lördag 17 november 2012

Sorteringsalgoritm

Jag har i en del tidigare inlägg kritiserat Ryanair. Anledningen är att jag är rädd för att bolagets hetsjakt på besparingar i längden kan slå på flygsäkerheten. De senaste uttalandena från Raynairs VD om att införa ståplatser i flygplanen ökar inte direkt mitt förtroende. Om han tror att det lockar till sig kunder så kan jag meddela att för min del så ger det motsatt effekt. Men det är kanske som vanligt att de galna uttalandena ger publicitet och all publicitet är god publicitet?

Jag har i varje fall vid ett antal tillfällen nyttjat Ryanair. De är billiga och för oss Linköpingsbor så ligger Skavsta hyffsat till. KLM till Amsterdam är i och för sig betydligt bättre om man ska resa långt, men för resor inom Europa så känns det onödigt med ett extra byte. Dock så finns det en hel del som brister.

På Ryanair så kostar det extra att ta med bagage utöver handbagaget. Detta gör att alla åker med stora tunga handbagage som de stoppar upp i hyllorna ovanför sätena. Jag har i varje fall blivit lärd att hyllorna ovanför sätena är till för lättare artiklar som jackor och att handbagage skall stoppas under stolen framför. Men dagens kabinväskor är för stora för detta! Vid Gottrörahaveriet så bidrog nedfallande bagagehyllor till de fåtal skador som uppstod bland passagerarna. Lägger man dessutom till den vansinniga spritförsäljningen så blir problemet ännu större. Ur flygsäkerhetssynpunkt så borde spritförsäljning förbjudas på avreseflygplatsen samt ombord på flygplan. Varför ska passagerarna tvingas tömma allt som skulle kunna vara brandfarligt för att sedan få köpa mängder av sprit som dessutom stoppas in i hyllorna ovanför sig och vid ett haveri givetvis kommer att falla ner? Lösningen på detta borde vara att man får köpa sin sprit på ankomstflygplatsen. Dessutom skulle det minska vikten ett antal kilo per flygning. Om nu amerikanska flygbolag enligt PR-byråerna sparar in massor av bränsle genom att låta piloterna ersätta sin 15 kilos pilotväska med med flygplansdokumentation med en iPad så borde ett spritförbud spara oerhörda mängder mer. En bra miljöpolicy borde dessutom vara bra reklam? Problemet är att då tappar lågprisföretagen en säker inkomstkälla så det är väl som vanligt pengarna som styr snarare än flygsäkerheten.

Det som jag retar mig mest på är dock Ryanairs platsbokningssystem. Jag brukar slänga på ett par extra hundralappar för att få ett bokat säte, men de flesta gör inte det. Det leder till allmän trängsel och att alla ställer sig i kö långt innan gaten öppnar. Allt för att få bra platser. Känslan är att passagerarna hanteras som boskap på väg till slakt. Sedan så blir det korvstoppning i flygplanet då alla ska upp med sitt handbagage på hyllorna och givetvis så sätter sig alla som kommer in först längst fram och längst ute på sätena. Knappast bra för att optimera tiden att komma ombord.

Vad är då en optimal ombordstigning? faktum är att det finns forskare som studerar just detta.

"Each passenger has their own individual properties. For example, each passenger's luggage has a different attribution and thus has different influences on boarding behaviour; the time that the passenger's ticket is checked at the gate is different; the time that the passenger deals with his or her carried luggage is different; seat conflicts have different effects on the passenger. Each passenger has a different optimal speed, maximum speed and safe distance."

Results showed random boarding was the most inefficient, with queue-jumping, aisle congestions and jams before the gate as well as between the gate desk and plane.

Boarding by assigned seating was better, but still inefficient, as only passengers in the front of the queue could board at their 'maximum speed' and seat conflicts occurred.

However, the new third way – with seat numbers assigned based on the passenger's optimal speed, the attributions of their carried luggage and tickets checked automatically using electronic equipment at the gate so as to avoid slowdowns in motion – was proven optimal, with no congestion, jams, overtaking, queue jumping, seat conflict or wasted time.


Ska man översätta detta så är Ryanairs metod det klart sämsta. Massor av handbagage hos alla passagerare och att säten fylls upp framifrån först vilket blockerar ombordstigningen.

Jag hoppas att Ryanairs VD tar till sig resultatet av denna studie. Slopa handbagaget helt och hållet och för in platsbiljetter. Med en effektivare ombordstigning så kan flygplanen lastas och lossas effektivare och därmed så skulle man kunna effektivisera nyttjande av flygplanen. Det är trots allt i luften som de drar in pengar till bolagen. Ett problem för flygbolagen är att de prioriterade kunderna, d.v.s. de i första klass och business ska gå in först. De borde rimligtvis gå in sist för att effektivisera ombordstigningen. Men det är kanske att dra effektiviseringsivern lite för långt? Alla är vi ju jämlika, men vissa lite mer jämlika än andra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar