måndag 16 januari 2012

Legitimerad busflygning

Haveriet med Costa Concordia verkar bero på att Kaptenen i sin iver att visa upp sitt fartyg för invånarna på ön Giglio kommit för nära land och träffat ett rev som inte var utmärkt på kartan. Fakta är i varje fall att han var 5 kilometer utanför tänkt färdväg.

Nu skyller rederiet allt på Kaptenen. Jag tvivlar dock på detta. De har nog varit mycket medvetna om vad som förekommit, men ansett att det var bra reklam för bolaget.


Costa Concordias sista färd.

I flygsammanhang så har liknande tendenser förekommit under alla år. Tyvärr allt för ofta med katastrofalt resultat. Det finns exempel från Flygvapnet med olyckor med dödlig utgång där en pilot i sin iver att visa upp sig och sin flygmaskin kraschat i närheten av föräldrahemmet med familjen som åskådare. För att motverka liknande händelser så brukar man under flygutbidningen ge möjlighet för elever att flyga över den plats de kommer ifrån, men under kontrollerade förhållanden.

Tyvärr så löser det inte alltid problemet. I Ungern hade man för några år sedan ett tragiskt haveri med en L-39 Albatross. En elev som senare skulle till Sverige för att flyga in sig på Gripen var ute på en navigering med en lärare. Han flög förbi sin hemstad och där stod vänner och bekanta och filmade när läraren gjorde ett par branta manövrar på låg höjd. Tyvärr så blev resultatet haveri och både eleven och läraren omkom. Det finns videofilmer från händelsen där man ser eleven sitter i framsits och fotograferar sina släktingar som står på marken.

Oftast får fel person skulden. På F 16 inträffade för ett par år sedan en tragisk händelse när en yngre pilot skadade ett antal åskådare som samlats för att titta på när flygplanen startade. Han gjorde en mycket låg utflygning och flög över den kulle där åskådarna stod. Konsekvensen blev att flera brännskadades av lågan från motorn. Konsekvensen för piloten blev att han fick sparken och blev polisanmäld för misshandel. Divisionsledning och flottiljledning gick helt skuldfria från händelsen. Vad som inte blev förtydligat i SHK rapport var att liknande utflygningar hade gjorts vid ett flertal tillfällen tidigare. Jag har själv sett foton från ett av dem. Skillnaden var att dessa gånger så gick det bra. Divisionsledning och flottiljledning var med andra ord mycket väl medvetna om vad som föregick och hade haft flera tillfällen att stoppa olyckförloppet innan det ledde till skadade människor.

Samma sak gäller nu rederiet som äger Costa Concordia. Om det kommer ut att kaptenen gjort sin felaktiga manöver med rederiets goda minne så bör det inte bara bli kaptenen som åker dit. Men med tanke på aktieägarna så kommer man säkert att utse en syndabock.

SvD1, SvD2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar