fredag 14 augusti 2009

Främlingsfientlighet ett hot mot Sverige (uppdaterad)

I USA växer främligsfientligeten. Mycket beror det på den dåliga ekonomin och att outbildade människor utan jobb försöker att lägga skulden på invandrare. Liknande tendenser finns även i Europa. Det som har varit mest offentligt den senaste tiden är våldet mot romer i Ungern. Men även här i Sverige så frodas ett aktivt främlingshat. Symptomatiskt för detta är att SD får i senaste väljarprognosen rekordsiffror.

Jag har tittat runt en del bland de aktiva bloggarna inom området politik och där finns det gott om främlingsfientlighet. Om man t.ex. tittar på topblogarea.se under ämnet politik så hittar man följande bloggar bland de som har flest läsare.

* Mitt i Sverige. Drivs av "Fröken Sverige". Fokus på invandrarrelaterade nyheter med negativa inslag. Stöds ekonomiskt av bloggen Jihad i Malmö, se nedan. Pengarna går till PlusGiro 76 78 42-8 som ägs av Pettersson, C Hans.
* I Mitt Sverige. Kopia av ovanstående med samma innehåll och samma ägare. Kopia finns även på http://www.imittsverige.wordpress.com/.
* Spikharry. Allmänt vriden syn att svenskar är en folkgrupp som är bättre än alla andra.
* Jihad i Malmö. Fokuserar på att Islam(ism) är direkt kopplad till terrorism. För att inte beskyllas för religionshets så använder i stället han/hon ordet islamism.
* Carina och Stefans SD blogg. SD må vara ett parti som riskerar att komma in i riksdagen, men dom bygger sin partipropaganda på rädsla och hat. Exempel på politisk valvideo för SD som finns med på denna blogg.
* Tankesmedjan Feminix. Även denna blogg fokuserar på begreppet "Islamism".
* Marcus Wiechel's Blogg. Orförande för SD i Norrköping. Betydligt mer städat innehåll än Carina och Stefans blogg ovan. Det är väl en del av SD polerade fasad utåt. Utav någon anledning så finns denna blogg med två gånger i listan på samma sätt som "Mitt i Sverige" ovan.

Av de 50 högst listade politiska bloggarna var åtta (6 + 2 kopior) inriktade på invandrarfientlighet!

Det som är mest patetiskt med dessa människor är att ofta är dom stora beundrare av försvaret och uniformer. En kärlek som inte är besvarad. Dom lever också i någon slags tro att dom försvarar Sverige. Problemet med detta hat är att det i stället ökar risken för Sverige. Genom att frysa ut invandrargrupper så kommer dom inte att känna sig som svenskar och då riskerar dom att söka sig till andra mer radikala grupperingar.

Sverige har inte alltid en lyckad integrationspolitik, det kan jag helt klart erkänna. Det finns även bevisligen radikala tolkningar av Islam som är farliga för omvärlden. Men Al Qaida har lika lite med Islam att göra som pastorn i Knutby har med kristendomen.

Uppdaterad 09-08-17, 07:22
Jag har fått en del reaktioner från SD medlemmar, se kommentarer nedan. Det tycker jag är bra. Frågan bara är om viljan att städa upp i medlemsregistret är stor? Partiet lever på att utnyttja rädslan för invandrare.

Ordföranden för SD i Norrköping , Markus Wiechel verkar helt oförstående när jag rankar hans blogg som invandrarfientlig. Anledningen till detta är inte det direkta innehållet i hans blogg, utan att han länkar direkt till andra bloggar som för ett mer ljusskyggt budskap, se bild.

En intressant aspekt med länken till "Fröken Sverige" är att Markus själv identifierar blogen som SD. Markus vill heller inte förstå att "Fröken Sverige" sprider ett invandrarfientligt budskap. Det är kanske det som är grunden till att SD har svårt att accepteras som ett rumsrent parti. Dom förstår helt enkelt inte vad som menas med invandrarfientlighet. Steget är långt från att bara vara en kritiker till att bli en del av problemet. Markus tror också att det går att komma ifrån stämpeln invandrarfientlighet genom att prata om begreppen "Islam" och ännu hellre "Islamism". Men eftersom alla vet vilka som syftas så blir det indirekt ändå att peka ut vissa folkgrupper.

Tips: Man kan lätt kan identiefiera något som är rasistiskt eller kränkande av en folkgrupp genom att byta ut subjektet i en mening mot ordet jude. Erfarenheterna från den tyska propagandan före och under andra världskriget har lärt världen vad judehat innebär och hur det visas. Gå in på "Fröken Sverige" och läs.

Uppdaterad 09-08-24, 17:20
(m) och (s) kommer inte att samarbeta med (sd) efter valet. Det tycker jag är sunt, med tanke på ovanstående kopplingar till ren skär invandrarfientlighet. Det innebär för (sd) anhängare att visst kommer dom att visa sin vilja, men deras röst blir bortkastad.

Det är också intressant att (sd) kommer med så många ilskna kommentarer till detta inlägg. Det verkar som om dom inte tycker om kritik. Tyvärr för deras del så är det samma tryckfrihet som tillåter (sd) att säga vad dom vill om Islam och invandring som tillåter mig att säga vad jag vill om (sd).

22 kommentarer:

  1. http://www.liveleak.com/view?i=216_1207467783

    SvaraRadera
  2. Så du kallar mig författare av en främlingsfientlig blogg? Du kanske skulle se hur jag är som person innan du beskyller mig för något sådant.

    Mvh,
    Markus Wiechel
    Ordf. SD Östergötland

    SvaraRadera
  3. Markus. Som jag skrev i mitt inlägg så var din blogg städad, vilket inte de övriga var. Där kan man läsa ett antal inlägg från SD sympatisörer som för din del "tyvärr" drar ner ert parti i smutsen. Om ni vill gå till val med en ren fasad så tycker jag också att ni bör kraftigt fördöma de övriga bloggarna som uttalar sig mer eller mindre i SD namn.

    SvaraRadera
  4. Markus. Även om innehållet i din blogg var städat så går det att följa länkspåret i SD världen. Din blogg länkar bl.a. direkt till "Fröken Sverige".

    Fröken Sverige är direkt invandrarfientlig och genom att länka till denna blogg så visar du att du stödjer denna typ av uttalanden.

    SvaraRadera
  5. TT. Intressant video, men jag tror jag kan skrapa ihop ett dussin liknande med galna kristna som göra samma typer av uttalanden. Det går även att hitta ett och annat kapitel i bibeln som beskriver död och elände. Vill man se ett budskap så gör man det. Dock så är dessa tolkningar starkare i länder med en fattig och outbildad befolkning.

    Titta bara på de terrorattentat som ägt rum i USA. Frånsett de två attentaten på Twin Towers så är det bara galna amerikanare. Oklahoma bomben utfördes av en medlem av den amerikanska nationalistiska högern. (http://en.wikipedia.org/wiki/Oklahoma_City_bombing) De flesta skolskjutningar har begåtts av amerikansk ungdom med en skrämmande lätt åtkomst till vapen. De amerikanska vapenlagarna predikas av högern och National Rifle Association.

    Vill du ha lite alternativa konspirationsteorier om 9-11 så titta på den här videon i stället: http://www.youtube.com/watch?v=LwayjX4ipFc&feature=related.

    Som jag skrev i mitt inlägg så har inga radikala förespråkare mitt stöd, varken från den kristna eller den muslimska sidan.

    Vad som dock är viktigt för människor som dig att förstå är att när ni drar alla invandrare och framför allt alla muslimer över en kam så skapar ni ett utanförskap. Detta utanförskap kan mycket väl leda till precis det som ni fruktar.

    SvaraRadera
  6. Och vart kan du hitta information på att bloggen är invandrarfientlig?

    Den rapporterar endast nyheter från media. Med länkar och allt.

    Om du inte har större kunskap om islam än du har, så bör du låta bli att uttala dig i frågan eller se till att läsa på innan du gör det. Annars blir det bara pinsamt.

    Det finns många olika muslimer ja, men det finns bara ett islam och bara en koran. Och hur många muslimer ser du som förnekar detta?

    Koranen är en våldsam och hatfull bok där vi ickemuslimer kallas grisar och apor och ska dö eller förslavas. Den innehåller inget om medmänsklig kärlek, så var snäll och jämför inte islam med kristendomen.

    Koranen och islam får inte förändras. Kristendomen har reformerats och Nya Testamentet är det som leder de flesta som är kristna idag.

    Muhammed var en pedofil, våldtäktsman och mördare. Och han är den perfekta mannen inom islam. Vad säger det om islam?

    Tack och lov så vet jag att de flesta i det svenska försvaret (om du nu jobbar där) inte är lika blåögda som du är. Annars hade jag varit rejält orolig.

    Mvh

    FS

    SvaraRadera
  7. Oavsett om du sa att min blogg var "städad" så rankar du den som en av flera främlingsfientliga bloggar. Jag anser inte att t.ex. Fröken Sveriges blogg är invandrarfientlig eller främlingsfientlig. Fröken Sveriges blogg fokuserar till stor del på nakdelarna med islam, och inte på individer.

    Mvh,
    Markus

    SvaraRadera
  8. Markus: Jag har uppdaterat mitt inlägg med din feedback, se ovan.

    SvaraRadera
  9. Jag förstår att du ser kritik mot Islam och "islamofobi" som i stort sätt detsamma. Det är ju ganska vanligt. Även om jag inte brukar kritisera Islam så mycket som mina partivänner så förstår jag vad religionen innebär. Jag har ett flertal muslimska vänner som delat med sig av religionen så tro mig, jag har kommit mycket nära den. Som sagt så är det inte muslimer jag vänder mig emot, det är religionen som kanske inte alltid, men ofta, är skadlig för vårt samhälle. Inte minst om man går in på kvinnosyn, demokrati och andra former av frihet. Jag respekterar alla muslimer, men jag skulle helst se att Sverige inte blev ett islamdominerat land. Liknande kommunistregimer så fungerar det inte.
    Som du kanske vet bodde jag i USA under mina tonår. Jag bodde i en stad som var mycket religös. Även om det var kristna så såg jag hur religionen rev sönder samhället. När det kommer till Islam handlar det inte bara om en än "tyngre" religion, utan också en religon som gör att folk tenderar bli mer religösa. De samhället vill jag inte ha i Sverige, just för att jag står för de friheter som vi bör har rätt till som medborgare i ett demokratiskt land.

    SvaraRadera
  10. Hmm. Demokrati. Det är kanske det som är kärnpunkten i SD vånda. Samtidigt som man åberopar demokrati och yttrandefrihet så vill man i andra ändan begränsa den. Den valfilm som SD har producerat och som jag länkar till ovan den försöker inte ens mana till en diskussion den anspelar bara på rädsla.

    Om vi ska få stopp på de radikala yttringarna av religion, både från kristna högern och radikala muslimer så är det inte rätt sätt att slänga ut alla invandrare. Då skapar vi verkligen grogrunden för mer hat.

    Om du vill ha någon som helst förståelse och acceptans från det politiska Sverige, börja då med att städa upp i era egna led. Stryk dina länkar till "fröken Sverige" och fördöm offentligt alla sådana yttryck av fördomar. Stryk alla inlägg i debatter som visar på rasism. Problemet är bara att SD inte kan göra det då man förlorar kopplingen till den värdegrund som de flesta anhängare av SD står för och dessutom sin profilering i nästa val.

    SvaraRadera
  11. Fröken Sverige: Är du kvinna för den delen? :-)Inom försvaret är vi noga med att inte ta in personer med din läggning då den inte är demokratisk eller representerar en majoritet av Sveriges befolkning. Det finns nog en och annan gammal löjtnant med rasistiska tendenser, men det är mer ett utslag av snittet i samhället. Tvärtom så tar vi in många invandrare då dom är villiga att försvara sitt nya hemland och då bl.a. rätten till yttrandefrihet. En demokratisk rättighet som ni i SD inte är sena att utnyttja.

    Genom att enbart ta upp negativa nyheter om en folkgrupp så vinklar du läsarnas syn (om nu den inte redan är vinklad från början). En svensk tidning som gjorde samma sak som ni skulle mycket snart förlora sitt presstöd. Radio Islam förlorade t.ex. sin sändningsrätt då den spridde ett antisemistiskt budskap. Men om jag känner er Sverigedemokrater rätt så skulle ni då ropa censur och kvävande av yttrandefrihet? Var det censur när Radio Islam fick lägga ner?

    Genom att peka ut invandrare som ett hot (vilket ni gör i t.ex. er valvideo) så ställer ni ut dom utanför det svenska samhället. Detta om något ökar risken för Sverige eftersom socialt utanförskap i sig är en grund för brott (både för svenskar och invandrare). Det var även det som var fokus för mitt blogginlägg.

    SvaraRadera
  12. SD Vill inte slänga ut alla invandrare. De som SD vill "slänga ut" är invandrare som begått grova eller återkommande brott, annars står vi för en politik där vi låter dem sjävla återvandra om de vill. Alltså finns ingen tvångsåtervandring i vår politik. Dem som utvisas pga brott utvisas dessutom inte till deras hemländer om de riskerar dödsstraff, trortyr eller annan inhuman behandling.

    SD står för en politik där invandringen till Sverige skall begränsas till en rimlig nivå där vi kan ta han om och stötta dem som kommer hit. Idag är det en omöjlighet med de 80,000-90,000 invandrare som varje år kommer till Sverige.

    SD har sedan 2002 fört en radikal förändring och varje månad utesluts medlemmar så fort vi kommer på att de har extrema värderingar. Givetvis kan vi inte se vad vi har för väljare, men våra representanter är inga extremister.

    SvaraRadera
  13. Markus. Jag föreslår att du läser kommentarerna på blogginlägg på bl.a. "Fröken Sverges" blogg. Där har du ett genomsnitt av dina väljare. Inget min mamma skulle bli särskilt stolt över...

    Sedan har många av dina väljare valt att ta fram en "godkänd" vokabulär. "Återvandrare" som du använde ovan, men även många andra fina ord som "Kulturberikare" som jag läst i många inlägg. I engelska försvaret använder dom ordet "Bleep" i stället för att svära för att symbolisera censurpipet på TV. Men alla vet ändå vad som menas.

    SvaraRadera
  14. Greasemonkey: Varken "islam" eller "kriminella personer" kan kallas för ras.

    Vem som helst har rätt att ogilla islam och kriminella, utan att för den delens skull kallas rasist. Så var snäll och kalla mig inte rasist. Du vet inte ens vet vilken ras jag tillhör.

    Som jag skrev innan, så är din kunskap om islam mycket begränsad och du tror uppenbarligen att man kan tolka islam som man vill. Du kanske tror de som är radikala är dåliga muslimer?

    Nej, de är de inte. De är enligt islam de bästa muslimerna.

    Läs koranen och tillhörande skrifter och sedan kan du återkomma och berätta om du tycker att man måste gilla islam.

    Börja gärna med att läsa detta som är skrivet av ex-muslimer: http://www.exmuslim.net/Sverige/artiklar/islam_for_dhimmis.pdf

    Jag är rätt säker på att de har mer kunskap om islam, än folk som inte växt upp inom islam.

    Sen jämför jag inte islam med religionerna. För islam är en totalitär världsuppfattning, en ideologi och styr allt från hur du torkar dig i bak, till hur du SKA behandla ickemuslimer (och det är inte kärleksfullt!)

    Sharialagarna står över alla andra lagar. De borde du lära dig lite om?

    Kanske är du för att man ska gifta sig med småbarn och ha sex med dem?

    Kanske är du för stening till döds av kvinnor som blivit våldtagna?

    Kanske är du för att man hänger homosexuella?

    Kanske är du för att man hugger av händer och fötter av småbarn som stulit?

    Ja, det borde du ju vara ju om du försvarar islam. Och kallar mig rasist för att jag inte gillar det.

    Mvh

    /FS

    SvaraRadera
  15. Du har helt rätt i att alla vet vad man menar oavsett vilket ord man använder. Vissa ord är dock finare och ibland måste språket förnyas. Vad är det för fel på det. En person som absolut inte är rasist kanske använder ordet neger åt en mörkhyad man och kommer då direkt bli klassad som rasist för att ordet har fått en negativ klang i samhället. När jag med flera företrädare följer med i morderniseringen av språket visar vi respekt för dem vi talar om.

    Det kan vara extra bra om våra företrädare använder mer accepterade ord just i denna fråga för att invandringsfrågan är känslig att diskutera.

    SvaraRadera
  16. Kära Fröken Sverige. Det du och dina gelikar verkar ha svårt att förstå är att de kvinnor som du pratar om i ditt inlägg också är muslimer och därmed också tror på Islam.

    Problemet är att många av dessa länder lever kvar i 1400-talet. Stor analfabetism och dålig utbildning. Den enda utbildning som ges är den som de religiösa tolkarna ger. Dom försöker givetvis bibehålla sitt grepp. Jämför Sverige på den tiden med häxbränning, stympning av brottslingar m.m.

    Att gifta sig med unga kvinnor är i vår kultur helt omoraliskt, men i många av dessa länder med hög barnadödlighet krävs att för att få ett barn att överleva måste många födas. Eftersom kvinnor har en livslängd på strax över 40 år så innebär det att dom måste börja tidigt. Även detta inte ovanligt i Sverige för bara 200 år sedan.

    Kristendomen har sedan utvecklats. Islam kommer att göra det samma. Det finns t.ex. många muslimer ibland den svarta befolkningen i USA. Jag ser inga av dessa tendenser där. Ser du det? Läs Bibeln på samma sätt som du verkar läsa Koranen och du kommer att bli förvånad.

    Därför kan du knappast komma och hävda att det är Islam det är fel på, snarare en del av de tydligaste utövarna. Dessa peroner använder också religionen med politiska förtecken.

    För övrigt har jag varken kallat Islam eller kriminella för en ras. Det får stå för dig och dina tolkningar. Dock så för SD en politik som tydligt säger att invandrare och då särskilt de med muslimsk bakgrund ökar kriminaliteten i Sverige. Då ni drar alla över en kam så är detta rasism med all tydlighet.

    Ett svin med läppstift är fortfarande ett svin och SD är bara en bunt med politiskt korrekta rasister...

    SvaraRadera
  17. Bäste Herr Greasemonkey,

    Eftersom du uppenbarligen saknar de mest elementära kunskaperna om både Islam samt dess globala mål, så tycker jag du ska ladda ner dessa 8 dokumentärerna som tar upp just ämnet Islam och Europa.
    Med lite tur så kanske ett och annat ljus går upp för även dej (och nej, det är inte copyright-skyddat material så oroa dej inte för "piratverksamhet"):

    http://thepiratebay.org/torrent/4905348

    SvaraRadera
  18. Utlandssvensk: Jag tycker att ni som är rädda för Islam och invandrare ska ta en titt på Michael Moores Bowling for Columbine. Slutsatsen i den filmen var att det ökade våldet och fixeringen vid vapen berodde på rädsla. Rädsla föder våld!

    SvaraRadera
  19. Greasemonkey: Som jag sa. Sätt dej in lite i vad Islam innebär, vad dess mål är osv. så inser du snart vad det handlar om. Jag är lika fobisk över islam som jag är över nazism och extrem-kommunism.

    Att förakta och/eller inte acceptera/respektera en ideologi handlar inte om rasism eller främlingsfientlighet. Du liksom övriga PK-media och förvirrade EU medborgare bör lära er skilja på begreppen.

    SvaraRadera
  20. Problemet är att ni inte nöjer er med Islam som religion, utan ni använder det som hävstång för att slänga ut alla invandrare, förlåt få dem att återvandra menar jag.

    Och ordet PK skulle jag sluta använda om jag var ni eftersom SD just för tillfället står för en politisk korrekt fasad.

    Marcus: Fortsätt gärna komma med inlägg till försvar för "Fröken Sverige". Jag tror att svenska folket är mycket intresserade av den kopplingen. Innehållet på de bloggarna är betydligt intressantare än din eftersom det mer speglar SD politik. Säker bra propaganda inför valet...

    SvaraRadera
  21. Har inte varit inne på ett tag men tänkte passa på att säga att den där "Marcus" inte är samma person jag. Jag är inte så dum så att jag stavar fel på mitt egna namn.

    Jag kan också passa på att säga att vi inte vill "slänga ut alla invandrare". Vi vill minska invandringen så att vi kan ta emot dem som verkligen behöver hjälp, och det är inte alla de ca 90,000 som kommer hit per år idag.

    Vad som står på min blogg har mest med vad jag vill dela med mig av och vad som intresserar mig. Det är inte någon propagandamaskin. Dessutom tror jag att våra väljare har klart för sig att vi inte vill att Sverige förvandlas till en islamsk stat. Det vill nog inte du heller.

    SvaraRadera
  22. För dom som vill granska SD:s argumentation avseende invandring rekommenderar jag att läsa detta inlägg:

    http://flutetankar.blogspot.com/2010/07/betners-valtaliga-sagning-av-sd.html

    SvaraRadera