måndag 27 juli 2009

Hur mår våra veteraner? (uppdaterad)

Jag hittade det här inlägget på SoldF. Läser man mellan raderna så verkar det finnas en hel del människor i Sverige som har påverkats av sin utlandstjänst. Jag vill inte bedöma möjligheterna med detta projekt, men jag hoppas att Försvarsmakten tar tag i det hela. Läs mer på organisatörens hemsida.

Fler bör sätta sig in i vad det innebär med utlandsuppdrag och vilket stöd det finns efteråt. Särskilt nu när Försvarsmakten med det nya personalsystemet visar på att fokus kommer att ligga på denna typ av tjänst i framtiden. Jag är förvånad över att t.ex. Försvarets Forum inte har haft någon artikelserie om detta så vitt jag kan komma ihåg? På Försvarsmaktens hemsida finns kontaktinformation till Fredsbaskrarna och Soldathemsförbundet.

För övrigt så var det tråkigt att höra att Leif Kihlsten gått bort. Jag minns hans föredrag om Ryssland som ofta var lysande.

Uppdaterad 09-07-28, 13:08
DN har idag ett bra debattinlägg där man belyser både politikers och höga militärers tradition av att inte stödja sina soldater. Läs den gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar