söndag 26 juli 2009

Med statistik går det att förvrida sanningen

Jag satt och surfade runt när jag hittade den här ryska informationssidan om irakkriget. Jag blev först chockad när jag läste 73.000 döda (amerikaner)! Därefter gick jag in på referensen och läste originaldokumentet. Det visade sig då att siffrorna rör sig från första Gulfkriget 90-91.

Majoriteten av dessa är dessutom efter hemkomsten. Om detta utfall är större eller lägre än normalbefolkningen säger rapporten vid en snabb genomläsning inget om. Ej heller om dödsfallen är relaterade till fysiska eller psykiska skador dom fått under sin tjänstgöring. Läs fotnot 2 i rapporten.

Alltså: Allt går att bevisa med statistik. Det gäller bara att presentera informationen ur sitt sammanhang. Även om en referens verkar trovärdig så gäller det att förstå syftet med rapporten för att kunna hänvisa till den, vilket våra ryska vänner inte har gjort. Annars så är den här ryska hemsidan ganska så intressant för att få en annan syn på den information som finns tillgänglig om irakkriget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar