söndag 19 februari 2012

Återanvändning

Nya försvarsprojekt blir allt dyrare och komplexare, vilket medför den ena förseningen efter den andra.

Men kanske är det en ny trend på gång?

Förseningen av bl.a. F-35 tvingar USA till att modernisera sina gamla system för att klara av tiden fram tills dess att ersättarna levereras.

- Lockheed Marin utvecklar en billigare version av C-130J Hercules kallad C-130XJ. Kanske något för svenska Flygvapnet att fundera på? Frågan är hur mycket den versionen har gemensamt med de danska och norska "vanliga" C-130J?

- Raytheon återupptar produktionen av AGM-65 Maverick. Kanske något för Sverige att ersätta våra insomnade Rb 75 med?

- USAF förlänger gångtiden på sina U-2. Många tror att förarlösa flygplan helt ska ta över spaningsarenan, men gammal är äldst. Bemannade system är kanske inte lika uthålliga som förarlösa, men faktum är att när det kommer till jämförelse mellan U-2 och Global Hawk så vinner U-2:an när det gäller flexibilitet. Libyen väckte de gamla kunskaperna och visade på spaningsbehovet för en insats. USA kanske förbereder sig för en upptrappning i ordkriget mot Iran?

Sist, men inte minst. På flygmässan i Singapore så visar Lockheed Martin sitt senaste flygplan. Nej, det är inte F-35 utan F-16V.

Lockheed Martin has announced a new variant of the F-16 fighter, which will include an active electronically scanned array (AESA) radar, new mission computer and other cockpit improvements.

The F-16V configuration will be available as an upgrade for most F-16s as well as new production jets, said George Standridge, vice-president of business development at Lockheed Martin Aeronautics. The "V" in the aircraft's name stands for "Viper", the nickname given to the type by US Air Force pilots.

During a presentation at the Singapore Airshow, Standridge noted that most legacy F-16s can be upgraded to the F-16V standard, which is roughly equivalent to the F-16 Block 60.


Saab döpte den sista versionen av Draken till J 35J för "Johan" som var den enda kvarvarande svenska Drakenflottiljens anropssignal. Är F-16v för "Viper" kanske det sista dödsrycket i utvecklingen av F-16? Eller är det ett seriöst försök av Lockheed Martin att erbjuda ett alternativ till de kunder som inte längre har råd med F-35?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar