på den officiella sidan för svenska flaggans dag/nationaldagen så var det 1906 (delvis då det var först då den fick sitt slutgiltiga utseende efter unionsflaggans fall).
http://www.nationaldagen.se/sveriges-flagga/historia/
@ Mattias 13:04
SvaraRaderaExactamente.
Häng kvar med dina nyktra synpunkter i denna lite förvirrande diskussion.
Sverige är ett bra land att leva i, men det kommer det inte att vara när unga invandrare redan i skolan inser att de tillhör fel kategori för att ha en del i Samhället, utan sätter igång att skapa sitt eget samhälle.
Så länge vi inte släpper in nya människor i vår kultur och vårt samhälle, utan tänker att de får hålla sig med ett eget, parallellt samhälle med hänvisning till multikultis imaginära föreställningsvärld, så växer splittringen inom riket. Om vi sedan tycker att vi inte har någon kultur som någon kan falla på och bli en del av, ja då är vi riktigt illa ute.
Du har ju själv besvarat dina frågor:
SvaraRadera"Utan en tolerant syn på invandring genom århundradena så hade alltså varken jag eller mina kusiner funnits till."
Ja, genom att invandringen förr bestod av folk som livnärde sig genom eget arbete, så kom de att acceptera svenskt samhällsliv och blev själva respekterade.
"Nä, jag vill fortsätta att leva i ett Sverige där vi bevarar våra värderingar att alla människor betyder lika mycket."
Exakt. Rättvisa, lagom, eftertanke, kompromiss, humanitet. Sådant som finns i Sverige, men saknas i de flesta fjärran belägna länder. I Sverige tappar den som höjer handen anseendet, i vissa andra länder tappar den som inte mördar sin dotter hedern.
Det finns länder där kvinnor saknar rösträtt, har halvt vittnesvärde mot en man och halv arvsrätt o s v. Könsstympningar och tvångsäktenskap ej att förglömma. Själv behöver jag inte ta mig längre än en kilometer från min bostad för att finna en etnisk enklav där dessa föreställningar råder.
"Visst så kommer en del människor att utnyttja systemet. Invandrare likväl som lata svenskar. Vår åsiktsfrihet, religionsfrihet och tryckfrihet innebär att islamistiska terrororganisationer likväl som nynazister utnyttjar systemet för att sprida sin hatpropaganda. Men jag säger som Voltaire, "Jag delar inte din åsikt men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den"."
Nja, det finns ju viss lagstiftning t ex mot olaga hot.
Så var är svenskt? Ett markant drag är svenskens förhållande till naturen. Vidare svensk kultur. Ta t ex musiken. Calle Jularbo,´"Livet i Finnskogarna", svenskt kulturarv ehuru han var s k tattare. Cornelis Vresvijk, svenskt kulturarv, fastän Cornelis aldrig blev svensk medborgare.
Bildkonsten: Zorn, Carl Larsson, Carl Milles o s v. Arkitektur. Infrastruktur.
Den politiska kompromissen är en drivkraft för svenskt framåtskridande. Rättssamhället var länge en grund, men nu stadd i sönderfall.
Stellan Bojerud (SD)
Nej, den svenska nationalismen såsom nationalism brukar definieras är ingen produkt av Gustav Vasa. Gustav Vasa införde statsmakt inte nationalism. Norrland skulle kolonialiseras, skåne var fortfarande danskt. Den svenkska statsmakten var imperialistisk. Nationalism är en produkt av 1800-tals tänkare. Ett expanisvistiskt, på bekostnad av andra nationer, Sverige är inte nationalistiskt. Hur svenskt var Finland, Livland, tyska strandområden? Att Nationalistiska influerade svenskar försöker härleda den svenska nationen så långt tillbaka som möjligt är inte märkligt men det betyder inte att det blir mer sant för det. Den svenska flaggan betydde knappt något annat än krig och beskattningar för allmogen. Den svenska flaggan har inte använts som militär uniformssymbol innan i modern tid.
SvaraRaderaProblematiken med klädstilar gäller åt alla håll. Är det så retligt med Kvinnor i Burka så vi måste med lagstöd diskriminera dom?
Och jo det är en kollektivisering att anse att alla skall ha samma syn.
När det gäller folkomröstningar så har de inte någon som helst demokratisk funktion genom hur vi har accepterat våra grundlagar. Vi har valt representativ demokrati som styresform i Sverige, därför kan vi inte tala om odemokrati när våra folkvalda följer grundlagen. Vad jag vet så är fortfarande Sverige ett suveränt land som kan välja att implimentera direktiv i från Ministerrådet så det är inget problem, att vi sedan vid EU-inträdet förbinder oss att följa beslut är en annan femma men det finns ingen sanktionsmakt om vi inte följer besluten.
J.K Nilsson
CI, du har just nu visat svårigheterna med att försöka bena ut vad som är vad i nationer och nationalism.
SvaraRaderaJ.K Nilsson
Gruelse, definiera "Multukulti".
SvaraRaderaJ.K Nilsson
J.K Nilsson 21:06
SvaraRaderaLåt mig pröva mig.
För mig är multikulti som apartheid. Grupper lever i parallella världar, som i sydafrika, och ingen grupp försöker integrera med någon annan grupp. Så är det till stor del fortfarande där.
Precis som Afrikaans gjorde i SA, försöker nu grupper i vårt samhälle att segregera sig i sina förorter, avskilda från vad som händer omkring dem, för att inte förlora sin identitet och sin definition av vad de är och vad de står för. Nu kan man ju invända att alla gör som de själva vill med sina liv i en demokrati och just så är det förvisso, men det bådar inte gott med tanke på framtiden. Det ligger en latent, permanentad konflikt och lurar i undertexten. Den fruktan dessa människor känner för det som det omgivande samhället står för, kan inte förebyggas genom att de inte integreras. Det bara permanentar deras självvalda utanförskap, som dessutom förs vidare mellan generationerna.
Att inte integreras i det samhälle man valt att leva i löser inga problem, varken individens eller det nya landets.
Sedan har vi en förkärlek i det här landet att alltid skylla andras beteende på någon svensk eller någon svensk företeelse. Det är inte brandkårens fel att man kastar sten på dem i förorterna.
Sedan kan man vända på kutting och säga att det nya landet måste välkomna invandraren och bidra till att underlätta integreringen. Det tycker jag inte att Sverige gör. Då menar jag inte att vi inte satsar resurser i form av skattepengar, för det gör vi, men i nästa steg fungerar det väldigt dåligt.
Sedan tycker jag att Staten beter sig märkvärdigt i utvisningsärende. Mamma och barn till Centralasien och pappa till Afrika, för att ta ett aktuellt exempel.
Sedan över till vad jag inte anser att multikulti är. Att lyssna till musik eller äta mat från olika delar av världen är inte multikulti. Att det bor människor i landet med ursprung i olika kulturer och som kommer från olika länder är inte multikulti, det är bara olika kulturer som möts på samma ställe.
Nu innebär ju inte integrering att man skall överge sin egen kultur och sina egna sedvänjor, bara att man skall bli en integrerad del i det samhälle man valt att leva i.
@J.K Nilsson 21:06,
SvaraRaderai Patrik Halls ”Den svenskaste historien. Nationalism i Sverige under sex sekler” anges att Den svenska nationalismen utvecklades parallellt med den svenska statsbildningsprocessen, som vi ju har slagit fast började med Gustav Eriksson Vasa. Nationalstatsbegreppet blev ideologiskt utvecklat i Olof Rudbecks ”Atlantica” på 1600-talet.
Måhända är det svårt för marxistiskt skolade historiker att anamma Sveriges speciella utveckling i den europiska historien. Min uppmaning till dem blir då: ”try to think outside the Bag-in-Box”. Jag har inte den svårigheten, ty jag är inte anhängare av den marxistiska skolan.
Däremot tycker jag att Marx var en skarp religionshistoriker.
Jag vet inte definitionen på ”Multukulti”, så du får fria tyglar att formulera dig.
Låt oss säga att vi har olika syn på demokratiskt beslutsfattande.
Jag är förvånad över att "Multikulti" i så fall varit en officiell doktrin i Europa. Har verkligen den franska staten gett upp sina suveränitetstankar i de parisiska förorterna? För det är ju just det som är förusättningen för den nu utdöda "Multikulti"-tanken.
SvaraRaderaSeccesion och autonoma delar av länder har tidigare fungerat som konfliktlösare, titta på Skottland, Nordirland, Baskien, m.fl. men jag tror jag inte officiellt stött på fenomenet att man utvecklar autonoma regioner i ett befintligt land. Jag gillar inte att slänga mig med meriter men jag anser mig ha utbildning i statsvetenskap med inriktning mot konflikthantering där nationalism varit en central del men jag har inte stött på det här resonemanget, det känns som det är populistiska utspel. Man har betraktat segregering som ett problem, inte något positivt. Man har betraktat olika lösningar och försök till lösningar av segregationen som antingen positiva eller negativa försök.
Bara ordet "Multikulti" som är så nära liggande ordet mångkultur leder tanken till att det är ett försök till polarisering och kidnappning av begrepp. Vi har ordet rasism som i sin neutralaste mening betyder åtskillnad, vi har begreppet Apartheid och vi har begreppet segregation. Varför skulle vi inför ett nytt begrepp för samma sak?
J.K Nilsson
Lille Erik: Jag vet att delar Officerskåren inte har gett upp hoppet om kraftig upprustning och återgång till Invasionsförsvaret. Samma gäller för kårens syn på SD, många vet att SD har kompetens på detta område, inte för att motståndet är så svårt att slå men men.
SvaraRaderaCI:
Svar på påstående 1 " SD kan inte visa hur man skall finansiera dessa satsninga"
Detta utreds nu och kommer visas i framtida budgetar, ska återkomma till dig personligen ang det.
"2 Anledningen till att slopa utlandsinsatser och satsa på nationellt försvar är att SD vill satsa på Sverige och lämna resten av världen åt sitt öde." Felaktigt påstående, SD är ej emot utlandsinsatser men de skall vara tydliga mål.
"Pellefant sa...
Att Bojerud är sverigedemokrat är för mig ett stort mysterium" Varför då?
J.K Nilsson, det är en myt om att man aldrig skulle kunna bygga upp ett stort starkt försvar, detta kommer när bla RUT är klara redovisas mer i detalj.
"misstänkliggöra en hel yrkeskår genom sitt egna imbecilla uppträdande. Är han nu verkligen en kollega som han skriver gränsar hans beteende till fanflykt och borde bemötas därefter."
Bäste anonym 24 JULI 2011 03:13! Förklar gärna första stycket, det andra är snarare ett tecken på bristande i anständigt uppförande och ovärdigt en soldat av Hans Majestäts Försvarsmakt, förutsätter att du är just en soldat då en Officer ej skulle ha ett sådant beteende.
Ang Pellefants kommentar om Löjtnant Sällström så är det ej ens värt att besvara ett sådant lågvattenmärke.
// Förste Sergeanten
Gruelse, att använda nationalismbegreppet så vitt gör att det blir oanvändbart. Bara för att du inte anser dig vara marxist så innebär det inte att att du får frisedel att skjuta ifrån höften som du gör. Det finns ett begrepp för Rudbecks skriverier, nämligen: "Protonationalism" så något tänkande utanför det nationalistiska lådan behövs inte.
SvaraRadera"Multikulti", är ett helt onödigt begrepp så det använder jag inte, det är likt Reinfeldt et al kidnappning av begreppet arbetslinjen. Jag är för den mångkultur som Sumatra ser sig förespråka här ovan.
Och demokrati är ett flerdimensionellt begrepp, läs Robert Dahls Demokratin och dess antagonister. Så det gör det lite svårhanterligt, vi kan båda ha rätt beroende vilken syn vi prioriterar.
J.K Nilsson
J.K Nilsson
SvaraRaderaNu var det ju varken jag eller Gruelse som uppfann ordet Multikulti.
Att "Multikulti" varit en officiell doktrin i Europa är inte ägnat att förvåna. Det är inte första gången vänstern lyckats plantera in begrepp i debatten som varit uppåt väggarna. Kommer du ihåg Kålsuparteorin, så har du ett sådant exempel. Löntagarfonder är ett annat. Den polske rörmokaren är ytterligare ett annat. I all oändlighet. Man skall inte ta för sanning allt som vänstern hittar på.
Hela stycket som börjar; Seccesion och autonoma delar... är helt obegripligt för mig. Jag är bara en vanlig enkel sjöman och det där måste vara något akademiskt mumbojumbo.
Inte heller det avslutande stycket är glasklart eller ens begripligt. Det säger jag inte för att du skall bli ledsen, utan som förklaring till att jag inte har någon synpunkt i frågan, om det nu är en fråga.
@ Gruelse
”try to think outside the Bag-in-Box”. Ha, ha, det var en vändning i min smak. Den ska jag komma ihåg. Tack för det.
Min senaste kommentar avser 22:52
SvaraRaderaNu går det undan i kommentarsfältet vill jag lova.
Bara för att politiker svänger sig med begrepp så blir det inte mer sant för det. Hellre att man uppfinner ett begrepp än att använda ett begrepp som skulle kunna peka ut att det varit med att göra något felaktigt. Varför säger inte Merkel och Sarkozy att de gjort fel med att tillåta segregationen som uppstått i stället?
SvaraRaderaNej jag skulle inte kunna tänka mig att vänstern skulle tillåta sig segregation, det låter mer nyliberalt om något.
Seccesion är en de facto delning av stat, ungefär som att Nordirland skulle bli helt fritt i från Storbrittanien. Autonoma regioner såsom Åland har skapats för att befolkningen inte ville tillhöra Finland. Men jag har inte sett att man tillåtit invandring till ett ställe i ett land som sedan gjort att man delat på staten eller tilldelat området status som autonom plats såsom Nordirland. Att politiker som Sarkozy och Merkel då påstår sig kritisera något som inte tidigare förekommit gör det hela märkligt.
J.K Nilsson
Nu börjar det dyka upp (sd) medlemmar som fått mailen.
SvaraRaderahttp://www.svd.se/nyheter/inrikes/mordaren-mejlade-tidigare-sverigedemokrat_6345672.svd
Det vore snyggt av (sd) att gå ut med statistik på hur många av deras medlemmar/risdagsledamöter som fått detta mail. Det skulle kunna ske samtidigt som man tar avstånd från de invandrarfientliga forumen. En hel del (sd) politiker skulle behöva titta över sina hemsidor och bloggar för att se vad det egentligen är som de länkar till.
I och för sig så är man inte ansvarig för vad som skrivs på de ställen som man länkar till, men om man inte i grova drag håller med om innehållet så bör man heller inte länka dit.
J.K Nilsson:
SvaraRaderaSå skulle du vänligen kunna svara på frågan i kommentar 24 juli 19:23?
Ditt citat från 20:57:
”Nej, den svenska nationalismen såsom nationalism brukar definieras är ingen produkt av Gustav Vasa. Gustav Vasa införde statsmakt inte nationalism. Norrland skulle kolonialiseras, skåne var fortfarande danskt. Den svenkska statsmakten var imperialistisk. Nationalism är en produkt av 1800-tals tänkare. Ett expanisvistiskt, på bekostnad av andra nationer, Sverige är inte nationalistiskt.”
Den sista meningen förstår jag inte.
Det vore nog bäst om du definierade nationalism. Säg vad som ingår begreppet och vad som inte ingår i begreppet.
Jag hävdar dock att nationalstaten och nationalismen, såsom jag uppfattar den, uppstår i svensk tappning redan på 1500-talet. Vad som hände då tycker jag beskrivs väldigt bra i samlingen ”Valda stycken av svenska författare 1526-1732” av Erik Noreen och Monica Johansson, där det står i avsnittet Renässansen:
”Om den begynnande Vasatiden alltså inte kännetecknades av en gränsskapande renässansströmning, så bildar den dock på olika sätt en väl markerad gräns mot medeltiden. Brottet mot det förgångna är det skarpaste som förekommer i svensk historia, både politiskt, religiöst, litterärt och kulturellt. En svensk nationalstat bildas, banden med den internationella katolska kristenheten slits loss.”
Viktiga stödpunkter i nationalstatsbygget var normeringen av det svenska skriftspråket via bibelöversättningarna, varvid den heliga skrift kom alla till del och bidrog till en gemensam värdegrund, samt intresset för Sveriges historiska rötter:
1526 utkommer på svenska Nya Testamentet.
1541 trycks Bibeln i stor upplaga på svenska. Därmed kom kort därefter i stort sett alla svenskar varje söndag att lyssna på bibelcitat på svenska.
1548 trycktes Mikael Agricolas ”Se Wsi Testamenti” dvs. Nya Testamentet på det finska språket.
1554 utkommer på latin biskop Johannes Magnus ”Historia de omnibus gothorum Sueonumque regibus”, som är en starkt patriotisk och populär skrift som beskriver Sveriges långa historia. Här förklaras varför Erik XIV och Karl XI får så höga ordningstal. Sveriges regentlängd skulle matcha påvarnas ordningstal! Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Historia_de_omnibus_Gothorum_Sveonomque_regibus .
Ordet fosterland, som brukar användas i nationalistiska sammanhang, förekommer i en skrift från år 1600 i uttrycket ”bära avog sköld mot sitt fosterland”, vilket betyder landsförrädiskt strida mot eller anfalla sitt fosterland. (Skölden vänds åt andra hållet.) Se SAOB:s hemsida.
Fosterland förekommer också i uttrycket ”(En krigare måste) heller billigt lijda de beswär som Kriget en Krigzman ålägger, än wele see sitt Fosterland förödat.” från 1627.
SD gräver just nu sin egen grav.
SvaraRaderahttp://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-politiker-delar-breiviks-asikter_6348264.svd
@Gruelse: Att kungarna hade en viss nationalistisk känsla är nog inte så konstigt. Frågan är bara när allmänheten fick den känslan?
SvaraRaderaAtt man läste bibeln och att bibeln var den bok som först fick spridning bland allmänheten är inte så konstigt. Kyrkan användes som ett verktyg av statsmakten. Religionen har alltid varit ett verktyg för att hålla befolkningen lugn. Konungen var ju trots allt utsedd av gud m.m. Men att man fruktade gud och konungen, visar det verkligen att man är svensk?
En hel del av den litteratur som skrevs på den tiden skrevs på beställning av kungahuset, så det är inte att undra på att den lyfter upp centralmakten.
Skall man t.ex. tro på Olof Rudbeck, så är Sverige platsen för Edens trädgård m.m.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Olof_Rudbeck_den_%C3%A4ldre
Dessa böcker duger tyvärr därför inte särskilt mycket till när det gäller historisk forskning.
Beroende på vilka historiska verk man läser så får man alltså olika svar. Historiker har dessutom en viss vana att offentligt strida med varandra om vem som har rätt.
http://www.peterenglund.com/textarkiv/lindqvistbok.htm
Bäste CI
SvaraRaderaDags att sätta streck i debatten. Nu skrivs det alldeles för mycket strunt i denna debatt. Jag har tagit mig igenom hela debatten och de enda som tillfört något förnuftigt är enligt min uppfattning Statsmannes första inlägg och "gruelse" den 24 juli 18:29.
Mvh
Mannen från Pornic
@Mannen från Pornic: Det är inte jag som avgör om ett streck sätts i debatten eller inte, utan det är läsarnas vilja att skicka in kommentarer.
SvaraRaderaGruelse, man brukar definiera nationen som gemensamma myter, gemensamt språk, gemensamt ursprung, d.v.s i mångt och mycket vad som är föreställt. Gutenberg brukar anses vara skaparen av förutsättningen för nationalism genom att boktryckarkonsten mer eller mindre kräver ett gemensamt språk men det är inte en tillräcklig förutsättning för att kunna säga att det är en nationalistisk startpunkt. Enbart nationalismbegreppet är inte tillräckligt för att för att vi skall kunna resonera om nationen. Vi måste föra in innehållet, etniciteten av ethnie - ett folk, de som har det nyss nämnda gemensamma. Nationalismen är ideologin att varje folk har en egen rättighet till självbestämmande över de områden
SvaraRaderaI nationalismforskningen kan vi skönja tre perspektiv på etnicitet:
Det Primordialistiska perspektivet, Etniciteten är av naturen given, något som vi inte kan ändra på. Exempel på detta är de tidigare tyska medborgarlagarna som innebar att en person måste ha en anknytning genom släktskap med en tysk medborgare för att få tyskt medborgarskap. Det här perspektivet skulle innebära att det inte fanns någon startpunkt för det svenska folket, det som krävs för att skapa nationalstaten är då är en statsbildande makt för att företräda folket. Jag håller inte med om det här perspektivet, jag tror inte heller att du håller med om det och framför allt skulle Erikar och Folkungar inte hålla med om det.
Det instrumentialistiska perspektivet är vad du förespråkar, elitens skapande av nationen och definierandet av folket. Skapandet av det ärorika svenska folket och dess historia på 1500-talet gjordes i syfte att hävda sig i den Europeiska konkurrensen. Böcker trycktes med fantasifulla beskrivningar av Sverige, avbildningar av slott och herresäten förbättrades kraftigt för att imponera. I det här perspektivet så blir det naturligt att Skåningar, Blekingebor och Hallänningar blir Svenskar, inte Danskar. Den svenska Nationalstaten kan då naturligt expandera utan invändningar om Danskhet eller Tyskhet. Men var kommer Finland in i bilden och varför uppstod de skånska Snapphanarna? Det är lögnerna och syftet med framställningarna som gör att jag får svårt att acceptera det som en del av den svenska nationalismen.
Det konstruktivistiska perspektivet, vilket jag också förespråkar, är att etniciteten uppstår i vårat umgänge med varandra. Vilken föreställd gemenskap har du och jag? Stellan Bojerud uttrycker det väldigt fint i hur han föreställer sig det svenska folket. Det finns inget hinder i att en "utlänning" blir "Svensk", visserligen håller jag inte med om de agenter för svenskhet som Bojerud anför. Det Bojerud och jag kan bli överens om är vad som inte är Svenskt. Problemet illustreras därmed i det här perspektivet, skall vi positivt definiera vad som är svenskt så kommer vi att kunna möta motstånd när det rör det personliga, vilka kriterier är nödvändiga och vem avgör dessa? Den negativa definitionen är lite lättare men stöter också på personliga invändningar.
Vilka problem finns det med Alf Robertssons framställning?
http://youtu.be/-L4m6YTnbn8
Mina tankar är att det är lättare att definiera en tysk, fransman, m.m.
än vad som konstituerar en svensk. Tillhör Surströmmingen det svenska kulturarvet eller tillhör den norrlandslänens kustlandskap? En Stockholmare som avskyr Surströmming skulle möjligtvis acceptera surströmmingen som svensk historia men att det är en styggelse i dag. För mig blir svensken den som följer svensk grundlag, har rösträtt till den svenska riksdagen, kan hjälpligt göra sig förstådd på någon form av svenska och litar på att andra medborgare gör samma sak.
Jag skulle kunna skriva längre men jag vill inte Bloggnappa CI.
Angående din fråga om jag är för att "Multikulti" införs på bred front i Sverige så har jag redan svarat på det.
J.K Nilsson
Chefsingenjören 08:29,
SvaraRaderaJag tror inte nationalismen på 1500-talet var en massornas ideologi bland svenskarna. Nationen Sverige och dess historia som gemenskapsbegrepp bör ha initierat från kungamakten och därefter så smått börjat sippra ned i de breda folklagren.
Se gärna: http://www.svd.se/kultur/understrecket/den-banala-nationalismen-ar-djupt-rotad_50730.svd .
Jag antar att när vasasönerna tillika kungarna Erik och Karl skulle förklara sina något höga ordningstal i den svenska regentlängden för folket, så hänvisade de säkerligen till det fantasifulla ”Historia de omnibus gothorum Sueonumque regibus” eller ”Historia om alla göternas och svearnas konungar”. Därmed fick folket litet svensk historia serverad och som berättade att den svenska regentlängden gick ända ned till biblisk tid.
För att förtydliga mig, Gustav Vasas Bibel, ”Historia om alla göternas och svearnas konungar” och ”Atlantica” ser jag inte som några vetenskapliga historieböcker. Däremot ser jag på den inverkan som dessa böcker hade på sin samtid och i nationalstatsbygget.
Under 1500-talet gick kungamakten hårt fram bland folket. Det ser man genom alla dessa bondeuppror mot kungamakten. Folket berövades sin tro – katolicismen. Kyrkans rikedomar beslagtogs och den katolska kulturen förstördes. Skatteindrivningen utfördes hårdhänt av fogdarna. Svenskarna borde då för lång tid framåt ha varit mycket avogt inställda mot kungamakten.
Men ändå så ställde det svenska folket rätt väl upp i 1600-talets anfallskrig som Sverige förde utomlands, trots att hembygdens jord inte direkt stod på spel. En svensk soldat hade låga odds att komma hem till sin familj i Sverige efter att kriget i utlandet var avklarat. Dog han inte av kulor så dog han av sjukdomar som grasserade i fält. Hur motiverade man de svenska männen att ställa upp i krigen, som säkerligen bättre behövdes i jordbruket hemmavid? Var det bara fruktan för Gud och kungen som gjorde att man ställde? Skicklig krigspropaganda, som bör ha anspelat på skyddet av fosterlandet, bör ha varit en annan förklaring.
Man kanske i alla fall kan säga, om man inte tror på nationalismen, att Gustav Vasa ställde om svenskarna psyken så att de blev förberedda på de kommande anfallskrigen.
Vi kanske inte heller ska tala om nationalismen som ett enhetligt begrepp. Varje land kanske har olika typer av nationalism och under olika perioder. Det är kanske bättre att tala om ”nationalismer”. Men begreppet nationen måste vara den minsta gemensamma nämnaren, därav av namnet.
J.K Nilsson,
Vad jag har sett så passade den finska delen före 1809 in i nationalstaten Sverige.
Jag tycker inte att min nationalism är instrumentalistisk. Däremot är EU:s tal om den europeiska identiteten det.
Min nationalism är en sund icke-våldsfixerad, inkluderande nationalism som har Sverige och dess historia, en lag samt en värdegrund som grund. Jag tror inte på det mångkulturella samhället med olika lagböcker, regler och värdegrunder. Jag tycker nationalstaten är en lämplig institution för en befolkning. Men jag känner mothugg, kanske inte från dig, men från de som förespråkar Sveriges inordnande i EU och det mångkulturella samhället på samma gång. Trist!
På frågan vad är svenskt, kan man inte helt sonika svara - svensk historia?