Bulgarien är ett av många länder som just nu ser sig om efter nya stridsflygplan. Arvet från gamla kommunistperioden håller inte ihop längre. Men liksom många andra potentiella flygplansköpare i denna globala ekonomikris så är man panka.
Nu ryktas det dock att man är nära anskaffning. Det blir enligt ryktena amerikanska F-16. Inte nya dock, för produktionslinan i USA är stoppad efter att F-16I förlorade mot Rafale i den stora Indienaffären. Det blir inte ens begagnade utan begagnade begagnade F-16A/B MLU från Portugal! Särskilt billigt blir det inte heller, man betalar mer än portugiserna gjorde 1999.
Bulgaria's government is thus expected to pay BGN 700 M for nine F-16s Block 15 to Portugal even though in 1999 Portugal paid twice less – BGN 268 M – to the US government for 25 second-hand F-16 planes, the Bulgarian daily Sega reported Thursday.
...
The planes in question are among the 25 F-16s Block 15 delivered to Portugal by the USA in 1999 under the Peace Atlantis II Program. Before that, they had been used by the US Air Force since 1984, and were used for 10 years, after that they were stored in the US air base Hill.
After they were bought by Portugal, the planes were modernized under the MLU (Mid-Life Update) standard.
Även Rumänien har fått ett liknande deal, fast för 12 flygplan. Det intressanta är portugiserna säljer sina äldsta kärror.
Portugal received 20 new (build 1994) and 25 used Block 15 (build 1984), two were lost in accidents, 36 or more were upgraded to MLU, so Portugal will retain two squadrons of 12 aircraft each.
Hur klokt är det egentligen att köpa i tredje hand? Vilket skick är kärrorna i? Tittar man internationellt så är det många länder som fått stora problem vid uppköp av begagnad materiel. I många fall har man köpt flygplanen från en stat, men ursprungsleverantören av flygplanen vill inte längre supporta dem.
Ta Pakistan som exempel. På grund av sina konflikter med Indien så har man i långa perioder varit utfrysta från den normala vapenmarknaden och därmed tvingats köpa begagnat från de som har varit villiga att göra sig av med sitt överskott. Indienkonflikten har också medfört att flygplanen har använts oerhört mycket efter anskaffningen.
På senare år har det börjat ge resultat och negativa sådana. Antalet haverier som kan vara kopplade till att materielen nått sin max livslängd har börjat öka. De senaste 18 månaderna har man haft 13 haverier, varav många är materielrelaterade.
Nearly half the planes that have crashed were decades-old Mirage fighters. They make up at least a quarter of the force’s fleet of about 400 combat aircraft, according to the website GlobalSecurity.org. Many were built nearly 50 years ago and acquired from foreign militaries that had already retired them.
“We bought them at almost throw-away prices, brought them over, overhauled them and continue to operate them,” said former Pakistani air force chief Tanvir Mahmood. “This was our compulsion because of the financial constraints that we had.”
Chaudhry, the former senior air force officer, said the Mirage was a “very sturdy platform” that shouldn’t fail easily.
“But when you have the intensity of an operational combat environment, problems tend to be there,” said Chaudhry.
Men för Bulgariens del så är det nog inte kvaliteten på materielen man är villig att lätta på plånboken för. Norge valde F-35 för att få ett fortsatt tätt samarbete med USA och Bulgarien har nog liknande tankar. Träning av piloter och tekniker kommer sannolikt att ske i USA samt i Bulgarien med amerikanska instruktörer på plats. De Bulgariska flygbaserna kommer att få en infrastruktur som är anpassade till F-16, vilket i ett skymningsläge innebär att man automatiskt kan ta emot amerikansk hjälp.
Frågan är dock hur länge flygplanen håller? 9 stycken räcker inte i längden så frågan är när man köper fler eller om det bara är ett nödbeslut för att skjuta upp det slutgiltiga beslutet? Vilken typ av uppfräschning kommer de att gå igenom innan leverans? En Wunderbaum på huvhantaget eller kanske lite mer? Norge som har liknande MLU modifierade F-16 byter just nu vingarna på sina maskiner för att de ska hålla ett par år till innan deras F-35 levereras. Det är möjligt att portugiserna har nyttjat sina F-16 "som en gammal tant som enbart kör till kyrkan på söndagar", men jag tvivlar på det. Sensmoralen är att de pengar man snålar in på vid anskaffningen kommer att kosta senare i form av ökade underhållskostnader.
Se diskussioner i ämnet här och här.
Defence News
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
6 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar