Den första av 3 planerade C-17 till HAW - Heavy Airlift Wing har nu levererats. Tillgången på strategiskt/taktiskt transportflyg har varit en stor fråga vid bl.a. NBG-08 beredskapen samt Tsunami katastrofen i Thailand. Sverige har därför som en interimslösning deltagit i SALIS - Strategic Airlift Interim Solution för att kunna hyra AN-124.
Sverige är näst största nation i SAC - Strategic Airlift Consortium samarbetet och ca 25 svenska officerare kommer nu att tjänstgöra på Pápa basen i Ungern.
Att tjänstgöra i många år utomlands ställer stora krav på medföljande familj. För barnen anordnas skolutbildning, men för fruarna så är det svårt att få jobb. Ungern är ett vackert land, men det är inte många av invånarna som behärskar engelska. I bästa fall tyska, vissa fortfarande ryska.
De svenska Gripen supportgruperna i Tjeckien och Ungern har blivit lite bortglömda när det diskuteras utlandstjänst. Att tjänstgöra på en NATO stab i Florida räknas som en militär merit, men att tjänstgöra på ett ungerskt eller tjeckiskt NATO förband är inte lika meriterande. I supportgrupperna ingår tekniker, piloter samt industrirepresentanter från Saab och Volvo Flygmotor.
Supportgrupperna i Tjeckien och Ungern kommer att innebära att det finns svensk närvaro på plats åtminstonde fram till 2015 för Tjeckien och 2016 för Ungern. Från och med 2011 kommer en supportgrupp att finnas på plats även i Thailand. Dom som tjänstgör skriver oftast på ett tre års kontrakt och säljer i många fall sina hus i Sverige.
Uppdaterad 09-08-03, 12:15
Läs mer på Mats Sanders blogg.
Uppdaterad 09-08-09, 22:38
NATO har på sin hemsida en video daterad 29-7-2009 (går inte att länka direkt) som visar ceremonin på Pápa när den första C-17 levererades till HAW.
Om Monkey Businessliner MO
2 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar